Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

29.10.2010

Kätsyjä siemensekoituksia

Itäkeskuksen Ruohonjuuressa oli viikko sitten esittelyssä uutuudet: Linwoodsin pähkinä/siemenrouhe / puurosekoitukset. Maut ovat: siemen- ja gojimarja, siemen- ja pähkinärouhe sekä siemen, kaakao- ja marjarouhe.

Valmiin seoksen voi sekoittaa veteen tai vaikka mantelimaitoon/kookosmaitoon ja nauttia "raakana". Ostin pitkästä aikaa myös luomu- kookosriisijuomaa, joka maistui ihan Pina Coladalta. This Pitta likes!

Tässä pari omaa sekoitusta siemen-gojisekoituksesta:

Katjan ja minun lounas ennen viime lauantaista Raw iltaamme. Hieman herkku ja vielä pittaa nostava, mutta "kerrankos" sitä...

- Siemenrouhesekoitusta liotettuna kookosriisijuomaan (15 min)
- Kookosriisijuomaa
- Pilkottua banaania
- Pilkottua raakasuklaata (pitihän sitä koemaistaa ennen iltaa)

Ja tänään:

- Siemenrouhesekoitusta liotettuna veteen (15 min)
--> Seos blenderiin, jonne puoli pussia mustikkaa, kookoshiutaleita, banaani. Päälle vielä tuoretaatelia ja reilusti kuorittuja hampunsiemeniä. Takuuherkku!!! Älyttömän helppo myös lapsille eikä blenderiä tosiaankaan tarvitse välttämättä!


Seokset sisältävät mm. reilusti omega 3:sta (tosin hamppu ja chia vielä parempia lähteitä kuin pellavansiemen), kuituja, proteiinia ja pakkauksen mukaan vielä b12-vitamiinia. Tosin tämän viimeisimmän lähdettä en tiedä ja sen saaminen on muutenkin hieman epäselvää. Itse napsin tällä hetkellä lisäravinteita satunnaisesti (sekä D että b12) fiiliksen mukaan.

6 kommenttia:

  1. Hehe... En oo varma onko parempia O-3 lahteita noi chia tai hamppu. Siita on aika monta eri mielipidetta, joista en nyt osaa sanoa. Itselleni kuitenkin pellava on parempi. Veikkaan sen O3-O6 suhteen takia, joka on jotain 1/7:aan.

    Valiakos tuolla, mutta oli pakko paasta patemaan :D

    VastaaPoista
  2. Pellavansiemenethän vaan lisää estrogeenipitoisuutta, joten ei välttämättä miehille paras vaihtoehto, mut paras O-3 -suhde niissä kyllä on!

    Muuten, mitä ite oot mieltä kun pähkinätahnoissahan usein käytetään paahdettuja pähkinöitä, mut niitä taas ei raaka-/paleo/kivikautisruokailiat käytä.

    Mikä niissä paahdetuissa sit on vikana?

    Laitoin muuten Sailallekin kysymystä, mut sillä on nyt vähän muuta mietittävää, joten kopsaan sen tähän jos sulla on joku nopea simppeli vastaus:

    Mulla on pari asiaa, jotka on tässä mietityttänyt tovin ja ajattelin lähestyä sinua, koska olet varmaan paras henkilö auttamaan minua tässä tilanteessa.

    Kaksi asiaa:

    #1. Kuivatut hedelmät vs. tuoreet hedelmät

    Luin jostain, että kuivatuissa hedelmissä ei ole samoja ravintoaineita kuin tuoreissa, joten onko niitä sitten järkeä edes syödä?!!? Ja mikä on laita esim. Goji-marjojen suhteen? Nehän ovat kuivattuja, joten jos puhutaan esim. C-vitamiini määristä jne., onko kuivatuissa gojeissa enää vastaavaa määrää kuin tuoreissa?

    Miten itse muuten suhtaudut kuivattuihin hedelmiin? Onko niillä tarvetta terveessä ruokavaliossa lainkaan? Jauhetut marjat ovat varmaan ok, mutta minua mietityttää nyt nämä kuivatut versiot?

    #2. Pähkinät vs. pähkinätahnat

    Sama homma kuin edellä eli onko tahnoissa samat ravintoaineet tallella kuin tuoreessa versiossa eli jos syön pähkinöitä esim. 100 g, onko sama asia sitten syödä 100 g tahnana? Luomu kurpitsansiemenet liuotettuna vai luomu kurpitsansiemenet tahnana, onko sama asia?

    Ja jos tahnat on valmistettu kuumentamalla,mistä sen tietää onko kyseinen tahna kuumennettu vai ei?!?! Argh! Apua!!!

    Toisin sanoen, tuore vai komplementaarinen versio? Vaiko ihan sama? Tuoreista saa sekä kalorit että hyvä ravintoaineet, mutta saako sitten kuivatuista tai tahnoista pelkästään ne kalorit, eli onko ne turhaa kamaa siinä mielessä? Mm. tahinia on helpompi syödä kuin raakoja seesaminsiemeniä, mutta saako Tahinista sitten lainkaan mm. kalsiumia kuten itse esim. jauhetuista siemenistä?

    Ja mitä vikaa ylipäätään pähkinän paahtamisessa siis on?!!? Ja miksi maapähkinällä on huono maine? :/

    VastaaPoista
  3. Kiitos tarkennuksista:) Matti: saa päteä!

    Love cow: Sorppa en ehtinyt vastaan facessa, on ollut vähän kiire. Valmiit pähkinätahnat on usein paahdettuja ja siinähän sitten tuhoutuu osa ravinteista ja entsyymeistä ja ruoka muuttuu vaikeammin hyödynnettävään muotoon.

    Nämä on nyt niitä, että kiinnitytään yksittäisiin seikkoihin. Kokonaismäärät ja ruokavalio ratkaisee. Sekä kuiva -että tuorehedelmiä voi olla terveellisessä ruokavaliossa. Tuoreet tietenkin aina "tuoreita" niinkuin kaikessa muussakin, mutta huomioida pitää myös esim. luomuaspekti. Yleensä tuoreissa hedelmissä on enemmän ravinteita ja entsyymejä jäljellä ja suhteessa vähemmän sokereita. Kuivahedelmät sopii herkutteluhetkiin ja yleenskäkin hedelmien sopivuus riippuu niin hiilariresistanssista ja kehotyypistä.

    Jauhetut kuivamarjat (etenkin kotimaiset) on mielestäni loistava valinta.

    Noista siementen tilavuusseikoista (tahna/alkuper) en osaa sanoa. Tahnoissa on usein öljyä mukana joka lisää tietty energiapitoisuutta. Tahnoissa lukee mielestäni poikkeuksetta että paahdettu ellei erikseen lue raw (käsittääkseni vain DYW:n tahini ja mantelitahna sekä joku pähkinätahnakin muuta merkkiä taisi olla raw)

    Saa kypsästäkin tahinista kalsiumia mutta varmemmin ravinteet pysyvät raakaravinnossa. Tahinia voi tehdä itse, mutta muista liottaa siemenet. ks. ohje blogistani (hakukenttä), voit kysyä myös Ilon Pisara -blogista mielipiteitä näihin. Maapähkinä on happamoittavi pähkinä ja tässä lisää: http://quinoaa.blogspot.com/2010/01/salaatinteon-abc.html

    VastaaPoista
  4. Kiitos vastauksestasi Heidi.

    Löysin juuri viikonloppuna tuota DYW:n raakatahinia ja samoin raakahampunsiementahnaa, joten pääsen testailemaan niitä, kunhan tulevat postissa. :)

    Ja yleensähän kun käyttää maalaisjärkeä, nämä vastaukset tulevat vastaan kuin itsestään, mut varmistan vain asiantuntijoilta, ennen kuin itse kohellan. :P

    Kiitos siis vastauksesta ja ajastasi, äläk ole pahoillasi kiireestäsi. :)

    Hyvät syksynjatkot!
    Rok.


    P.S. Ja yleensähän kuivatut hedelmät happamoittaa kehoa enemmän kuin tuoreet...

    VastaaPoista
  5. Pähkinöiden paistamisesta:

    http://www.physorg.com/news180726182.html

    VastaaPoista
  6. Love Cow ov Metal (ja muutkin), olen kokeillut DYWin tahnoja. Loistavia ovat, erityisesti manteli- ja hampputahnat! Seesamtahna mielestäni ei hinta-laatusuhteeltaan yhtä hyvä, sillä öljyä lisätty suht paljon ja seesaminsiemenet raaka-aineena käsittääkseni muutenkin edullisempi kuin (kuorittu) hamppu ja mantelit. Sitä paitsi Urtekramin paahdetuista luomuseesaminsiemenistä tehty tahini maistuu omassa suussani suorastaan addiktoivan hyvältä. :/

    Heidi, puhuit taas B12-vitamiinista. Kuten on aiemminkin ollut puhe (veriryhmäteorian pohjalta), syön kyllä eläinkunnan tuotteita (aina luomua tai lähes luomua tai luonnonkalaa, kun mahdollista), mutta niinä päivinä, kun ateria painottuu enemmän kasviksiin, voiko luottaa siihen, että Valioravinnon rikas oluthiiva sisältää B12-vitamiinia, kuten paketin kyljessä näyttävästi väitetään? Vai onko se huonommin imeytyvässä muodossa? Ainakin tuote on hillittömän hyvänmakuinen nyt piiiitkästä aikaa :) :P

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...