Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

18.10.2012

Ketä tekemisesi palvelevat? 8 merkkiä


Tässä postauksessa kerron kokemukseeni pohjaten muutamia merkkejä siitä, ollaanko aidon kehityksen tiellä vai palvelemassa enemmänkin omaa erillistä minää. Seuraavina päivinä, voit tarkkailla itseäsi ja tekemisiäsi. Ketä toimintani palvelee juuri nyt? Miltä se tuntuu? Havahdu useasti päivässä; mitä juuri nyt teen, miltä se tuntuu, mikä sen merkitys on suuremmalle kokonaisuudelle. Tässä muutamia vinkkejä:

1. Asia, jonka parissa olen tuntuu kaikin puolin hyvältä ja innostavalta. Sen parissa oleminen tuntuu hyvältä, se kehittää minua oikeaan suuntaan ja palvelee ympäristöäni. Esimerkiksi "kun  (tämän asian kautta/avulla) voin hyvin ja olen innostunut/tasapainossa, heijastan hyvää oloa myös muille"

2. Asia, jonka parissa olen ei tunnu hyvältä, mutta itseni ulkopuolelta katsottuna se tekee hyvää minulle (kehittää, kasvattaa, joka ei aina tunnu kivalta) ja täten palvelee myös suurempaa kokonaisuutta. "Kun minä kehityn ja kasvan, kaikki kasvaa ja kehittyy". Epämukavuuden ja ikävien tunteiden sietokyky on ehkä kaikkein kasvattavinta. Eikä mitään ehkä vaan se on.

3. Asia, jonka parissa olen tuntuu (hetkellisesti) hyvältä, mutta laajemmalta katsottuna ei palvele suurempaa kokonaisuutta. Tähän kategoriaan menevät hetkellisen mielihalujen tyydyttäminen (esim. huonot ruokavalinnat, itsensä kuuntelemattomuus eri seikoissa), erilaiset riippuvuudet, kullakin omansa. Mikä on sinun?

4. Asia, jonka parissa olet ei tunnu hyvältä, eikä kehitä tai auta ketään. Luonnollisesti tämän aktiviteetin voi eliminoida samantien elämästä.

5. Neutraalit asiat, kuten perustarpeiden tyydytys, vessassa käynti, syöminen jne. Näitä ei tarvitse tarkkailla sen kummemmin :)

6. Asia, jota teet saa sinut unohtamaan itsesi. Tämä on erittäin hyvä seikka JOS se palvelee suurempaa kokonaisuutta. Suurempaa kokonaisuutta se ei palvele silloin, kun alat voida huonosti (fyysisesti/psyykkisesti). Mielen "flow" on eri asia kuin aito tietoinen läsnäolo. Läsnäolossa olemme aina suuressa kehityksen tilassa. Silloin, kun vähiten sitä yritämme.

7. Hyvä merkki on myös yleensä se, kun teet jonkin asian erilailla kuin ennen. Tai jätät sen tekemättä. Tai teet jonkin uuden asian. Ihmisesta ja asiasta riippuen. Erinomainen perussääntö kaikille ihmisille tasapainon saavuttamiseen: TEE VÄHEMMÄN SITÄ, MITÄ TEET NYT JA ENEMMÄN SITÄ, MITÄ ET VIELÄ TEE. Esim. Onko sinun vaikea pyytää apua? Onko sinun vaikea ottaa ensimmäistä askelta jonnekkin, esim. kuntosalille menemisessä? Onko sinun vaikea ilmaista todelliset tunteesi? Osaatko pysähtyä ja vain olla?

8. Valmius muuttaa suuntaa jatkuvasti. Mieli tykkää ripustautua asioihin ja ihmisiin. Se rakentaa identiteettinsä minkä vain varaaan, esim. ruokavaliot, trendikkäät elämäntavat, ihmisten auttaminen jne. Joku asia toimii aikansa ja kehittää meitä. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin aika, että se on todennäköisesti pakko hylätä, jos haluamme olla vapaita ja kehittyä. Hylkääminen voi olla konkreettinen (hetken aikaa) tai enemmän mielessä tapahtuva. Hyvä merkki on se, kun asia vain unohtuu, kun jokin suurempi motivaatio, johonkin toiseen asiaan nousee. Toki uusikin asia voi olla jälleen identiteetin korostus. Vain hiljentymällä ja kuulostelemalla tiedät toimitko totuudesta ja vapaudesta käsin, vai jostain muusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...