Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

14.2.2011

Raakajätskiä ja muita herkkuja

Suomessa on kunnon talvi ja ulkona jopa 20-30 astetta pakkasta. Tasapainotukseksi tulisikin satsata lämmittäviin ruoka-aineisiin etenkin, jos on raakapainotteisella ravinnolla. Lämmittäviä ruoka-aineita ovat siis mm. mausteet ja yrtit teen ja ruoan seassa, lämmittävät keitot, hyvät rasvat ja laatusuolat sekä paljon mineraaleja sisältävät superfoodit, kuten maca ja raakakaakao. Raakasuklaa stimuloi kehoa, mutta liiallinen käyttö voi stimuloida liikaa myös mieltä. Tässä tarkempi postaukseni lämmittävistä ruoka-aineista, jotka stimuloivat ruoansulatusta.

En nyt kuitenkaan malta odottaa lämpimämpää aikakautta tämän reseptin laittamiseksi. Jos olisin tiennyt tästä viime kesänä, olisi tämä ollut ehdoton raakajälkkäri nro 1 viime vuoden Raw illoissa. No, tässä se on kuitenkin. Nauttikaa kohtuudella tai laittakaa ripaus cayannea sekaan, ettete jähmety ;)


Banaanijätski

- 5-10 banaania (tai haluamasi määrä) pakastettuna (hieman pilkottuna)
- Muutama tuoretaateli
- 1-2 rkl lucumaa
- Luonnon vaniljaa 1-2 tl
- Halutessa hieman hunajaa (en itse laittanut)
- päälle ripoteltuna cacao nibsejä

Blendaa pienen veden kanssa Vitamixilla. Käytä tamppia ja aluksi pientä nopeutta. Varaudu masiinan ylikuumenemiseen, joka on tapahtunut minulla muutaman kerran. Banaanijätskin teko onnistui joten kuten myös Lapin reissussamme sauvasekottimella - kun pilkkoi banaanit ennen pakastusta pieniksi. Normiblendereitä hieman epäilen - mutta Vitamixin omistaneitahan tuntuisi jo olevan suht paljon. Koostumus on kuin oikeaa jätskiä ja maku vielä 100 * parempi!!!

Extrahyvää tulee, kun yhdistää jätskiin vielä suklaan. Tee suklaa massaa - lorauta "taikinaa" kylmän jätskin päälle ja se kohmettuu hetkessä suklaan palasiksi :)



Herkkujen tasapainotukseksi olen viime viikosta juonut smoothien sijaan joka aamu itsepuristettua mehua - en tosin tämmöisiä määriä - 2  pienempää lasia täyttää itseni pitkäksi aikaa. Kuvassa pelkkää appelsiinimehua (aah!)


Ja laitetaan vielä tämä erinomaisesti onnistunut lähesraakaresepti:

Härkäpapufalafelit:

- Idätettyjä härkäpapuja, jotka ryöppäsin idätyksen jälkeen 1 minuutin ajan (tästä ei löydy selkeää tietoa, voiko syödä raakana vai pitääkö ryöpätä)
- Mausteita: laatusuolaa, korianteri, juustokumina (persiljaa vielä, itselläni ei ollut)

- Tehosekoita aineet ja pyörittele palloiksi. Tosi täyttäviä ja maukkaita!



Blogeista kun aiemmin mainitsin, niin tutustukaa myös Oululaisen Aaron "Yksterveysblogiin" ja menkää kokeilemaan Aaron hoitoja, suosittelen!!

8 kommenttia:

  1. On tosi tärkiä korostaa ilmastollisia jne. vaikutteita! Omissa asiakkaissa, joissa on osa kohtuu ravintotietoisiakin, on huomannut, että kylmyys on hyvin usein heillä ongelmana johtuen meille tyypillisen terveysruoan (sellaiseksi melletyn) hyytävä vaikutus :)

    Ystävänpäivää Heidi vielä tätäkin kautta.

    VastaaPoista
  2. Moi Heidi,

    mun vyöhyketerapeutti on sitä mieltä, että appelsiini tulisi rinnastaa kärpässieneen: se on yhtä myrkyllinen elimistölle ja heikentää n. 30% munuaisten toimintaa. Samalla se pahentaa esim. nivelreuman ja psoriasiksen oireita juuri siksi, koska saa eliomistön ihan sekaisin myrkytystilaan. Oletko itse kuullut moisesta asiasta?

    VastaaPoista
  3. Mä kyl kommentoin (vissiin mulla on liikaa aikaa) tohon, että varmasti jonkun tilanteessa se voi aiheuttaa tuollaistakin mutta ei päde toiselle. Vaikuttamassa on monia asioita ja aineksia. Vaikka se ois hänelle huonoksi, ei se sitä ole välttämättä sulle. Itse ohjeistan päivittäin esim. appelsiinin syöntiä asiakkaille ja siinä kun se toiselle on hyvä, toiselle ei. Kuuntelisin omaa oloa ensisijaisesti.

    VastaaPoista
  4. Nami nami,tuon tapaista raakajätskiä tulee itsekin tehtyä silloin tällöin.Täällä on nyt kylmä sisällä,iltaisin mittari näyttää 14 astetta,ja tekee kyllä mieli pientä lämmikettä,Parhaat mulla on miso-keitto ja yrttiteet.

    VastaaPoista
  5. Kiitos tuosta lämmittävästä listasta. Mä oon palellut viime aikoina paljon. Oi miten hyvältä kuulostaa herkut. Nää menee heti ens viikolla kokeiluun! Iloista ystävänpäivää!

    VastaaPoista
  6. Aaro: Yeah :)

    Supersikri: Olen kuullut vastaavia vyöhyketerapeutin suosituksia. Sitrushedelmät yleisesti aukaisevat lymfajärjestelmää, joka helpottaa kuonan kuljetusta munuaisiin ( ja maksaan), mikä saattaa kuormittaa kys. elintä samoin kuin hedelmän sisältämä hedelmäsokeri. Tämän pohjalta kannattaa fiilistellä omia tuntemuksia. Määrät ovat olennaisia ja Aaron kommentti oli bueno!

    Toisen lääke on toisen myrkky...hedelmien/hiilarien/sokerien sietokykymme on erilainen. Oma tuntemukseni on, että toimii mulla :)

    Kiitos muillekkin kommenteista ja parhautta ystävänpäivän iltaan <3

    VastaaPoista
  7. Kiitti konsultaatiosta! ;) Tässä muuten vinkki prismasta. Oli ihan mielenkiintoinen jakso.

    http://areena.yle.fi/video/1297707635728

    VastaaPoista
  8. Moi Heidi, annos oli niin houkuttelevan näköinen että pitkään jatkuneesta banaanien hyljeksinnästä huolimatta Stockan hedelmähylly "sattui" osumaan matkan varrelle. :) Hyvvää oli! Lisäsin muuten kanelin - sopi aika kivasti myös tuohon settiin ja toi vähän lisälämmitystä.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...