Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

1.2.2011

Inspiration!

Lupasin bloggailla raakaravinnon/siihen liittyvän elämäntavan mahdollisista kompastuskivistä/huomioonotettavista seikoista ja seuraavassa jaan tämänhetkisiä näkemyksiäni aiheesta. Osan vinkeistä olen ottanut e-kirjastani Uusi päivä, jota voi edelleen kysellä minulta. Bloggauksen lopussa vielä hieman ajankohtaista ayurvedasta ja muutama herkkuohje. Enjoy!

--> Tarkoittaa, että kyseinen asia vie sinua todennäköisesti eteenpäin ja oikeaan suuntaan
<-- Tarkoittaa, että otat ehkäpä takapakkia
* Neutraali toteamus

Here you go:

* Lukiessasi mitä tahansa, älä ahnehdi vaan keskity jokaiseen hetkeen. Sinulla ei ole mikään kiire, vaan mielelläsi on. Yleismoka on ahnehtia liikaa tietoa kerralla aiheen ympäriltä, jolloin ähky on väistämätön

* Kuten edellisessä bloggauksessa sanoin, maailma muuttuu koko ajan, eikä ole olemassa yhtä ihanteellista ruokavaliota, joka sopisi heti kaikille. Tärkeintä on huomioida kehon lähtötilanne, kehotyyppi ja tavoitteet

* Haluatko siis laihtua mahdollisimman nopeasti? Vai haluatko saada mielesi ja kehosi tasapainoon päivä päivältä enemmän ja enemmän? Vai haluatko edelleen isot lihakset ja pienen rasvaprosentin keinoja kaihtamatta? Vai löytyisikö elämän merkitys joistain ihan muista asioista? Nämä vaan pohdittavaksi

* Raakaravinto sopii kokemukseni hyvin silloin, kun ihminen kokee sisältä olevan valmis siihen. Keho ja etenkin mieli ovat kohtuullisen tasapainossa ja siirtymä tehdään tiedostaen eikä vain ulkoapäin ohjautuvasti

-->Panosta heti alusta lähtien veden laatuun. Lähdevesi tai suodatin ovat laatuhankintoja nro 1!

-->Valitse raakaravinto/opettele/painota sitä. Raakaravinnon (tai sen painotuksen) valitsevat usein ne, jotka ovat jo kokeilleet kaikkea muuta ja ovat alkaneet ymmärtää ihmisen kokonaisvaltaisuuden. Esim. nopea laihduttaminen, lihasmassan rakentaminen ja terveellisyys eivät useinkaan tarkoita samaa asiaa.

-->Suosi/lisäile reilusti hyvillä mielin ainakin kaikkia vihreitä kasviksia, vihanneksia ja marjoja. Kohtuudella hedelmiä! Lisukkeena pähkinöitä, siemeniä ja laadukkaita herkkuja

-->Eliminoi samalla kaikki muut myrkyt ja vieraat aineet ympäristöstäsi, kuten siivousaine/kosmetiikkakemikaalit ja turhat muovit

<--Siirryt suoraan (puoliväkisin) 100 % raa'aksi ja samalla otat tästä(kin) elämäntavasta ideologian, uskonnon jne. Monen suolisto on siinä kunnossa, ettei se sulata kuitupitoisia porkkanoita, appelsiineja ja kaaleja. Siirtymään tai raakaravintopainotukseen olisi hyvä varata ainakin kaksi vuotta. Siirtymä tulisi yleensä tehdä hiljalleen ja helposti sulavia ruokia (kuten smoothie) painottaen. Tässä ajassa tärkein tavoite tulisi olla opettelemaan oman kehon kuuntelu, joka on luonnonlahjamme, mutta jonka olemme kadottaneet

* Kasvispainotteinen kypsennetty ruoka on parempi kehon tasapainotuksen kannalta, kuin (lähes täysi) raakaruoka. Tämä etenkin, jos olet aiemmin syönyt reilummin lihaa tai jos olet kehotyypiltäsi vata ja vata on epätasapainossa. Vältä kuitenkin tällöinkin prosessoitua ruokaa, kuten viljoja, sokereita, kypsennettyjä rasvoja. Päivittäisen smoothien voi jokainen lisätä ja siirtyä pikku hiljaa raaempaan suuntaan.

-->Lisää alkuvaiheissa ruoansulatusta tukeva laadukas probioottivalmiste ruokavalioosi

* Termi raakaravinto niinkuin kasvis/sekaruokavalio ei suoranaisesti kerro sitä, onko ruokavaliosuuntaus terveellinen/epäterveellinen. "Olen raakaravinnolla" voi yhtälailla tarkoittaa sitä, että syön runsaasti kasviksia ja vihreitä tai sitten sitä, että "elän" raakaherkuilla/kuivahedelmillä. Näissä kahdessa painotuksessa on vissi ero.

<--Yksi luonnollinen kompatuskivi on se, että yritetään korvata kaikki entinen proteiini pähkinöillä ja siemenillä. Tämä johtaa väistämättä painon nousuun/tukkoisuuteen. Siis parempi pitää vaikka hieman (kypsennettyä) laatuproteiinia lautasella kuin ahmia pähkinöitä, vaikka ne ovatkin raakoja. 

* Kaikki raaka tai varsinkaan luomu ei todellakaan tarkoita, että se olisi ihanteellista ruokaa esim. kilokaupalla syötynä raakasuklaata, kuivahedelmiä jne. herkkuja. Olennaista on pitää herkut satunnaisina (tai pyrkiä siihen suuntaan) ja painottaa ravinto mahdollisimman ravinteikkaisiin ja helposti sulaviin ruokiin.

* Ravintoaine/ruokapainotukset saattavat prosessin myötä vaihdella paljonkin. Aluksi on luonnollista tankata enemmän rasvoja (=raakasuklaata), koska meillä on lähtötilanteessa niistä paljon puutoksia. Välillä voi toimia hiilaripainotus paremmin ja välillä voi olla parempi ottaa askel taaksepäin ja lisätä lämmintä ruokaa

--> Selvitä kehotyyppisi esim. ayurvedan, metabolic typingin tai biosignaturen perusteella. Niissä kaikissa on pointtinsa, mutta yksi ei ole kokototuus. Itse suosittelen ainakin ayurvedaan perehtymistä etenkin, jos tavoitteenasi on kokonaisvaltainen kehon huomioiminen. Toiset sulattavat ja käyttävät energiaksi paremmin rasvoja, toiset taas hiilareita. Näiden molempien painotus ei välttämättä ole paras mahdollinen (esim. runsaasti hedelmiä + rasvoja - voi kuormittaa maksaa) Nimimerkillä kokemus puhuu (tahini-hedelmä -överit viime kesänä)

-->Jossain vaiheessa voi oppia tunnustelemaan (fiilistelemään) oloa aterioinnin jälkeen? Onko olo energinen / väsynyt? Kokeile eri aamiaisia, kuten hiilaripainotteinen smoothie, rasvapainotteinen smoothie jne.

<--Yksittäisiin ruoka-aineisiin takertuminen. "En voi syödä jalostettua ja siemenetöntä banaania" valitsen siis mielummin leivän taikka kourallisen kuivahedelmiä. Mieti aina mikä on vaihtoehto? Mieti myös sitä, mitä hyvää ruoassa on? Onko se kuitenkin tuoretta? Sisältääkö se elävää vettä? Vai onko se tuhottu kypsentämällä...Yksittäiset ruoka-aineet eivät vaikuta niinkään, jos kokonaisuus on kunnossa.

-->Vältä houkutuksia, älä sorru, koska "kylässä ei kehtaa kieltäytyä", vaan vie omat herkut mukana tai ainakin (raakasuklaa, laatusuola, avokado salaatin sekaan...)

<--Mutta älä painosta lähipiiriäsi muutokseen. Älä paasaa. Muutu ensin itse ja anna ympäristön muuttua itsestään. Ihmiset eivät reagoi itse diettiisi vaan omaan muuttumiseesi. Vain positiivisuudella voimme vaikuttaa!

-->Kutsu ystäviäsi kylään, kun olet opetellut muutamia onnistuneita reseptejä!

-->Lapset saa koukutettua raakaravinnolle helppojen herkkujen, kuten smoothieiden ja raakajäätelöiden kautta. Muista, että lapsi ei kuuntele mitään mitä sanot, mutta näkee kaiken mitä itse teet :)

-->Miehen saa koukutettua raakaravinnolle sitä kautta kun muutut itse, saat oman elämäsi haltuun, etkä enää kiinnosta nalkuttaa. Kohta mies jo kävelee kanssasi tantrakurssille ja parisuhde menee uusiin sfääreihin :)

-->Tarjoa parasta myös lemmikeillesi (muille, kuin miehelle). Mitä luomumpi ja raaempi ruoka, sen luonnollisempi ja energisempi eläin!

<--Vaikka superfoodeja / täyttä ravintoa voi syödä vaikka kuinka paljon, pidä kohtuus kaikessa. Raakasuklaatakin voi syödä liikaa (mutta usein kokemuksen kautta vasta opimme) :) Älä ruoki makeanhimoa/hiivaa päivittäisellä raakasuklaalla / kuivahedelmillä. Syö mielummin tuoreita hedelmiä makeanhimoon.

-->Käy erilaisissa mittauksissa kuten hivenainetesti, elävän veren analyysi jne. Ne kertovat faktaa tämänhetkisestä tilastasi, jos et vielä luota kehon kuunteluun

--> Tee erilaisia puhdistustoimenpiteitä, kuten paasto, suolihuuhtelu, madonpoistokuurit jne, mutta kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla :)

-->Panosta laatuun kaikessa! Erityisesti tämä koskee ajankäyttöäsi. Kun perusasiat, kuten terveys/ravinto on kunnossa, osaat priorisoida toimintaasi paremmin. Haluat käyttää aikaa esim. ruoanlaittoon

<--Lannistuminen, jos jokin resepti ei maistunut tai jos sorrut kypsennettyyn ruokaan tai normisuklaaseen. Jokainen päivä on uusi ja kaikesta voimme oppia! Olennaista ei ole tekomme, vaan se, miten suhtaudumme oloomme/elämään, niiden jälkeen! Pysyvä muutos on asennemuutos - teoista riippumatta.

--> Lisäile liikuntaa, mutta ei suorituspohjalta. Nauti liikkeestä, tarvitsemme lymfajärjestelmän stimulointia. Varaudu lenkille lähtemiseen keskellä yötä, jos olet nauttinut reilummin raakasuklaata tai trampoliinilla hyppimiseen vain aurinkolasit ylläsi läpi yön (ei oma kokemus, mutta olen kuullut!). Myös jooga on loistava tasapainottaja!

--> Kehon kuuntelua oppii parhaiten ehkä hiljentymisen ja meditoinnin kautta. Meditoi kuitenkin jatkuvasti = pyri läsnäoloon, tarkkaile, tiedosta, hyväksy...

-->Valitse aina rakkaus pelon sijaan. Eli epämukavuusalueilla on kasvun paikka, koskee myös ruokavaliota

-->Kun rakkaus ja rohkeus voittaa pelon, voit toteuttaa unelmiasi, perustaa esim. smoothiebaarin, oman yrityksen, jättää ummehtuneen parisuhteen tai tehdä muun elämänmuutoksen

-->Ja kun olet kyllästynyt itsesi toteuttamiseen, voitkin miettiä elämän suurempia asioita. Älä pysähdy ikinä!

-->Perehdy siis ayurvedaan ja jos et tiedä kehotyyppiäsi, painota eri vuodenaikoina seuraavaa painotusta: kesällä raaempaa, viileämpää ja kevyempää ruokaa, talvella raskaampaa, lämpimämpää ja hieman enemmän rasvapainotteisempaa

Lisää ayurvedasta. Olemme hiljan aloittaneet Kaphan ajan, jonka pystyn selkeästi havaitsemaan asuinkumppanistani :) Jos pimeä talviaika väsyttää, niin on aika laskea/tasapainottaa kehomme valtaavaa vesi- ja maaelementtiä mm. seuraavin ohjein:

- Herää mahd. aikaisin, klo 6-7
- Liiku kevysti aamulla tai ainakin hiero stimuloivaa (kapha) öljyä kehoon. Liiku muutenkin säännöllisesti
- Aamiainen esim. tämä kaphasmoothie
- Suosi mausteita esim. smoothien seassa, kuten cayanne, inkivääri
- Vältä rasvoja, makeita hedelmiä, makeaa yleensä sekä tietenkin viljoja ja maitoa
- Mene rohkeasti uusiin tilanteisiin (myös epämukavuusalueille)

Jatkuva olotilan, vuodenaikojen, elementtien muutos on syytä huomioida jatkuvasti kehoa ja mieltä havainnoimalla. Itsellänikin ravintoaineiden painotus näyttäisi muuttuvan jatkuvasti vuodenajasta ja tilanteesta riippuen. Ensimmäiset 1,5 vuotta, kun lähdin puhdistamaan kehoani ravinto koostui vähintään 60%:sesti rasvoista (kaloreissa mitattuna). Kehoni tuntui tarvitsevan runsaasti erilaisia hyviä rasvahappoja ja nyt varastot tuntuvat olevan täynnä (rasvojen lisäämistä suositteli myös ensimmäisessä elävän veren analyysissa ja joka sittemmin näytti toimivan). Tällä hetkellä olen hiilaripainotteisella ravinnolla (ollut nyt muutaman viikon) ja olo on todella hyvä ja tasapainoinen. Tosin olen ottanut myös rutiineista kiinni (viim. klo 7 ylös ja viim. 23 nukkuun) sekä lisännyt monipuolista liikuntaa. Tavoitteeni tai pyrkimykseni on mahdollisesti Raakaruoka-blogin tyttöjen innostamana jossain vaiheessa (ehkä viim. kesällä) kokeilla ravinneainejakaumaa 80% (hiilarit)/ 10% (rasvat) /10% (proteiini), joka näyttäisi ainakin toistaiseksi toimivan heillä mainiosti.

Siirtymää tähän teen pikku hiljaa lisäämällä hedelmiä ja vähentämällä rasvapainotteisia siemeniä/suklaan syöntiä. Tälläkin kokemuksella olen huomannut oloni oleman huomattavasti raikkaampi niin fyysisesti kuin henkisesti. Tuoreet hedelmät sulavat hyvin ja sisältävät tärkeää elävää vettä, toisin kuin esim. kuivahedelmät. Ne myös täyttävät hyvin, kunhan niitä syö reilusti.

Tässä vielä superherkkusmoothie ja siirtymäajan salaatti:

Salaatissa kookosöljyssä paistettua halloumijuustoa (syntistä, jopa pastoroitua), sekä jääsalaattia, appelsiinia, tomaatteja sekä raakahampputahnaa


Syntisessä, mutta sallitussa mansikka/suklaapirtelössä on: banaania, avokado, mansikkaa, cacao-papuja, vaniljaa, lucumaa ja lesitiiniä (valinnainen) Huh, mikä herkku! Blendaa vain pienen veden kanssa. 




Ja nyt kun sain vihdoin monitoimikoneen, niin pääsin kokeilemaan näitä Hkin Raw illoissakin maistuneita Katjan punajuuripyöryköitä/palluroita/pihvejä, jotka ovat huippuhyviä/superterveellisiä! Muuntelin ohjetta siten, että laitoin kurpitsansiemenien tilalle Fitness Firstistä tilaamaani raakaa mantelijauhetta sekä mausteeksi laitoin lisäksi kuivattua tilliä. Todellakin toimi! Pihvien päällä on samaisesta nettikaupasta tilattua raakaa mantelivoita. Tarkempi bloggaus FF:stä tulossa myös pian!

7 kommenttia:

  1. Tsemppiä hedelmien lisäämiseen! Ainakin itselläni hedelmäpainotteinen raakaruoka on toiminut todella hyvin ja olo on paljon vähemmän tukkoinen kuin silloin, kun rasvoja tuli syötyä enemmän.

    Osaisitko muuten sanoa tuohon vesiasiaan jotain, jos ei toistaiseksi ole varaa investoida mihinkään kunnon laitteeseen... Seisotan aina juomaveden kannussa huoneenlämmössä ja lisäilen välillä MSM:ää, mutta olisiko jotain muita vinkkejä vesijohtoveden laadun parantamiseen?

    VastaaPoista
  2. Tota mansikka-suklaa pirtelöä pitää testata, luonnollisesti proteiinijauholla terästettynä ;)

    VastaaPoista
  3. "Mitä luomumpi ja raaempi ruoka, sen luonnollisempi ja energisempi eläin!"

    VastaaPoista
  4. Nevie: Jes toistaiseksi tuntuu hedelmät toimivan - katsotaan :)

    Hanavettä voi elävöittää laatusuolalla, sitruunalla ja juuri msm:llä. Suosittelen panostamaan enemmän, suodatin maksaa itsensä pian takaisin ja tietty jos lähdeveteen on mahkut niin sitä.

    Parasta elävää vettähän on juuri kasviksissa ja hedelmissä...

    Metallisydän: Jes! Suosittelen Sun Warriorin vaniljaa - ei tarvi lisämakeutuksia kun sitä käyttäää. Saa esim. Fitness Firstistä

    VastaaPoista
  5. Olipa tietoa täynnä oleva kirjoitus, kiitokset =)

    Mulla on nyt tarkoituksena alkaa kannella lähdevettä ja mietinkin, että olisiko hyviä vinkkejä, että mistä saisin siihen sopivia pulloja? Viinipulloja ei kerry kotona eikä ystäviltäkään sen vertaa, että saisin siitä avustusta :(

    VastaaPoista
  6. Kirpputorit ovat hyviä paikkoja löytää pulloja.

    Hedelmäpainotteisessa ruokavaliossa on tosiaan pohdittavana monta seikkaa.
    Suomen olosuhteet vuodenaikoineen ja hedelmien soveltuvuus siihen ympäristöön.
    Jos Vitalista on uskominen niin alunperin hedelmät eivät olleet niin makeita eikä niitä oikein pystynyt syömään paljon toisin kuin nykyhedelmiä.

    VastaaPoista
  7. Elintarvikeviraston sivulla kehotetaan välttämään raa'an punajuuren käyttöä, se on aiheuttanut viime syksynä/keväänä tautiepidemioita:

    http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden_kayton_rajoitukset/punajuuri/

    Itse olen viime keväänä syönyt raakaa _luomu_punajuurta, enkä saanut siitä mitään oireita, mutta tietenkään ei ole takeita, ettei kyseessä ollut vain hyvä erä, ja ettei myös luomuja syömällä sairastuisi.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...