Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

20.2.2010

Ravinto ja tietoisuuden taso

Olen tällä hetkellä jonkinlaisessa pienessä murrosvaiheessa lähinnä mieleni kanssa ja tunnelma on lievästi sanottuna hyvin odottavainen. Kulunut viikko on antanut paljon ajateltavaa.

Ensinnäkin Jukan luennolla (menkää ihmeessä kuuntelemaan!) olleen testin ja esimerkin mukaan tajusin, että vaikka energiani määrä ja laatu on hyvä, on sen keskittäminen viime aikoina kohdistunut vääriin asioihin. Päiväni ovat muotoutuneet ilman selkeämpää visiota tai tavoite ei ole ollut tarpeksi selkeä ja näin "tärkeät" sähköpostit ja jatkuva tekemisen suunnan muuttaminen on häirinnyt kokonaisuutta. Selkeä merkki tästä tavoitteettomuudesta on osittainen tyytymättömyys tähän hetkeen - mikä ilmenee mm. matkakuumeella ja hetkellisellä asiasta stressaamisella.

Kun vielä Kaisa Jaakkolan biosignature - jatkomittaus näytti selvyyden stressitasoni (kortisolin) noususta päätin kylmästi, että jätän jatkuvan sähköpostien lukemisen, niihin vastaamisen tai ainakin niistä stressaamisen sekä koneella olemisen vähäsemmälle, koska se näyttäisi sotivan pidemmän aikavälin tavoitettani vastaan. Älkää siis ihmetelkö viivettä blogikommentti- tai meilivastauksissa. Melkein päätin jo poistaa kommentoinnin kokonaan, mutta katsotaan vielä. Mutta jos säännöllisesti joogaavalla ja meditoivalla slow - elämäntapa ihmiselläkin on tässä yhteiskunnassa stressiä, niin mitä se kertoo?

Toinen asia, mitä olen miettinyt on ravintoasioiden ristiriitaisuudet sekä ihmisten erilaiset maailmankuvat/tavoitteet. Ensimmäisessä biosignaturemittauksessa viime syksynä olin vasta aloittanut raakaravinnon, syönyt ihan liikaa kuivahedelmiä jne. hiilareita, treenannut ainoastaan lenkkiä ja joogaa - ja näin estrogeenin ja testosteronin suhde olikin hieman huono vaikkakin rasvaprosenttini oli laskenut tästä vuoden takaisesta hieman enemmän "bodymaisemmasta" elämäntavasta n. 8 yksikköä.

Kertaan vielä mitä tarkoitan omalla kohdalla "bodymaisella" elämäntavalla, eli sitä, että treenasin useamman kerran viikossa joko toiminnallista tai aerobista treeniä ja pidin huolta riittävistä proteiineista:) Olen kokemuksen myötä huomannut kohdallani sen, että lihasten kasvattaminen/paljon treenaaminen ei anna sekä fyysisesti, mutta etenkään henkisesti niitä tuloksia, mitä haluan sekä lyhyellä että pidemmällä aikavälillä. Fyysista ja henkistä on tosin vaikea erotella, mutta tärkeintä on kokonaisuus ja fiilis kehosta. Se, että on terve sisältä - heijastuu myös ulos - ja saa oikean polttoaineen antamisen lisäksi tekemään automaattisesti myös kehittävää fyysistä harjoitusta, mikä omalla kohdallani tarkoittaa mm.kiinteyttä, ketteryyttä, tasapainoa, venyvyyttä sekä hieman voimaa.

Olenkin viime kuukausina liikkunut TÄYSIN fiiliksen mukaan tarkoittaen tietenkin joogaa n. 4 krt/viikko, nyt kun on mahdollista, niin hiihtoa keskimäärin 2 krt/viikko sekä max.1 krt/viikko toiminnallinen lihaskuntotreeni kahvakuulien kanssa. Lisäksi hyötyliikun mahdollisimman paljon, etenkin viime aikoina tehokasta on ollut erilaisten superfood-pakettien kanniskelu postista:) On TODELLA nautinnollista elää, liikkua ja syödä fiiliksen mukaan. Jos ei huvita liikkua/treenata, niin sitten voi vaikka venytellä/meditoida - tai vaan olla. Eilen innostuin treenaamaan jopa 2 kertaa, koska kroppa niin pyysi.

Olen nyt toista kuukautta 100% raakaravinnolla (viime kesästä lähtien n.90%) ja luvannut raportoida tilannettani. Tunnen oloni tällä hetkellä paremmaksi kuin koskaan ja voin kohdallani sanoa, että raakaravinto toimii juuri nyt. En voisi kuitenkaan enempää korostaa sitä, että asia on ERITTÄIN yksilöllinen ja raakaravinnon sopivuuteen riippuu hyvin paljon ihmisen kehotyyppi, tausta, motiivit, elämäntyyli ja erityisesti ravinnon koostaminen. Niin kasvis- kuin sekaruokavalion sekä raaka/"normaali"ruokavalion voi koostaa MILJOONALLA tavalla ja tutkimuksia löytyy kaikista puolesta ja vastaan. Kun me kaikki olemme eläneet enemmän tai vähemmän puuttellisella ruoalla koko elämämme, tarvitsemme hyvin paljon opiskelua siihen, kuinka tehdä näinkin radikaali siirtymä siten, että se on TERVEELLISTÄ, eikä päinvastoin lisää epätasapainotiloja.

Itse ravinnon ja ruoka-aineiden lisäksi olen korostanut ruoansulatuksen merkitystä, mistä teenkin parhaillaan postaussarjaa. Olen tehostanut omaa ruoansulatustani (ohjeistuksen mukaan) lisäämällä lämmittäviä ruoka-aineita, kuten macaa, maksaa puhdistavia yrttejä, mausteita, hieman probiootteja (teen näistä vielä tarkempaa postausta) ja huomaan, että "överiajat" näyttäisivät olevan ohi:) = keho tietää. En todellakaan kiellä itseltäni mitään - päinvastoin. Kohdallani näyttäisi toimivan se, että syön 3 hieman reilumpaa ateriaa päivässä ilman välipaloja - näin ruoansulatus (tuli, agni) pysyy kunnossa. Ayurvedakonsulttikin sanoi, että on tärkeää, että syödessä on nälkä. Itsellä alkoi olemaan merkkejä nälän puutteesta (pittan laskemisesta), jota nyt tehostan uudelleen. 

Odotin toisen biosignaturemittauksen tuloksia mielenkiinnolla, koska en ollut tehnyt edellisen mittauksen perusteella suositeltuja muutoksia, kuten proteiinin, lihaskuntotreenin tai tiettyjen lisäravinteiden lisäämistä. Kaisa olikin hieman ihmeissään tuloksestani, joka oli parantunut viime kerrasta: Painoni oli noussut 3-4 kg:a (!), mutta kuitenkin rasvaprosenttini oli pysynyt samana (18.7) eli jotain teen kuulemma oikein! En ole omistanut vaakaa vuosiin, enkä osannut odottaa tulosta. Myös estrogeeni/testosteroni -suhde oli parantunut, mutta aiemmin mainittu kortisoli oli noussut (=työ, stressi) :(

Olen kuitenkin nyt yhtenä todistusaineistona siitä, että ilman perinteisessä mielessä käsitettävää proteiinejakin pärjää - ja aika hyvinkin. Proteiini (mitä oman mielipiteen mukaan syömme aivan liikaa), on ehkä suurimpia erilaisten suolistomyrkkyjen aiheuttajia. Sen vaikea ja hidas sulavuus on kuormittanut suolistoamme vuosikausia ja Paavo Airolan (jota muuten Gabriel Cousens "fanittaa" myös kirjassaan Conscious Eating) vanhassa kirjassa todettiinkin hyvin, että proteiininsaantisuositukset ovat nousseet käsi kädessä pihviteollisuuden lisääntymisen kanssa. Hmm. Etenkin bodyruokavaliota noudattaessa voi miettiä niitä teollisten ja prosessoitujen eläin- ja miksei kasvikunnankin tuotteiden määriä ja juuri näillä henkilöillä riittänee sitä puhdistettavaa. Myrkyt kerääntyvät suolistoon, koska ruoansulatukselta kuluun niin paljon energiaa ravinnon käsittelyyn. Bodyravinto voi todellakin olla "terveellistä". Tässä hyvä postaus proteiineista.

Päädyin myös Kaisan vinkkaamana vilkaisemaan tätä Fitness kisoihin treenaavan (lähes naapurissani asuvan) Jutta Gustavsbergin blogia, jonka eräässä postauksessa silmiini iski toteamus fitness-vartalon terveemmästä kauneusihanteesta laihuuden ihannoidin sijaan. Kuinka terveellistä kyseinen elämäntapa onkaan, siitä voi olla montaa mieltä. Oman mielipiteeni pystytte varmaan lukemaan rivien välistä.

Proteiinit, lihastenkasvatus sekä kaikki muu ravintoaineisiin ja "nippelitietoon" perustuvat seikat ovat itselleni tällä kokemuksella toisarvoisia, kun olen kokenut, mitä ravinnon avulla voi oikeasti saada. Ravinto ei ole vain kasa ravintoaineita (eikä etenkään kaloreita). Ruokaa ja ravintoaineita voi pilkkoa ties kuinka pieniksi molekyyleiksi ja analysoida niiden toimintaa ja synergioita kehon toiminnan kanssa lukuisilla eri tavoilla. Ristiriitaisuudet monissa tutkimuksissa ja "gurujen" eri näkemykset ovat saaneet minut uskomaan eniten itseeni ja oman kehon kuunteluun.

Kaikki on kiinni omista tavoitteistasi. Jokainen voi etsiä omannäköisensä ravintosuuntauksen oli se sitten raakaravintoa, ayurvedaa, paleotyyppistä tai jotain muuta. Oma valintani ja tavoitteisiini sopiva ravinto on tällä hetkellä puhdasta, kasvisperäistä, vähäproteiinista ja helposti sulavaa raakaravintoa, jossa on jotakin enemmän, kuin mitä tiede pystyy ymmärtämään. Jotain mikä synnyttää uutta elämää. Se ei varmastikaan ole pelkät entsyymit. Ks. Elävä elämä osa 1 ja 2.  Tieto ja tutkimukset ovat tarpeellisia, mutta ne eivät ikinä korvaa omaa kokemusta. Tiede ei viedä tiedä kaikkea ja en uhraisi omaa elämää tieteellisiä todisteita odottaen.

"If you kill your food the dead food will kill you" (The Essene Gospel of Peace, teaching of Jesus)

On tutkittu, että ravintotottumukset vaikuttavat tietyn ryhmän tietoisuuden tasoon ja mm. Rudolf Steiner on todennut, että vegetaarinen/vegaaninen ravinto kytkeytyy henkisyyden ja tietoisuuden kasvamiseen - kun taas lihansyönti vähentää kiinnostusta sitä kohtaan. Sisäinen rauha, "henkistyminen", "spiritual food", josta raw gurut puhuvat on meille monelle suomalaiselle vielä vaikea ymmärtää  -juuri tämän syyn takia.

Sama viesti löytyy Ayurvedasta sekä kiinalaisesta Yin/Yang -systeemistä. Ayurvedassa ravinnon ja mielentilojen yhteyttä määritellään gunien avulla. Jos mieli on sattvisessa tilassa, se on selkeä, rauhallinen, harmoniassa ja kiinnostunut henkisistä asioista. Sattvinen ruoka on mahdollisimman puhdasta ja kasvisvoittoista.

Jos mieli on rajas-tilassa, se on levoton ja aktiivinen. Rajas -ravintoon kuuluvat mm. stimulantit, kahvi, liha, mausteet jne, jotka työntävät kehon ja mielen kauas luonnollisista rajoistaan.

Tamas tilassa mieli on jopa julma ja väkivaltainen. Tamasinen ruoka on lunnollisesti prosessoitua ja synteettistä pika- ja markettiruokaa. Marketissa myytävää ei-luomulihaa voi sanoa tamasiseksi, sen verran kuollutta se on. Tutkimukset ovat osoittaneet selkeästi ravinnon yhteyden väkivaltaan. Tamasinen ruokavalio on hallitseva jenkeissä ja se on suoraan yhteydessä lisääntyneeseen rikollisuuteen ja huumeiden käyttämiseen. Kirjan (v.2000) mukaan murhia tehdään jopa 20 000 kpl/vuosi, mikä on enemmän kuin Vietnamin sodassa samalla ajanjaksolla.

Kaikenlaiset stimulantit liittyvät rajas -ruokavalioon ja tähän voidaan laskea kuuluvaksi myös erilaiset vitamiinilisät, proteiinijauheet jne. Cousensen (ja monen muun) mukaan puhtaampi ravinto auttaa huomattavasti spirituaalisten energioiden lisäämisessä. Erityisesti elävän- ja raakaravinnon suosiminen edesauttaa prosessia samoin kuin paastoaminen.

Ihmiset valitsevat ruokavalionsa sen mukaan, mikä tukee heidän mielentilaansa ja tietoisuuden tasoaan!

Saankohan mä nyt kaikki lihansyöjät niskaani:)

11 kommenttia:

  1. Seuraa pieni treeni-ja-kortisolipohdinta :)

    Eli pitkäkestoinen ja korkeakoa hapenottokykyä vaativa treeni voi nostaa kortisolitasoja, sillä verensokeritasojen ylläpito vaatii lisääntynyttä glukoneogeneesia ("verensokerin uudelleenmuodostusta"). Tätä voi himmailla suuremmalla hh:n nauttimisella ns. treenipäivinä tai treenin yhteydessä, mikäli siis haluaa olla kropalle kiltti ja helpottaa sen hommaa. :)

    Glukoneogeneesissä kroppa siis joutuu valmistamaan maksassa glukoosia jostain muusta kuin hiilarista (esim. glyserolista, aminohapoista).

    Rasvahapoista ei voida valmistaa glukoosia,sillä ne hajoavat sellaisiksi aineiksi, joista glukoosin muodostus on mahdotonta.

    ..ja miksikö sitä glukoosia tarvitaan? :) Koska se toimii energialähteenä soluaineenvaihdunnassa, jossa siitä saadaan 'energiaa' aka ATP:tä (lihassupistuksen AINOAA energianlähdettä!), jota ihminen käyttää vuorokaudessa painonsa verran =)

    VastaaPoista
  2. Ihmisillä on nykyään ihan ihmeellinen proteiinivillitys. Hirveä huoli ja paine proteiininsaannista, vaikka se olisi viimeinen asia mistä pitäisi huolehtia!

    Vhh-villityksellä varmaan oma osuutensa asiaan...

    En usko proteiinisuosituksiin yhtään, mielestäni ne ovat "varmuuden vuoksi" yläkanttiin, kuten monet muutkin suositukset. Itse olen myös aina voinut parhaiten ja kokenut myös fyysisen kuntoni melko vähäproteiinisella ruokavaliolla.

    Ihmisten pitäisi syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä, eikä itkeä proteiinin perään.

    VastaaPoista
  3. Sen verran kommentoin, että yrittäjänä ei voi ignoorata asiakkaita ja olla hoitamatta asioita kunnolla ("kun ei mun energiatasot nyt salli sähköpostin lukemista tai vastaamista"...). Jos et vastaa sähköposteihin osoitat epäkypsyyttä ja sitä, ettet arvosta toisia ihmisiä ja asiakkaitasi - miksi heidän pitäisi odottaa päiväkausia epävarmoina, milloin vastaus ehkä tulee, jos tulee. Samaa tekee sellainen ihminen, joka jatkuvasti myöhästyy tapaamisista. Sitä paitsi muutenkin minusta nyt teet hassuja johtopäätöksiä; kyse lienee enemmän stressinkäsittelytavoista ja yrityksesi prosesseista eikä siitä, tuleeko sähköpostia vai ei. Tee jokin säännöllinen rutiini, esim. lue se posti kerran päivässä tiettyyn aikaan, vastaa viesteihin heti ja hoida ne pois vaivaamasta mieltäsi. Lisäksi kirjoittamalla julkisesti siitä, että et hoida asiakasyhteyksiä kunnolla teet jo etukäteen hallaa yritystoiminnallesi. Tämä kaikkea hyvää tarkoittavana neuvona.

    VastaaPoista
  4. Nii-in, lihaa kyllä monet syövät aika paljon. Ei kauheasti kiinnosta syödä joka päivä. Itse olen alkanut kokeilla varovasti luomu-/riistalihaa, ja hinta pitää myös kokeilut aisoissa... Ei ole tuottanut toistaiseksi mitään lisäongelmia, mutta syy lieneekin O-veriryhmässäni. Varovasti, 1-2 kertaa viikossa pienehkö annos laatulihaa vähähiilaristen vihannesten kanssa lienee paikallaan, eli ei sitten mitään perunaa/riisiä/pastaa/leipää samalle aterialle.

    Korkean kortisolin riski on A-veriryhmässä muistaakseni suurin. O-veriryhmässä puolestaan adrenaliinista on pitkäaikaisstressissä vaikea päästä eroon.

    VastaaPoista
  5. Hyvä kirjoitus.
    Itse olen tuossa vaiheessa, että kuivahedelmiä kuluu runsaasti ja lihaa syön harvoin. Uskoisin että "proteiinivillitys" on myös siirtymävaihe, vaihe pois riisin, pastan, perunan jne käytöstä.
    Mukavaa alkukevättä =)

    VastaaPoista
  6. Aijaa, ei ole tullut ajatelleksi syödä myös veriryhmän mukaan. Olen O-ryhmää. pitäisikö minun syödä joskus jotain lihaa vai, esim. riistaa? En varmaan pystyisi sitä sulattamaan, mutta kyselen nyt kuitenkin.

    Joo, Heidi ei kannata ottaa stressiä e-posteista, niinkuin Pellon pientareella mainitsi, kerran päivässä ja sen verran kun ehdit.

    Hienoa kuulla että raakaravinto sopii sinulle niin hyvin.
    Itse minulla on vaikeuksia sen kanssa, vata tyyppinä vaikuttaa siltä että tarvitsen jotain maittavampaa ainakin kerran päivässä - papuja ja keitettyä perunaa tai vastaavaa.

    Olen myös samaa mieltä että jotkut ruuat saattavat vähentää henkisyyttä. Puhdas valkoinen sokeri ja suola ovat myös isoja osatekijöitä.

    VastaaPoista
  7. Hyvä kirjoitus. Jep, kyllä oma päämäärä pitää pitää mielessä ja keskittyä sellaisiin asioihin, jotka sitä tukevat. Muuten menee hakoteille, koska maailma on täynnä mielenkiintoisia asioita, joita haluaisi oppia ja kokeilla ja jakaa muiden kanssa. Hyvä, että olet tämän oivaltanut ja toivottavasti saat stressitasosi laskemaan :)

    VastaaPoista
  8. Jenni: Yep, se on erittäin helppoa vähentää hiilareita ja sallia itselleen lihan/proteiinin syönti. Tässä on tavallaan niin monta steppiä siitä, mikä on ihanteellisinta ruokaa ihmisille, kun lähtötaso on ollut se: huonot hiilarit, paljon prodee, huonoja kypsennettyjä rasvoja ja liian vähän kasviksia. VHH:ssa ja paleossa karsitaan ne hiilarit ja ajatellaan että se on se juttu. Kyse ei kuitenkaan ole yksittäisistä ravintoaineista vaan siitä, miten kokonaisuus käyttäytyy kehossamme - ja siihen sitten vaikuttavat ihmisen tavoitteet jne.

    Itselleni ja omalle kehotyypilleni sopii paremmin low protein high carb -ruokavalio, mutta osalle se menee taas toisinpäin. Kuitenkin kasvisperäinen proteiini on aina parempi valinta kuin lihaperäinen - etenkin pidemmällä tähtäimellä.

    Pellon Pientareella: Kyllä minä työt ajattelin edelleen hoitaa, lähinnä se, miten ne ajoittaa ja miten mieli siitä ottaa stressiä. Asian ilmaisutapani oli ehkä jälleen liian kärkäs.

    Tuomo: Tämä on mielenkiintoinen pohdinta. Itse luen juuri Cousensen kirjasta kokemuksia erilaisista yksilöivistä ruokavaliosta. Hänen mukaansa (kymmenien vuosien kokemus eri lääketieteiden aloilta sekä mm. diabeteksen parantamisesta) lukuisat o-veriryhmän omaavat ovat erittäin hyvinvoivia raaka-tai kasvisruokavaliolla ja jopa alkaneet voimaan paremmin jätettyään lihan.

    Joten Selina: Tuskimpa tarvii:) Vatatyypeistä ja raakaravinnosta on Cousensella myös hyviä kokemuksia. Tärkeintä on se, miten ravinnon koostaa - ei vain yksittäiset ruoka-aineet. Vatan kohdalla se tarkoittaa helposti imeytyväksi tehtävää ruokaa: keittoja, soseita, smoothieta jne. sekä hyvien rasvojen käyttöä. Siirtymä olisi kuitenkin tehdä pikku hiljaa ja varsinkin täällä sitä aluksi kannattaa kokeilla/painottaa kesäajalle. Tarkempi postaus aiheesta tulossa!

    Noniin:) Mukavaa päivää kaikille!

    VastaaPoista
  9. Paleossa ei karsita hiilihydraatteja vaan ihmisen elimistölle sopimattomat ruoka-aineet. Hiilarit eivät siis ole "se juttu".

    VastaaPoista
  10. Heidi ja Selina, aina toki pitää kuunnella kehoaan. En usko, että lihan syönti on välttämätöntä kenellekään, mutta itsekin ajattelin aiemmin että en varmasti pystyisi sulattamaan punaista lihaa, kun en ole sitä KOSKAAN syönyt.

    Niin vaan on tuntunut sulavan, kun varovasti syö ja ottaa lisäksi entsyymivalmistetta (Biolatten Superzym minun tapauksessani), tuoreita (ja/tai kuivattuja) yrttejä, kuten timjamia/oreganoa/rosmariinia... ja mahdollisesti joko ananaksen ydintä tai papaijaa myös sekä Underbergiä :)

    En muuten todellakaan halua syödä kuin hyvin valikoiden luomua/riistaa, tehotuotettu liha ei mulle maistu edelleenkään. Niin hyvin olen kasvisruokaan elämäni alusta asti tottunut, että tuskin minusta mitään vannoutunutta pihvinpurijaa koskaan tulee.

    VastaaPoista
  11. Aijaa, et sellaista. Pitäisi vielä taas lukea aiheesta enemmän :) Juu, varmaan kesällä sitten innostun enemmän raaka ravintoa syömään kun sitä löytyy ihan jopa rikkaruohojen parista.
    Vihreitä smootheja juon joka päivä, se on ainaikin yks juttu jonka olen todennut että toimii todella hyvin.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...