Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

10.4.2011

Sä oot aina kipee - miksi?

Edes mummu ei enää jaksa kysellä, oleko ollut kipeä. Entinen "sä oot aina kipee" ei ole sairastanut nyt kahteen ja puoleen vuoteen! Onnea minä = onnea maailma! En voi laskea sairastumiseksi pienenpientä päivän kestävää kurkkukipua vuosi takaisen avantokeikan jälkeen tai viime kesänä intialaisen ruoan nauttimisen seurauksena syntynyttä tukosta, joka lähti nopeasti smoothieiden avulla. Kiitos tästä terveydestä kuuluu varmasti puhtaammalle ravinnolle, joka on ruokkinut ja ravinnut kehoani ja joka taas on mahdollistanut tiedostamaan paremmin mieleni, omat aidot ajatukseni ja sitä kautta valintani - ja nyt, mieltäkin syvemmälle ollaan menossa :)

Monet ovat puhdistaneet ruokavaliotaan jonkin aikaa, mutta silti näen jatkuvia "taas kurkkukipeenä" -päivityksiä esim. facebookissa. "Sitä on liikkeellä" - "Viruksethan tarttuvat helpoti" Missä mättää?  Ei taudit ja kivut edelleenkään tule ulkoapäin, vaan niiden tarkoitus on herätellä meitä siihen, että vastustuskyvyssämme on parantamisen varaa. Vastustuskyvyn uudelleenrakentaminen ei ole välttämättä nopea prosessi, mutta muutamia näkemyksiä aiheeseen liittyen tässä:

--------------------------------------------------

* Sivusin tätä aihetta talvella myös ylioppilas tv:ssä Terveys kansalaisvelvollisuutena. Priorisoitko muut asiat terveytesi edelle? Työn? Työn, jota tehdään liikaa. Työn joka kuluttaa enemmän kuin antaa. Työn, josta ei uskalla lähteä...? Stressi on varmasti suurimpia syitä moneen vaivaamme. Mikä aiheuttaa stressiä? Poista se. Onko se epätyydyttävä työ/parisuhde/toimintamalli. Mitä nopeammin priorisoit aidot halusi epäaidompien edelle, sen nopeammin parannut - ja maailma parantuu! Keskity mielekkäisiin asioihin!

* Kuuntele kehoasi. Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että älä liiku, jos olet kipeä. Älä liiku, jos ei huvita. Lepää, jos olosi on väsynyt tai heikko ja panosta ravintoon. Vasta hetken ollessamme puhtaammalla ruoalla  tajuamme, mitä kehon kuuntelu yleensäkin tarkoittaa.

* Suoliston kunto ja ruoansulatus on a ja o. Nestemäistä, ravinteikasta ruokaa vähintään 70% tai ainakin pikku hiljaa lisäämistekniikalla. Puhdasta ei-hana vettä, paljon ravinteita, antioksidantteja, vihreää, hyviä rasvoja. Jos on kipeä, ruoansulatukseen ja helposti sulaviin ruokiin pitäisi erityisesti panostaa (ei siis kipeelle karkkia jne. mättöä, vaikka äiti hoiti sillä tavoin) :)

* Helposti sulavia ruokia ei ole: vilja, liha, maito, kovetetut rasvat, kaikki lisäaineet, suuret määrät pähkinöitä

* Nauti 1-2 smoothieta tai itse puristettua mehua päivässä. Smoothien ainesosina kannattaa koostaa seuraavista: vihreät lehdet (luomua), marjat, hedelmät, siemenet, hyvät rasvat, puhdas vesi, superfoodit

* Rutiinit ja maadoitus kuntoon. Ainakin itselläni pelkkä valvominen aiheuttaa lievän krapulan tunteen, joten panosta nukkumiseen ja rytmeihin. Älä syö ennen nukkumaanmenoa, koska se heikentää unen laatua ja hidastaa ruoansulatusta. Maadoitusta voi lisätä rutiinien lisäksi hiljaisuudella, (meditoinnilla), joogalla, liikunnalla, hyvien rasvojen lisäämisellä (etenkin, jos on levoton mieli) ja välttämällä kaikkia stimulatteja (mahdollisesti myös raakakaakaota) ja häiritsevää ympäristöä

* Hyviä vastustuskyvyn buustereita ovat tuhansia vuosia käytetyt ayurvediset ashwagandha ja cat's claw. Ota niitä kuuriluonteisesti mahdollisien muiden yrttien, probioottien ja reilun D-vitamiiniannoksen kera. Tässä lisää ayurvedisista yrteistä täsmävaivoihin.

* Anna kehosi levätä kunnolla ja paastoa muutama päivä ainakin kerran vuodessa tai pidä kerran viikossa tai edes kerran kuussa nestemäinen päivä. Paastoa ennen (jopa 6-12 kk) tankkaa kehoosi ravinteita smoothieiden ja superfoodien muodossa, jotta se olisi oikeasti terveyttä edistävää, eikä rappeuttavaa...

----------------------------------

Intian jälkeen oli tarkoitus paastota ja sen aika koitti nyt. Tänään lopetamme kolmen päivän mehupaaston eli paastonlopetuspäivä=juhlapäivä, vaikka sinänsä on hauskaa, että kaikki edelliset (etenkin eilisen) päivät on haaveillut ruoasta ja nyt kun on "lupa syödä", voisi paastoa jatkaa. Näin se taitaa mennä kaikessa - kun saat sen, mitä haluat, menetät mielenkiintosi siihen:)

Olen paastonnut kahden vuoden aikana nyt neljä kertaa ja voin sanoa, että tämä tapa tulee jatkumaan. Paastojen kesto on ollut 3-5 päivää. Ensimmäinen paasto oli sitruunamehu/vaahterasiirappipaasto, jota en ehkä suosittele hampaiden kannalta, vaikka muuten se toimi loistavasti. Toinen paasto oli Vitamixin ja siivilän avulla itsetehdyistä mehuista, sen kokemuksia tässäViime syksynä, puoli vuotta sitten kun pengoin omaa "roskistani" mökillä paastoilin taas itsetehdyillä mehuilla. Jossain välissä muistan pitäneeni myös aloittelijoillekin loistavasti sopivan kolmen päivän smoothie"paaston" ja toisinaan olen pitänyt smoothiepäiviä. Nyt itsetehdyt mehut maistuivat taas niiiin hyviltä, että odotan jo kesää ja mökkeilyä, jolloin saamme tunkea mehukoneeseen lähes kaikkea mitä pihalta löytyy!

Tällä kertaa supertoimivia yhdistelmiä olivat:

- Selleri+omena+inkivääri
- Porkkana+parsa
- Selleri+ananas
- Selleri+appelsiini
- Herkkumehuna kerran appelsiini-ananas ja omena+inkivääri

Yrttiteiden ja omatekemien mehujen lisäksi nautin myös muutaman pullon ruokaisaa, todella hyvää ainakin Ruohonjuuresta ja CM:stä saatavaa EDENIN Kasvismehucoctailia, joka on maitohappokäymisellä valmistettu valmismehu selleristä, punajuuresta, porkkanasta, tomaatista ja kukkakaalista. Pullossa ei ainakaan lue, että se olisi pastoroitu, tietääköhän joku? Tätä mehua tulen juomaan jatkossakin, vaikka en paastoaisi!


Jokaisella paastolla olen päässyt todella hyvin kosketuksiin kehoni ja tunteideni kanssa ja jotain on päässyt nousemaan tietoisuuteen-->purkautumaan-->vapautumaan, kun energioita ei ole tuhlautunut ruoansulatukseen tai ruoan miettimiseen. Ne hetket, kun yleensä syö, ovat tyhjiä - ja tämä on monelle pelon paikka (myös itselle muinoin). Paaston aikana tajuaa, kuinka suurta osaa syöminen ja siihen liittyvät ajatukset näyttävät elämässä ja havahtuu siihen, kuinka pienellä ja vähällä oikeasti tulisi toimeen JOS HALUAISI. Tämä viimeisin paasto, jonka teimme siis yhdessä kumppanini Heikin kanssa oli ikimuistoinen. Kerron ehkä myöhemmin miksi <3

Paaston lopetukset eivät aina suju suositusten mukaan :) Muutaman hedelmän sijaan jotkut menevät kebabille ja jotkut vetävät kiloittain lihaa...-->NOOOT. Tällä kertaa lopetus sujuu edelleen mehuilla ja itsetehdyn pizzan (ainakin parempi kuin menisi pizzalle, eikö?) parissa, jota kohta alamme nauttimaan toivottavasti pieniä määriä..hmm.

Raw-pizzassa tällä kertaa:

Pohja: pellavansiemeniä liotettuna pienessä vedessä, hampunsiemeniä, mantelijauhoa (valinnainen), laatusuolaa, oreganoa, mehustamisestä jäänyttä porkkanankuitua (reilusti ). Sekoita aineet kulhossa-->kuivata kuivurissa tai uunissa yön yli n. 40 asteessa.

Täyte 1: Tomaatteja, aurinkokuivattuja tomaatteja, oreganoa, laatusuolaa, parapähkinöitä blendattuna
Täyte 2: liotettuja casheweita, fiesta molea, laatusuolaa blendattuna
Päällä: Tomaatinviipaleita, rucolasalaattia, tuoretta oreganoa...Huh mikä setti!





Lisää laatukokkailun saloista Katjan blogin uudessa haasteessa "Raw food for dummies" ja hänen kokkauspäivillään ja iloa ja rakkautta tulevaaan viikkoon ja elämiseen yleensä tarjoaa jo paljon lukijoita kerännyt, ystäväni Jutan (ja hänen rakkautensa) blogi Ihkuusi.

1 kommentti:

  1. Paljon asiaa :) Ihmetilin vain kohtaa: "Puhdasta - ei hana vettä?"

    Mikähän olisi sitten puhtaampaa vettä? Kenties omasta lähteestä nostettu vesi?

    Seisonut pullovesi ainakin häviää kaikissa tutukimuksissa niin puhtaudessa, kuin sokkona tehdyissä makutesteissäkin hanavedelle. Ompa hanavesi varmasti myös moninkertaisesti ekologisempi valinta.

    Tässä mm. Helsingin Sanomien artikkeli aiheesta
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus+Hanavesi+on+pullovett%C3%A4+puhtaampaa/1135234032223

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...