Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

11.6.2011

Pidä tasapaino kuumalla - suosi viilentäviä ruokia ja aktiviteettejä!

Miksiköhän en jo aiemmin tajunnut kirjoittaa tästä vai olenkohan jo kirjoittanut. Yli 600 postausta takana, joten ei ole ihan helppo muistaa aina :)

Kesä ja etenkin näin kuuma sellainen on ayurvedan mukaan pitta-doshan nousuaikaa. Pittaoireita ovat mm. ärtymys, väsymys, vihaisuus, tuskaisuus ja ripuli. Myös vata voi häiriintyä kuumalla ja se voi näkyä mm. mielen levottomuudessa. Meissä kaikissa esiintyy niin pitta, vata kuin kapha viiden elementin muodossa, joten nämä ohjeistukset koskevat kaikkia - erityisesti, jos olet muutenkin pittakehotyyppi tai se on toinen päädoshasi.

Nauti kuumalla viilentäviä ruokia: sokeroimattomia viher- ja hedelmämehuja, smoothieita ja salaatteja. Erityisesti raakaruoka toimii pittalle, jos vain ruoansulatus on siinä kunnossa - varmista asia käyttämällä reilusti blenderiä. Erityisesti viilentäviä ruoka-aineita ovat: melooni, kurkku, minttu, kookosöljy, aloe vera, fenneli, nokkonen (jäähdytetty tee) ja voikukka. Yleisesti pittaa tasapainottavat myös palkokasvit, hedelmät (erityisesti makeat), marjat, ghee, kaikki vihreä väri ruoassa, viljoista riisi ja kuorimaton vehnä, raaka- tai luomumaito ja raejuusto.



Juo kuumalla reilusti puhdasta vettä ja lisää sinne ripaus laadukasta suolaa, koska hikoilu poistaa kehostamme tärkeitä mineraaleja. Tämä koskee etenkin urheilijoita sekä niitä, jotka suosivat/ovat lisänneet vihreitä lehtiä ruokavalioonsa (natrium-kalium - tasapaino).

Vältä kuumentavia ruokia, jotka lisäävät epätasapainon, kuten sairastumisen ja raskaana olevilla keskenmenon riskiä. Näihin kuuluvat mm. lihat, etenkiin tulisemmat mausteet ja runsaat rasvat, kuten öljyt (etenkin kuumennetut) ja pähkinät. Kaikenlainen pikaruoka ja paistaminen ei ole hyväksi.

Kova fyysinen toiminta lisää pittaa kuumalla ja paremmat lajit olisivatkin kevyempi jooga sekä erityisesti uinti. Jos haluat liikkua kovemmin, suosi viileämpää aamuaikaa.

Hieronta kookos- ja brahmiöljyllä voi myös helpottaa oloa. Viime kesänähän tein itse ayurvedisia kookosöljyhierontoja jopa ulkona! Se oli kyllä aika hauskaa, kun sai samalla rusketusta ja happea. Nyt olisi tosin liian kuuma siihen.

On myös vaara, että viilennämme itseämme liikaa ja sen huomaa ainakin, jos palelee kuumalla. Yleisesti ruokavaliossa kannattaa suosia myös lämmittäviä ruokia - etenkin, jos olet raakaravinnon- tai kasvisravinnon suosija. Lue lisää aiheesta tästä.


Viilentävää voikukkien poimintaa...

Lisää:

Lisää, mm. viilentävä, tai pittaa tasapainottava joogavideo

Uusi päivä - kirjani ja navadinan ayurvedasivusto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...