Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

8.3.2010

Vastustuskyvyn buustausta

Ihan alkuun pieni tunnustus. Minulla oli eilen illalla ja tänä aamuna pieni, orastava kurkkukipu ja  ensimmäistä kertaa merkkejä flunssasta lähes 1,5 vuoteen! Raakaravintoskeptikot saavat siis iloita hetken, vaikkakaan kurkkukipu ei kauaa kestänyt, koska nyt en tunne sitä oikestaan enää ollenkaan. Kurkkukipu tuli 100% varmasti lauantain extreme-avantokeikasta. Olin ekaa kertaa käymässä avannossa ja voin sanoa, että en ole ikinä fyysisesti tuntenut kroppaani niin paljon kuin sen käynnin jälkeen! Pikkasen on keho herkistynyt sekä fyysisesti että henkisesti! Olin pulahduksen jälkeen hetken aikaa ihan tärinöissä ja muissa maailmoissa. Kuvan ilme kertoo ehkä jotain! Loppuillan ja seuraavan päivän olo oli ihan normaali, mutta viiveellähän se kipu yleensä tulee.




Olen innokkaasti uhonnut, että minuunhan ei mikään flunssa enää voi iskeä, vaikka kuinka olisin raakaravinnolla. Kaikenlaiset koettelut ja jatkuva kyseenalaistaminen ja oppiminen näköjään (onneksi) kuuluvat prosessiin ja pitäisi aina muistaa lähtötilanne. Ennen puhtaampaa ravintoa minulla on ollut lähtökohtaisesti huono vastutuskyky ja Gabriel Cousenskin kertoo, että immuunikyky vahvistuu (tai oikeastaan palaa siihen optimitilaan, jossa meidän pitäisi luonnostaan olla) puhtaampaan ruokaan siirryttäessä  n. 2:ssa vuodessa. Ei siis kannata pitää itseään heti ihan supermiehenä/naisena, vaikka "foodeja" olisikin hetken käyttänyt. Stressi, ulkopuolelta tulevat ärsykkeet, ravinto jne vaikuttavat kaikki yhdessä sekä mieleemme että fyysiseen kehoomme silloin, kun immuunipuolustuksessamme on vähänkin aukkoja. Ihmisillä on myös luonnostaan erilainen immuunivastus, josta kehotyyppikin antaa viitteitä.

Vastustuskykyä voi ja kannattaakin lisätä yleisesti puhtaan, ravinnerikkan ruokavalion lisäksi myös tietyillä lisävalmisteilla ETENKIN ALKU- JA MUUTOSVAIHEESSA, kun kehollamme on paljon puutoksia mineraaleista, antioksidanteista, hyvistä rasvahapoista jne. Lisäksi ruoansulatus on yleensä enemmän tai vähemmän heikohko ja siihen saa hyvin apua esim. entsyymi/probioottivalmisteista.

Lisävalmisteet on syytä olla tietenkin mahdollisimman luonnollisia ja täyteaineettomia. Vaikka eristetty vitamiini on aina jollain tavalla keinotekoisesti stimuloiva ja synteettinen, on se silti parempi ottaa, kuin kärsiä puutoksista. Tämä siis etenkin alku- ja muutosvaiheessa, mutta esim. D-vitamiini, josta on joka paikassa jo käytykin keskustelua on syytä ainakin toistaiseksi pitää jatkuvassa (reilusti yli suositustenmukaisissa) käytössä.

Luonnollisempia lisäravinteita ja superfoodeja saa parhaiten yllätys yllätys edullisesta iHerb-nettikaupasta, jossa asioiminen alkaa olemaan pikku hiljaa jo mainstreamin hupia. (En ole tyrkyttämässä ale-koodiani täällä vaan kerron puolueettomasti). iHerbissä on kaikkea superfoodeista ja lisäravinteista luonnollisempaan kosmetiikkaan.  Olli Posti (josta en ole kuullut aikoihin - taitaa poika olla hieman rauhoittunut jostain syystä...) on laittanut pystyyn loistosivuston kaikille iHerb-tuotteista ja tilauksista kiinnostuneille. Tutustukaa!

Itselläni on tällä hetkellä (enemmän tai vähemmän) käytössä seuraavia superfoodeja/lisäravinteita, joista osa löytyykin tästä Ollin brändit-listauksesta. Nämä kaikki eivät ole iHerbistä, mutta suurin osa. Merkkaan sulkuihin, jos on jostain muualta. Seuraavia voin oman (tosin Olliin nähden lyhyehkön kokemuksen perusteella) suositella: 

Lisäravinteet: 

- Vitamin D-3 (Now Foods)
- Ashwagandha (itselläni Now Foods), hyvä adaptogeeni, stressiin, immuunivasteeseen, Ayurvedinen superyrtti
- Probiotics
- B12 (Jarrow)

Maksanpuhdistaja ayurvedisen analyysin jälkeen:
- Maharishi: Liver Care (Näistä hyvistä tuotteista postaan lisää jossain vaiheessa!)
- sekä oma lisäys iHerb: Liv-Gall Cleanse (natural Factors) 

Superfoodit jne:

- Kookosöljy (Cocovi)
- Kaakaovoi (DYW)
- Heaven Mountain Goji (ei edes maistu enää - varastot ilmeisesti täynnä:) - siis omaa luokkaansa!
- Mesquitejauhe (DYW)
- Kaakaojauhe (DYW)
- Kaakaopavut (Sunfood, Puhdistamo) - omaa luokkaansa! (dippaa steviaan!)
- Guarana (DYW) - Toimii ja stimuloi, 35 km hiihtolenkki vahingossa guarana-suklaan jälkeen:)
- Spirulina (Puhdistamo) - omaa luokkaansa
- Chlorella, vehnän- ja ohranoras (Ruohonjuuri/Runsaudensarvi?)
- Celtic Sea Salt (Puhdistamo) - omaa luokkaansa
- Liquid Vanilla Stevia
- Yacon jauhe (Navitas)
- Yaconsiirappi (DYW)
- Lucuma (Cocovi)
- Fiesta Mole (Puhdistamo) -omaa luokkaansa!
- Rice Bran (Puhdistamo)

Listailen tähän samalla vielä satunnaisia muita ruokia, mitä tällä hetkellä käytän:

Siemenet:
-Chia, hamppu, auringonkukka, kurpitsa, sesam ja pellava (2 edellistä hyvin vähän)

Levät:
- Spirulinan ja chlorellan lisäksi mm. Dulse, Arame, Sea Lettuce (joskus Kelp)

Pähkinät:
- Cashew, para, manteli (pähkinöitä käytän vähemmän kehotyypistäni riippuen)

-Kaikenlaiset vihannekset, marjat, superIDUT, marjajauheet (ja hedelmät) ovat tietenkin kotimaisia ja tutumpia supereita... Hedelmät, etenkin omenat ovat alkaneet taas maistumaan viime postauksen jälkeen. Oma tuntuma on se, että puhtaat hiilihydraatit sopivat minulle hieman reilummissakin määrin etenkin kun ruoansulatus ja hormonitoiminta alkaa olemaaan jo aika tasapainossa. Hedelmät ovat myös hyväkarmista ruokaa joten muistakaa: ruoka ei ole vain kasa ravintoaineita...

Jihaa:

Olen lähdössä muutaman viikon päästä pitkästä aikaa reissuun. Suuntaan parhaassa seurassa kohti aurinkoa ja Egyptiä joko viikoksi tai kahdeksi. Matkasta ja siihen valmistautumisesta ja eväistä tulen tottakai kertomaan lähempänä enemmän. Yhden iHerb tilauksen tein jo sitä silmälläpitäen, nimittäin Kimberlyn innostamana tilasin näitä levätabletteja, joidenka avulla saa matkalla kätsysti turvattua vihreän ja proteiinin tarpeen. Maku tabuissa ei ole paras - mutta kompensoidaan sitten mahtavilla, tuoreilla ja eksoottisilla hedelmillä:) Tilasin myös luonnonmukaisempaa aurinkorasvaa (vaikka meinaan pärjätä suurimman osan ajasta ilman), sekä toista superyrttiä, Cat's Clawta. Nyt pitää oikeastui pitää hetki taukoa ravintohifistelyssä, vaikka eihän nämä yksittäisinä paljoa maksa.

Avannon jälkeen alan siis odottamaan aurinkoa ja nautin vielä Suomen ihanasta talvesta inkivääri-hunaja-sitruuna - juoman sekä liquid-steviaan dipattujen kaakaopapujen kera! Ayurvedan mukaan kurkkukipuun auttaa myös kurlaaminen kuumalla vedellä, johon on sekoitettu kurkumaa ja suolaa. Kurkumaa minulla ei valitettavasti tähän erään ollut kaapissa

Avantoon menijöille vinkki: Laita villasukat jalkaan! Kiitos parhaasta avanto- sekä viikonloppuseurasta osanottajille. Ensi kerralla taas uudet kujeet!

5 kommenttia:

  1. mä oon kans haaveillut avantouinnista! ehkä vielä joskus!
    vaikutti olleen kiva tapaaminen teillä :)

    yritän lisätä vastustuskykyä, vieroittautua sokerista (okei, joskus on mulle henk. koht. ok vetää sokerijuttuja mutta ei usein) ja tasapainoittaa hormonitoimintaa ja musta tuntuu, että on yks vastaus: raakasuklaa :D

    VastaaPoista
  2. Tuossahan tuli ihan hyvä listaus, itselläkin jotain noista käytössä :)
    Ja hyvää naistenpäivää muuten Heidille ja Heidin naispuolisille lukijoille =)

    VastaaPoista
  3. Kiitos teille osallstujille, oli ihana viettää kanssanne antoisia hetkiä :). Kuvista päätellen kuvaajankin käsi muuten lienee "vähän" tärissyt... kylmästä ja myötäjännityksestä kai :). Syntyiköhän lauantaina uusia avantouimareita? Avantouintihan on yksi parhaita stressin ja kolotusten poistajia. Olo on sen jälkeen todella euforinen ja uni tulee yleensä takuuvarmasti (ellei mene uniaika ohi, kuten itselle taisi lauantaina vähän käydä ;)

    VastaaPoista
  4. Voi hitsi toi iherbistä tilaaminen on tosi halpaa! Ja postikulutkin ei paljon maksa.

    VastaaPoista
  5. Harri: voi kiitos, näin jälkikäteen:) Voisi kys. päivä olla useampikin

    Aiju: Olin kyllä yllättynyt teidän sisukkuudesta itseeni verrattuna, vaikka pittaa pitäisi olla:)

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...