Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

28.6.2012

Kehon antioksidanttivarastot selville

Nyt on mahdollista selvittää helposti ja edullisesti kehon antioksidanttitasot erään mittauksen avulla. Kyseessä on NuSkinin Biophotonic scanner, joka löytyy ainakin parista paikasta Tampereella (kerron lopuksi). Mittauksen hinta on 25€. Kävimme molemmat Heikin kanssa kyseisessä mittauksessa ja saimme selville, että smoothiet ja muut ravinteet ovat toimineet ainakin antioksidanttien osalta. Arvomme menivät kepeästi yli asteikossa olevan parhaan tason. Mittaajan mukaan suurimmalla osalla suomalaisista arvoissa olisi paljon parantamisen varaa. Antioksidanttitasoon vaikuttaa elintapojen ja ruokavalion osaksi myös geeniperimä. Ei-niin-terveellliset elämäntavat omaavalla siskollanikin arvot olivat tosi hyvät.


Tässä ensin lyhyesti antioksidanteista:


Antioksidanttien tehtävänä on poistaa elimistöstä happiradikaaleja, joita muodostuu hengitettäessä, mutta myös saasteiden, säteilyn, tupakansavun, tulehdusten ja auringonvalon vaikutuksesta. Elimistön omat antioksidantit vähentävät vapaiden radikaalien haittavaikutuksia, mutta niiden antama suoja ei ole aina riittävän tehokas. 


Antioksidantteja esiintyy luonnossa monissa vihanneksissa, hedelmissä ja marjoissa sekä viinissä ja teessä. Ruoasta ei voi saada liikaa antioksidantteja, ja siksi riittävä antioksidanttisuoja kannattaa ensisijaisesti hankkia terveellisestä ruoasta. Erityisen hyviä antioksidanttien lähteitä ovat täysjyvävilja, hedelmät, marjat, vihannekset 


Ravinnosta saatavia antioksidantteja ovat esimerkiksi E-vitamiini, lykopeeni, beetakaroteeni ja seleeni. Terveelliset elintavat tehostavat kaikkien antioksidanttien toimintaa






lähde 


Mittauksia tekevät ja lisätietoa antavat Tampereella:
Helena Aho / Ruususali (Tuomiokirkonkadulla)/050 5967259
Anu Aejmelaeus / Hoitola Preventio (Lady linen tiloissa Yliopistonkadulla)


Jos tiedät mittaajia muualla Suomessa, lisääthän kommenttiosioon!


Tässä blogijutussa myös lisää antioksidanteista


Huom. tuo mittaus kertoo tosiaan kokonaiskuvan antioksidanttitasoista, mutta esim. vitamiini ja mineraalivajeista se ei kerro.

25.6.2012

Koko perheen hyvinvointi part 2

Tässä kakkososa perhehaastattelustamme:



Ja tässä itse haastattelija toteuttamassa itseään ja antamassa elämän elää vapaasti kauttaan ;)



Tuttavapiirissämme on paljon ihmisiä ja äsken Teemun blogia katsoessamme mietimme Heikin kanssa, että jotkut tyypit resonoivat kovasti aitoudellaan. Teemu on yksi heistä ja toinen on Marko Vapa, jonka kehon kuuntelu - haastattelu löytyy tästä. Muitakin löytyy, mutta nämä kaksi tulivat juuri nyt mieleen. Terkkuja molemmille! Jing ja jang eli jotkut tyypit luonnollisesti resonoivat hieman vähemmän, mutta ehkä heillä onkin jotain muuta opetettavaa meille :)

Teemun blogi siis tässä!

21.6.2012

Makeaa ja suolaista

Ensin makeaa...

Tämän hetken tietämykselläni, yksi suositeltavimpia makeuttajia on kookospalmusokeri, jossa on paljon mineraaleja ja jolla on alhainen glykeeminen indeksi (35) (vrt. hunajalla 55 ja intiaanisokerilla n.68)


Kookospalmusokeria voi käyttää mihin tahansa makeutukseen; herkkusmoothieen, raakasuklaaseen, puuroihin yms. Innokas suklaantekijämieheni on onnistunut tuotekehittelemään siitä kymmenien kokeilujen jälkeen oikein hyvää raakasuklaata, jossa on jännän rapea koostumus. 

Muita hyviä makeuttajia ovat kotimainen hunaja, tuoreet ja kuivahedelmät. Steviasta en oikein osaa sanoa juuta tai jaata. 

Mitäs muuta makeaa kesällä? No tietenkin jätskiä...




Valkosokeristen ja lisäainekyllästettyjen tavisjäätelöiden syönnit jäivät itseltäni entisen elämän muistoiksi ruokahavahtuessani kolme kesää sitten. Normijäätelöä tai yleensä jäätelöä en ole juurikaan kaivannut - raakasuklaa ja muut terveellisemmät jälkkärit kun tyydyttävät makeanhimon mielestäni paljon paremmin eikä tule yhtään huono olo.

Jos viileää jälkkäriä tekee mieli, voi kokeilla raakajätskin tekoa. Esim. Marian raakajäätelö-sivulta löytyy lisätietoa, mm. ilmaisia e-bookkeja (kuvassa) aiheesta ja tietoa jätskintekokursseista. Raakajätskiä olen tehnyt myös itse blendaamalla jäädytettyjä banaaneja ja lisäämällä sinne mm. marjoja, lucumaa ja hunajaa. Myös kookoskerma-blendistä voi kokeilla - tämä ei tosin ole täysin raaka, mutta sinne päin. Eli kookoskerman sekaan vain hunajaa ja esim. mansikoita tai kaakaojauhetta. Namii.

Yksi askel terveellisempään suuntaan on nauttia jäde edes luomuna. En ole törmännyt vielä (ainakaan houkuttelevaan) luomujätskiin normimarketeissa, mutta jäätelöautosta niitä saa! Eilen tullessamme kauppareissulenkiltä jäätelöauto tuli meitä vastaan ja oli "pakko" ostaa pari pakettia luomusuklaatuutteja pakkaseen. Niitä on hyvä tarjota sitten vieraillekkin. Tästä postauksesta löysin hyvää infoa noista Kotijäätelön luomujätskeistä.

Tampereella jos vierailet, niin Smoothie studiolla on jätskintekokone, että laadukasta jäätelöä on takuulla tarjolla!! Myös raakamaitopohjaisia jätskejä voi myös itse tehdä - uudessa lähikaupassamme Prismassa myydään raakamaitoa ja pastöroimatonta viiliä (vaikka en itse näitä syökään), mikä on hieno juttu!

Siispä: Step by step makeankin kanssa! Tai jos tilanne vaatii (esim. hiiva) niin sokerit mahdollisimman vähälle/pois kokonaan joksikin aikaa.

Ja laatusuolaa sokerinkin edestä...

Muistathan, että liiallinen makeanhimo (tai väsymys jne.) voi johtua etenkin kesäkuumalla myös nestevajeesta tai mineraalisuolojen vajeesta. Nesteet ja mineraalit ovat a ja o, jotta kehomme toimii tai pysymme hengissä ja etenkin treeni, kuuma, imetys/raskaus tai stressi kuluttavat edelleen varastojamme. En ymmärtänyt, että itsellänikin oli suolojen vajeita, vaikka varsinaisia oireita ei ollut ennen kuin kävin vyöhyketerapeutilla ja teimme muutamia testejä.



Vichyvedet eivät korjaa tätä vajetta, koska niihin lisätään normisuolaa (+ usein kaikkea muuta epäillyttävää), jossa on lähinnä natriumia, kun tarvitsemme 90 mineraalia, jotta kehomme tärkeät viestinviejät, sähköimpulssit toimisivat. Suolojen ja mineraalien tulisi olla tasapainossa ja pelkkä natrium yksistään käytettynä aiheuttaa terveyshaittoja etenkin pidemmällä välillä.

Olen tankannut laatusuolavettä nyt oikein urakalla viimeiset kuukaudet, kun mineraalien kulutus ja nestehukka tuntuisi olevan todella suurta imettäessäni parin tunnin välein.  Suositusannos on noin puoli teelusikkaa litraan tai päivän koko vesiannostukseen lisättynä (vettä keskimäärin  2 litraa ja tarvittaessa enemmän). Itselläni annos on tuostakin suurempi. Kehoa kuunnellen kannattaa lähteä liikkeelle. Suolaveden tulisi maistua makealle, kun tasot ovat kohdallaan.

Laadukasta suolaa, kuten himalajan vuorisuolaa tai harmaata merisuolaa (celtic sea salt) kannattaa lisätä myös ruokiin, mutta veden seassa se imeytyy huomattavasti paremmin. Olen alkanut pesemään suolalla myös hampaita silloin tällöin. Oikeastaan, kehoni oikein huutaa laadukasta suolaa (=mineraaleja). Magnesiumista minulla on ollut vajetta varmaan aina ja ajoittainen kova treenaaminen on syönyt edelleen varastoja. Nestemäisen aineen säännöllisen tankkaamisen myötä vaje ei ole enää niin paha, mutta voi kestää vuosia, ennen kuin sen saa optimiin niinkuin muidenkin kohdalla.

Lisäksi tankkaan tällä erää laadukasta monivitamiinia, nestemäistä sinkkiä, piitä ja iholle laitettavaa jodia. Omega 3:sia syön reilusti ja kala maistuu nyt useasti viikossa. Tankki on monta kertaa päivässä aika tyhjillä. Olen usein kuin kala kuivalla maalla imetysten jälkeen.

Muista myös, että veden laadulla on merkitys. Lähdevesi (tai suodatettu) imeytyy ja nesteyttää paremmin, kuin hanavesi.



19.6.2012

Muutto

Ei, tällä kertaa blogini ei ole muuttamassa mihinkään. Täällä pysytään :) Muutto on tällä kertaa konkreettinen.

Siistiessämme paikkoja, karsiessamme turhia tavaroita ja pakatessamme oman asuntomme tavaroitamme ennen tänne vanhemmilleni muuttoa (kesän ajaksi) intuitio kertoi, ettemme enää tulisi asuntoon. Asuntoon, jossa olimme juuri päättäneet asua niin kauan kuin tarvitsee :)

Raskauden viimeisen kolmanneksen alussa päätin luopua koko asunnonetsintä/myymis - rumbasta. Kuten ehkä monet ovat huomenneet, etsimällä ei sitten tunnu löytävän mitään, vaan elämä yleensä näyttää suunnan itsestään, kun aika on oikea. Uusi paljastuu sitten, kun ei enää yritä ja luovuttaa etsinnän. Sitten periaatteessa kun evvk.

Eräs ostajaehdokas kiinnostui asunnosta jo syksyllä, mutta koska tällöin emme itse olleet löytäneet uutta tilalle, päätimme jättää asian auki. Sovimme hänen kanssaan, että katsotaan tilannetta päivä kerrallaan ja nyt hän ilmoitti, että tarvitsisi asunnon ja haluaisi ostaa asuntomme jo alkusyksystä.

Mihin sitten muutamme? Emme mihinkään! Olemme jo perillä :)

Täällä vanhemmillani on tyhjä remontoitu yläkerta, kolme huonetta, parveke, oma suihku, wc ja pakastinkin valmiina. Alakerrasta löytyisi lastenhoitajia, piano, yhteisiä ruoka-ja leikkihetkiä ja pihalta kaikkea kivaa. Että täällä pysytään ainakin toistaiseksi!

Elämäntapamme siis minimalisoituu entisestään; vähäiset menoerät vähenee entisestään ja ylimääräiset tavarat karsiutuvat. Vielä muutama vuosi sitten mieleni olisi vastustanut muuttoa saman katon alle vanhempieni kanssa. Nyt pystyn näkemään asian hyvin eri tavalla - lähinnä positiiviset puolet. Erään tuttuni kanssa puhuttiinkin, että vanhemmista tulee irtautua ja itsenäistyä kunnolla, ennen kuin ne voi taas sisällyttää elämään.

Lisäksi tavoitteeni - pitkän tai lyhyen ajan - on asua yhteisömäisesti. Tämä on yksi steppi siihen suuntaan!

Millainen on sitten ihanneasuinympäristöni?

Talo lähellä ihanaa luontoa, vesistöä. Ympärillä tai lähellä samanhenkisiä, tietoisia ja vapaita (tai vapaaksi haluavia) ihmisiä. Yksityisyyttäkin saisi kyllä olla. Osittaista omavaraistaloutta, yhdessä työskentelyä, lasten tietoista, yhteistä, kokonaisvaltaista ja luovaa kasvatusta. Kaikki toiminta lähtisi rakkaudesta ja vapaudesta käsin ja näin rakentaisimme parempaa ja vapaampaa maailmaa. Jopa täysin uutta kulttuuria - ja ihmisyyttä!

Missä sinä haluaisit asua ja kenen kanssa? ;) Be careful what you wish, you might get it!

Ps. "Yllättäen" ostaja ilmoitti ostoaikeistaan samana päivänä kun olimme juuri puhuneet siitä, että "voisihan tuolla yläkerrassa asua"...







12.6.2012

Vauvapäivitystä ja perhehaastattelu

Suurinta onnea elämässäni tällä hetkellä:

Vauvan ilo, hymy ja nauru

Jere-vauvamme kasvaa ja kehittyy huimaa tahtia. Tällä viikolla tulee jo 5 kk täyteen - aika menee, että huh! Kovasti häntä kiinnostaa jo syömämme ruoat ja kaikki mahdollinen muu, mihin voisi tarttua ja laittaa suuhun, kuten äitin hiukset.

kuva: Maria Tuominen


Tarkoituksenani olisi täysimettää vielä kuukausi ja antaa sitten tarjolle aluksi esim. avokadon palasia tai siitä tehtyä sosetta. Avokado näytti maistuvan ainakin eräälle Helsingin luomusöpöliinille nimeltänsä Neo viikonloppuisella visiitillämme heidän luonaan. Ilokseni huomasin myös, että vastikään on ilmestynyt kirja "Luomuruokaa lapselle". Kirja vaikutti hyvältä oppaalta luomupainotteisen kotiruoan maailmaan. Suurella osalla on kuitenkin pitkä matka itsetehtyyn lastenruokaan - valmispurkit kun ovat niin helppoja, mutta niin ravinneköyhiä!! Nopeasti selattuna kirjan ohjeet vaikuttivat enimmäkseen kypsennetyiltä - tarkoituksenani on ainakin painottaa lapsellekkin raakaruokaa (kuten pirtelöitä, soseita, kasviksia ja hedelmiä sellaisenaan), mutta suosia myös esim. alkuperäisviljoista tehtäviä puuroja, jos ne maistuvat. Vauvojen ja lasten raakaruokaopuksiin en juurikaan ole vielä törmännyt lukuunottamatta Shazzien yhtä kirjaa, josta aion kyllä poimia vinkkejä ja kertoa täälläkin. Siellä oli ensimmäisinä ohjeina mm. äidinmaito-mango-smoothie :) Tässä kuitenkin tuo kotimainen luomuruokaa-kirja ja aiheelle perustettu blogi.

Osittaista imetystä aion jatkaa ainakin vuoteen asti, hyvin todennäköisesti vielä pidempään. Niin kauan, kuin se hyvältä tuntuu molemmille. Imetys on helpottunut sinänsä, että se menee jo rutiinilla ja väsymys on vähentynyt alkuajoista huomattavasti (ja osin siihen on varmaan jo tottunut). Tosin imetysvälit ovat edelleen tiheät, päivisin n. 2 tuntia ja öisin 3, joskus 4.  Vaatii välillä aikamoista kärsivällisyyttä maata paikallaan monta tuntia päivässä - poika kun tykkää lutkuttaa jopa yli tunnin kerrallaan, vaikka aktiivisempi syömisaika on vain n.10-15 minuuttia. Osasyy on varmaan tutittomuus. Tuttia emme hänelle ole antaneet, kun ilmankin on pärjännyt (paitsi muutamaan kertaan alussa). Kaupunkireissut ovat joskus haastavia. Jos sopivia (ja rauhallisia) syöttöpaikkoja ei heti löydy, tulee kiukkupuuska, eikä huuto lopu millään. Toisaalta; ei tietäisi mitä on ilo ja onni, jos ei olisi niitä toisiakin, kaikkein kasvattavimpia hetkiä. Imetys kokemuksena jää varmastikin helposti plussan puolelle, sitä läheisyyden ja antamisen tunnetta ei helposti mikään voi korvata. Korvikkeen antaminen ei ole käynyt mielessä kertaakaan.

Jere ei vielä ryömi tai istu ominpäin, mutta tukemalla kyllä. Ai niin, sanoi hän jo ensimmäisen sanankin, varmaankin kun tarpeeksi toistettiin. Nimittäin "Kukkuu" (vauvaperheille tutun kukkuu-leikin ansiosta) kuului parikin kertaa ihan selvästi pikkuisen suusta. Lisäksi opettelemme Jeren kanssa pianonsoittoa (tai rämpytystä). Musiikkihan on todella kehittävää jo vauvaikäisstä. Pianoa meillä ei ole omassa kotona, mutta vanhempieni talossa, jonne olemme muuttaneet toistaiseksi heidän asustaessa kesän mökillä. Täällä on taas mahtavasti tilaa ja oma piha, josta saa kätevästi villivihreät smoothieen ja salaattiin. Laitoin lisäksi muutamia yrttejä ja vihanneksia pienelle pihamaallemme kasvamaan. Varsinaista luksusta! Saamme olla kyllä kiitollisia. Katsotaan, muutammeko enää ollenkaan takaisin kerrostalokotiimme, kun sille on periaatteessa ostajakin vuoden lopussa. Elämä näyttäköön. Tervetuloa ainakin tuttavat vierasille!

Tässä Jere keinuttelee onnesta soikeena. 


Teemu Syrjälä kuvasi blogiinsa meidän perhettä viime viikolla Ilon liekki -tapahtuman yhteydessä aiheesta "koko perheen hyvinvointi". Olli Postikin bongattiin matkalta mukaan kuvaussessioon. Tässä kuvausten ensimmäinen osa. Kuten haastiksessa kerronkin, rokotuksia en aio Jerelle antaa. Pyrin välttämään niitä ainakin 3 vuotiaaksi asti, jolloin vauvan oma vastustuskyky on kehittynyt. Tuskimpa annan silloinkaan, paitsi sitten pitää harkita uudelleen, jos tulee ulkomaanreissu, johon liittyisi enemmän riskejä.

Ilmeisesti myöhemmin julkaistava haastattelun loppuosa oli muistaakseni aika hyvää kanssa. Parhaat jutut alkoi tietenkin (yllättäen) sitten, kun videot sammutettiin :) Kiitos jokatapauksessa Teemulle näistä arvokkaista videoista!



Mahtavaa kesän jatkoa kaikille <3 Nauttikaa luonnosta, perheestänne, parisuhteestanne, itsestänne ja kaikesta ympärillänne


1.6.2012

Herääminen tapahtuu kun...

Herääminen tapahtuu silloin, kun se ei kiinnosta pätkääkään mieltäsi. Se on jotain ihan muuta, kuin olemme ajatelleet. Kokemukset ovat ihan jees, mutta eivät kasvata. Kärsimys sen sijaan kasvattaa, jos pystyy näkemään sen irrallisena itsestään tai hyväksymään asiat sellaisenaan kun ne on. Elämän lait ovat joskus ”epäreiluja”. Ympäristösi muuttuu vain ja ainoastaan, kun muutut itse. Kun koet voimakkaita tunteita jonkin asian tai ihmisen seurassa, se kertoo, että peität jotain itseltäsi. Mitä tahansa salaatkin, se rajoittaa elämääsi ja tietoiseksi tulemista. Jos koet masennusta tai ahdistusta, kertoo se, että olet voimakkaasti samaistunut itseesi (mieleesi). Jos taas olet onnellinen (mutta et samaistuneena siihen), et edes huomaa välttämättä ”pahoja” juttuja, mitä sinun ympäristössäsi on -täten olet eniten hyödyksi muille. Emme voi tehdä mitään heräämisemme tai havahtumisemme eteen, ainoastaan oivaltaa. Ulkoisten olosuhteiden muutoksesta seuraa ehkä viiden minuutin tyytyväisyys, emmekä silloinkaan ole ehkä läsnä. Gurun opetusten seuraaminen vie sinut ehkä alkuun, mutta lopulliset oivallukset on tehtävä itse.

Taas oli Havahtumis-kirjan kertaus paikallaan – tai on edelleen. Olet varmaankin huomannut, että kiinnität aina uusiin asioihin huomiota lukiessasi kirjaa uudemman kerran...Suosittelen lukemaan ainakin kerran vuodessa - ja alleviivaa tai kirjoita muistiin vaikka ne kohdat, jotka kolahtivat juuri nyt sinuun.

Tässä Havahtumisen "perustietoa" aiemmassa postauksessani