Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

3.6.2010

Mineraaleja kroppaan

Hoidossani kävi eilen tähänastisista nuorin asiakas, vasta 15-vuotias tyttö. Tyttö oli kärsinyt jo useamman vuoden alipainosta ja jatkuvista vatsakivuista. Ravitsemusterapeutti oli määrännyt hänelle mm. jotain Nutrilett - (ateriankorvike/lisuke) -juomaa painon nostamiseksi sekä Keiju - margariiniä! Ei ole ihme, etteivät vatsakivut olleet hellittäneet!

Itsekin olin aikoinani ateriankorvikkeiden vakiokäyttäjä. Nutriletit ja erilaiset proteiinipatukat olivat "terveellisiä" eväitäni. Tässä YHDEN Nutrilett-suklaapirtelön tuotesisältö:

Soijaproteiini, fruktoosi, soijakuitu, kaakao (kaakaopulveri, kaliumkarbonaatti), emulgointiaine (lesitiini (soijaöljy, puhdistettu öljy, glukoosisiirappi, kaseinaatti, pentakaliumfosfaatti, trikalsiumfosfaatti)), kuivattu glukoosisiirappi, sakeutusaine (guarkumi, ksantaanikumi, arabikumi), aromit (suklaa/banaani), makeutusaineet (aspartaami, asesulfaami K), maltodekstriini, maissitärkkelys, maissiöljy, karamelliväri, glyseriini. Sisältää maitoproteiinia. 

Vitamiinit: Askorbiinihappo, nikotiiniamidi, alfatokoferoliasetaatti, retinyyliasetaatti, kalsiumpantotenaatti, pyridoksiinihydrokloridi, kolekalsiferoli, tiamiinihydrokloridi, riboflaviini, foolihappo, biotiini, fyllokinoni, syanokobalamiini.
Kivennäisaineet: Trinatriumsitraatti, kaliumkloridi, magnesiumsitraatti, kalsiumsitraatti, trikalsiumfosfaatti, natriumkloridi, rautafumaraatti, sinkkisulfaatti, kupariglukonaatti, mangaanisulfaatti, natriummolybdaatti, kromikloridi, kaliumjodidi, natriumseleniitti. Sisältää fenyylialaniinin lähteen.

En ala käymään ravintoaineita läpi, mutta voin sanoa, että luonnollisia aineita saa tuosta listauksesta etsiä. Jalostetusta soijaproteiinista kannattaa lukea ainakin tämä. Aspartaamista, maissiöljystä, glukoosisiirapista, väriaineista sekä margariineista ja jalostetuista rasvoista en ala tässä yhteydessä enää paasaamaan, aiemmissa teksteissäni ja kirjassani on paljon lisätietoa lisäaineista sekä yksittäisten "terveellisten" ruoka-aineiden "luonnollisuudesta".

Tyttö oli selkeä vatatyyppi ja hänellä oli selkeitä vatavaivoja; syömisen jälkeistä vatsakipua, ummetusta, unettomuutta, kylmyyttä, todella kuiva iho, mielialan vaihtelua jne. Oli mahtavaa, että tyttö oli löytänyt luokseni ja oli jo ennestään kiinnostunut ayurvedasta! Kyllä niissä nuorissa löytyy myös erittäin fiksuja tapauksia.

Olin onnellinen, että pystyin antamaan myös hänelle paljonkin apua tilanteeseen; ateriankorvike vaihtui vihersmoothieeseen samoin kuin margariinit "hieman" laadukkaampiin rasvoihin. Myös ruisleivän ja ruispuuron tilalle keksittiin vatalle paremmat vaihtoehdot. Kouluateria (etenkin kasvisruoka) on kuulemma sitä aika "kaameaa mössöä" ja näin suosittelin pitämään mukana aina avokadoa/trail mixiä, joilla ateriaa voi edes hieman fixata. Maidon juomisen (etenkin aterioidessa) suosittelin vaihtamaan veteen.

Tiivistettynä ravinto-ohjeistukseeni kuului reilusti erilaisten, hyvien rasvojen lisäämistä, D-vitamiini (sekään ei ollut ennestään käytössä/tuttu), omega 3:t, mahdollinen probiootti, lehtivihreää, reilusti luonnollisia vitamiineja, mineraaleja mm. vihersmoothieiden ja superruokien muodossa. Myös ruoansulatus on tärkeä huomioitava erityisesti vatatyypillä; kaikenlainen liottaminen, blendaaminen, pureskelu sekä aterioiden pitäminen suht yksinkertaisina. Kun ayurvedasta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista oli kyse, suosittelin tottakai myös meditaatiota.

Jotkut superfoodit olivat tytölle jo ennestään hieman tuttuja (ei tosin ravintoterapeutin kautta) ja tottakai itsekin suosittelelen niihin tutustumista asteittain. Päätin vielä koota erikseen pienen koosteen muista, kuin superfoodeista saatavista (lukuisista) mineraaleista. Tässä hieman mineraaleista ja niiden muutamia tärkeimpiä "normaalimpia" lähteitä. Superfoodeissahan niitähän on kymmenittäin. 


MINERAALEISTA

Ihmisen painosta 5% eli 3-4 kg on mineraaleja. Se on paljon kun ajatellaan, että se on kaikki saatava ravinnosta. Hiilihydraatteja painostamme on vain 2-3 %, proteiineja 17 % ja rasvaa 15%. Mineraalit eli kivennäiset vastaavat jopa 95%: sesti kehomme toiminnoista!

Makromineraaleja ( = kivennäisaineita ), kuten kalsiumia, magnesiumia, natriumia, kaliumia ja fosforia elimistö tarvitsee suuria määriä kun taas pieninä määrinä tarvittavia mineraaleja kutsutaan hivenaineiksi ( trace minerals, Spurenelemente ). Näitä ovat rauta, kupari, mangaani, sinkki, koboltti, molybdeeni, seleeni, jodi, fluori, kromi jne. Ne vaikuttavat hermoston reagointiin, lihasten toimintaan, pitävät yllä neste- ja happotasapainoa. Kuten vitamiinitkin, olisi kivennäis- ja hivenaineetkin saatava kasvisravinnosta, muutoin ne eivät ole ihmisen elimistölle sopivimmassa muodossa. Maasta ja kallioperästä pulverisoimalla valmistetut kivennäis- ja hivenaineet eivät välttämättä toimi elimistössämme kuten kasveista saadut. Uhkana mineraalien saannille on pitkään jatkunut tehoviljely. Erään tutkimuksen mukaan USA:ssa tärkeimpien mineraalien määrä oli pudonnut jopa 80 %. 


Vitamiinit ja hivenaineet tarvitsevat toinen toisiaan tehtäviään suorittaessaan. Jatkuva nälän tunne ei useinkaan ole energian puutetta, vaan pikemminkin vitamiinien tai mineraalien ja hivenaineiden puutetta. Prosessoitu ravinto kuten valkoinen leipä ja makeiset eivät enää sisällä kivennäis- ja hivenaineita, mutta niiden hajottamisprosessi elimistössä vaatii näitä aineita. Ne siis kuluttavat varastot loppuun ja uusi nälän tunne tulee nopeasti edellisen aterian tai suupalan jälkeen. Mineraalien pitempiaikainen yliannostus vaikuttaa myrkyllisesti elimistössä, siksi olisi vältettävä hivenainevalmisteita ja sen sijaan varmistettava, että nautittu kasvisperäinen ravinto on riittävän monipuolistaLähde

Mineraalien puute voi aiheuttaa erilaisia oireita, kuten väsymystä, anemiaa, hermostohäiriöitä, vatsa- ja suolistovaivoja, sydänvaivoja, työkyvyn vähentymistä, ihosairauksia ja allergiaa, struumaa, osteoporoosia, nivelsärkyä, lihassärkyä, makuaistin heikkenemistä, hidastunutta haavojen paranemista, kasvuhäiriöitä, verisuonivaurioita, heikentynyttä fyysistä- ja henkistä kehitystä, alentunutta vastustuskykyä tulehduksille ja veren sokerihäiriöitä. Ilman riittävää määrää mineraaleja keho ei pysty täysipainoisesti käyttämään hyväkseen tarvitsemiaan vitamiineja. Terveyden ylläpitämisessä, sairauksien ehkäisemisessä ja hoidossa mineraaleilla ja hivenaineilla on tärkeä tehtävä. Lähde

Tässä muutamia tärkeitä mineraaleja (huom. ei kaikkia)  

Sinkki 

Tehtävät: Osana n. 20 entsyymissä ja vaikuttaa esim insuliinin tuotannossa ja alkoholin purkamisessa verestä, toimii suoja-aineena immuunisysteemissä, tarvitaan solujen rakenteessa ja geneettisen perinnön kuljetuksessa, antioksidantti ja siten suojaa soluja hapettumiselta, kasvattaa sukupuoliviettiä ja ehkäisee hedelmättömyyttä, auttaa hiustenlähtö- ja iho-ongelmiin ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä, suojelee myös maksaa ja on osana prostaglendiinihormonien tuotannossa. Sen on todettu olevan erittäin tehokas rhino flunssaviruksen tuhoaja. 

Lähteitä: pinaatti, (kaurahiutale), cashewpähkinä, seesaminsiemenet, siitakesienet, raaka kaakao ja avokado

Pii (piihappo)

Tehtävät: Piihappo on välttämätön ihmisten ja eläinten silmien, korvansimpukan, kynsien, hampaiden ja luuston rakenteelle. Verisuonten ja muiden sidekudosaineiden muodostumiselle pii on myös välttämätön.

Lähteitä: kurkku, paprika, tomaatti, nokkonen

Kalium

Tehtävä: Tarvitaan hermoston, lihasten ja sydämen toimintaan, neste- sekä happo-emästasapainon ylläpitoon. Toimii yhdessä natriumin kanssa, kaliumia tarvitaan 1,5-kertainen määrä natriumin saannista

Lähteitä: banaani, marjat, vihreät vihannekset

Natrium

Tehtävä: Säätelee happo- emästasapainoa, hermoimpulssin johtumista hermosolusta toiseen, lihasten supistumista, adrenaliinin ja aminohappojen tuotantoa sekä verenpainetta

Lähde: mineraalisuola

Kalsium:

Tehtävät: solukalvon toiminnan säännöstely, lihasten supistumisvaiheessa toimiminen, lihashermoston kiihdyttäminen, hampaiden ja luuston koostumuksen ylläpito, verenvuodon tyrehdyttäminen, toimia entsyyminä monessa iokemiallisessa reaktiossa

Lähteitä: Seesaminsiemen, manteli, vihreät lehdet, (tofu), spirulina, chlorella
 

Rikki

Tehtäviä:  Rikkiä tarvitaan punaisissa verisoluissa, lihaksissa, ihossa kudoksissa ja hiuksissa. Se on myös tärkeä osa insuliinihormonia sekä B1- ja biotiini- vitamiineja. Se suojelee soluja säteilyltä ja ilman saasteilta sekä pitää ihon solut elastisina

Lähteitä: spirulina, msm-jauhe, siitepöly, kaali, pavut, hampunsiemet, parsakaali

Magnesium

Tehtäviä: Hapen kuljetus, osana energia-aineenvaihduntaa, auttaa lihashermoston toiminnassa, toimia hermoston välittäjäaineena

Lähteitä: Raaka kaakao, auringonkukansiemen, pellavansiemen, manteli, cashew, spirulina

Rauta

Tehtäviä: Muodostaa punaisia soluja, hapen kuljetus

Lähteitä: Raaka kaakao, chlorella, spirulina, seesaminsiemen, auringonkukansiemen, cashew, mustaherukka, nokkonen, pinaatti, levät

Seleeni: 


Tehtäviä: Seleenillä on E-vitamiinin kanssa ratkaisevan tärkeä osuus solujen aineenvaihdunnassa ja toimii varsinkin sydämessä ja aivoissa DNA- ja RNA- reaktioissa. Se vahvistaa immuunisysteemiä ja näyttäisi siten suojaavan elimistöä monilta sairauksilta mm syövältä.

Lähteitä: Spirulina, parapähkinä, auringonkukansiemen

Mangan: 


Tehtäviä: Toimii osana useita entsyymejä huolehtien niiden aktivoitumisesta. Sillä on vaikutus aivojen toimintaan ja niinpä sitä käytetäänkin Alzheimerin taudin ja skitsofrenian hoidossa. Myös luusto tarvitsee sitä kehittyäkseen normaalisti. Sen uskotaan myös toimivan solujen hapettumista ehkäisevästi.

Lähteitä: Neilikka, levät, raaka kaakao mantelit, hampunsiemenet, pinaatti


Tutustu lisää/lähteet mm. David Wolfe: Eating for beauty, Fineli, Isostar, Keskisaari, Etra-liitto,
 

Vinkkilän luomutuote 

20 kommenttia:

  1. Tuon asiakkaanasi olleen tytön vaivat kuullostavat kyllä aika lailla keliakialta. Olikohan hän käynyt tutkituttamassa itsensä lääkärillä ennen ravitsemusterapeutilla käymistä?

    VastaaPoista
  2. Itselläni on ollut jo pitkän aikaa hyvin paljon samankaltaisia oireita kuin tällä Heidin asiakkaalla. Keliakia (ja monta muutakin mahdollisuutta) on testattu, mitään ei ole löydetty. Koululääketieteen mukaan olen terve kuin pukki, muuten vaan sattuu siis...

    Tietty keliakia yms. kannattaa testata varmuuden vuoksi! Jollakulla voi ihan hyvin olla kyse siitä.

    Yritän nyt itse hoitaa itseäni mm. tämän blogin ohjeilla, ja parempaan päin ollaan jo menossa :) Erityisesti kookosöljy ja pellavansiemenet ovat tuntuneet auttavan vatsavaivoihin. Rukiin olen jättänyt toistaiseksi kokonaan pois. Syön kyllä päivittäin myös kypsennettyä ruokaa, mutta vähemmän kuin ennen. Vihanneksia menee raakana paljon. Eineksiin tai kaupan karkkihyllyyn päin en edes vilkaise. Paheita on edelleen jossakin määrin alkoholi sekä ehkä liiallinenkin hedelmien syönti, mutta eipä tässä nyt missään jäniksen selässä olla... Enhän minä sitä viinaa päivittäin juo kuitenkaan, ja hedelmät nyt on aika terveellinen pahe, jos vertaa vaikkapa "tavalliseen" karkkiin. :D

    VastaaPoista
  3. Mikä olisi hyvä ja luonnollinen monivitamiini- ja/tai mineraalilisä ruokavalion tueksi? Löytyisikö iHerbistä laadukasta merkkiä? Ruokavalio on muuttumassa koko ajan terveellisempään suuntaan, mutta tuntuu että varsinkin näin painoa tiputettaessa kaipaisin lisävitamiineja/mineraaleja.

    VastaaPoista
  4. Moni on yliherkkä gluteenille, vaikkei olisikaan keliakiaa. Eli kaikki gluteeniviljat pois muutamaksi viikoksi. Hiivasyndrooma voi myös olla ongelma eli sen mukainen hoito, siitä löytyy paljon tietoa. Aluksi myös sokerit, maitotuotteet, leivinhiiva, sienet, hapantuotteet, alkoholi ja käymällä valmistetut tuotteet.

    VastaaPoista
  5. New Chapter:n valmisteita Iherbistä on meidän perhe käyttänyt ja taisi Mike Adamskin(www.naturalnews.com) niitä suositella.

    Heidille thumbs up!

    VastaaPoista
  6. Näitä kirjoituksiasi on aina ilo lukea! Kiitos postistasi jokin aika sitten, se todella lämmitti mieltäni -kaphamaisesti olen venyttänyt vastausta :D ja on tuntunut että on niin paljon kaikkea työstettävää. No, joka tapauksessa olis kiva jälleen nähdä, jutella, kokkailla ja tehdä hoitoja. Kesällä pääsisin varmaankin irrottautumaan peruskuviostani Nokia-Uusimaa parhaiten jonain arkiviikkona päiväksi-pariksi. Laita puh.numerosi vaikka meiliini, olen onnistunut hukkaamaan sen. Näin kesällä on niin ihana syödä raakaruokaa! Uusin kirjani on RAW FOOD -Elinvoimaa raakaravinnosta. Iloitsen sisäisestä harmoniasta, jota ulkoiset tekijät tukevat. Kello on paljon, joten ajatukset oli nyt hiukan irrationaalisia, mutta kuullaan taas! :))

    VastaaPoista
  7. Vaikka keliakiaa ei vielä olisi on monella meillä oireettomana/oireilevana gluteeniyliherkkyys. Keliakia on tavallaan jäävuoren huippu ja se voidaan diagnosoida vasta, kun ohutsuolen pinta on täysin tuhoutunut. Arvioiden mukaan yhdysvalloissa gluteeniherkkiä on noin 29 %, mutta keliakiaa sairastaa vain yksi 150:sta!

    Uskon että viljan vähentäminen/minimointi (yhtä lailla kuin jalosteiden jne. epäluonnollisten ruokien) ja parempien, laadukkaampien ruokien lisääminen edesauttaa missä tahansa vaivassa, kuten tuossa hiivassa.

    Pyysin kyllä häneltä tilannetietoja muutaman vkon päästä, jotta voidaan katsoa jatkoa. Ehdotan myös tutkimuksia.

    Meena: En ole itse käyttänyt monivitamiinia, näin nopesti Olli Posti on suositellut ainakin tätä: http://www.iherb.com/New-Chapter-Organics-Every-Woman-II-180-Tablets/69?at=0

    Tässä Olan muut iHerb-suositukset: http://olliposti.weebly.com/iherb.html

    Kotimaisista valmisteista minulla ei ole tietoa, käsittääkseni ne harvemmin ovat kovin luonnonmukaisia.

    Pyrkimyshän olisi aina saada vitamiinit, mineraalit jne. suoraan ruoasta, mutta monipuolisuus ei ole kovin helppoa etenkään jos ei käytä paljoa raakaravintoa/superfoodeja. Niitä siis reilusti ja monipuolisesti kehiin! Itselläni on satunnaisesti sinkkilisä, nyt tilasin piitä (vaikka nokkosestakin saa hyvin nyt), muut luulisin että on kunnossa. Toisaalta mietin hivenainetutkimuksiin menemistäkin, siinähän se selviäisi. Oma olo kyllä kertoo myös paljon.

    Karoliina: Wow! Tässähän saa kohta alkaa jakamaan nimmareita (heh...)

    Katariina ja Pellon P: kiitos täydennyksistä!

    Pauliina: What book? Yes, hoidot taas kehiin:) Laitan meiliä!

    VastaaPoista
  8. Kuulostaapi tutulta... Ravitsemusterapeuteista ei aina ole mitään hyötyä. Kerrothan, jos voit, miten tytön kävi ohjeidesi myötä!

    VastaaPoista
  9. Paras piin lähde on rikkaruohomme peltokorte:
    http://luonnonyrtit.blogspot.com/2010/05/peltokorte-equisetum-arvense.html

    VastaaPoista
  10. Solveigille vielä: Juu, hyvään suuntaan pikku hiljaa, niin eiköhän "selittämättömät" vaivatkin lähde. Ystävän siskolle oli sanottu peruslääkärissä että 70% vatsavaivoista ei pystytä selittämään...aika hurja määrä. Kokonaisvaltainen ymmärtäminen on aika kaukana, toivottavasti ei kauaa.

    VastaaPoista
  11. Kiitos vielä kaikille avuliaista kommenteista minunkin puolestani! :)

    Gluteeniyliherkkyyttä olen itsekin alkanut epäillä kohdallani. Ravitsemusterapeutille en ole mennyt juurikin siitä syystä, että siitä tuskin olisi mitään apua minun tapauksessani. Minä kun en yritä laihduttaa, vaan ainoastaan löytää sen itselleni sopivan ruokavalion, joka taas todennäköisesti on ristiriidassa virallisten suositusten kanssa. Ei ruoka tietenkään ole yksin vastuussa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, vaan siihen vaikuttaa varmasti sata muutakin tekijää, mutta omaan ravintooni minun on ainakin helppo vaikuttaa. Itsehän päätän, mitä suuhuni laitan.

    Heidi: Just tuota kokonaisvaltaisuutta minäkin kaipaisin enemmän! Itselläni on varsin vahva tunne siitä, että kaikki vaivani jotenkin liittyvät toisiinsa, joten vain yhtä oiretta hoitamalla ei todellakaan päästä koko ongelmaryppään kimppuun...

    VastaaPoista
  12. Solveig, gluteeniyliherkkyyteen liittyy usein myös maitoyliherkkyys ja natriumglutamaattiyliherkkyys, joten testaa myös niiden vaikutuksia.

    VastaaPoista
  13. Pellon pientareella: Joo, olen vähentänyt merkittävästi myös maidon käyttöä. Nyt käyttelen loppuun yhtä luomujogurttipurkkia, ja sen jälkeen en varmaan aio maitotuotteita vähään aikaan ostaa.

    Natriumglutamaattia en tunne kovinkaan hyvin, mutta en usko saavani sitä kovin paljon. Käytän lihaa tosi vähän, ja valmisruokia pyrin välttämään. Tähän asiaan pitäisi kyllä perehtyä tarkemmin. Kiitos vinkistä!

    VastaaPoista
  14. Heidi, mitä omega 3-valmistetta suosittelet? Onko mielestäsi väliä onko tuote kapseli- vai nestemuodossa? Kiitokset ihanasta blogista -joka aamu odotan, olisiko tullut uusi postaus :)

    Tuosta aliravitsemusasiasta: itse olen sairastanut pitkään anoreksiaa (nyt jo paljon paremmalla mallilla kyllä), ja en ole koskaan saanut apua ravitsemusterapeutilta vaan aina mennyt keskustelut suohon, kun en suostu viljoja syömään. En tiedä, onko asiakkaallasi syömishäiriö vai onko hän muuten alipainoinen, mutta jos kyseessä on syömishäiriö(etenkin kun kyseessä nuori henkilö), kehotan olemaan tosi varovainen, ettei tarjoa hänelle mitään uusia ehdottomuuksia ruokavalion suhteen. Itse olen ainakin huomannut nyt, kun tutustun raakaravinto- ja superfoodjuttuihin, niin helposti menee tosi ehdottomaksi ja se ei kyllä ole ollenkaan hyvä...salliva asenne on kuitenkin avainsana, jos taustalla on syömishäiriötä..

    VastaaPoista
  15. Henna: kiitos :) !!!!

    En itse syö mitään lisävalmistetta, vaan pyrin saamaan omegat hampun- ja chiansiemenistä. Ollin suositus kalaöljystä on ainakin tämä: http://www.iherb.com/New-Chapter-Wholemega-Extra-Virgin-Omega-Rich-Fish-Oil-1000-mg-60-Softgel/18176?at=0

    Kyllä olen samaa mieltä ehdottomuudesta. Tiedän todellakin, että tästäkin ravintosuuntauksesta voi ottaa uuden uskonnon tai riippuvuuden. Siksi suosittelenkin olemaan todella hidas ja lisäämään - ei luopumaan.

    VastaaPoista
  16. Siis tarkoitin lisävalmistetta omegoiden suhteen, ja siis tällä hetkellä.

    VastaaPoista
  17. Alat kyllä Heidi vaikuttamaan pelastavalta enkeliltä kun tällaisia lukee.. :) ;)

    Seuraavaksi voisitkin uudistaa suomalaisen äitiys- ja lastenneuvolan maito-liha-vilja -propagandan - how about? :)) (pikku-Tahinia ei ole vielä tulossa? ;)

    VastaaPoista
  18. Hei! Minkähän merkkistä kromi-lisäravinnetta kannattaisi ostaa, että saisi kunnollista tavaraa? Entä laadukas kalaöljy? Mikä olisi parasta? (Heh, tää on vähän hassu paikka ruveta kyseleen näitä, mut aatelin nyt täältäkin kuitenkin kysyä.)

    VastaaPoista
  19. Oho, en lukenut ylempiä kommentteja ollenkaan, siellä jo puhuttiin noista omegoista.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...