Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

21.6.2011

Rauhoita ruokailuympäristösi, opi pois kiireestä

Olen elämässäni viimeiset kuukaudet ollut ensimmäistä kertaa sellaisessa tilanteessa, että tekemistä olisi enemmän, kuin päivässä on tunteja. Minun on aina ollut todella vaikea lopettaa tekemistä, jättää jotain huomiseen tai keskeneräiseksi. Mieleni on tyydyttynyt pinnallisesti, kun to do - listat on tehtyjä. Sitten seuraavana päivänä on uudet listat...ikuinen pitta-oravanpyörä.



Tee joskus näin!

Uusimmassa Evita-lehdessä oli hyviä vinkkejä (muutenkin yllättävän hyviä juttuja luomuun ym. liittyen) siihen, että aikaa voisi opetella ajattelemaan eri tavalla kuin lineaarisena. Voi opetella sanomaan itselleen välillä, että onpa aikaa paljon! Tai sitten voi kirjata yli to do listalta: "nothing". Sen sijaan, että ajattelisi päivien kuluvan ja kalenteriin merkattuvien tapahtumien täyttyvän, voi ajatella lukuisia ihania hetkiä, mitä on edessä - tämän hetken lisäksi. Jatkuva - tai edes pyrkimys läsnäoloon on tietenkin tavoite nro 1, mutta jos se tuntuu liian haastavalta, voi kokeilla edellisiä vinkkejä.

Olen viime aikoina- ja etenkin päivinä omaksunut lähes käytäntöön tämän viisaan sanonnan:


Jos sinulla on kiire, et ole läsnä...

Jos tekeminen tuntuu vähänkin epämukavalta, teen näin: --> asian tiedostaminen --> laajemman kontekstin ottaminen (tässä ei todellakaan juosta aasin selässä, eikä maailman meno riipu mitenkään tekemisistäsi) --> itsensä (mielensä unohtaminen) --> helpottuminen --> läsnäolo.

Voit havainnoida läsnäoloa siis helposti sillä, onko sinulla kiire tai odotatko päivän/tehtävien päättymistä jotta tapahtuisi sitä ja sitä. Yksi tärkeä tapahtuma, jolloin läsnäoloa voi havainnoida on ruokailu. Läsnäoloa voi opetella ensinnäkin keskittymällä vain ruokailuun - ei lehteen, tv:seen tai tietokoneeseen. Voimme syödä vaikka mitä superruokia, mutta jos syömme hälisevässä ympäristössä se voi viedä ravinnolta suuren hyödyn pois. Keskittyminen vain ja ainoastaan ruokailuun voi länsimaalaisella elämäntavalla olla todella haastavaa!

Onneksi kotona voi luoda otolliset olosuhteet rauhalliseen ruokailuun toisin kuin ravintoloissa/tuttavilla. Olen jo pitkään havainnut seuraavan puutteen muutamassa laadukastakin ruokaa tarjoavassa ravintolassa: Kaamea tai vähäisempikin häly ja möykkä häiritsee! Tunnelma, ympäristö ja rauha on puoli ruokaa, eikä ainakaan itselleni ruoka maistu samalla tavalla, jos ei saa ruokailla rauhassa, vaan joutuu jatkuvasti sulkemaan silmänsä ja korvansa ympäristön ärsykkeiltä. Tosin yksi syy mölylle ja väenahtaudelle on se, että kyseiset paikat ovat alkaneet saamaan yhä enemmän suosiota - ja näin kävijämäärät ja ahtaus luonnollisesti lisääntyvät. Tälle ei tietenkään voi mitään, paitsi harkita nopeasti laajentamista ja tunnelmaan panostamista.

Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin käsite on monelle vielä erittäin hämärä. Voimme napata sieltä sun täältä "kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin" elementtejä, kuten meditaatiota, puhdasta raw ruokaa, joogaa, body-mind - harjoituksia ja ympätä niitä kiireiseen elämäntyyliini. Suositaan luomua, mutta viikonloppuna tilanteen mukaan elämäntyyli voidaan unohtaa, stimuloidaan itseä kahvilla ja karkilla ja "koitetaan meditoida, kun se on trendikästä", hoidetaan lasten ruokailu "pois alta nopeesti" ja sitten jälkkäriksi raakasuklaata. NOT NOT NOT! Kokonaisvaltainen elämäntapa on pysyvästi omaksuttu elämäntapa - tai ainakin pyrkimys olla läsnä kiireettömästi niin kehossasi, mielessäsi kuin sielussasi kaikkialla. Se ei ole jotain, jota voi poimia ulkoapäin silloin kun huvittaa - tai silloin kun aikatauluun sopii.

7 kommenttia:

  1. Vai että "to do" -listoja pitäisi kirjoitella? Jos joutuisin kirjoittelemaan sellaisia, niin kokisin, että tekemistä olisi liikaa. Not my kind of life!

    Suomessa työvoimakustannukset ja liiketilojen vuokrat (hyvillä paikoilla) ovat senkaltaisia, että pikku bisnestä ei hevillä ilkeä paisuttaa.

    Jos haluaa nautiskella ruoasta tai juomasta ajan kanssa, pitää valita sellainen paikka ja ajankohta milloin siihen on mahdollisuus. Sinänsä ihminen, jonka fiilikset menevät piloille hälinästä, ei ole oman itsensä herra.

    VastaaPoista
  2. Neitoisella se sitten aina on niin positiivista sanottavaa;D

    VastaaPoista
  3. Ehkä näinkin... itsekään en haluaisi sitoa itseäni liikaa... mutta jos EN tee itselleni lukujärjestystä (en tee juuri koskaan), moni asia tulee tehtyä omasta mielestäni liian hitaasti. No minä taidankin olla valtaosin vata, aavistus ehkä pittaakin kun on syönyt lämmittäviä mausteita...

    VastaaPoista
  4. Siis sellaiset tärkeät asiat. Kaikkea joutavaa kyllä teen ja en oikein osaa aina ottaa oikeasti rennosti vaan helposti täytän luppoajan asioilla, jotka ovat helppoja ja mukavia mutta eivät edistä osaamistani tärkeissä asioissa (tai niiden hoitamista).

    VastaaPoista
  5. Tämä on niin totta! Ruokailuilmapiiri on supertärkeä. Plus, että olen huomannut viime aikoina, että satunnaiset "lipsahdukset" siitä omasta raa'asta/luomusta/superista ovat ihan ok, jos niitä tekee satunnaisesti ja hyvällä mielellä nautiskellen. Jos potee perfektionistin angstia jo syömishetkellä siitä ei-niin-hyvästä-valinnasta, tulee taatusti huono olo. Aihe, josta itsekin olen aikeissa kirjoitella...

    VastaaPoista
  6. Neitonen: Taisit käsittää asian eri tavalla kun pyrin ilmaisemaan. Tarkoitin siis päinvastoin. Monelle ne ovat vaan niin osa elämää tai tottumus entisestä elämästä...Onhan ne hyviä muistutuksia, jos eivät stressaa ja aiheuta kiirettä ja tulevaisuuden odotusta.

    Tuomo: Yes :)

    Jutta: Just niin, satunnaiset lipsahdukset ok, jos syödään rakkaudella :)

    VastaaPoista
  7. Kirjoitin itse epäselvästi. Hyvähän se on oppia kirjoittamaan "to do" -listalle tyhjiä hetkiä, jos kirjoittelee listoja!

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...