Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

28.10.2010

Happy Halloween!

Takana on viimeisinkin Helsingin 4:stä raw illasta ja voi kuinka huikea olo onkaan! Illat olivat kaikki mahtavia, mutta todella erilaisia. Selkeä havainto oli se, että iltoihin tulleet ihmiset olivat suurimmaksi osaksi jo valmiiksi todella pitkällä ja tiedostavia sekä ravinnon että henkisen puolen asioissa. Suurin syy ehkäpä mielenkiinnon lisäksi oli monella tarve tavata samanhenkisiä ihmisiä. Harva kyseenalaisti mitään, paitsi iloisena poikkeuksena huikea tiistain porukka, joka koostui näyttelijöistä/taiteilijoista.  Oli mahtavaa saada pitkästä aikaa perustella mm. että

- Miksi raaka kasvisruoka on yleensä huomattavasti parempi kuin kypsä kasvisruoka
- Nostaako esim. oikean voin syöminen kolesterolia
- Mistä sitten proteiinia saa?
- Miksi ääripäästä toiseen menemiset ei toimi (kuten mäkkiruoasta raakaruokaan vaihtaminen kerrasta)
- Mikä happo-emäs tasapaino on?
- Miten jopa syövästä voi parantua raakaravinnon avulla?
- Miksi liottaminen olisi tärkeää?
- Miksi pähkinöiden (runsas) syöminen ei yleensä ole hyväksi?
- Miksi banaanit ei ole paras hedelmävalinta?
- Miksi säännöllinen syömisrytmi olisi yhtä tärkeää kuin itse ruoka-aineet
- Miksi puhdas vesi on yhtä tärkeä/tärkeämpi kuin ruoka

Eilisen Halloween Raw illan alkaessa näytti siltä, että bileistä taitaa tulla aika rauhalliset. Kuitenkin loppuillasta siivotessamme oli meininki aika railakasta. Kiitos tästä kuuluu special guestille Olli Postille, joka ilmensi aitoutta musiikillisten lahjojensa avulla :) Kiitos myös huipuille Halloween asut omaaville oman pirun asuni lisäksi; enkeli, "avocado Wolfe", haamu, afro, vihreä kädelle, työmiehelle, haamukrakalle ja torahampaille (joita en valitettavasti huomannut)

Illan emännät (lisää kuvia Facessa)

Tässä muutamia kokkailuja:





 Halloween pasta: porkkanaa, palsternakkaa, arame-levää, paprikakastiketta


Mexican papu-salaatti (salaatti, sinimailasen idut, tomaatti, omena, tuoretaatelit, chilipavut, kikherneet, chili, öljy, lime, laatusuola)



Marinoidut herkkusienet (sienet, balsamico, öljy, persilja, laatusuola, mustapippuri, rakuuna) 


Kurpitsa oli myös paikan päällä, mutta en ehtinyt katsomaan siitä tehtäviä raakareseptejä. Tässä kuitenkin yksi tosi hyvältä kuulostava kurpitsakeitto! Taidanpa kokeilla tehdä sitä lähipäivinä..vai olisiko muita ehdotuksia? Kuulin, että eräs hifistelijä täällä Helsingin seudulla olisi tehnyt kurpitsapiirakan/kakun??? Saa ilmoittautua!


9 kommenttia:

  1. En ole kokeillut, mutta maittavan kuuloinen kurpitsakeitto-ohje oli joku viikko sitten myös tuolla:

    http://raakaruoka.com/2010/10/18/kurpitsakeitto/

    VastaaPoista
  2. Hienoa että illat menivät hyvin-
    Viime vuonna tein raw-kurpitsapiirakan ja oli hyvää.
    http://appelsiinejahunajaa.blogspot.com/2009/10/kurpitsapiirakka.html

    VastaaPoista
  3. Miksei banaani ole paras hedelmävalinta?

    VastaaPoista
  4. Miksi banaanit eivät ole paras hedelmävalinta?

    Kiitos raaka illasta (minä olin lauantaina), oli kyllä kivaa. Parasta oli rento ilmapiiri ja mahdollisuus tutustua muihin. Ihmeen hyvin tunnelma lämpenee ihan tuntemattomien keskuudessakin kun on ilmassa hyvät vibat. Itselleni kokkailu on jo aika tuttua, mutta mukavampaahan se on yhdessä.

    Mirvan mediataatio-osuuskin oli mielenkiintoinen, hänen innoittamana olen koittanut taas elvyttää "meditaatioharrastukseni" uudelleen. Inspiroiva ilta.

    VastaaPoista
  5. miksi pähkinät eivät ole hyväksi?

    VastaaPoista
  6. miksei liikaa pähkinöitä? haluan kuulla lisää. ja perustele mulle ruoka-aikojen tärkeyttä, niin saan pitäydyttyä niissä paremmin! kiitos :)

    VastaaPoista
  7. joo hei laita noihin ne perustelut olis kivaa ja kiinnostavaa tietää! :---)

    VastaaPoista
  8. Kiitos kurpitsavinkeistä!

    Banaaani: pitkälle jalostettu, siemenetön hedelmä kaukana alkuperästään. Paljon hybridisokereita ja energiaa, voi nostaa verensokeria liikaa etenkin jos hiivaa/epäbalanssia suolistossa (monilla on). Ayurvedassa banana luokitellaan happamaksi, ei hyvä pitta/kaphatyypeille. TOKI parempi vaihtoehto kuin esim. jalostettu maito/vilja/einekset jne. ja kokonaisuus ja määrät huomioitava: banaani päivässä "ei tapa" ja jos parempiakin vaihtoehtoja on niin... askel askeleelta!

    Maija: kiva kuulla!!

    Pähkinät: Ehdottomasti luomuna, paljon torjunta-aineita. Runsaasti rasvaa ja yhdistettynä proteiiniin vaikeasti sulavaa. Liottaminen helpottaa. Sopivuus riippuu kehotyypistä, hoikille vatatyypeille sopii yleensä hyvin, mutta raskaampirakenteisia (kapha) lihottaa. Pittoilla nostaa tulta :) Olennaisia jälleen määrät, kokonaisruokavalio ja vaihtoehdot. Valitsen mielummin itse pähkinän kuin karkin/eineksen/prosessoidun maidon, viljan jne...mutta siemenet yleisesti parempia!!!

    Olkaa hyvä, rakkaat anonyymit :)

    VastaaPoista
  9. Mielettömiä iltoja varmasti joka ainoa :)Kiitos Heidille tärkeestä ja persoonallisesta työstä <3

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...