Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

26.12.2010

Raakaravinto ihanteellisin ruokavalio jos...

Raakaravinto ei vaan sovi mulle, kokeiltu on.

Tämän lausahduksen olen kuullut muutamaan kertaan tässä viimeisen vuoden aikana. Sitten kun kysyn tarkemmin, että miten olet tehnyt siirtymän?

Kokeilin viikon tai kaksi tai kolme viikkoa tai 3 päivää. Pelkkää raakaravintoa. Salaattia ja sellaista. 

Ei ihme, jos ei toiminut.

Toisaalta olen kuullut ayurvedilaisittain vatatyypin (hento ja hoikka, jolle ei perinteisesti suositella täyttä raakaravintoa) siirtyneen lähes täyteen raakaravintoon ja sanovan sen sopivan täydellisesti. Kyllä, paljon pirtelöitä, superfoodeja ja hyviä rasvoja. Siirtymä tehtiin kehoa kuunnellen ja pikku hiljaa.

Äskettäin myös eräs hoikka mies kertoi olleensa jopa kolme kuukautta mehupaastolla ja sanoi, että olo oli mitä mainioin. Hän oli perehtynyt raakaravintoon ja teki paaston kehoa kuunnellen. 

Mikä tahansa ruokavalio voi siis toimia tai sitten ei riippuen, miten se on koostettu ja miten siirtymä on tehty. Länsimaista tai kypsennettyä ruokaa on kuitenkin vaikea koostaa kovinkaan toimivaksi etenkään pitkällä tähtäimellä. Sen seuraukset voimme nähdä ympärillämme joko näkyvien oireiden ja vaivojen tai ainakin piilevien sellaisten kanssa. Olen päivittänyt nettisivuilleni, että raakaravinto (ainakin 70%+) on tulevaisuuden ruokavalio. On vaikea uskoa, mihin muuhun suuntaan, se voisi mennä. No, toinen vaihtoehto voisi olla, että ihmiset lopettavat kokonaan syömisen ja siirtyvät valoravinnolle jos alamme joukolla valaistumaan :)

Raakaravinnosta saa kaiken tarpeellisen eikä mitään haitallista ja vielä enemmän etenkin, jos se koostetaan tarpeeksi monipuolisesti kehotyypin ja tavoitteiden mukaan. Ja jos siirtymävaihe tehdään tarpeeksi rauhallisesti. Tähän kohtaan täsmennän, että kun siirrymme entisestä ruokavaliosta jopa radikaalisti erilaiseen ruokaan on aikaa varattava jopa vuosia. Esim. pelkkä päivittäisen vihersmoothien lisääminen (sekä tietty mieluiten laatuun panostaminen kaikessa) voi riittää muutokseksi ensimmäiset puoli vuotta.

Monipuolisuus tarkoittaa tiivistettynä seuraavaa:

- Reilusti vihreitä lehtiä hyvin imeytyvässä muodossa laatua vaihdellen
- Reilusti kasviksia ja marjoja, kohtuudella hedelmiä
- Kohtuudella hyviä rasvoja; pähkinät, siemenet, luomuöljyt, avokadot
- Kohtuudella levätuotteita
- Kohtuudella superfoodeja täydennykseksi (aluksi reilustikin)
- Riittävästi lämmittäviä elementtejä, mausteita, yrttejä ja laatusuolaa
- Painotus luomutuotteilla
- Painotus lähialueen tuotteilla
- Ravinto helposti imeytyväksi, blendaukset, idätys, hapatus jne. (ainakin jossain vaiheessa)

Lisäravinteena on syytä ottaa tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin D -ja mahdollisesti b12-vitamiinit. Ravintoaineiden tai makroravinteiden eli proteiinien, hiilareiden ja rasvojen suhde riippuu paljon kehotyypistä ja elämäntyylistä. Kuntoilijat pystyvät yleensä sulattamaan paremmin raakaruokaa, koska heidän ruoansulatus toimii paremmin (ayurveda: liikunta tuo tulta ruoansulatukseen, kun monella tuli on lähes sammunut ja vatsahappojen eritys heikko tai olematon). Kaikille sopii takuulla 50-70% raakaravintoa etenkin, jos siinä on mukana smoothieita ja helposti imeytyviä ruokia. Mutta kun siirtymää puhtaampaan ruokaan aletaan tehdä, yleensä keho alkaa kaivata myös liikuntaa. Kaikkea luonnollista aktiviteettiä sekä vastapainoksi paljon hiljaisuutta ja rauhoittumista.

Miksi olen niin vakuuttunut Raw foodista? Koen kehossani jatkuvasti sen, että se kaipaa ainoastaan raakaravintoa. Kypsennetty ruoka aiheuttaa väistämättä turvotusta, väsymystä ja saa mielen "zombieksi". Tämä siis jos olen syönyt kypsennettyä suhteessa enemmän kuin raakaruokaa, kuten nyt jouluaattona kävi. Onneksi jokainen päivä on uusi ja edellisen päivän huonoista syömisistä ja valinnoista ei tarvitse kärsiä nyt. Muutumme kovaa vauhtia ja välillä oppiminen tapahtuu riittävän kärsimyksen ja kokemuksen kautta.

Jos ette ole vielä tutustuneet, poimin Raakaravinto-blogista muutamia loistobloggauksia - aiheita, jotka kannattaa kerrata varsinkin puhtaamman elämän ja kehon aloittelijan. Poimin tähän kertauksen vuoksi kolme aihetta, josta aloittelija saa kyllä kuulla kysyttävän skeptisiltä sukulaisilta ja tuttavilta:

- Mistä saat sitten kalsiumin?
- Mistä saat sitten proteiinin?
- Mistä saat kuitua (jos et syö viljaa)?

Here you are:


MAITO

Emme tarvitse maitoa. Ihminen on ainut "eläin" joka syö toisen lajin maitoa ja joka syö tai juo maitoa vauva-ajan jälkeen. Nykymaito on prosessoitua ja aiheuttaa allergioita, tulehdustiloja, limaneritystä sekä estrogeenin lisääntymistä sekä on erittäin huonosti sulavaa etenkin ruokailun yhteydessä. Suomi loistaa maidonjuontitilastoissa sekä osteoporoositilastoissa. Kalsiumia saamme huomattavasti paremmin mm. vihreistä lehdistä ja oikeastaan saatamme kärsiä jopa kalsiumin liikasaannista suhteessa moniin muihin tärkeisiin mineraaleihin, kuten magnesiumiin ja sinkkiin ja tämä aiheuttaa verisuonten kalkkiintumista, josta lääkärit näkevät päivittäin todisteita.

Raakaruokablogista: Maito -petosta ja propagandaa

"Laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus, vaan kehon normaali tila, josta muuten ”kärsii” suurin osa maapallon väestöstä. Valitettavasti useissa teollisuusmaissa lääketeollisuus ja elintarviketeollisuus ovat onnistuneet luomaan tästä(kin) elimistön normaalista puolustusmekanismista lääketieteellisesti diagnosoitavan sairauden, johon on kehitetty avuksi niin lääkkeitä kuin prosessoituja elintarvikkeitakin."

PROTEIINI

Prodesta olen kirjoitellut itsekin pari kesää sitten. Entisenä aktiivikuntoilijana elin muiden mukana proteiiniuskossa, kunnes heräsin. Vihersmoothiet, salaatit, levät, puurot, raakasuklaat jne. siemenpöperöt päihittivät raejuuston (josta en olisi kuvitellut pystyväni ikinä luopumaan), tofu ja soijatuotteet jäivät myöskin pois, samoin kala, jota tosin olen viime aikoina syönyt jälleen pieniä määriä. Lihansyönnin lopetin jo 7 vuotta sitten todettuani viikon kokeilun jälkeen sen vaikuttavan energiatasoihin negatiivisesti. Onhan se vaikeasti sulavaa etenkin passiiviselle nykyihmiselle (eri asia metsästäjä- aikaan!). Nykyään, kun olen alkanut liikkua taas enemmän, syön smoothien seassa silloin tällöin laadukasta proteiinijauhetta. Tässä jo ikuisuudenvanhoja mietteitäni eri proteiineista. Tämän hetken suositukseni ovat: Nutribody sekä Sun Warrior - riisiproteiinijauheet (tai sekoitukset).

Proteiinimyytti raakaruoka-blogissa:


Proteiini lienee länsimaisten ihmisten eniten arvostama ravintoaine. Tavalliset kolme kertaa viikossa kuntoilevat toimistotyöläiset jännittävät riittävän proteiininsaannin puolesta, ja ns. ‘karppaajat’ perustavat hiilihydraattien pelossa proteiiniin lähes koko ravitsemuksena. Jonkin sortin kasvissyöjäksi esittäytyvä saa melkein väistämättä selitellä omaa proteiininsaantiaan, jonka puolesta lihansyöjänaapurit joukolla pelkäävät. Ovatko nämä lähes hysteriaan yltävät pelot ja pyrkimykset aiheellisia, vai onko kyseessä sittenkin suuren luokan harha ja huijaus?



Proteiinia käytetään elimistössä rakennus- ja korjaustoimiin. Ihmisen proteiinintarve lienee suurimmillaan vastasyntyneenä, jolloin ruumiinpaino tuplataan vain muutamassa kuukaudessa. Tällöin pääasiallisena ravintona on äidinmaito, jonka proteiinipitoisuus on varsin alhainen, vain 6 kaloriprosenttia (1,1 g/100g). Tarvitseeko ihminen kasvuvaiheen jätettyään yhtäkkiä tätä paljon enemmän proteiinia – vaikkapa vähän pulleamman hauiksen saavuttaakseen – vai saattaisiko vähempikin riittää? Entä mistä sitä ihmeaine proteiinia oikein saa, ja mistä sitä olisi parasta saada, ellei sitten possusta ja lehmästä? Entäpä liian eläinproteiinin lukuisat haitat, mihin ne on piiloteltu?


VILJAT

Maanviljely aloitettiin vasta 10 000 vuotta sitten, eikä ihmiskeho ole ehtinyt vielä sopeutumaan viljaan. Viljojen gluteeni ja monet muutkin tekijät voivat vaurioittaa ohutsuolen limakalvoa niin, että ruoan sulamattomat tai osittain sulaneet proteiinit ja muutkin vahingolliset aineet pääsevät vuotamaan verenkiertoon. Gluteeniherkkyys voi olla syynä lukuisille kroonisille vaivoille. Pohjoisen tarpeisiin jalostetut viljat sisältävät myös paljon varastoproteiineja, joiden pilkkomiseen tarvittavia entsyymejä meillä on huonosti saatavilla. Ayurvedan ja monen ravintoasiantuntijankin (poislukien perinteiset) mukaan "terveellinen" ruis on huonosti sulava vilja, joka voi lisätä ilman tuotantoa kehossa. Lähes kaikki vilja on myös jalostettua ja kuumennettua. Valmiissa leivissä ja etenkin pullissa on haitallisia lisäaineita, kovetettuja hapettuneita kasvisrasvoja sekä turvottavaa hiivaa. Vilja on myös elimistöä happamoittavaa, kun olemme muutenkin jo tarpeeksi happamia. Suositeltavia viljoja ovat gluteenittomat vaihtoehdot tai idätetty vilja, joka muuttuu emäksiseksi. Tässä kattava postaus "Vaaralliset viljat" - kirjasta.

Niin, ja kuitua saa huomattavasti paremmin kasviksista ja hedelmistä - eikä haitallisia sivutuotteita.


Tässä artikkelissa on allergian selättämiseksi hyviä vinkkejä


Ja tässä vielä muutamia omia raakaravintoaiheisia bloggauksia, jos haluatte innostusta ja kertausta. Lukaiskaa myös nettisivujeni päivitetty Raw osuus sekä Raw 1- ja 2 -iltojen kuvaukset.



3 kommenttia:

  1. Moi,

    Kirjoitit: "Länsimaista tai kypsennettyä ruokaa on kuitenkin vaikea koostaa kovinkaan toimivaksi etenkään pitkällä tähtäimellä. Sen seuraukset voimme nähdä ympärillämme joko näkyvien oireiden ja vaivojen tai ainakin piilevien sellaisten kanssa."

    Olisi mielenkiintoista kuulla tähän hieman perusteluja. Raakaruoan kannattajien taholta kuulee monesti tämän väitteen, mutta perusteluja ei juuri ole näkynyt. Onko niitä, vai onko tämä vain uskomus?

    Itse olen kasvattanut raakaruoan osuutta, mutta erityisesti näin kylmällä ei tulisi mieleenkään luopua lämpimistä aterioista.

    //Tommi

    VastaaPoista
  2. Ensimmäinen perustelu. Elävän / raaka ravinnon syöjillä on todennäköisemmin korkeammat tocoferoli- eli E-vitamiinipitoisuudet veressä verrrattuna sekaravinnonsyöjiin. Tutkimus tehty Kuopion yliopistossa. E-vitamiinilla on useita vaikutuksia elimistössä. Se on osallisena solujen hapenottokyvyssä, eli parantaa sitä. Liian vähäinen määrä happea soluissa aiheuttaa erilaisia kiputiloja lihaksiin (esim. kasvukivut yms) ja monia muitakin elintärkeitä toimintoja. Toisekseen ravinnon prosessoitaessa tapahtuu ei toivottavia muutoksia ravinnosta, useita elintärkeitä yhdisteitä tuhoutuu siinä. Itse asiassa perusteluita löytyy lisääkin....

    VastaaPoista
  3. Tommi: Kuten sanoin, mikä tahansa ravintosuuntauksen voi muodostaa kehnosti ja yleistäviä tutkimuksia on lähes mahdoton tehdä, koska kenenkään ruokavalio ei ole samanlainen. Esim. raakaravinnonkin syöjä voi syödä puuttellisesti, ei-monipuolisesti, stressata jne. joka vaikuttaa kokonaisuuteen. Siksi jokaisen tulisi ajatella asiaa omalla kohdallaan ja etenkin opetella kuuntelemaan kehoa.

    Kattavaa ihmiskoetta aiheesta (kypsennetyn ruoan syömisen vaikutukset) teemme parhaillaan ympärillämme. Kissoilla vastaava koe on tehty: http://raakareissu.blogspot.com/2010/02/loytyyko-yhtalaisyyksia.html

    Kypsentäminen muodostaa kehoon kuona-aineita ja toksisuutta. Sitä varmasti pystyy eliminoimaan nauttimalla tarpeeksi puhdasta, raakaa ja hyvin imeytyvää ruokaa, harrastamalla liikuntaa, rentoutumalla jne. Kun puhtaan ja raa'an osuutta lisää, keho alkaa palautua tasapainoon ja haluta enemmän ja enemmän raakaa. Se voi ottaa aikansa. Lämpimän ruoan halut kertovat usein siitä, että meillä ei ole tarpeeksi lämpöä luonnostaan kehossa/ruoansulatuksessa. Esim. tässä lisäinfoa: http://quinoaa.blogspot.com/2010/07/ruoansulatukseen-tehoa-ja-lampoa.html

    Kiitos Truth tutkimusviitteestä!

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...