Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

4.4.2010

Puhdistava ja rakentava vihersmoothie

Viimeinen puristus ja sitten koitan rauhoittua:) Ruohonjuuren Facebook-sivustolle väsäsin pitkästä aikaa pienen jutun vihersmoothiesta. Tämä on tosiaan vain pieni aukaisu asiaan ja monelle lukijalleni vihersmoothie on takuulla jo yhtä tuttu kuin ex "terveelliseen" ruokavalioon kuulunut kaurapuuro.

Miksi vihersmoothie?
Useimpien kehot ovat ylihappoisia nykyravinnon takia. Syömme enimmäkseen happamoittavaa ruokaa; mm. viljaa, sokereita, juustoa, lihaa ja kahvia. Meidän tulisi nauttia emäspitoista ruokaa 7 kertaa enemmän kuin happamoittavaa, jotta pysyisimme terveenä. Vaikka useimmat kasvikset ja idätetyt viljat ovat emäsvoittoisia, voivat ne kuitenkin muodostaa happoylijäämän elimistöön niiden viljely- ja kypsennetystavasta riippuen. Myös ruoansulatuksemme ja vatsahappojemme tuotanto on heikkoa ja ravintoaineilla on suuria vaikeuksia imeytyä. Vitamiinipillereillä korvataan suurimpia puutostiloja, mutta riittääkö se? Elämme stressin ja kiireen keskellä ja vaikka kuinka söisimme "oikein", voi negatiivinen mielemme kumota ruoan terveysvaikutukset.

Minulla on sinulle loistava ensiapukeino, nimittäin herkullinen vihersmoothie, jonka olen pyöräyttänyt aamiaiseksi itselleni jo vuoden päivät. Voin sanoa, että tämä juoma toimii! Smoothien tärkein ainesosa on vihreät lehdet. Tämä voi tuntua monesta hämmentävältä, mutta vihreät lehdet ovat ruoka-aineryhmä, joka tukee parhaiten ihmisen ravitsemuksellisia tarpeita. Lehdet ovat erittäin emäsvoittoisia ja niissä on paljon enemmän ravinteita kuin itse juuressa, Esim. punajuurin lehdissä on 7 kertaa enemmän kalsiumia ja nauriksen lehdissä on jopa 2500 kertaa enemmän K-vitamiinia kuin samaisten vihannesten juurissa.

Vihreissä lehdissä on myös elintärkeää lehtivihreää eli klorofyllia. Se on kasveissa olevaa varastoitunutta auringon energiaa. Lehtivihreä on kasvin veri, jolla on samantapainen kemiallinen rakenne kuin hemoglobiinilla. Monet huomattavat tutkijat ovat todenneet lehtivihreän tärkeäksi ja tehokkaaksi lääkkeeksi. Lehtivihreä mm. edistää solujen aineenvaihduntaa, lisää vastustuskykyä sekä elimistön hapenottokykyä. Tulehdussairauksiin lehtivihreä vaikuttaa parantavasti tekemällä bakteerien lisääntymisen mahdottomaksi. Tiivistettynä lehtivihreä on meille elintärkeää, jotta pysyisimme terveenä.

Sen lisäksi, että vihersmoothie on herkullinen ja siinä on huikea ravintoarvo, niin sen ravinteet oikeasti imeytyvät! Vihreät lehdet on hyvä pistää blenderiin, jotta niiden soluseinämät rikkoituisivat ja näin tarvittavat ravinteet pystytään vapauttamaan toisin kuin, esim. salaatinlehteä pureskeltaessa. Tarvitsemme "esihampaita", koska purukalustomme on niin tottunut syömään pehmeää ja jalostettua ruokaa. Smoothie on siis ensiapua, jonka on tarkoitus palauttaa ja normalisoittaa kehoamme siihen suuntaan, että pystymme hyödyntämään paremmin mm. raakaravintoa. Ei siis ole juurikaan hyötyä syödä salaattia, jos se ei imeydy. Vihersmoothien muodossa nautituilla vihreillä on huomattavasti suurempi todennäköisyys imeytyä.

Jos siis sana vihersmoothie on sinulle viedä outo, suosittelen mitä pikemmin korjaamaan tämän aukon sivistyksessäsi mahdollisimman pian! Smoothieen voi laittaa vihreiden lisäksi erilaisia hedelmiä, marjoja, superfoodeja, siemeniä ja hyviä rasvoja. Makuyhdistelmissä vain mielikuvitus on rajana! Aluksi suosittelen tekemään aika makeitakin smoothieta (jos pidät) ja pikku hiljaa vihreiden osuutta voi hieman lisätä suhteessa muihin. Smoothiesta voi tehdä enemmän puhdistavan (painottaa vihreitä) tai sitten rakentavan (myös superfoodeja ja rasvoja). Itse suosittelen mahdollisimman monipuolisia smoothieta, koska meillä on suuria puutoksia monista ravintoaineista, etenkin hyvistä rasvoista ja erilaisista mineraaleista, mitä superfoodit ovat täynnä.

Aloittelijan vihersmoothie

- Puoli ruukkua lehtisalaattia, selleriä, yrttejä tms (kesällä suosittelen esim. voikukkaa) luomuna! (ei jäävuorisalaattia)
- Marjoja n. 200g (mansikat, mustikat, mustaherukat parhaita etenkin maun kannalta)
- Banaani/omena
- Vettä
- 1 rkl kookosöljyä (valinnainen)
- 1 tl spirulinaa / hieman gojeja / hieman macaa (valinnainen)

Mansikkaunelma

- Ruukku salaattia
- Mansikkaa pussillinen
- Hampunsiemeniä 2 dl
-1 rkl kookosöljyä
-1 tl hunajaa
-muutama kardemumman siemen (tai minttua)
-vettä

Tässä vain pintaraapaisu smoothien teon maailmaan. Tarkempia smoothientekovinkkejä, blenderisuosituksia ja reseptejä uudessa kirjassani sekä blogissani tässä ketjussa. Vein printatun otoksen uudesta kirjastani mummulleni ja taatalleni luettavaksi ja VOI OLLA, että taata innostui vihersmoothiesta, kun ihmetteli jatkuvia suolisto-ongelmiaan ja että "taidetaan syödä aika lailla vain happamoittamaa ruokaa" Olen vuoden ajan selittänyt "Ihmeellistä" ruokavaliotani, mutta kun tieto on paperilla lähdeviitteineen, niin sitten se näköjään voi mennä perillekkin. Ihmeiden tapahtuminen to be continued!

Tämä kuva otettiin jo viime kesänä Olivian juttua varten. En ole vieläkään raaskinut ostaa kys. lehteä, vaikka se onkin ensimmäinen juttuni. (Vinkki Olivian toimitukseen...)

4 kommenttia:

  1. Hei mulla on se Olivia, saat sen kyllä! Aika tökeröä toimitukselta olla lähettämättä silti... :/

    VastaaPoista
  2. Jos haluaa syödä vihreitä kasveja täysin murskattuna, niin kannattaa suosia suoraan erilaisia viherjauheita ja-rouheita. Tylsä sauvasekoitin riittää tuolloin pirtelön sekoittamiseen.

    VastaaPoista
  3. Mistä ja millainen mehustin ja kuivuri kannattaa hankkia? :) Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

    VastaaPoista
  4. Kiitos ihanasta blogista Heidi! Olen tutustunut täällä täydellisesti raakaruokailuun. Jäin hiukan miettimään, syöttekö täysin nälän mukaan. Doshille oli ohjeita, mutta olen vähän sekaisin, mikä on oma doshani. Minussa sekoittuu vata ja pitta - ehkä enemmän olen pitta. Aineenvaihduntani on kuitenkin hidas ja palelen, enkä koe olevani sillä tavalla tulinen. Monipuolinen liikunta sopii. Lisäksi tunnen välillä voivani hyvin syömällä kerran päivässä, joskus kaksi kertaa. Maksimi on kolme.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...