Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

16.3.2013

"I have a dream"

Nyt minulla olisi asiaa sinulle, joka olet perustanut uuden yrityksen liittyen luonnonmukaiseen elämäntapaan tai kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tai sinulle, joka mietit asiaa. Pulju voi olla vaikka ravintola, kahvila, hoitola tai vastaava. Oikeastaan aika sama, että mikä. Olen törmännyt viime aikoina moniin uusiin, "hyvien arvojen pohjalta" perustettuihin yrityksiin, jotka ovat joutuneet lopettamaan toimintansa. Ei ole tarpeeksi kannattavuutta. Missä mättää? Luulen tietäväni vastauksen. Nyt kuulolle!! 

On oikeastaan aika helppoa laittaa yritys pystyyn. Mutta se, mikä vasta näyttää todellisen motiivin ja valmiuden tehdä oikeasti töitä "hyvän eteen" on se, kuinka pitkäjänteisesti ja kokonaisvaltaisesti sille omistautuu. Pelkkä ilo, flow, hyvät arvot ja aikomukset eivät riitä, mikäli ei olla valmiita panostamaan liiketoimintaan. Ja liiketoiminta tarkoittaa ihan kaikkea markkinointiosaamiseen panostamisesta työtilojen siivoukseen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos yksi osa-alue ei ole kunnossa, ei yrityksellä ole pitkäaikaista menestystä.
Jos koittaa pyörittää yritystä "toisella kädellä", "silloin ku on aikaa" tai panostaa siihen "sitten joskus" menestyksettömyys on taattu.



Etenkin nyt, kun kilpailua alkaa olla myös näillä aloilla on erittäin tärkeää panostaa yrityksen perustoimintoihin, monesti juurikin pitkäjänteiseen markkinointiin, joka tuo niitä asiakkaita on jäänyt monelta yritykseltä puolitiehen. Ei ole kunnollisia nettisivuja (ei- pelkkä FACEBOOK-ryhmä ei riitä), jos itsellä ei ole kokemusta/osaamista, ei ole palkattu ihmisiä kehittämään yrityksen markkinointia. Monilla ei edes ole missiota. Mihin me pyrimme pitkällä tähtäimellä tai missä me olemme 2,5 tai 10 vuoden päästä - on todella olennainen kysymys, joka on monella pimennossa.

Sen sijaan eletään jatkuvalla selvitytymis- ja toivevyöhykkeellä. Yritetään selviytyä yritystoiminnan byrokratiasta, vaikka samalla perhe-elämässä ja toisessa "oikeassa" työssä on ongelmia (!!!), toivotaan, että asiakkaita tulisi, vaikka mitään ei tehdä näkyvyyden edistämiseksi. Ei. Pelkkä erityisyys ja hyvyys ei riitä, koska "luomu"-hakusanalla tulee googlatessa jo 1 3700000 tulosta. Sen sijaan pienelläkin panostuksella pitkäjänteiseen markkinointiin ja näkyvyyteen voi saada - ja saa varmasti paljon hyötyä. Siihen laitetut rahat tulevat monin kerroin takaisin, jos yrityksen muut toiminta-alueet ovat kunnossa.

Nyt olisikin kysyntää aktiivisille markkinointiosaajille, jotka kontaktoisivat näitä "uuden alan" toimijoita ja auttaisivat heitä alkuun, jotta yritystoiminta olisi kannattavaa pitkällä aikavälillä. Me voisimme periaatteessa tehdä kokemuksemme myötä kyseistä työtä mieheni kanssa (niinkuin montaa montaa muutakin), mutta elämä johdattaa meitä toistaiseksi kasvamaan muiden asioiden parissa. Mutta se, mitä voimme tehdä auttaaksemme ihan jokaista on oman mission löytäminen.

Koska kun ihminen tietää, mitä elämältä haluaa, hän usein myös toimii oikein ja ekologisesti työelämässä. Autamme ihmisiä menestymään omassa elämässään - eikä työ (tai parisuhde) ole siitä mitenkään erillinen. Kun tietää, mitä haluaa, mitkä omat tarpeet ja vahvuudet ovat ja miten täytämme positiivisin tavoin juuri meidän tarpeitamme olemme jo todella pitkällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...