Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

4.3.2010

PMS-oireisiin helpotusta

Asiakkaani kysyi minulta apua lisääntyneisiin PMS-oireisiin.

"Onko sinulla mitään vinkkiä, joka voisi vähentää ennen kuukautisia olevaa huonoa mielialaa eli ärtyneisyyttä yms.? Varsinkin nyt, kun mieliala ruokavalion muuttumisen myötä on ollut kauttaaltaan iloisempi muuten niin olen huomannut vielä selkeämmin ennen kuukautisia mielialan muuttuvan ärtyneisämmäksi juuri niin, että mitään muuta syytä sille ei ole kuin juuri ko. asia. Tällä hetkellä kyllä kun olen lomalla ja uutta blenderiä odotellessa en ole syönyt vihersmoothieta ja muutenkin en ole ihan niin tarkka ollut ruokavalion suhteen (mutta en myöskään ole syönyt todella huonoja juttuja juurikaan). Lisäksi olen jo aikaisemmin huomannut, että ruokahaluni lisääntyy todella paljon ennen kuukautisia niin, että ensin en muistkaan että kuukautiset ovat tuloillaan, mutta sitten mietin, että nehän sieltä taitaa taas tulla, kun voisi syödä vaikka millä määrin... Sille tietysti ei varmaan oikein voi mitään."

Vastaukseni saattaa olla lohduttava:

Lisääntyneet PMS-oireet ovat yleisiä detox-prosessissa (eli suomeksi ruokavalion puhdistamisessa) esiintyviä oireita, samoin kuin lisääntynyt päänsärky, mahdollinen väsymys, kivut, iho-ongelmat, limaneritys, mielialan vaihtelu, epämukavuuden tunne, seksuaalinen haluttomuus, epäilyksen tunteet, "soul searching". Nämä tuntemukset lisääntyvät hetkellisesti ja ne liittyvät siihen, kun uudistuneessa ravinnossa oleva korkeammin värähtelevä energia alkaa huuhtomaan pois pinttyneitä myrkkyjä = tunnelukkoja.

PMS-oireet voivat johtua myös siitä, että serotoniinitasot saattavat notkahtaa hetkeksi ennen kuukautisia, mikä aiheuttaa mielialan vaihteluja. Tämä aiheuttaa tiettyjen ruokien kaipuuta, jotta serotoniinitasoja saataisiin hilattua takaisin. Myös hormonaalinen epätasapaino, korkeat estrogeenitasot ja raskas ja huonosti sulava ruoka edesauttavat oireita. Kasvisruokavalion noudattaminen edesauttaa estrogeenin erittämistä ja vähentää kipuja.

Ei ole olemassa yhtä ruokaa, joka parantaa PMS:ää, mutta skippaamalla aterioita ja suuntaamalla kätensä heikon hetken tullen kohti kahvi- tai keksihyllyä vie asioita huonompaan suuntaan. Prosessoitu ruoka, keinotekoiset stimulantit ja etenkin sokeri heilauttavat entisestään verensokeria ja hormonitasapainoa. Kokonaisvaltainen ja terve suhtautuminen ravintoon ja elämään, on tässäkin seikassa a ja o.

Huonojen, tyhjiä kaloreita sisältävien hiilareiden sijaan kannattaakin valita hitaampia ja parempia hiilareita; hedelmiä, vihanneksia, vihreitä lehtiä. Kasvispainotteinen ruoka, hyvälaatuiset rasvat sekä superfoodit ovat peruspohja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Myös nestetasapaino on huomoitava eli juo riittävästi laadukasta vettä.

Lisäksi:

- Vältä suolaa,
- Suosi kaliumpitoisia ruokia (kalium ylläpitää natriumtasapainoa ja poistaa nesteitä), kuten papaija, aprikoosi, mansikka, kiivi
- Suosi magnesiumpitoisia ruokia, kuten kurpitsan-, auringonkukan- ja kurpitsansiemen, sekä kyllä - raakasuklaa :)
- Suosi omega 3:sta, joka auttaa lihaskivuissa- ja supistumissa (levät, chian- ja hampunsiemen)
- Veren kalsiumpitoisuus saattaa myös notkahtaa ennen kuukautisia, ota kalsiumia mm. vihreistä lehdistä ja seesaminsiemenistä
- Hampunsiemen sekä spirulina sisältävät GLA -rasvahappoa, jonka on todettu auttavan hormonitasapainoon, PMS-oireisiin sekä mielialan vaihteluihin.
- Käytä myös macaa, ainakin tämän mukaan:

Itselläni ei ole ollut ikinä varsinaisia PMS-oireita/kipuja, mutta hormonaalista ehkäisyä käyttäessäni huomasin ihan selkeitä oireita, joita ihan mielenhäiriöiksi pystyi sanomaan:)

Lisävinkkejä:

Aikaisempi hormonipostaukseni

Medbroadcast

Paula Heinonen

4 kommenttia:

  1. Moi Heidi! Onko sulla tietoa hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden vaikutuksesta elimistöön?

    Kiitos vielä blogista :)

    -Riika

    VastaaPoista
  2. viime aikoina oon miettinyt pms-oireita, koska mulla se menee lähinnä siihen, että viikon haluisin vetää mitä tahansa lärviin. tuttua juttua paljon mutta hyvää kertausta :) oon aatellut, että jätskinhimon iskiessä söisin pähkinäjätskii (ilonpisara-blogista), kun tekee vaan mieli jätskii, mutta tofu- ja kaurajätski ei enää niin paljon nappaa.

    en tiedä, oonko ainut ihminen, joka on joskus haksahtanut raakasuklaaseen, enää ei siitä välitä. paitsi raakakaakaojauhe blendattuna lämpimään kauramaitoon ja agaveen.

    ehkä tärkein ja lohduttavin pointti tässä koko postauksessa mulle oli se, että pms saattaa voimistua/voimistuu, jos puhdistuu. mulla meinaa välillä loppua huumori, kun ruokavalio ja ite psyykkiselläkin tasolla puhdistuu, niin pms on jotain ihan megahirveetä :(

    VastaaPoista
  3. Tämähän kuullostaa mielenkiintoiseltä, kerro
    lisää tunnelukkojen poistumisesta yms. korkeamman energian tuomista vaikutuksista mieleen ja kehoon.

    "uudistuneessa ravinnossa oleva korkeammin värähtelevä energia alkaa huuhtomaan pois pinttyneitä myrkkyjä = tunnelukkoja."

    - Päivi -

    VastaaPoista
  4. Raakabasaari: Ei tarkemmin, mutta sen verran kuin olen lukenut/kuullut, niin sekoittaa hormonitoimintaa/mieltä tai sitten "tasoittaa" hormonitoimintaa, mutta ikäviä sivuvaikutuksia...En suosittele!

    comp: Kestää aikansa, kun alkaa syömään puhtaammin (jos siis on alkanut) että kehon toiminnot /vaivat helpottavat. Kärvistelyä täytyy vain kestää, mutta lopputulos on takuulla sen arvoista. Kaameat himot kertovat usein ravintoaineiden puutteista tai esim. luonnollisen suolan/makean

    paivi.laari: Aika paljon olen näissä kirjoituksissani sivunnut aihetta:) mm. tekstit !elävä ravinto! sekä uudempi !ravinto ja tietoisuuden taso"..Kirjallisuutta löytyy aiheesta rutkasti, vaikka eihän se ikinä omaa kokemusta voita;)

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...