Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

22.1.2013

Synttäriherkuttelua (ja paino vaan laskee..?)

Tämä postaus sisältää pitkästä aikaa herkkuohjeita, koska viime viikko kului herkuttelun merkeissä. Syynä olivat kolmet synttärit, joista Jerelle pidettiin pienen asuntomme vuoksi kahdet ja tohinaisen viikon päätteeksi myös mieheni täytti vuosia ja ihan pyöreitä - ruhtinaalliset 30-v (itsehän täytän kohta jo 32, "apua"!). Vauvastamme tuli siis samalla viikolla poika, kun vauvan isä sai siirtyä viimeistään nyt pojasta miehen rooliin (tai näin ainakin toivotaan). Koska juhlia oli ollut jo aiemmin viikolla tarpeeksi, "juhlimme" miestäni käymällä pitkästä aikaa muutamassa asuntonäytössä vain todetaksemme sen, että vielä ei näköjään ole aika muuttaa.


Roolitimme synttärivalmistelut siten, että vastasin itse asunnon koristelusta ja siivouksesta ja Heikki vastasi ruokapuolesta ja voin sanoa, että homma toimi! Tässä uudessa perhe-elämässä, jossa ylimääräistä aikaa ei ole, en kaipaa yhtään ei-niin-itselleni-luontaisia - asioita, joita tekisin tapaani mukaan suorittavasti. Mieheni on sen sijaan vastakohtani (ja ainakin joskus hyvä niin) eikä hän juurikaan ota stressiä asioista, jotka tekee tapansa mukaan ihan viime tipassa, esim. leipoo keskellä yötä seuraavaa päivää varten tai kokoaa vauvansänkyä siinä vaiheessa, kun ollaan jo synnytetty, vaikka kuinka on asiasta muistutellut aiemmin :). Oma mieleni toimii taas niin, että asiat tehdään hyvissä ajoin valmiiksi (ja ollaan myös tilanteissa ajoissa paikalla) ja sitten voidaan rentoutua. Mutta, olemme siis erilaisia.

Pidän panostavammasta ruoanlaitosta kyllä silloin, kun on oikeasti aikaa. Mutta nyt nautin enemmän kuin mielellään tuotosten maistelusta ja valmiiseen pöytään astumisesta. Lisäksi silloin, kun kokkaan, tykkään monesti kokeilla jotain uusia juttuja ja mielellään raakaa. Tässä kuitenkin mieheni synttärimenuu, josta saimme enemmän kuin kiitosta juhlissamme taviksempiinkin ruokiin tottuneilta vierailta. Menuun kuuluivat pizzaa kahdella täytteellä, suklaa/mutakakkua ja raw-mokkapaloja.

Tattaripizza (2 makua)



Pohja: Tattarijauhoja 2,5dl (gluteeniton, ravinnerikas vilja ja pizzapohjassa hyvin neutraali maku), 1,25 dl vettä, loraus oliiviöljyä, laatusuolaa

Sekoita pohjan aineet kulhossa ja painele ne uunipellille. Paista hetken aikaa uunissa (200 astetta) ennen täytteiden laittoa.

(Teimme siis 2*pohjan)

Täyte 1: Luomu-tomaattimurskaa, jossa laatusuolaa ja mustapippuria, oliiviöljyä ja valkosipulijauhetta, pilkottua luomutofua, tomaattia, paprikaa, luomujuuston suikaleita

Täyte 2: Sama tomaattimurska-seos, tonnikalaa luomuöljyssä (käytämme harvoin), tomaattia, luomujuuston suikaleita, paprikaa. Sovella, miten haluat! Päälle oreganoa.

Paista pizzat noin 200 asteessa kunnes juusto vähän rusehtaa

Pizzojen päälle sopisi vielä tuoretta rucola-salaattia uunista oton jälkeen!



Suklaa/"muta"kakku, luomu
Tämä kakku onkin jo aiemmin testattu ja takuuherkuksi todettu. Kiitos originaalireseptistä kuuluu mieheni veljelle perheineen. Jukan valmennusjuttuja voit katsoa tarkemmin mm.tästä.



Kuva lainattu



- 200g sulatettua luomuvoita 
- Lisää sulaan voihin 200g luomusuklaata paloina ja anna sulaa mössöksi. 
- Vatkaa toisessa astiassa 4 munaa ja 2,5dl kookos/intiaanisokeria vaahdoksi (noin 10 minuuttia) 
- Lisää jäähtynyt voi-suklaaseos ja noin 2,5 dl (tattari/speltti)jauhoja munasokerivaahtoon. Sekoita aineet kevyesti.

Kaada vuokaan. Paista uunissa 200 astetta ja jos haluat enemmän perinteisemmän suklaakakun, pidä noin. 15 minuuttia uunissa, jos taas löysemmän mutakakun (joka on oma ja monen muun suosikki ainakin täällä), pidä noin 10 minuuttia. Parhaimmillaan seuraavana päivänä syötynä viileänä.

Mokkapalat

Näiden reseptin löydät joko tästä tai kirjastani. Takuu "möhö"-raakaherkku, joka toimii itselläni jotenkin todella tasapainottavasti (kohtuudella tietty).

Lisäksi tarjolla oli myös luomusipsejä (mm. Citymarket, myös grillimakua) ja luomumehua. Jerelle emme tietenkään antaneet vielä herkkuja - hedelmät, rusinat ja äidinmaito riittänevät toistaiseksi makean maun saamiseksi. Tietenkin vieraat sitä ihmettelivät, että eikö vauva saa kakkua...Mielestäni niin pitkään, kun vauva ei itse vaadi lisämakeaa, ei sitä tarvitse hänelle erikseen tarjota tai ainakaan tuputtaa. Nyt vuoden iässä, kun suolisto on jo vähän enemmän kehittynyt, olemme antaneet tarjolle muutaman kerran pieniä määriä laatukalaa- ja lihaa, mutta painotus on edelleen kasvisruoassa ja tietenkin puhtaassa sellaisessa. Ja saihan hän tuota tattaripizzaa maistella :)

Kirjoitan lähiaikoina uudesta kehonkoostumusmittaaja -vaa'astamme, johon perehdymme parhaillaan. Vaaka mittaa suuntaa antavasti veden määrää, rasvaprosenttia jne. kehossa. Vielä en malta kirjoittaa aiheesta enempää, koska epäilen, että sen antama rasvaprosenttitulos oli omalla kohdallani liian alhainen (21%). Vaa'an mukaan painoni olisi myös laskenut herkuttelusta huolimatta normaaleihin lukemiin, noin 64-65kg (pituuteni 173). Vuosihan siinä sitten meni, mutta on kyllä herkuteltukin tavallista enemmän. Peili tosin kertoo, että aloittamilleni pilatestunneille on tarvetta, vaikka herkut ovatkin laadukkaita eivätkä ne oikeasti lihota silloin, kun keho on tasapainossa ja aineenvaihdunta toimii. Tasapainoinen keho-mieli ei syö itseään väsyksiin.

Herkkujen tekemiseen kannattaa olla kunnon vempeleet, että motivaatio säilyy! Sain juuri tietää, että Vitamixia on myyty aika kivasti blogissani olevalla koodilla (QUINOAA22), jolla saa -30€ tuotteen hinnasta pois, kun sen tilaa RAAKAPUODISTA. Itselläni alkaa jo neljäs vuosi smoothieiden pyörittelyn merkeissä kyseisellä superlaitteella. Tänä vuonna ajattelimme panostaa vähän vähemmän herkutteluun ja enemmän esim. ravinteikkaisiin siemen/pähkinäkastikkeisiin, jotka tekevät salaatista ihanan täyteläisen ja jotka maistuvat myös Jerelle (ilman/vähemmällä suolalla). En ole saanut muilla blendereillä kuin V:llä yhtä sileää koostumusta eri ruokiin ja koostumushan on puoli ruokaa.


Ks. myös muita tuote- ja lisäravinnesuosituksiani nettisivuilleni päivittämästä koosteesta. Sopii hyvin myös aloittelijalle!

Tulossa pian päivitettyä infoa myös liikunnasta - tai liikkumisesta. Liikkumisen kun tulisi olla monta kertaa päivässä tapahtuvaa ja harjoituksenomaisesti tehtävänä joko energisoivaa tai haastavaa - tasapainoisesti tietenkin. Ja syvistä tuki/ryhtilihaksista ehdottomasti myös lisää...








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...