Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

21.6.2012

Makeaa ja suolaista

Ensin makeaa...

Tämän hetken tietämykselläni, yksi suositeltavimpia makeuttajia on kookospalmusokeri, jossa on paljon mineraaleja ja jolla on alhainen glykeeminen indeksi (35) (vrt. hunajalla 55 ja intiaanisokerilla n.68)


Kookospalmusokeria voi käyttää mihin tahansa makeutukseen; herkkusmoothieen, raakasuklaaseen, puuroihin yms. Innokas suklaantekijämieheni on onnistunut tuotekehittelemään siitä kymmenien kokeilujen jälkeen oikein hyvää raakasuklaata, jossa on jännän rapea koostumus. 

Muita hyviä makeuttajia ovat kotimainen hunaja, tuoreet ja kuivahedelmät. Steviasta en oikein osaa sanoa juuta tai jaata. 

Mitäs muuta makeaa kesällä? No tietenkin jätskiä...




Valkosokeristen ja lisäainekyllästettyjen tavisjäätelöiden syönnit jäivät itseltäni entisen elämän muistoiksi ruokahavahtuessani kolme kesää sitten. Normijäätelöä tai yleensä jäätelöä en ole juurikaan kaivannut - raakasuklaa ja muut terveellisemmät jälkkärit kun tyydyttävät makeanhimon mielestäni paljon paremmin eikä tule yhtään huono olo.

Jos viileää jälkkäriä tekee mieli, voi kokeilla raakajätskin tekoa. Esim. Marian raakajäätelö-sivulta löytyy lisätietoa, mm. ilmaisia e-bookkeja (kuvassa) aiheesta ja tietoa jätskintekokursseista. Raakajätskiä olen tehnyt myös itse blendaamalla jäädytettyjä banaaneja ja lisäämällä sinne mm. marjoja, lucumaa ja hunajaa. Myös kookoskerma-blendistä voi kokeilla - tämä ei tosin ole täysin raaka, mutta sinne päin. Eli kookoskerman sekaan vain hunajaa ja esim. mansikoita tai kaakaojauhetta. Namii.

Yksi askel terveellisempään suuntaan on nauttia jäde edes luomuna. En ole törmännyt vielä (ainakaan houkuttelevaan) luomujätskiin normimarketeissa, mutta jäätelöautosta niitä saa! Eilen tullessamme kauppareissulenkiltä jäätelöauto tuli meitä vastaan ja oli "pakko" ostaa pari pakettia luomusuklaatuutteja pakkaseen. Niitä on hyvä tarjota sitten vieraillekkin. Tästä postauksesta löysin hyvää infoa noista Kotijäätelön luomujätskeistä.

Tampereella jos vierailet, niin Smoothie studiolla on jätskintekokone, että laadukasta jäätelöä on takuulla tarjolla!! Myös raakamaitopohjaisia jätskejä voi myös itse tehdä - uudessa lähikaupassamme Prismassa myydään raakamaitoa ja pastöroimatonta viiliä (vaikka en itse näitä syökään), mikä on hieno juttu!

Siispä: Step by step makeankin kanssa! Tai jos tilanne vaatii (esim. hiiva) niin sokerit mahdollisimman vähälle/pois kokonaan joksikin aikaa.

Ja laatusuolaa sokerinkin edestä...

Muistathan, että liiallinen makeanhimo (tai väsymys jne.) voi johtua etenkin kesäkuumalla myös nestevajeesta tai mineraalisuolojen vajeesta. Nesteet ja mineraalit ovat a ja o, jotta kehomme toimii tai pysymme hengissä ja etenkin treeni, kuuma, imetys/raskaus tai stressi kuluttavat edelleen varastojamme. En ymmärtänyt, että itsellänikin oli suolojen vajeita, vaikka varsinaisia oireita ei ollut ennen kuin kävin vyöhyketerapeutilla ja teimme muutamia testejä.



Vichyvedet eivät korjaa tätä vajetta, koska niihin lisätään normisuolaa (+ usein kaikkea muuta epäillyttävää), jossa on lähinnä natriumia, kun tarvitsemme 90 mineraalia, jotta kehomme tärkeät viestinviejät, sähköimpulssit toimisivat. Suolojen ja mineraalien tulisi olla tasapainossa ja pelkkä natrium yksistään käytettynä aiheuttaa terveyshaittoja etenkin pidemmällä välillä.

Olen tankannut laatusuolavettä nyt oikein urakalla viimeiset kuukaudet, kun mineraalien kulutus ja nestehukka tuntuisi olevan todella suurta imettäessäni parin tunnin välein.  Suositusannos on noin puoli teelusikkaa litraan tai päivän koko vesiannostukseen lisättynä (vettä keskimäärin  2 litraa ja tarvittaessa enemmän). Itselläni annos on tuostakin suurempi. Kehoa kuunnellen kannattaa lähteä liikkeelle. Suolaveden tulisi maistua makealle, kun tasot ovat kohdallaan.

Laadukasta suolaa, kuten himalajan vuorisuolaa tai harmaata merisuolaa (celtic sea salt) kannattaa lisätä myös ruokiin, mutta veden seassa se imeytyy huomattavasti paremmin. Olen alkanut pesemään suolalla myös hampaita silloin tällöin. Oikeastaan, kehoni oikein huutaa laadukasta suolaa (=mineraaleja). Magnesiumista minulla on ollut vajetta varmaan aina ja ajoittainen kova treenaaminen on syönyt edelleen varastoja. Nestemäisen aineen säännöllisen tankkaamisen myötä vaje ei ole enää niin paha, mutta voi kestää vuosia, ennen kuin sen saa optimiin niinkuin muidenkin kohdalla.

Lisäksi tankkaan tällä erää laadukasta monivitamiinia, nestemäistä sinkkiä, piitä ja iholle laitettavaa jodia. Omega 3:sia syön reilusti ja kala maistuu nyt useasti viikossa. Tankki on monta kertaa päivässä aika tyhjillä. Olen usein kuin kala kuivalla maalla imetysten jälkeen.

Muista myös, että veden laadulla on merkitys. Lähdevesi (tai suodatettu) imeytyy ja nesteyttää paremmin, kuin hanavesi.



10 kommenttia:

  1. Moi Heidi!

    Olen jo jonkin aikaa seurannut blogiasi ja tullut tietoisemmaksi ravinnon ja kaiken muun vaikutuksesta terveyteeni. Vaivaako sinua koskaan entiset ruokailu- ym. tottumuksesi ajalta ennen kun aloitit raakaruokailun jne.? Mietitkö miten paljon haitallisia aineita kehoosi on jo päässyt? Itse en pääse näistä ajatuksista eroon ja ne häiritsevät aloittamaani prosessia kohti terveempää elämää. Mietin jopa äitini raskauden aikaista tupakointia ja mielialalääkkeiden vaikutusta kehitykseeni; onko turha enää muuttaa suuntaa kun keholleni on jo tehty niin paljon hallaa? Miten itse suhtaudut tällaisiin ajatuksiin ja miten suosittelet niihin suhtauduttavan?

    Kiitos jos ehdit/viitsit vastailla joskus ja ihanaa kesää sinulle ja perheellesi. :)

    VastaaPoista
  2. Moi!

    Kyllä ne entiset tottumukset varmasti vaivaavat kaikkia enemmän tai vähemmän. NIistä ei kuitenkaan kandee ottaa stressiä vaan ajatella ehkä enemmänkin tyyliin "kaikella on ollut tarkoituksensa ja aikansa". Nyt voimme onneksi havahtua, kehittyä ja kasvaa, oppia ja ottaa vastuu niin itsestämme kuin ympäristöstämme. Ikinä ei ole myöhäistä muuttaa suuntaa ja tehdä parhaansa. Mieti kuinka onnellinen olet, kun olet havahtunut sen sijaan, että olisit ollut tiedostamaton elämän loppuun - tai kuinka pitkälle olisit elänyt entisillä elämäntavoilla (tai minä, tai kuka muu tahansa)

    Eteenpäin vie mielestäni eniten se, että hyväksyy kaiken - mielen mielestä ne ikävätkin asiat, joille ei voi mitään. Jokaisella on täällä joku tehtävä ja elämä on päättänyt antaa meille tietyt mahdollisuudet, joihin sitten voimme paljonkin vaikuttaa.

    Kehon kuuntelun lisäksi itse käyn kuitenkin aika ajoin mittauttamassa kehoni tilaa, jotta tietää tarkemmin, missä mennään. Paljon olen puhdistellut, mutta kyllä sitä puhdistettavaa aina riittää - sen kaikki kuona ei kuitenkaan ole fyysistä vaan henkisiä lukkoja on sukupolvien takaa. Ne siirtyvät aina sille käsiteltäväksi, jolla on kapasiteettia ne käsitellä. Meidän sukupolvella on siis vielä esim. sotatraumoja käsiteltävänä, mutta meidän lapsilla ei (tod näk) ole. Mitä heistä siis tuleekaan!

    Tärkeintä on jokatapauksessa elää hetkessä, luottaa elämään ja tehdä parhaansa. Antaa rakkauden voittaa pelko aina kun mahdollista. Ihanaa kesää sinulle!

    VastaaPoista
  3. Hei Heidi, minkälainen vedensuodatin sinulla on käytössä? Tai osaatko suositella jotain?

    VastaaPoista
  4. Hei Heidi, minkälainen vedensuodatin sinulla on käytössä? Tai osaatko suositella jotain?

    VastaaPoista
  5. Moikka Heidi!
    Ihanaa kun jaksat kirjoitella vielä vauvankin synnyttyä. Saanko kysyä minkä merkkisiä Omegoita käytät? entä jodia ja magnesiumia? entä mitä tarkoitat laatukalalla? tarvitsisin kaikkia kyseisiä tuotteita itsekin imettävänä äitinä mutta mielelläni kuulisin sinulta suosituksia.
    Myös viherjauhe kiinnostaisi mutta mitä niistä kannattaa ottaa? Spirulina?

    -Tiitu

    VastaaPoista
  6. EijaSofia: Hei, minulla on Nikkenin suodatin (olen myös niiden jälleenmyyjä, vaikkakin hyvin epäaktiivinen, koska lähdevesi on ykköspromootioni :)) Nikkenin Pimagia käytän jos en lähteelle pääse. Vielä parempi Nikkeniltä on uutuussuodatin Waterfall: http://www.nikkenwellbeing.fi/PWP/Products/Products.aspx?ID=355&MediaType=Image&RootGroup=177

    muikkunen: Kiitos..joo kirjoittaminen on rentouttavaa vastapainoa vauvan hoidolle. Enemmänkin sitä tekisi, jos aikaa olisi. Käytän Norkrillin krilliöljyä. Krilliöljystä sanotaan, että se imeytyy 2-3 krt tehokkaammin kuin kalaöljy (antioksidantit vaikuttaa) ja on lisäksi ekologista ja ehkä vielä puhtaampaa kuin kalaöljy. Jodia otan Kelp-levästä ruoista ja tankkaan välillä myös jodispriin tai betadinen muodossa (saa apteekista, maalataan iholle ja katsotaan kuinka imeytyy). Magnesiumia otan kloridimuodossa jauheena veteen sekoitettuna. Esim. Ruohonjuuresta saatava iholle laitettava nestemäinen myös hyvä, vaikka kalliimpi. Tärkeiden suolojen testausohjeet tulevat kokonaisuudessaan myös tulevaan kirjaani...

    Laatukaloja mielestäni mm. järvikalat: siika, ahven, kuha, luomulohi ja merestä villi merilohi (ei kasvatettu). Myös pikkukalat esim. silakka ja sardiini jos osaa valmistaa ja maistuu :)

    Viherjauheista sellaista, missä on montaa vihreää tai jos käyttää esim. vain venhän- tai ohranorasjauhetta niin vaihtelee usein. JOs käyttää samaa pitkään niin voi kuormittaa munuaisia liika puhdistus. Itselläni esim. Health forcen greener grasses, jota käytän vaihtelevasti bentoniittisaven kera. Ja laatusuolaa aina veden joukkoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heip!

      kiitti nopeasta vastauksesta. Tuota krilliöljyä olen itsekin käyttänyt, sitä ei vaan taida saada ilman sitä gelatiinikapselia mikä on harmi.. Mitähän omegavalmistetta kannattaisi parivuotiaalle antaa, Udo´s dha?

      Mitäs D3:sta suosittelet itselle ja lapselle?

      Onko spirulina mielestäsi erityisen hyvä lisä ruokavalioon ja miksi?

      Kiitos vielä näistä vinkeistä jo etukäteen ja kaunista loppukesää ja alkavaa syksyä!

      Poista
  7. Olisi mukava jos vastaisit. Apteekin d-vitamiini on lopuillaan ja haluttais jotain laadukkaampaa.

    VastaaPoista
  8. Hei, anteeksi, tämä oli jäänyt huomaamatta! En ole tarkemmin perehtynyt vielä eri kalaöljyvalmisteisiin lasten osalta (kun ei ole itselle vielä ajankoht), mutta Udo´s dha on varmaankin hyvä valinta. Iherbistä varmaan kanssa löytäisi hyviä jos ehdit tutkimaan. Näin nopeasti katsottuna Mercola suosittelee myös krilliöljyä ja hänellä on oma merkkikin: http://krilloil.mercola.com/krill-oil-kids.html. Pitänee olla yhteydessä esim. Norkilliin, kun asia tulee itselle ajankohtaiseksi ja kysellä sen soveltuvuudesta lapsille. Uskoisin, että sopii tosi hyvin.

    D3-asia on kanssa tutkinnan alla, koska en ole löytänyt paikkaa, mistä saisi tätä: http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Baby-Ddrops-400-IU-11-ml-Discontinued-Item/13932 kun iherbistä se on ollut jo pitkään loppu. Olemme vauvallemme käyttäneet tätä: https://www.hyvinvoinnin.fi/bioteekin-teho-d-tipat nyt toistaiseksi. En näkisi, että noilla valmisteilla on juurikaan eroa. Tuota bioteekkia voisin siis suositella ainakin tällä tiedollani. Annamme päivittäin 2-3 tippaa (20-30mg), uudet ylärajasuosituksethan tulivat juuri Eurooppaan: http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2372

    Spirulinasta tai muista supereista voisin sanoa, että yksi ei mitenkään välttämättä ole ylitse muiden. Näkisin, että ruokavalion perusta on tärkein ja superfoodit tulevat sitten päälle ekstrana. Ne ovat tässä maailmantilanteessa mielestäni hyviä luonnollisia lisäravinteita, kun ruoka on muuten melko ravintoköyhää. Eri supereilla on eri ominaisuuksia ja niitä kannattaakin vaihdella aika ajoin tai käyttää monia kerralla kehoa kuunnellen (ei kuitenkaan kymmeniä tarvi käyttää...). Itse käytän säännöllisesti, päivittäin tai lähes jotain levätuotetta. Välillä se on spirulina, välillä chlorella, välillä jodia sisältävä kelp tai tämä: https://www.hyvinvoinnin.fi/bioteekin-luomu-merilevarouhe

    Spirulina on aika huikea, kokonaisvaltaisesti ravinteikas ja puhdistava tuote, mutta tosiaan kannattaa vaihdella aika ajoin supereita, käyttää muutama viikko ja sitten pitää vähän breikkiä/vaihtaa toiseen levään ym. Tässä spirulinasta, vaikka on varmaan tuttu sivusto? http://www.superfoodit.com/spiruliina.html

    Oleppa hyvä ja kaunista kesän jatkoa sinulle!

    VastaaPoista
  9. Tervehdys!
    Olen itsekin vaihtanut valkoisen sokerin kookospalmusokeriin, mutta yllätykseskseni huomasin kaapin perällä lojuneen fruktoosipaketin (hedelmäsokeri) kyljessä sen GI:ksi ilmoitetun 19. Osaatko sinä sanoa voiko sitä oikeasti syödä hyvin mielin?

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...