Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

16.9.2010

Top 7 ruoka-aineeni intuition kertomina

Kuten olemme havainneet ihminen on erkaantunut luonnosta ja olemme kadottaneet intuition, joka tietää, mikä meille on luontaista ja hyväksi. Tämä koskee kaikkea; syömistä, liikkumista, työntekoa, hauskanpitoa, seksuaalisuutta jne. Kuten huomasitte, puuttuu viimeisimmästä vielä linkkaus kattavampaan tekstiini ja sehän on tulossa ihan tuota pikaa - joten pysykää kuulolla :)

Niin monelle itseni mukaanlukien syöminen oli aiemmin älyllistä, automaattista. Kehon tarpeiden tyydytystä suppeita aisteja käyttäen. Ruoassa piti olla tarpeeksi ravintoaineita, erityisesti proteiinia. Vettä piti myös juoda paljon, eikä hanavesi tuntunut ikinä sammuttavan janoani. Sitten kun tarve oli hetkellisesti tyydytetty, oli täynnä tai ähky niin jatkoi seuraavaan automaattiseen toimintoon. Olo oli jälkeenpäin kuin pelinappulalla. Siirrä nappia, ruoki sitä ja siirry eteenpäin. Mieli ei tyydyttynyt kuitenkaan ikinä. Tämä oli olemista oireettomana, normaalina ja välillä jopa oireillen.

Ihminen tietää luonnostaan miten syödä. Kun alamme saavuttamaan tätä kadotettua keho-mieli-sielu -yhteyttä ja herkistämme aistimme alamme haluamaan automaattisesti puhdasta, ravinnerikasta ruokaa. Ei ole mietintää menisikö mäkkäriin vai luomukauppaan. Ei ole mietintää hakisinko suklaapatukan vai tekisinkö itse raakasuklaata. Keho toimii mielen sanelemana ja kun mieli on selkeä, elämä on helppoa. Useimmilla mieli ei ole selkeä ja olemme autuaan tietämättömiä intuitiosta. Se on todellakin eri asia syödä ja toimia älyllisest, kuin luontaisen vaistomme ohjaamina.

Ulkomaisia superfoodeja hehkutetaan ja kritisoidaan. Fakta on kuitenkin se, että nämä tuotteet on todettu kokemuksen kautta ja intuitiolla toimiviksi eri kulttuureissa kautta historian. Paperilla voimme nähdä, että gojissa on triljoona eri ravintoainetta, mutta oleellisempaa on se, että sitä on käytetty kiinalaisessa lääketieteessä ykkösyrttinä. Entä oletko kuullut sanonnan; raha ei kasva puussa? Tämä vertaus ei ole omasta kynästäni vaan mr. Wolfelta, mutta jos uskomusjärjestelmääsi on ehdollistettu kyseinen lausahdus, voit nyt murtaa sen. Raakakaakaota on käytetty muinoin maksuvälineenä, niin arvokkaana sitä pidettiin. Missä kaakao kasvaa? :)

Joku niissä supereissa on toimivaa ja jos et jaksa odottaa tieteellisiä todisteita, jotka tulevat usein vuosia jälkijunassa, voit kokea näiden ravinnerikkaiden ruokien vaikutuksen kehossasi vaikka heti. 

Seuraavassa tämänhetkinen kooste suosikkituotteistani, mitkä olen todennut intuitiolla todella toimiviksi ITSELLENI:


Top 7 (ei järjestyksessä)

Raakakaakao


Mutu: Sanoilla kuvaamaton. Flow. Rakkaus. Stimulaatio. Rauha. Tyytyväisyys. 

Tiede: Huimat antioksidantti, magnesium, rauta, mangaani, rikki, kromi, kupari, sinkki- ja kuitupitoisuudet ovat tärkeitä, mutta ehkä vielä olennaisempia ovat muut yhdisteet, kuten anandamiini, teobromiini, fenyylietyyliamini sekä MAO-inhibiittorit. Näiden ravinneaineiden ja yhdisteiden säilyminen täysin tuhoutumattomana olisi ensisijaisen tärkeää, jos halutaan saada laatuaineesta kaikki irti (ja tottakai me halutaan!) Lisää


Kookosöljy



Mutu: Täydentäjä. Rakentaja. Viilentäjä (sopii omalle kehotyypille, ei suurissa määrin palelijoille) ja on hyväksi mielelle erityisesti raakasuklaan muodossa:) Erityisesti tämä Virilo-merkki tuntuu toimivalta juuri nyt.

Tiede: Kookosöljyssä on mm. hyviä keskipitkiä rasvahappoja, lauriinihappoa, se puhdistaa, stimuloi kilpirauhasta ja edistää aineenvaihduntaa. Tässä muuten lisää kookosöljystä ja herkkupatukoiden ohje.



Hampunsiemen


Mutu: Rakentaja. Mielialan buusteri.

Tiede: Hampunsiemenissä on täysipainoista proteiinia (kaikki välttämättömät 8 aminohappoa) sekä loistava rasvahappokoostumus, omega 6 ja omega 3:n suhde on ihanteellinen 1:2 (lisää tästä). Mineraaleja on runsaasti, kuten fosforia, kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja hieman rautaa ja sinkkiä.  Myös proteiinijauheena.


Voikukka (lehdet ja muutkin villinä kasvavat lehdet)


Mutu: Puhdistaa kokonaisvaltaisesti. Hyvä fiilis. 


Tiede: Puhdistaa verta, maksaa, alkalisoi ja sitä voidaan käyttää kuumeen laskemiseen. Voikukka sisältää myös paljon C- ja A-vitamiineja, kalsiumia, rautaa ja muita kivennäisaineita. Lehdet antavat myös vahvaa makua salaattiruokiin. Voikukan lehdet sisältävät muun muassa luteoliinia, apigeniinia ja apigeniiniglykosideja (wikipedia). Lisää infoa



Viikunat



Mutu: Parasta mielelle raakasuklaan lisäksi. Makeaa, hyvää, ihanaa, pehmeää. Rauhoittaa ja innostaa. Tosin överivaara:)

Tiede: Hyvä alkalisoija, paljon mineraaleja (tämä kuitenkin enemmän herkkuosastoon kuuluva)


Mustikka, mustaherukka, puolukka, aronia jne. Myös kotimaiset omput.



Mutu: Hyvä olo. Raikas. Läheltä. Paljon kaikkea.


Tiede: Vitamiineja, antioksidantteja, mineraaleja...Lisää aroniasta



Lähdevesi




Mutu: Huikea, kokonaisvaltainen, täyttymys, ravintoa nro 1

Tiede: Ks. Löydälähde -sivuston artikkeli (ja ks. aika hot kuva sivuston etusivulla - intuitio todellakin toimii! ) :)

12 kommenttia:

  1. Hyvä postaus ja tutunnäköinen lista! Kookosöljy saattaisi vaihtua tällä hetkellä avokadoon ja hampunsiemenet tuoreisiin hedelmiin, mutta muuten ihan samat suosikit - aika jännä!
    Rasvakeskustelu jyllää nyt valtamedioissa, ja asioita kyseenalaistetaan, mikä on tervetullutta. Vielä ollaan kuitenkin kaukana, koska keskustelusta puuttuu kokonaan itsensä kuunteleminen, ruoan sulaminen ja imeytyminen, tunnesyöminen (esim. turhautuneisuuteen syöminen), kehotyyppien huomioiminen, ekologisuus ym.
    Ja tuosta postauksen viimeisestä lauseesta: Lähdevedellä voi olla arvaamattomia vaikutuksia, huh...! =D

    VastaaPoista
  2. Lähdeveden vaikutuksen huomaa vasta sen jäädessä pois: käsittelemätönkin hanavesi janotta koko ajana.

    Samankaltaista listaa vois meikeläiseltäkin tulla. Viikunat vois vaihtaa tocotrienolsiin ja macaan (vata-moi). Hampunsiementen lisäksi macadamia-pähkinät (truly raw+ sprouted).

    VastaaPoista
  3. Listan perälle vielä luostariolut kuten Rochefort 10, niin nam nam...

    - Miguel T -

    VastaaPoista
  4. Mm. roomalaiset käyttivät suolaa rahana. Minä korvaisin suklaan suolalla.

    VastaaPoista
  5. Oli mielenkiintoista lukea, miten joku raaka-aine vaikuttaa toiseen henkilöön. Kuitenkin, vaikka raaka-aine olisi terveellinen, on sen vaikutus ihmisiin hyvin erilainen. Laitan oman top 7-listani, mutta myös listan 4 pahimmat oireet aiheuttavista raaka-aineista. Mielenkiintoinen vertaus Heidin listaan siitä, miten erilailla voimme reagoida raaka-aineisiin. Huom, että negatiivisten olojen listassa esiintyy ns. terveellisinä pidettyjä raaka-aineita ja valmisruoat/kaikki mahdolliset jalosteet, sokerit, puhdistetut viljatuotteet, maitotuotteet jne. ovat automaattisesti pois listalta, sillä en ole niitä syönyt 20 vuoteen. Eikä niitä nyt juuri tullut lapsenakaan syötyä. Näin ollen ne siis varmasti aiheuttaisivat pahimmat oireet, jos niitä eksyisi suuhunsa laittamaan.

    TOP 7

    1. nokkonen
    mutu: supervoimauttajat num. 1!!!

    2. voikukka
    mutu: rakentava, puhdistava, ravitseva, todella hyvän olo

    3. kotimaiset omenat
    mutu: raikkaus, keveys, energisoiva, hyvä mieli, nautinto

    4. ruusunmarja
    mutu: rauhoittava, rakentava, voimauttava, tasapainottava, ravitseva

    5. viikunat
    mutu: rauhoittava, mielen nostattaja, lempeys, rauha, levollisuus

    6. mustaherukka, mustikka + muut marjat
    mutu: tasapainottava, ravitseva, voimaa ja kestävyyttä tuova, energisoiva

    7. hapankaali
    mutu: raikkaus, suuri tasapainottaja


    ja nyt negatiivisten olojen listaan.

    1. kylmäpuristettu kookosöljy
    mutu: totaali lamautus, huono olo, energiat katoaa täysin, kuin stoppaisi koko ravinteiden imeytyksen, väsymys

    2. kaakao
    mutu: sumea olo päähän, jomotus silmien taakse (kuin alkava päänsärky ja huom. mulla ei koskaan säre päätä), outo olo (negatiivisessa mielessä), energiat katoaa, jumitus (olo kuin ois halolla lyöty päähän)

    3. cashew pähkinä
    mutu: saman oireet kuin kookoksesta mutta lievempinä

    4. kasvatettu lohi + silakka
    mutu: todella pahoinvoiva olo (huom villilohesta ja muikusta puolestaan loistava olo), eli olot varmasti antibiooteista, ympäristömyrkyistä, härskiintyneestä rasvasta ja lohien syöttörehuista

    VastaaPoista
  6. Oli mielenkiintoista lukea, miten joku raaka-aine vaikuttaa toiseen henkilöön. Kuitenkin, vaikka raaka-aine olisi terveellinen, on sen vaikutus ihmisiin hyvin erilainen. Laitan oman top 7-listani, mutta myös listan 4 pahimmat oireet aiheuttavista raaka-aineista. Mielenkiintoinen vertaus Heidin listaan siitä, miten erilailla voimme reagoida raaka-aineisiin. Huom, että negatiivisten olojen listassa esiintyy ns. terveellisinä pidettyjä raaka-aineita ja valmisruoat/kaikki mahdolliset jalosteet, sokerit, puhdistetut viljatuotteet, maitotuotteet jne. ovat automaattisesti pois listalta, sillä en ole niitä syönyt 20 vuoteen. Eikä niitä nyt juuri tullut lapsenakaan syötyä. Näin ollen ne siis varmasti aiheuttaisivat pahimmat oireet, jos niitä eksyisi suuhunsa laittamaan.

    TOP 7

    1. nokkonen
    mutu: supervoimauttajat num. 1!!!

    2. voikukka
    mutu: rakentava, puhdistava, ravitseva, todella hyvän olo

    3. kotimaiset omenat
    mutu: raikkaus, keveys, energisoiva, hyvä mieli, nautinto

    4. ruusunmarja
    mutu: rauhoittava, rakentava, voimauttava, tasapainottava, ravitseva

    5. viikunat
    mutu: rauhoittava, mielen nostattaja, lempeys, rauha, levollisuus

    6. mustaherukka, mustikka + muut marjat
    mutu: tasapainottava, ravitseva, voimaa ja kestävyyttä tuova, energisoiva

    7. hapankaali
    mutu: raikkaus, suuri tasapainottaja

    VastaaPoista
  7. ja nyt negatiivisten olojen listaan.

    1. kylmäpuristettu kookosöljy
    mutu: totaali lamautus, huono olo, energiat katoaa täysin, kuin stoppaisi koko ravinteiden imeytyksen, väsymys

    2. kaakao
    mutu: sumea olo päähän, jomotus silmien taakse (kuin alkava päänsärky ja huom. mulla ei koskaan säre päätä), outo olo (negatiivisessa mielessä), energiat katoaa, jumitus (olo kuin ois halolla lyöty päähän)

    3. cashew pähkinä
    mutu: saman oireet kuin kookoksesta mutta lievempinä

    4. kasvatettu lohi + silakka
    mutu: todella pahoinvoiva olo (huom villilohesta ja muikusta puolestaan loistava olo), eli olot varmasti antibiooteista, ympäristömyrkyistä, härskiintyneestä rasvasta ja lohien syöttörehuista

    VastaaPoista
  8. anteeksi, noi tulikin vahongossa kahteen kertaan. :)

    VastaaPoista
  9. MIrva: Pittoilla samat suosikit, ei ole ihme:)
    Totta rasvakeskustelu on aika epäolennaista, mutta toki askel toivottavasti parempaan. Jospa maitokeskustelu saataisiin seuraavaksi ja Valio puolustelemaan maidon "tarpeellisuutta"!

    Venla: Totta. Ihan järkkyä lähdeveden jälkeen hanavesi ja jopa suodatettu vesi on mautonta, eikä siitä lähde jano

    Miia: Mielenkiintoista, kiitos, että jaoit! Tosiaan kehotyypillä näyttää olevan suuri merkitys, intuitiolla tarvitsemme meitä täydentäviä/rauhoittavia/tasapainottavia ruokia ja kun olemme erilaisia niin jokaisella on omat elementtinsä tasapainotettavana.

    Esim. jos on vataa niin kookos voi viilentää liikaa, samoin kaakao voi taas stimuloida liikaa. Pittat eivät ehkä luonnostaan ole niin herkkiä, mutta toki herkistyvät puhdistumisen myötä. Listanihan saattaa ja muuttuukin ajan kanssa. Esim. Cocovin kookosöljy alkoi tökkimään, mutta tuon merkin taas tuntuu hyvältä...laatuseikat alkavat näkymään ajallaan.

    Miian lista on hyvä, koska se on lähialuepainotteinen, siihenhän pitäisi pyrkiä, ainakin sitten kun meillä on tarvittavat mineraalit kropassa, että uskoo saavansa ne täältä.

    VastaaPoista
  10. Ps. miten saadaan viikunapuut levitettyä Suomeen ;) ?

    Nimimerkillä "luumu on ihan jees, mutta..."

    VastaaPoista
  11. Huh, mulla nuo Miian kolme ensin mainitsemaa pahista aiheuttavat ihan samankaltaisia oireita! Hyvä tietää, etten ole yksin =)

    VastaaPoista
  12. Hmm, jep jep... itse en ole niin pitkälle itseni kuuntelemisessa edistynyt, että olisin ihan tuollaisia oireita noista saanut. Kookosöljyn jätin taannemmas, samoin cashewit. Kaakaota (ei edes raakaa!) olen sen sijaan syönyt liikaa. No joo, kyllähän se melkoinen stimulantti on, ja ilmeisesti olen eniten vataa myös... mutta ei se minulle taas ole päähän särkyjä aiheuttanut.

    Hieman kyllä huolestuin myös Heidin tekstistä, joka koski kaakaota: onko kaakaossa tosiaan MAO-estäjiä samoin kuin esim. mäkikuismassa? Jos näin on, pitänee O-veriryhmäläisenä miettiä tarkoin kaakaon käyttöä. O-ryhmässä ilmeisesti nimittäin MAO:n tasot ovat luonnostaan alhaiset, ellen aivan väärin muista, ja siksi sen estäjiä ei todellakaan tarvittaisi. A-ryhmässä tilanne luonnollisesti aivan toinen.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...