Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

2.12.2012

Makuelämyksiä vauvalle ja uusi luento aiheesta

Poikkesin jokin aika sitten kylässä tuttavapariskunnallamme, joilla on lähes samanikäinen vauva kuin meillä. Naureskelimme, kun vauvoille annettavat välipalapuuromme olivat ihan saman näköisiä ja värisiä. Mustikka rocks. Katselin kateellisena, kun heidän siistin ja käytännöllisen keittiönsä pöydällä oli tattaria idättymässä. Ehkä meilläkin on taas pian oma keittiö, jonne saa laittaa kivoja lasipurkkeja täyteen erilaisia siemeniä, jauheita ym. ja kunnon idätysvempaimet. Asunnon etsintä on jatkunut erittäin kiivaana ja kärjistyy johonkin lopputulokseen viimeistään huomenna. Todennäköisesti menemme vuokralle nyt toistaiseksi, kun omaa ja mieleistä asuntoa ei tunnu millään löytyvän. Se on tullut täysin selväksi, että ilman omaa keittiötä ei voi elää pidemmän päälle paitsi jos söisi pelkkiä mikrolämmitettäviä eineksiä.

Nyt kuitenkin vähän enemmän taas vauvoista. Molempien vauvat suosivat sormiruokailua eli omin sormin syömistä. Se on käytännöllistä ja helppoa niin vauvalle itselleen kuin vanhemmille. Sotkua tietenkin tulee, mutta edut menevät kepeästi sen ohi. Sormiruokinnan ei tarvitse tarkoittaa sitä. että sitä harjoitetaan pelkästään vaan soseita ja smoothieita voi hyvin antaa ohessa. Tai vaikka puuroja. Me annamme usein Jerelle aamuisin puuron ja smoothien sekoitusta, joka on puolilämmintä (smoothie viilentää hyvin kuuman puuron). Puuroina annamme vaihtelevasti chiaa, tattaria (kypsää tai idätettyä raakaa ja blendattua) tai käteviä Ruohonjuuresta saatavia biodynaamisia ja gluteenittomia "pikapuuroja" hirssistä tai riisistä. Smoothie on usein ihan samaa kuin meilläkin ilman suolaa eli esimerkiksi mustikkaa (tai mustaherukkaa/puolukkaa), jotain vihreää, banaania, (gojia), avokadoa tai chia-siemeniä ja riisi- tai hamppuproteiinia. Lisäksi hän saa napsia suuhunsa omenan, banaanin tai päärynän palasia, avokadoa tai kurkkua. Joskus myös gojimarjoja tai rusinoita.

spirulina-avokadosuu

Lounaalla ja päivällisellä annamme suikaloituja kasviksia, kuten kurkkua, tomaattia, parsaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, avokadoa jne. Kasvisten päälle lorautamme aina laatuöljyä, kuten Udo`sia, seesamöljyä, oliiviöljyä jne. Tattari- tai quinoanäkkileipä tai siemenleipä (kräkkeri) avokado, tahini tai öljypäällysteellä on suosittu järsittävä joko lounailla tai välipaloilla varmasti rapean koostumuksen vuoksi. Usein annamme lusikalla myös laadukasta hiilihydraattia ja proteiinia kuten riisiä, linssejä, luomutofua, quinoaa tai tattaria öljyllä höystettynä. Joskus laitan sekaan jotain yrttimaustetta. Joskus jaksamme blendata näitä laadukkaampia hiilihydraatin ja proteiinin lähteitä myös kasvisten kera.

Väli- ja iltapalat ovat usein samaa kuin aamulla eli smoothie tai smoothie-puuro ja omin sormin hedelmiä/näkkileipiä. Viime viikkoina olemme antaneet Jerelle myös vähän eksoottisempia makuelämyksiä: spirulina-tabletteja sekä hapankaalia! Ja ilmekään ei värähdä. Spirulinat ovat suosittuja ainakin koostumuksen vuoksi ja sen, että niihin on kiva tarttua. Terveysperheen "karkkeja" siis :) Yksi mielenkiintoinen huomio tuli myös siitä, kun viime viikoilla annoimme hänelle hetkittäisen ripulin seurauksena vyöhyketerapeuttimme suosituksesta merisuolarakeita suoraan suuhun estämään "mineraalikuivumista". Taas ilmekään ei värähtänyt. Suolatasot taitavat olla pikkuisella kunnossa - tällöinhän suolan ei pitäisi maistua pahalta vaan päinvastoin (mm.Uusi päivä kirjassa lisää...).

Mielenkiinnolla odotamme, mitä poika alkaa meille kertomaan ja opettamaan, kun suusta alkaa päästä muitakin sanoja kuin "kakka", jota hän on kyllä toistellut innokkaasti ja usein ihan syystäkin. Jere on ollut mukana jo monella luennolla ja prosessoi parhaillaan näkemäänsä ja kokemaansa sisällään. Kiitollinen saa olla siitä, että hän on pysynyt erittäin terveenä, vaikka heräileekin edelleen monta kertaa yössä syömään. Monien vauvat nukkuvat jo puolivuotiaasta tai aiemminkin koko yön putkeen tai menevät korkeintaan "yhden pysähdyksen taktiikalla". Oma tasapaino on äärimmäisellä koetuksella tässä elämäntilanteessa. En olisi viime vuosien elämän perustella uskonut, että tunteet voisivat heitellä jälleen valtaisaa vuoristorataa joka päivä. Aallon harjalla seilataan eli siedetään valtaisaa epämukavuutta. Sen pitäisi olla tosin kaikkein kasvattavinta. Tuloksen näkee vasta silloin, kun pääsee palautumaan...

Ja sitten tarkemmin aiemmin vinkkaamasta luennosta joulukuun 14.päivä Tampereella:

Jos olet Facebookissa, klikkaa itsesi mukaan tästä!

Jos et ole Facebookissa niin tiedot myös tässä:

Friday, 14 December 2012 11:00 until 14:00 Ruususali, Tuomiokirkonkatu 40 C 2 krs. (summeri)

Luennon kohderyhmä: Kaikki vauvojen ja pienten lasten vanhemmat. Odottavat äidit.

13.11 pidetty luento oli kaikin puolin menestys, mutta aikataulu oli valitettavasti hieman kiireellinen ja paljon asioita jäi vielä käsittelemättä. Tällä luennolla kerrataan edellisen luennon asiat, käsitellään muutamia asioita syvällisemmin ja pidetään rauhallisempi ote :) Aikaa on riittävästi ja voi olla, että ehditään käydä läpi parissakin tunnissa. 

Hinta: 10€ Vetäjät: Kirsi Sarimaa & Heidi Kuusisto

Luennolla käydään läpi ajan puitteissa:

 - Kehon suolatasapaino kuntoon, jotta vauva saa tarvittavat ravinteet raskauden ja imetyksen aikana. Testataan tärkeät kehon sähköisistä toiminnoista vastaavat mineraalit; natrium, kalium, magnesium ja jodi ja käydään läpi niiden merkitys kehossamme '

- Raskausmyrkytyksen ehkäisy, synnytysmasennuksen ehkäisy, toimenpiteet, jos lapsi syntyy liian ajoissa tai ei meinaa syntyä, synnytyksen helpottaminen

- Käydään läpi yleisimpiä vauvojen vaivoja ja niiden luonnonmukaista kotihoitoa ja sitä, miksi lääkkeet eivät useimmiten ole ratkaisu vaan päinvastoin.

 - Luonnollisen immuunikyvyn parantaminen, äiti ja lapsi. Ruokavalion merkitys

- Yleisön kysymykset, jos ehditään

Illan pääluennoitsija on 25 vuotta diplomivyöhyketerapeuttina toiminut Kirsi Sarimaa. Hän on myös hivenaineterapeutti ja opiskellut mm. kiinalaista lääketiedettä, fytoterapiaa, homeopatiaa, jäsenkorjausta jne.

Heidi Kuusisto on opiskellut luonnonmukaista ravintoa, ayurvedaa ja ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kirjoittanut juuri julkaistun Uusi päivä - kirjan sekä hän kirjoittaa suosittua Quinoaa-blogia.>

6 kommenttia:

  1. Kertakaikkiaan ihana vesseli ja niin komiat hampaat jo! :-) Oletko tarjonnut luentoa neuvolan tädeille? Tietysti siellä puolella on ihan omat suositukset ja niistä taidetaan pitää kiinni aika tarkasti, mutta luulisi pikkuhiljaa, että ovet avautuvat muillekin vaihtoehdoille ja varsinkin kun nykyään on niin paljon vegaaniäitejä. Viherpirtelöt, sormiruokailu, luomuruoka ovat helposti lähestyttäviä aiheita :-)

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Heidi loistavasta kirjastasi! Se on ihanan muhkea, houkutteleva ja innostava tietopaketti.

    Todella tärkeä aihe tämä vauvojen ja taaperoiden syöminen. Mitä varhaisemmin aloittaa ravinteikkaan ruoan tarjoamisen lapselle, sitä paremmin makunystyrät oppivat aitoihin makuihin. Ja puhumattakaan siitä vastustuskyvystä.

    Tiedän pienen pojan äitinä, kuinka tunteet veivasi edes takaisin yövalvomisten aikana. Voimia siis sinne, pian se on jo helpottaa!

    p.s. Sori kommenttisähläyksestä :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista :)

    Satu: en vielä, mutta eiköhän tässä aleta paukuttaan, kun resursseja (eli aikaa) tulisi enemmän. Luulen, että sinne ei niin vaan mennä vaan pitänee vähän selvitellä ensiksi, miten lähestyä :)

    Vahvuustekijä: Kiitos kaunis <3 Niin se on tuo makuihin tottumisasia, mitä aiemmin, sen parempi ja jo äidin kautta tulevat maut merkitsee paljon

    VastaaPoista
  5. Kerrassaan upea blogi!

    Hienoa myös nähdä, että löytyy joku muukin, jonka lapsen ruokavalio on samanlainen kuin omallanikin ja käytetään myös spirulinaa ym. ja neuvolatädeistä viis! Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi!

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...