Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

22.7.2010

Ruoansulatukseen tehoa ja lämpöä - kohdista tulesi oikein!

Olen postaillut aiemmin paljon puhtaan ruokavalion merkityksestä ja myöskin ruoansulatuksen parantamisesta. Kaikkein tärkein ohje ruoansulatuksen parantamiseksi kaikille on säännöllinen päivärytmi, joka mahdollistaa aineenvaihduntaketjumme toimimisen. Olen havainnut, että pitkäaikainen vuorotyön tekeminen häiritsee ruoansulatusta ja yötyöskentelijöiden tulisi vähintäänkin nauttia yöaikaan ruoka nestemäisessä muodossa, jolloin siitä on vähiten haittaa. Ihanteellisinta olisi herätys aamulla 6-7 aikaan ja säännöllinen syömis- ja nukkumisrytmi on todella tärkeä etenkin siinä vaiheessa, kun meillä on kehossamme pieniäkin epätasapainotiloja. Kun jo alamme olemaan tasapainossa ei tilapäiset satunnaiset rytmistä poikkeamiset enää haittaa  (allekirjoitan!). Suuri tasapainottava vaikutus on myös muilla aamutoimilla; öljyhieronnalla ja joogalla. Katso lisää tästä postauksestani: Paranna ruoansulatustasi: ylensyöminen ja rytmitys.

Myös mineraalit, vitamiinit ja entsyymit ovat tärkeässä osassa ravintoaineiden imeytymisessä. Ks. nämä postaukseni: Ruoansulatuksen tehostaminen: liottaminen ja Mineraaleja kroppaan

Agni on ayurvedassa aineenvaihduntaa säätelevä biologinen tuli, joka toimii pittan tavoin kiihdyttävänä välittäjänä ruoansulatuksessa ja aineenvaihdunnassa. Pitta sisältää kuumuusenergiaa, joka edistää ruoansulausta ja agni on kuumuusenergiaa. Agni on jokaisessa kudoksessa ja solussa ja sitä tarvitaan ylläpitämään kudosten ravitsemista ja itseimmuunijärjestelmää. Agni tuhoaa mikro-organismeja, vieraita bakteereja sekä myrkkyjä vatsassa sekä ohut- että paksusuolessa. Se suojelee luonnollista mikrobikasvustoa ja vaikuttaa pitkäikäisyyteen sekä älyy, ymmärrykseen, havainto- ja käsityskykyyn.

Aineenvaihdunta heikkenee merkittävästi kun agni heikkenee tridoshan epätasapainon vuoksi. Tällöin myös ruumiin vastustuskyky ja immuunijärjestelmä heikentyvät. Ravintoaineet eivät sula ja imeydy, vaan kasaantuvat paksusuoleen muuttuen pahanhajuisiksi ja tahmeiksi kuona-aineiksi. Tämä amaksi kutsuttu aine tukkii suoliston, hius- ja verisuonet ja nämä myrkyt imeytyvät verenkiertoon ja kasautuvat ruumiin heikkoihin osiin aiheuttaen supistuksia, hyytymiä, tukoksia, elinten heikentymistä ja niiden puolustusjärjestelmää. Lopulta ne aiheuttavat sairauden tai vaivan.

Kaikkien sairauksien lähde on ama, jonka kehittyminen johtuu monista eri syistä, kuten sopimattomasta ruoasta sekä tukahdetuista tunteista. Kielessä oleva valkoinen peite osoittaa, että amaa on paksusuolessa, ohutsuolessa tai vatsassa riippuen missä kielen osassa peite sijaitsee (suosittelen kielenpuhdistamista aamuisin) Ks. lisää itsetutkintamenetelmistä

Kerroin aiemmassa postauksessa pittadoshan/agnin yleisestä tehottomuudesta etenkin puutteellista ruokaa nauttivissa länsimaissa. Vaikka raakaravinnon nauttiminen tuo monia etuja, saattaa se koitua kohtaloksi etenkin silloin, kun suolistomme on valmiiksi heikossa hapessa. Voimme laskea ja viilentää liikaa agnimme tehoa ja näin aiheuttaa lisäoireita keholle. Kesäaikaan ja etenkin näin kuumalla pitta nousee ilmastossa ja vaikuttaa myös kehomme (makrokosmos-->mikrokosmos) tulen lisääntymiseen ja näin usein myös ruoansulatuksen tehostumiseen. Viilentymisen vaara on kuitenkin olemassa etenkin kylmänä syksy- ja talviaikana etenkin tai jos ihmisessä on luonnostaan vähemmän tulta (ei-pitta) tai se on epätasapainossa niin asiaan on syytä kiinnittää huomiota läpi vuoden.

Jos kehotyyppisi tai nykytilasi on siis enemmän vataa tai kaphaa sisältävä ja/tai sinulla on ruoansulatushäiriöitä, voi kyse olla mm. heikoista vatsahapoista suolistossa. Ruoansulatuselimistön tehokkuutta eli agnia saat parannettua edellä mainittujen seikkojen ohella lisäämällä ruokavalioosi lämmittäviä (tulielementtiä) sisältäviä ruoka-aineita. Myös lämpimän ruoan nauttiminen ja raakaravinnon lisääminen vain asteittain on parempi vaihtoehto kuin suinpäin raakaravintoon hyppääminen.


Lämmittäviä ruoka-aineita (osittain yhdistetty kiinalainen lääketiede sekä ayurveda):

- Juurekset; inkivääri, punajuuri, sipuli, retiisi, tomaatti, bataatti, oliivi
- Hedelmät ja marjat; appelsiini, persikka, luumu, mustaherukka, vadelma, kirsikka, ruusunmarja
- Kuivatut juurekset/hedelmät
- Kaura, tattari, hirssi, ruis
- Suurin osa pähkinöistä ja siemenistä (erityisesti seesaminsiemen)
- Jogurtti, kananmunat
- Liharuoat (liian kuumentavia, ei suositella)
- Mustat ja punaiset linssit
- Öljyt, paitsi kookos-, auringonkukka ja oliiviöljy
- Mausteet; neilikka, sarviapila, inkivääri, suola, kurkuma, kaneli, hing
- Hunaja
- Keitetty ruoka, lämpimät juomat
- Huom. kuumentavat chilit, valkosipuli, lihat, kahvit, paistetut ruoat, alkoholi jne. eivät ole suositeltavia kenellekkään kuin mahdollisimman pienissä määrin poikkeuksia lukuunottamatta


Viilentäviä

- Raakaruoka yleensä
- Kurkut, kaalit, selleri, salaatti, pinaatti, idut, kesäkurpitsa
- Hedelmät ja marjat: omena, banaani, kookos, punainen viinirypäle, melonit, päärynä, granaattiomena
- Mausteet: korianteri, sahrami, minttu
- Ohra, basmatiriisi, vehnä
- Maito (mielellään luomu/raaka), ghee, voi, (suolaton) juusto, vuohenmaito, äidinmaito
- Palkokasvit paitsi mustat ja punaiset linssit
- Kookosöljy
- Ruokosokeri
- Kylmät ja viileät juomat

Ayurvedakonsultti totesi, että paksusuolistomme ovat aivojemme "juuret" ja usein vatatyypeillä nämä kaksi kohtaa oireilevat yhtä aikaa. Liika viilentävän ja kuivan ruoan nauttiminen lisää kehon ilma-elementtiä ja kylmettää (ja usein kuivattaa ihoa) kehoa. Samalla kehomme viilentyessä tulilementtimme laskee ja näin ollen ruoansulatuksen tuli ja ravintoaineiden imeytyminen heikkenee. Tulielementti on myös suoraan yhteydessä mieleemme ja aktiivisuuteemme sen puute saattaa aiheuttaa jämähtämistä ja "tekemättömyyttä". Sopiva määrä tulta kehossa on siis hyödyksi, mutta liika tuli (pitta-epätasapaino) saa taas aikaan väärin kohdistettua energiaa; stressiä, suorittamista, jatkuvaa tekemistä, maksaongelmia jne.

Doshat vaikuttavat siis aina sekä tunteisiimme että suoraan elimiemme toimintaan. Ne toimivat alitajunnan tasolla, joten emme pysty kontrolloimaan niitä. Pystymme ainoastaan vaikuttamaan valintoihimme; mitä syömme, missä ympäristössä olemme, mihin kohdistamme energiamme jne. Havaitsen lähipiirissäni tulielementin tasapainotusta sekä hyvinkin pian sen kohdistamista ihan loistaviin juttuihin! Se tasapainotus on kuitenkin välttämätöntä aluksi. Itse olen saanut kohdistettua sen vihdoin ja viimein oikein:)

Googlen kuvahaulla tuli vastaan tämä kuva. Kyseisessä miehessä taitaa olla tulielementti hallitsevana, lukuisassa muussakin toimijassa/vaikuttajassa (kuten Ken Wilber). Sitä en kommentoi onko Al Gore sitten kohdistanut tulensa ihan oikein vai ei....

7 kommenttia:

  1. Ihana postaus..hyödyllinen ja hauskakin! Ainakin toi Goren kuva! :D

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoisia juttuja!

    Sitä vain ajattelin, että eikö kielenpuhdistaminen ole oireen hoitoa mikä ei poista syytä?

    VastaaPoista
  3. Ihan sen verran täytyy sanoa, että ruoansulatus ei ole sidottu vuorokauden aikaan laisinkaan. Ruoka alkaa sulamaan silloin kun elimistön toiminta alkaa hidastumaan. Yleisesti ottaen tämä on yöaikaan, koska silloin suurin osa ihmisistä on tottunut nukkumaan ja keho seuraa tätä rytmiä.

    Absoluuttisissa testiolosuhteissa keho ei kuitenkaan tunne eroa yöllä ja päivällä. Aika on muutoinkin suhteellista, joten on yhtä väärää sinun suustasi sanoa, että ruoka sulaa yöllä ja yötyöläiset eivät saisi nauttia ravintoaan kiinteänä. Mistä sä nainen kaivat tätä tyhmää informaatiotasi?!

    VastaaPoista
  4. Hyvä vihainen anonyymi:

    Tarkoittaako "absoluuttisissa testiolosuhteissa" sitä, että kokeeseen osallistuneet ovat olleet tilassa, jossa he eivät ole voineet havainnoida vuorokaudenaikoja, ts. nähneet auringonvaloa? Toki tällaisessa tilanteessa keho kehittää oman rytminsä maapallon yöstä ja päivästä välittämättä. Koska suurin osa ihmisistä kuitenkin elää auringonvalon piirissä, on se vaikuttavana tekijänä kehon luonnollisissa rytmeissä - myös ruoansulatuksessa.

    Monet yötyöläiset tekevät vuorotyötä, jolloin vuorokausirytmi vaihtelee päivällä ja yöllä valvomisen välillä. Suurimman osan elämästään nämäkin ihmiset ovat mitä todennäköisimmin tottuneet olemaan hereillä päivällä ja unessa yöllä, joten keholle koko yön valvominen ja näin ollen myös yöllä ruoan vastaanottaminen on poikkeava tila. Myös evoluutiota tarkastellessa on selkeää, että ihmisen keho on sopeutunut parhaiten olemaan aktiivinen päivällä (=auringonvalossa) ja levossa yöllä. Toki yönisäkkäitäkin löytyy, mutta lienee päivänselvää (! :D), ettemme me ihmiset ole sellaisiksi kehittyneet. :)

    VastaaPoista
  5. A1: Se mönjä on samaa bakteeripeitettä kuin hampaissa joten sen puhdistaminen on suositeltavaa ihan suun hygienian kannalta. Itse syy on toki syvemmällä eri juuri suolistossa, joten se pitäisi huomioida ensisijaisesti. Kielen voi puhdistaa mm. lusikalla tai kielenpuhdistajakaapimella (saa mm.Ruohonjuuresta)

    A2: Näistä asioista on näkemyksiä laidasta laitaan. Oman kokemukseni kautta olen havainnut selkeästi, että ruoka sulaa hyvin eri tavalla vuorokauden ajasta riippuen. Aikaisemmin sitä ei ehkä huomannut (esim. kun söi baarin jälkeen yöllä) mutta kun on tasapainottunut niin rytmityksen vaikutus on todella selkeä tukkoisuuteen, energioihin jne. Yöaikaan energia pitäisi antaa suoliston sijaan ihan muille toiminnoille - jos suolisto joutuu toimimaan yöllä unen laatu heikkenee ja aamulla väsyttää eikä nälätä - kierre on taattu.

    Toki yötyöntekijät saavat syödä mitä haluavat, tämä nainen vaan tuo esille täällä omia näkemyksiään aiheesta :)

    A2: Kiitos kommentista, samaa mieltä. Ihminen ei ole "yöeläin"

    VastaaPoista
  6. Ihan mielenkiinnosta: Miten nopeasti rytmi muuttuu? MAtkustelun kannalta ajattelen.. silloinhan voi yö ja päivä kääntyä väärinpäin. Että jenkkimatkallako sitten pitäisi noudattaa Suomen kellonaikoja??

    VastaaPoista
  7. Anonyymi: Ei tietenkään jenkeissä Suomen aikoja, vaan aina sen alueen vuorokauden rytmejä, missä on. Toki aikaerot aina sekoittavat pakkaa hieman pariksi päiväksi. Lentäjillä ja lentävällä hlökunnalla ei ole helppo pysyä tasapainossa ayurvedisin opein.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...