Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

3.7.2011

VHH:ko välttämätön vaihe?

Pitkästä aikaa ravintojuttuja. Heikki kirjoitti hetki sitten hyvän postin liittyen VHH eli vähähiilihydraattiseen diettiin. Kannattaa lukea teksti kokonaisuudessaan, mutta tässä muutamia itselleni herännenneitä ajatuksia aiheeseen liittyen.

VHH:n ja sen eri modifikaatioiden perusidea on siis minimoida tai karsia ruokavaliosta hiilihydraatit ja tämän vuoksi luonnollisesti proteiinin ja rasvan määrä lisääntyy. Moni huomaa nopeasti positiivisia muutoksia: paino tippuu ja nälkä häviää, kun verensokeri laskee ja turhat tärkkelyskalorit jää pois. Muutokset ovat tosiaan positiivisia, mutta usein vain lyhyellä aikavälillä riippuen tietenkin siitä, kuinka paljon rasvaa ja proteiinia mätetään ja mikä niiden laatu on. Kypsennetty proteiini+rasva on kehollemme vaikeasti käsiteltävää - tottakai se sulaa hitaasti suolistossa ja näin pitää nälkää pois. Miten se sitten vaikuttaa suolistoomme, elimiimme ja energiatasoihimme pitkällä aikavälillä on eri juttu.

Otetaan näkökulmaksi hieman ihmistä kokonaisvaltaisesti käsittelevää ayurvedaa, vuosituhansia vanhaa intialaista lääketiedettä. Monet erilaisia dieettejä kokeilevat ovat ainakin oman kokemuksen mukaan usein ayurvedisen kehotyyppiluokittelun mukaan pittatyyppejä, eli heidän kehossaan on jo ennestään enemmän tai vähemmän tulielementtiä. Jos ja kun pitta lähtee innokkaasti myös VHH-kokeiluihin, laitetaan jo entisestään lämpimään kehoon lisää tulta lihan ja rasvan muodossa. Mitä sitten tapahtuu? Liiallinen pitta aiheuttaa lyhyemmällä tai pidemmällä tähtäimellä epätasapainotiloja, kuten maksaongelmia (eläinkunnan tuotteissa olevien vieraiden aineiden ja liian lämmön rasittaessa sitä), stressiä (liha stimuloi liikaa mieltä), iho-ongelmia (iho peilaa maksan toimintaa), hiusten lähtöä yms yms. Seuratkaapa kuvauksiin sopivia ihmisiä lähipiirissänne ja arvatkaa kehotyyppi :)

Kun pittaa tai mitä tahansa muutakin doshaa (vata, kapha) lähdetään ayurvedassa tasapainottamaan, laitetaan liha minimiin/pois ja samoin liialliset ja etenkin kypsennetyt rasvat. Suoliston toimintakyky heijastaa suoraan terveytemme tilaa, eivätkä raskaat liha- tai rasvaruoat ole millään lailla suoliston toimintakykyä edistäviä. Toki myös huonosti pilkkoutuvan (ei-blendattu) raakaruoan lisääminen voi aiheuttaa hallaa suolistolle - kaikki näkökulmat tulee siis huomioida.

VHH ja kaikenlaiset muut dieetit, joissa on selkeä "saa syödä- ja ei saa syödä -ohjeistus" voi sopia kuitenkin peruslaiskoille ihmisille, joita länsimaissa riittää. Pelkkä semiyrittäminen esim. raakaravinnon tai luomun suhteen ei vain riitä, jos viikonloppuisin annetaan mennä entiseen malliin ja joka päivä voidaan tilanteiden mukaan joustaa paremmista ruoka-aineista. Ei ihme, jos näillä pienenpienillä yrityksillä paino ei putoa tai ajatus ei kulje. Kun ihminen pääsee siihen ymmärryksen tilaan, että voi vaikuttaa ihan oikeasti oloonsa ja kehoonsa niin ruoka kuin liikuntavalinnoilla, hänen itsetuntonsa kasvaa ja mieli vahvistuu. Kun itsetunto- tai itsevarmuus kasvaa, ihminen pystyy helpommin omaksumaan lisää ja haluaakin yleensä mennä parempaan suuntaan ja lopulta huomioida ja painottaa yhä enemmän ja enemmän terveysnäkökulmia sen sijaan, että esim. tietyllä ruokavaliolla vain laihdutaan/laihdutetaan. Siksi erittäin monen raakaravintoon, luomuun ja supereihin hurahtaneiden - ja siitä pysyvän elämäntavan ottamisen taustaan kuuluu usein muita kokeiluja, joskus ääripäissäkin käyneitä, kuten Heikin tapauksessa.

Ns. proteiiniuskovaisuus ja ns. hiilarikammo voi siis olla tarpeellinen vaihe, jotta siitä päästään eteenpäin terveystietoisemmaksi. Turhien hiilihydraattien karsiminen kun näyttäisi mainstreamille olevan vielä haastavaa puhumattakaan perusruokavalion saattamisesta kuntoon eli syömällä edes jotenkin alkuperäisessä muodossa olevaa perusruokaa. Massojen on helppo ottaa ohjeita ulkopuolelta, kuulla vain sana "laihtua" ja elämä on myyty VHH tai muille suuntauksille. Terveys tai etenkin sana kokonaisvaltaisuus on tuolla jossain hamassa...

Koska monet kuitenkin etsivät tai löytävät ohjeistuksia VHH ruokavalioon valtamedioista, joissa mennään usein ääripäähän, eikä huomioida laatua, lisään Heikin ohjeiden lisäksi vielä omia ohjeita VHH:sta kiinnostuneille "perusruokaa syöville", jos niitä nyt ylipäänsä blogini lukijoista löytyy.

1. Karsi ensin ruokavaliostasi huonot hiilihydraatit (peruna, valkoiset leivät, pastat ja riisit ja muut viljat)

Näistä irrottautuminen tulee olla jonkun aikaa totaalinen, mikäli kärsit vähänkin ummetuksesta tm. suolistovaivoista (tai epäilet viljojen sopivuutta). Myöhemmässä vaiheessa, kun kehosi on tasapainottunut - ja tähän voi mennä kuukausia-vuosia - voit ehkä lisätä niitä pikku hiljaa takaisin pieninä määrinä, jos haluat. Muista tällöin ehdottomasti parempi laatu, kuten gluteenittomat viljat, luomuviljat- ja peruna yms.

2. Älä kuitenkaan karsi hyviä ja hitaita (hitaasti verensokeria nostavia) hiilihydraatteja, kuten vihanneksia ja marjoja. Päinvastoin ainakin tuplaa niiden määrä entisestään. Jos sinulla ei ole suolisto-ongelmia tai ongelmia viljojen sulamisen kanssa, voit käyttää niitä edelleen pieniä määriä, mutta huomio erityisesti niiden vähäisempi määrä ja laatu.

3. Voit hieman lisätä proteiinin ja rasvan määrää hiilihydraatteja karsiessasi, mutta kiinnitä huomio niiden laatuun: suosi luomulihaa ja raakoja rasvoja (kylmäpuristetut luomuöljyt, avokado, luomuvoi) tai sitten kypsennettäessä rasvoja suosi kookosöljyä. Suosi lihan sijaan järvikaloja ja kasvisproteiinia, mutta ei jalostettua (kuten soijanakit), vaan esim. papuja, linssejä, herneitä, ituja ja kohtuudella siemeniä ja pähkinöitä. Nauti kananmunatkin luomuna ja juustoista suosi fetaa/luomua/raakajuustoa.

4. Suosi nestepitoista ruokaa ja juo tarpeeksi vettä. VHH:n yksi ongelma on sen kuivattava vaikutus kehoon. Juo reilusti (puhdasta) vettä ja nauti päivittäin edellä mainitsemiani kasviksia ja marjoja, esim. aamuisen smoothien muodossa.

5. Luonnollisesti karkkien, sipsien, limujen yms. muiden e-koodien syöminen/juominen ei kuulu mihinkään ruokavalioon.

6. Emäksisöi kehoasi viherjauheilla/vihersmoothieilla. VHH painotus happamoittaa yleensä kehoa entisestään, vaikka viljat jättäisikin pois.

7. Esimerkkipäivä terveellisemmäksi modifioidusta VHH/Paleo:sta (jos siis raakapainotteinen ravinto ja uuden opettelu on haastavaa):

Aamupala: Smoothie, jossa vihreitä, marjoja, proteiinijauhetta, puolikas avokado tai kunnon proteiini/rasvatyypille luomumunakas, jossa paljon vihreitä kasviksia  (kokeile, kumpi sopii paremmin - vaihtele, alkuun ehkä munakas, myöhemmin smoothie)

Lounas: Runsaasti kasviksia (höyrytettyjä/raakoja hyvin pureskeltuna), kohtuudella munakas/luomulihaa/kalaa/papuja, luomuöljyä tai avokadoa

Välipala: Marjoja tai smoothie tai/ja hieman pähkinöitä/siemeniä/superfoodeja. Maustamaton myös luomujogurtti ok kohtuudella käytettynä.

Päivällinen: Samantapainen, kuin lounas

Vältä illalla proteiinin/rasvojen syöntiä. Syö ennen nukkumaanmenoa mielummin vaikka hedelmä. (Auts, vaikka ei kuulu perus Vhh:n!)

Herkkuhetkiin raaka/tummaa luomusuklaata / suklaa-avokado-proteiinijauhe moussea tms.

Omalla kohdalla monien vuosien (kasvispainotteinen) proteiinitankkaus loppui pari vuotta sitten täysin, kun aloin puhdistamaan kehoani. Lisäsin hyvin imeytyvää tuoreruokaa ja sain aineenvaihduntani liikkeelle ja oikeita ravinteita hyvin imeytyvässä muodossa kehooni. Elimet ja etenkin mieli (aivot?) alkoivat puhdistumaan ja mm. maksan puhdistuminen näkyi ihoille tulleina hetkellisinä näppyinä. Lisäsin runsaasti ruokavaliooni hyviä rasvoja, mm. kookosöljyä, joka tuntui edesauttavan puhdistumista. Viime aikoina olen hieman lisännyt "perusproteiinin" määrää, samoin laadukkaampia viljatuotteita kun taas rasvojen määrä on vähentynyt. Kasvisperäiset soija ym. tuotteet eivät houkuta niiden jalostettavuuden vuoksi, vaan suosikkiproteiinin lähde levätuotteiden lisäksi on kala, jota nautin tällä hetkellä jopa pari-kolme kertaa viikossa. Kalalajeja kannattaa vaihdella ja suosia pieniä järvikaloja tai luomulohta. "Perusproteiiniton" vaihe tuntui tulevan tarpeeseen ainakin minulle.

Yksi kysymys on itselleni kuitenkin auki. Onko raaka/kasvisravintoa ravintoa nauttivilla tarpeeksi proteiinien imeytymistä edistävää suolahappoa ja ylipäänsä tarvitaanko sitä silloin? Useimmat ihmiset saattavat kärsiä suolahapon vajaatuotannosta ja imeytymisongelmista, mutta tämän artikkelin mukaan myös liikatuotanto saattaa olla ongelma. Molemmissa keisseissä on samat oireet! Monien raw food - lähteiden mukaan vihersmoothieiden lisääminen edistää myös suolahapon tuottoa ja toisaalta - kun proteiini on helpommassa muodossa vatsalaukussa olevaa suolahappoa ei tarvitse tuottaa niin paljon, kun ruoka siirtyy nopeammin ohutsuoleen. Jokatapauksessa tämä asia vaatii vielä perehtymistä ja omia kokeiluja. Kerron jatkossa!

Tässä vielä parin vuoden takainen tofumunakas, kunnon proteiinipommi, jota voisin VHH-dieettiin suositella, vaikka itselle se on tässä vaiheessa liian tukkivaa.

6 kommenttia:

  1. Kiitos, mielenkiintoinen postaus! Itselläni vhh-ruokavalioon siirtyminen (lähinnä viljojen poisjättö ja hyvien rasvojen lisääminen) muutti ruokailuani ehdottomasti terveellisemmäksi. Tosin jossain vaiheessa siitä tuli liian ehdotonta, ja hiilarien vähyyteen nähden rasvaa tuli/tulee liian vähän. Minulla ei myöskään ole vararasvavarastoa, jolloin tosi konkreettisesti huomaa sen, miten elimistö "alkaa syömään itseään". Olenkin miettinyt (myös Heikin tekstiin pohjautuen), että voiko esim.pitkälliset rasitusvammat liittyä vhh-ruokavalioon?

    Olen nyt lisäilly taas enemmän hedelmiä päivittäiseen ruokavalioon ja superfoodeja jonkin verran, mutta tasapaino on tosi hakusessa. Etenkin aamupalan muuttaminen jugurtista smoothieen on tosi vaikeaa...ehkä joku tuorepuurotyylinen, hieman kermainen aamupala vois toimia...Oiskos sinulla vinkkejä sellaiseen?

    VastaaPoista
  2. Taitaapa tännepäin Heikin valheista pahimman eli syyttäen, että Atkins kuoli sydäriin joka on valheellinen tieto.
    Hän kuoli päävamman seurauksiin kaatuessaan kadulla.
    Toiseksi VHH on oikein toteutettuna erittäin terveellinen, jossa kasviksien osuus on merkittävä päivittäin.
    Kolmanneksi katosi on vain 2-4 pv kestävä aloitusvaihe.
    Neljänneksi Atkinssin dieetti on maailman tutkituin ja turvallisin dieetti johon verrattuna teikäläisten RAW jutut on ihan huuhaata, internet referaattia.
    Ihminen on sekösyöjä ei mikään raakaravinnolla käyvä olio kuten lehmä.

    VastaaPoista
  3. Oliviaana: rasvojen suhteen kannattaa olla tarkka erityisesti jos on hoikka eli tällöin reilusti hyviä rasvoja! Rasitusvammat ovat monen tekijän summia ja syynä voi olla juuri rasvaton ruoka, mineraalipuutokset ja happama keho.

    Itse syön tällä hetkellä aamulla ihan kypsennettyä luomukaurapuuroa hamppuöljyllä/voilla ja banaanilla + vihersmoothie (jossa mm. proteiinijauhetta) sen kylkeen. Kaura on gluteenitonta tai ainakin lähes täysin, joten voi sopia useimmille, vaikka muut viljat ei sovi + rauhottaa myös vataa ayurvedassa (hoikkia tyyppejä). Tai sitten joskus syödään vihersmoothie (huom. tee aina herkullisia niistä) + gluteeniton quinoa/spelt leipä tai luomuriisikakku luomujuuston, kurkun ym. kanssa. Tärkeintä olisi säännölliset ateriarytmit ja napostelun välttäminen. Suosittelen kaikille myös säännöllisesti jotain terveysmittauksia, koska pelkkä olon fiilistely ei välttämättä riitä.

    Juha:Pahoittelen asiavirheestä, Heikki sanoi kuulleensa asian Tony Robbinssilta, mutta ei sitten tarkistanut. Hän kommentoi vielä itse asiaa, jos on tarpeen. Kuten kirjoitin, eri dieetit voivat toimia samalla henkilöillä eri aikakausina. Suosittelen siis itse kokeilemaan eri juttuja, jotta tietää mistä puhuu - enkä tarkoita mitään radikaaleja siirtymiä dieeteistä toiseen. Omakin ruokavalioni elää jatkuvasti...

    VastaaPoista
  4. kiitos vastauksestasi Heidi! olen sairastanut anoreksian, nyt paino normaali, mutta aineenvaihdunta TOSI hidas ja monia puutoksia jäljellä...ja kropassa muutenkin monenlaista vaivaa. siksi ruokavaliomuutokset on välttämättömiä, et saisin ravinteita runsaaasti ja tehokkaasti elimistön käyttöön. smoothieita olenkin kokeillut, mutta en ole saanut niistä niin maukkaita, että ne syrjäyttäisivät aamujugurtin :/ tuo kehon happamuus varmasti on tosi iso juttu mulla nyt...samoin kuivuus. itse ei vain osaa oikein tehdä konkreettisia muutoksia..

    mitä terveysmittauksia suosittelet?

    VastaaPoista
  5. Omenaviinietikasta voipi olla hyötyä jos mahahappoja on liian vähän.

    VastaaPoista
  6. Mun suu tykkää vihersmoothieta enempi mehuista (nyt kesäisin pelkkiä vihreitä villilehtiä, joskus mukana sitruunaa, selleriä tai kurkkua/tms, talvella kaali-sitruuna-inkivääri rokkasi) tai laadukkaista jauheista (madre/sun warrior/health force:iherb) veteen ja sitruunaan sekotettuna.

    Ja kelle mikänenkin kullonkin sopii. Jos suolisto on heikossa hapessa, vihermehut (keltuaislisällä) ja luuliemet (keltuaisilla, voilla) tekee hyvää. Lähikasvit (villiyrtit!) ja -eläimet (kaikki osat luista maksaan, sydämeen, sorkkiin), paljon bakteereja (eri vatsoille erilaisia hapanmehuista ja -kaalista misoihin, raakajuustoihin, hapankalaan ja -lihaan).

    Heikko vatsa (syömishäiriöiden, erit. oksentelemisien jälkeen) voi hyötyä lisäentsyymien ja proboottien lisäksi suolahappolisästä (oma testattu: HCL, Quantum Nutrition Labs, iherb).

    Aineenvaihdunta tykkää trampoliinista, hyppynarusta, joogasta, metsäliikkumista (vaeltelut,, kipeilyt, roikkumiset, leikkimiset), hieronnasta, lymfaterapiasta, inversioista, hyvistä unista,maadotuksesta, infrapuna- ja puusaunasta... Josta tulee hyvä olo.

    Oliviaana, kannattaa suosia laadukasta nestettä: itsellä olo koheni huomattavasti jopa (alussa heinäkuun helteestä tosin) yli neljällä lähdevesilitralla/vrk, oloa ja janoa kuunnellen. Fruktoopitoisemmat hedelmät ei edelleenkään kovin suurissa määrin sovi(kuumalla ananas poistaa nesteitä, melonia, mangojäätelöä) , ja aina vähintään sitruunaan/ suolaan/MSM:n yhdistettynä. Mutta sokerin hyödyntämiskyky vaihtelee paljon.
    Laadukasta suolaa käytin reilusti (helpottaa vatsahappojen muodostusta) sekä ruoassa että nesteessä. Myös sitä sitruunaa ja raakaa kookos- sekä omenaviinietikkaa tuli lisättyä sinne sun tänne (myös veteen).

    Kehon oma tunnustelu ja diagnosointi varsinkin syömishäiriöiksi luokiteltujen tilojen jälkeen voi olla hyvinkin hukassa. Vähästäkin hyvästä rauhaolosta/ tunteesta kannattaa pitää hellästi kiinni, tarkastella maailmaa omia juttujaan kaikkeuden kauneudesta etsiskellen (pahoissa itsestään karkaamispakenemisissa kun ei välttämättä ole tuntevinaan yhtikäs mitään). Itkunkin saa antaa tulla.
    Ruoan ja kehon kautta lähti täälläkin elämää suurempi tie ja ymmärrys.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...