Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

2.5.2010

Kolmas Jeesus

Koittakaa kestää vielä hetki näitä tietoisuus-aiheisia juttuja, tämän postauksen jälkeen vuorossa on jälleen infoa ravinnosta, erityisesti juuri nyt luonnosta löytyvistä antimista. Tämän tekstin kirjoitin jo 4 kk sitten tällä samaisella mökillä, mutta olin jättänyt sen hautumaan. Harkitsin sen lähettämistä (paranneltuna) oikein johonkin valtamediaan, mutta tulin siihen tulokseen, että täällä blogissa tavoitan parhaiten sen edes hieman ymmärtävän yleisön.

Deepak Chopra on kerrassaan loistava kirjailija. Siinä vaiheessa, kun "lähdet matkalle", kannattaa tutustua Chopran kirjoihin. Ainakin itselläni hänen kirjansa, erityisesti viime kesänä luettu "Iätön ruumis, ajaton mieli" auttoi tämän äärettömän palapelin kokoamisessa. Tässä kuitenkin arvostelu hänen uudehkosta "Kolmas Jeesus" - kirjasta. 

Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.” (Matt. 7:7-8)

Deepak Chopran teoksessa ”Kolmas Jeesus” päivitetään tähän päivään Jeesuksen opetuksia ja sanomaa rajoittamatta uskonjärjestelmiä. Jeesuksia on Chopran mukaan kolme: Ensimmäinen on kolmetuhatta vuotta sitten elänyt juutalainen rabbi, jonka julistuksesta kristillinen usko ja kulttuuri on saanut alkunsa. Toinen on Jeesus, Jumalan poika, jota palvetaan kirkon dogmien ihanteellisena henkilöitymänä.

Kristillinen kultturi on aikojen saatossa muokannut Jeesuskuvaansa omiin tarkoituksiinsa sopivaksi ja Jeesuksen sanomalla ratsastavaa suuri määrä ihmisiä, jotka rakkauden varjolla enimmäkseen vihaavat. Miljoonat kristityt koettavat päivästä toiseen toteuttaa Jeesuksen oppeja: He rakastavat, rukoilevat, osoittavat myötätuntoa ja auttavat huonompiosaisia hänen nimessään. Kauniit teot ja sanat eivät kuitenkaan täytä Jeesuksen perimmäistä kehoitusta. Peruslaatunsa mukaisesti ihminen rakastaa niitä, joilta saa vastakaikua, ei kuitenkaan niitä, jotka osoittavat häntä kohtaan inhoa tai vihaa.

Kolmas Jeesus liittyykin yksilölliseen uskonkokemukseemme, henkiseen kasvuun. Meidän tulisi löytää jumala ja valo itsestämme. Kolmas Jeesus puhuu meille, jotka etsivät omakohtaista henkisyyttä. Tällä määritelmällä Jeesus tähtäsi aivan uudenlaiseen ihmiskäsitykseen, eikä kukaan voi oivaltaa hänen viestiään muuttumatta ensin itse. Koko elämän kestävä ponnistelu kelpo kristittynä elämisessä saattaa johtaa silti epäonnistumiseen Jeesuksen asettamassa tehtävässä.

Jeesus koetti pelastaa maailman opastamalla muitakin jumalatietoisuuteen. Se ei kuitenkaan häivytä kahta ensimmäistä Jeesuskuvaa, pikemminkin se auttaa katsomaan niitä entistä tarkemmin. Meidän tehtävä olisi tutkia raamattua ja etsiä sieltä evästystä valaistumiseen. On olemassa myös toisenlaista uskoa kuin ”uskoa siihen, että Jeesus on kävellyt vetten päällä”. Tämän uuden uskon avulla voimme kurkottaa tuntemattomaan ja yltää muutokseen ja parempaan maailmaan.

Avain henkilökohtaisen, sisäisen jumalatietoisuuden kasvattamiseen on sisäinen tarkastelu. Tietoisuuden kehittämistä pidetään idän uskontojen käsitteenä, eikä nitä liiemmin yhdistetä kristillisyyteen. Tietoisuus on kuitenkin universaalia ja sikäli kun on olemassa jumalatietoisuutta, se kuuluu koko ihmiskunnalle. Jeesus luennehti tuloaan maan päälle maailmanhistorian tärkeimmäksi tapahtumaksi. Jos Jeesus, mahdollisesti myös Buddha ja Rishit (Veda-tekstien kirjoittajat) kerran kohosivat korkeimmalle valaistumisen asteelle, miksei joku muukin voi pyrkiä samaan?

Mitä ohjeita sitten raamatusta voidaan löytää oman valaistuksen saavuttamiseksi? Jeesus on puhunut monissa yhteyksissä valosta, joka on ihmisen sisällä. Valon pystyy löytämään ainoastaan hiljentymällä ja tutkimalla itseään. Meditaatio ja syvällisempi keskittyminen ovat välineitä tähän tutkiskeluun. Valoa voi myös pyytää rukouksen avulla. Kun saavutamme tämän valon jumalayhteys alkaa virrata meissä pyyteettömän rakkauden ja armon muodossa. Kun lakkaamme uskomasta aineellisen maailman harhaan, silmämme avautuvat näkemään todellisuuden- valon, jolloin saamme elämäämme uskon. Astuessamme valoon vapaudumme väärästä minuudesta ja kohtaamme todellisen itsemme - pelastumme. Fyysiset rajoitukset lakkaavat tukehduttamasta kehitystämme. Valo ei tunne fyysisen maailman rajoja vaan olemme tällöin yhtä Jumalan kanssa.

Jeesus ei fyysisesti laskeutunut ihmisten keskuuteen Jumalan asuinsijoilta pilvien yltä, eikä hän kuoltuaan palannut istumaan konkreettisesti valtaistuimen oikealle puolelle. Jumalan pojaksi hänet korotti se, että hän saavutti jumalatietoisuuden. ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30)

Ihmiset, jotka kärsivät tavalla tai toisella, eivät ole osanneet hakeutua valon etsinnän tielle. Nykymaailmassa tärkeää on kosto. Sekä sodissa, terrorismissa, joukkomurhissa, pefofiliassa jne. Jeesuksen kehoituksista huolimatta, meillä on oikeus vaatia rangaistusta. Jos tosielämässä lakattaisiin tekemästä Jeesuksen opetuksen mukaisesti pahalle vastarintaa, ennen pitkää yhteiskunnassa vallitsisi anteeksiantamus. Jeesus itsekin todisti omalla elämällään niinkuin opetti. Kuitenkin toteutamme enimmäkseen periaatetta, mitä vastaan hän saarnasi: ”Silmä silmästä”.

Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin poskesi” (Matt. 5:38-42)

Jumalan valtakunnalla ei siis välttämättä tarkoitetakaan kuolemanjälkeistä pääsyä taivaisiin vaan korkeamman tietoisuuden saavuttamista. Jeesus on selittänyt Jumalan valtakunnan olevan sisäisesti meissä. Henkinen kasvu ja tietoisuuden saavuttaminen edellyttää heräämistä. Yllättävän monet antaumuksellisetkin kristityt sortuvat luulottelemaan, ettei heidän tarvitsisi tulla sisäisesti toiseksi, vaan riittää, että he säännöllisesti tekevät hurskaita tekoja.

Itseasiassa juuri tuolloin alkutalvesta vanhempani näyttivät minulle aamulehdessä olevan arvostelun samaisesta kirjasta. Arvostelija totesi tässä "kirjan olevan sitä samaa new age -huttua..."

13 kommenttia:

  1. Deepak Chopralla on kieltämättä todella hyviä ajatuksia ja mikä mielenkiintoisinta niin nämä "uuden ajan ja tietoisuuden gurut" tuntuvat tulevan aika vahvasti juuri Intiasta. Siihen maahan mahtuu todella paljon näitä tietoisuudesta ja kvanttifysiikasta puhuvia henkilöitä kuten Prem Rawat a.k.a Maharaji sekä Amit Goswami Oneness - If cars created humans? http://zale81.blogspot.com/2009/10/if-cars-created-humans.html

    Tuota Deepakin kirjaa en ole lukenut, mutta se voisi olla hyvin mielenkiintoista luettavaa. Ehkä vielä joku päivä saan sen käsiini ja tarvittavan ajan sen lukemiselle. Nykyisin kun tuntuu olevan niin paljon kaikkea päällänsä, ettei ehdi edes kissaa sanoa kun päivä on jo pulkassa.

    VastaaPoista
  2. Tästä tulee todella paljon mieleen Tollen Uusi Maa, jossa hän lainaa ja tulkitsee paljon Raamattua ja Jeesuksen sanoja, sanomaa. Ne avasivat mukavasti uuden tavan nähdä ja ymmärtää tuttuja kohtia Raamatusta.

    VastaaPoista
  3. Intia on kyllä tietoisuuden mekka. Eikä se Ayurveda ihan hatusta heitetty tiede ole..

    Piti vielä lisätä tekstiin, että Uuden maan lisäksi Kolmas Jeesus on myös täynnä raamatusta otettuja pätkiä, jotka avaavat Jeesuksen sanomaa ihan uuteen valoon. Suosittelen lämpimästi sekä tätä että Tollen kirjaa! Jos Tollea ja tätä verrataan, niin tätä pitäisin ehkä jotenkin helpompana ainakin jos uskonnolliset asiat kiinnostavat.

    VastaaPoista
  4. Chopran kirja sai mut ymmärtämään omaa uskontoanikin paremmin, kun aiemmin olin joogaan tutustumisen myötä vaan ajatellut, että kaikki fiksut jutut tulee Intiasta. Myös kuuluisa ruotsalainen romaanikirjailija Jonas Gardell on kirjoittanut kirjan samasta aiheesta, eli Jeesuksen todellisesta, väärinymmärretystä sanomasta. En ole itse lukenut sitä, mutta näin pääsiäisen aikaan arvostelun Hesarissa, ja ilahduin siitä, että uusi tietoisuus tosiaan nostaa päätään! Taivas ja helvetti eivät tosiaankaan ole jotain paikkoja, joihin kuoleman jälkeen vaan joudutaan, vaan taivasten valtakunta on justiinsa sitä, kun tietoisuuden taso nousee. Nyt vaan kaikki joukolla tiedostamaan!

    VastaaPoista
  5. Mirva: Kiitos etenkin aiemman postin kommenteista:) Hyvä, että edes joitakin nämä kirjotukseni kiinnostaa:)

    Suosittelen sulle seuraavaksi: http://www.michaelkirjat.fi/mk.html ja elämän kukan salaisuus - kirjoja. Ne menee sinne ihan ytimeen. (toki kaikki aikanaan..)

    Wilberin kirjasta (kaiken lyhyt historia) olen kuullut ja luen sen heti kun saan käsiini. Wilberin Spiral Dynamicsiin olen tutustunut ja se on kanssa harvinaisen mielenkiintoinen teoria.

    VastaaPoista
  6. Hei!
    Olen oppinut tuntemaan Jumalan armosta ristiinnaulitun Jeesuksen Kristuksen. Hän, viaton uhrikaritsa, kärsi konkreettisen ristinkuoleman ja sovitti koko maailman synnin Jumalan kanssa. Hänen verensä pesee puhtaaksi tänäänkin kaikesta synnistä jokaisen, joka nöyrtyy Jumalan edessä ja pyytää Jeesusta Kristusta sydämensä Herraksi. Hän, ylösnoussut Herra ja Kuningas antaa uuden elämän jokaiselle, joka sitä Häneltä pyytää, koska Hän elää ja rukoilee Isän oikealla puolella taivaassa. Kuninkaana hän saapuu kaikkien pyhien kanssa Israelin Öljymäelle hallitsemaan kaikkea maata valtaistuimeltaan Jerusalemista käsin.

    VastaaPoista
  7. Pyhä Henki avaa meille raamattua. Kun luemme sitä rukoillen, niin Jumala puhuu meille ihmeellisellä tavalla sanansa kautta. Suosittelen kaikille lämmöllä tuon erittäin mielenkiintoisen kirjan lukemista. (Kannattaa aloittaa uudesta testamentista).

    Jumalan valtakunnasta sen verran, että tämä sisäinen Jumalan valtakunta syntyy Jeesuksen opetuksen mukaan ihmiseen hänen löydettyään yhteyden Jumalaan/Jeesukseen. Tämän jälkeen tulee lupaus myös kuoleman jälkeisestä elämästä. Jeesus lupasi omilleen menevänsä valmistamaan heille sijaa (Johanneksen evankeliumi 14. luku). Jumalan valtakunta on siis sekä sisäisesti meissä että iankaikkisen elämän paikkana taivaassa.

    Sisäinen Jumalan valtakunta kasvattaa uskovaa sisäisesti rikkaaseen elämään ja lähimmäisenrakkauteen. Tällä sisäisellä elämällä ei tarkoiteta uskonnollista riittien tms. muotomenoje suorittamista vaan sisäistä uskoa, rakkautta ja paloa Jumalan/Jeesuksen puoleen. Puhutaan myös sisäisestä valkeudesta, mutta tämä ei enää lähdekään meistä itsestämme vaan Jeesuksesta hänen armonsa kautta. Raamattu kuvaa tällaista elämää sanoin "vanhurskas on elävä uskosta".

    VastaaPoista
  8. Tuuli ja Anna: Suosittelen lukemaan kys. teoksen kunnolla läpi. Siinä annetaan uusi näkökulma siihen, että Jumala ei olekaan meistä erillinen niikuin perinteisesti "uskotaan". Jokainen tulkitsee raamattua omasta näkökulmastaan ja tietoisuuden tasostaan käsin ja poimii sieltä omaan uskomusjärjestelmäänsä sopivat lainaukset ja käsittää ne omalla tavallansa.

    Itsellä on ollut ristiriitaisuuksia uskonnon kanssa, kun en ole ikinä ymmärtänyt että pitäisi uskoa jotain, mitä ei voi tuntea. Nyt ei tarvitse enää uskoa, koska sen tuntee. Olkoon se sitten Jumala, ykseys, Tao..yhtä totuutta tuskin on ja tietoisuuden kasvaessa sen tajuaa.

    VastaaPoista
  9. Ristiinnaulittu Jeesus Kristus on lahjoittanut uskon sydämeeni ja hän myös vie aloittamansa työn päätökseen minussa ja minun kauttani Pyhän Hengen voimalla. Uskon, kunnes uskoni muuttuu näkemiseksi kirkkaudessa, perillä taivaan kodissa, jolloin voin aina katsella Herrani Jeesuksen Kristuksen kasvoja, täydellistä valkeutta.

    VastaaPoista
  10. Luen mieluummin raamattua itse rukoillen, niin Pyhä henki avaa sieltä totuuksia suoraan minulle. En tarvitse tähän Deepakin tulkintaa.

    Itse tulin uskoon kolme vuotta sitten ja täytyin Pyhällä Hengellä. Jumalan läsnäolon voi tuntea ihan fyysisestikin sekä henkisesti. Tunnen Jeesuksen läsnäolon valtavana rauhan ja ilon kokemuksena, sekä yliluonnollisena johdatuksena ja rukousvastauksina.

    Sinä voit Heidi kokeilla rukoilla, että jos Jeesus on todellinen Jumalan poika ja ainoa tie isän luokse, niin Hän tulisi sinun elämääsi ja tulisi sinulle todelliseksi. Monet ovat saaneet kohdata Herran tuon rukouksen myötä, kun se on tullut sydämestä.

    Jeesus lupaa:
    “…sitä joka luokseni tulee, minä en aja pois”

    VastaaPoista
  11. Muutama huomio ja lainaus kirjoituksiisi:

    "Valon pystyy löytämään ainoastaan hiljentymällä ja tutkimalla itseään. Meditaatio ja syvällisempi keskittyminen ovat välineitä tähän tutkiskeluun." Raamattu sekä Vanhassa Testamentissa että Jeesuksen opetuksissa nimenomaan painottaa, että ihminen ei itsessään ole tarpeeksi hyvä löytämään itse Jumalaa, vaan Jumala lahjoittaa uskon Pyhän hengen avulla. Etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa... Kyseinen Raamatunkohta kuuluu nimenomaan suurempaan kokonaisuuteen joka painottaa Pyhän Hengen täyttävän pyytävän henkilön.

    "Jokainen tulkitsee raamattua omasta näkökulmastaan ja tietoisuuden tasostaan käsin ja poimii sieltä omaan uskomusjärjestelmäänsä sopivat lainaukset ja käsittää ne omalla tavallansa." Ilman tuntemusta Sekä vanhasta Testamentista että Uudesta Testamentista ei Raamattua voi syvällisesti ymmärtää. Raamattu on Jumalan Pyhää tekstiä ja kristillisen käsityksen mukaan Jumala on itse kirjoittanut sen ihmisen käden kautta. Ihminen ei siis voi itse muodostaa omaa kuvaansa Jumalasta/jumaluudesta. Jumala on ja pysyy muuttumattomana riippumatta siitä mitä kukin hänestä ajattelee.

    "Jumalan valtakunnalla ei siis välttämättä tarkoitetakaan kuolemanjälkeistä pääsyä taivaisiin vaan korkeamman tietoisuuden saavuttamista." En tiedä mistä tällainen tulkinta on muodostettu, Raamatusta se ei missään nimessä ole, sillä armo joka johtaa pelastukseen on koko Raamatun perusta. Usko elämän jälkeiseen paratiisiin ja helvettiin on kristillisyydessä ja koko Raamatussa (Vanha Testamentti + Uusi Testamentti) keskeinen. Jeesus sano esimerkiksi vierellään kuolevalle miehelle "jo tänään olet kanssani paratiisissa". Lisäksi Raamatun viimeinen kirja Ilmestyskirja kertoo kokonaan kuoleman jälkeisestä paratiisista eikä siis missään nimessä mistään muusta.

    Ihminen joka pystyy itsestään löytämään jonkinlaista universaalia jumaluutta, ei kai tarvitse Raamatun yksittäisiä tekstinkohtia oman kokemuksensa vahvistamiseen. Kuten kuka tahansa kriittinen lukija ymmärtää, ei mistään kirjallisesta teoksesta voida irroittaa pientä osaa ja näin antaa isoa kuvaa koko teoksesta, vaan teos tulee tuntea kokonaan pystyäkseen muodostamaan siitä kuvan.

    Tarkoituksenani ei ollut loukata ketään tai aiheuttaa mielipahaa. Jokaisella ihmisellä on oikeus sellaisiin uskonkäsityksiin ja jumala/jumaluuskuvaan kuin haluaa, tekstini ajatuksena oli ainoastaan tuoda ilmi, ettei Raamattua ole mahdollista kääntää ja perustella tietynlaisiin kantoihin.

    Maria

    VastaaPoista
  12. Edelleenkin jokainen tulkitsee raamattua omasta uskomusjärjestelmästään ja tietoisuuden tasostaan, esim. tuo Jeesuksen lausahdus "jo tänään olet kanssasi paratiisissa" voi oikeasti tarkoittaa mitä vaan riippuen minkä "lasien läpi" sitä katsotaan.

    Tietoisuuden tasosta kertoo se, pitääkö jotain totuutta parempana kuin toista. Kannutan ihmisiä olemaan avoin myös muille näkemyksille/vaihtoehdoille vaikka toki kaikenlainen usko voi tuoda positiivisuutta elämään. Jos (ja usein kun) siihen liittyy kuitenkin vastakkainasettelua (hyvä/paha, taivas/helvetti) niin se vain lietsoo pelkoa ja ihmisten erillisyyttä, mikä ei varmaan ollut Jeesuksen tarkoitus. Nyt meille on annettu uusi mahdollisuus käsittää Jeesuksen sanoma uudella tavalla, tavalla joka oikeasti tuo uskon, jonka voi tuntea.

    VastaaPoista
  13. "Edelleenkin jokainen tulkitsee raamattua omasta uskomusjärjestelmästään ja tietoisuuden tasostaan." Toki kuka tahansa voi tulkita mitä tahansa, mutta tulkinta ei välttämättä ole oikea (enkä nyt väitä omani olevan). Samahan koskee kaikkea kirjallisuutta. Esimerkki: Voin tukita Tuntemattoman sotilaan tiettyjen rivien perusteella koskevan mitä tahansa, mutta Linna ei ole kuitenkaan näin tarkoittanut.

    ""jo tänään olet kanssasi paratiisissa" voi oikeasti tarkoittaa mitä vaan riippuen minkä "lasien läpi" sitä katsotaan." Näin ei ole, minkä huomaisit itsekin jos lukisit kyseisen kohdan Uudesta testamentista. Kohta jättää melko vähän tulkitsemisenvaraa.

    "Jos (ja usein kun) siihen liittyy kuitenkin vastakkainasettelua (hyvä/paha, taivas/helvetti) niin se vain lietsoo pelkoa ja ihmisten erillisyyttä, mikä ei varmaan ollut Jeesuksen tarkoitus." Kuten aiemmin jo mainitsin Raamatun kaikkein keskeisin sanoma ensilehdeltä viimeiselle sivulle on armo joka johtaa pelastukseen, tästä seuraa siis automaattisesti myös kadotus, jonka Raamattukin useassa kohdassa mainitsee. Tietenkään Jeesuksen tarkoituksena ei ole lietsoa mitään ja Hän kehottaakin tekemään parannuksen synnistä ja liasta, eli näin yrittää saada kaiken pahan sisältämme pois. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia eli tarkoituksena ei toki ole siinä mielessä eriarvoistaa, vaan nimenomaan todeta että on olemassa hyvyyttä ja pahuutta jotka vaikuttavat maailmassa ja meidan jokaisen tulee itse taistella pahuutta vastaan.

    "Nyt meille on annettu uusi mahdollisuus käsittää Jeesuksen sanoma uudella tavalla, tavalla joka oikeasti tuo uskon, jonka voi tuntea." Minä ainakin voin oikeasti uskoa ja tuntea Kolmiyhteisen Jumalan (Isä, Poika ja Pyhä Henki) olemassaolon pelkän Raamatun lukemisen ja tuntemisen avulla, eli ei siihen tarvita kirjoja jotka ottavat esiin satunnaisia tekstinkohtia ja tulkitsevat niitä.

    Anteeksi lietsomiseni, mutta näkemykseni mukaan osa tiedosta on virheellistä, joten haluan vain korjata niitä käsityksiä jotka itse koen virheelliseksi. Ravintoa koskevat huomautuksesi ovat teräviä ja aiheellisia! :)

    Maria

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...