Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

10.7.2012

Tofun etuja


Sain seuraavanlaisen tiedotteen sähköpostiini ja se vaikutti jakamisen arvoiselta. Lopussa vielä omia kommenttejani tofuun liittyen.


--------------

Ympäristöystävällinen, kotimainen tofu

Yhä useammassa kesägrillissä kuumenee nyt tofu. Mutta onko tofu terveellistä tai ympäristöystävällistä? Suomalainen Soya on valmistanut tofua jo vuodesta 1989 lähtien. Soya Gourmet Tofu - tuotteet kertovat hyvän maun lisäksi tarinaa matalasta hiilijalanjäljestä, eettisistä toimintatavoista sekä vuosien kehitystyön kautta saavutetusta erinomaisen korkeasta laadusta. Tästä ei grilliruoka parane.

Vuodesta 1989 lähtien Tammisaaren maaseudulla on valmistettu reilun kaupan luomusoijapavuista tofua tuhansia vuosia vanhan reseptin mukaan. Tuotannon alusta asti on pyritty japanilaisten tofumestareiden kaltaiseen taidonnäytteeseen. Perinteinen ja luonnonmukainen valmistusprosessi säilyttää soijapavun arvokkaat ravintoaineet.

Soyan valmistaman tofun hiilijalanjälki on vain 55–80 g (CO2e/100g). Vertailun vuoksi naudanlihan vastaava hiilijalanjälki on 1 500–2 000 g (CO2e/100g). Gourmet Tofulle on laskettu myös vesijalanjälki, 108,5 l vettä/100 g. Määrästä noin 93 % on sadevettä sekä maaperään sitoutunutta vettä, jolloin yhteen tofu- ‐pakkaukseen käyttöveden osuus on noin 20,4 l. Vertailuna nauhanlihan vastaava vesijalanjälki on 1 861 l vettä/100 g.

”Koska elintarviketuotanto aiheuttaa maailmanlaajuisesti noin viidesosan hiilidioksidipäästöistä, koko maailman ruokatuotanto on merkittävän haasteen edessä. Me olemme iloisia saadessamme olla pioneereja vastuullisten ratkaisuissa. Tavoitteenamme on selvittää voiko toimintamme olla täysin hiilineutraalia. Visioissamme ovat esimerkiksi energiaomavaraisen ekologisen tehtaan rakentaminen ja tofun valmistamiseen sopivien raaka- ‐aineiden, kuten hampunsiementen, lähituotanto”, Soya Oyn toimitusjohtaja Stig Vesterlund kertoo.


SOYA GORMET TOFU

- Soya Gourmet Tofu - tuotteet ovat täysin kolesterolittomia, laktoosittomia ja gluteenittomia. Tuotteiden ravintoarvot, kuten proteiinin määrä, ovat lihan, kalan tai siipikarjan kaltaiset.

- Prosessi alkaa Brasiliassa yli 250 pienviljelmällä, jotka tuottavat soijapapuja reilun kaupan ja luomun ehdoin. Soijapapuviljelmät Brasilian Capanemassa tuottavat normaalia puolet vähemmän päästöjä.

- Tofun säilymiseen yleisesti käytettävä pastörointimenetelmä vahingoittaa sen proteiineja ja muita ravintoaineita niin, että laatu kärsii. Soyan täysin luonnollisessa menetelmässä vahingoittumista ei pääse tapahtumaan.

- Okinawan saarella Japanissa, jossa eletään maailman pisimpään, käytetään juuri Soya Gourmet Tofun kaltaista tofua, nigaria. Tofu on yksi markkinoiden monipuolisimmista raaka- ‐aineista: Tuotteet soveltuvat erinomaisesti keittoihin, nuudeliruokaan tai pääruokaan. Gourmet Tofua voi myös laittaa sellaisenaan leivän päälle tai grillata.

- Gourmet Tofu - tuotteita myydään lähes kaikissa marketeissa ja luontaistuotekaupoissa. Tofua myydään maustamattomana, marinoituna sekä kylmäsavun ja hampunmakuisena (uutuus).

Lisätietoa: www.soya.fi www.facebook.com/soyatofu Oy Soya Ab, toimitusjohtaja Stig Vesterlund, 0207 438 951, stig.vesterlund@soya.fi

--------------------

Omia mietteitä:

Soijaa vai ei?

Tulevassa kirjassanikin on kappale soijasta ja laadun merkityksestä. Kokemani ja lukemani mukaan kaikenlaista prosessoitua soijaa (soijaproteiini-isolaatti, teksturoitu soijaproteiini, halpa soijalesitiini) on syytä välttää, mm. heksaanivaaran vuoksi. Jos taas katsotaan syömisasiaa laajemmasta kontekstista, voi mielestäni luomusoijaa käyttää toisinaan vaihtoehtoisena ja lihaa (ja kalaa) ekologisempana proteiininlähteenä, jos se tuntuu itselle sopivan. Itse olen syönyt luomutofua hyvällä kokemuksella ennen ruokaheräämistä ja ravinnon totaalista puhdistamista. Sen sijaan normi soijarouhe aiheutti kyllä tukkoista oloa. Nyt raskaus- ja imetysaikana taas proteiinintarpeen lisäännyttyä olen syönyt muutaman kerran tofua ja ajattelin nyt kokeilla hieman lisätä sen syöntiä - vaihtelua laatukalalle.

Luomutofua saa useimmista normimarketeista ja itse suosin (helppoa) valmiiksi marinoitua. Olen paistanut pilkotun tofun kevyesti pannulla kookosöljyssä sipulien kera ja syönyt sitä reilun salaatin kera.

Veriryhmäteorian mukaan soijatuotteet sopisivat parhaiten A-ryhmälle. B-ryhmälle niitä ei suositella.

Ruoka-asioissa terveysnäkökulma on tärkeä, mutta tulevaisuutta ajatellen meidän olisi syytä huomioida myös ruoan ekologisuus. Luontoa ajatellen VHH (tai paleo) ei ole kovin ekologista. En kuitenkaan sano, mikä ruoka-aine tai elämäntapa olisi oikein, vaan toivottavasti tunnustelet asiaa itse.

Tässä tofureseptejä
Viher-Tuomon mietteitä soijasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...