Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

15.2.2010

Raakaveljekset - blogi ja taas vähän omegoista

Jos ette vielä ole tutustuneet Raakaveljekset - blogiin, niin suosittelen lämpimästi lisäämään blogilistalle. Nämä "raakapojat" treenaavat käsittääkseni aika paljonkin ja hyvillä tuloksilla ruokavalion ollessa kaikkea muuta kuin perinteinen "bodyruokavalio". Itselläni on vielä matkaa tähän hifistelytasoon - ei tosin kovin pitkä enää:)

Raakaveljeksissä on kiinnostavia, asiantuntevia ja viihdyttävällä tavalla kirjoitettuja artikkeleita erityisesti ravinnon ja treenin yhdistämisen näkökulmasta (go Jaakko!). Kirjoitusten taso ja tuoreus on myös huippuluokkaa  - mitenkäs muuten, jos polttoaine on mitä parhainta.

Tuorein bloggaus kertoo vastikään itsekin postaamastani hormonitasapainosta, jossa kerrotaan tarkemmin estrogeenin ja testosteronin välisestä tasapainosta ja mm. siitä, miten olut, soija sekä erityisesti muovi lisäävät estrogeenitasojamme terveytemme siitä kärsiessä. Liian vähäiset testosteronitasot ovat yleisiä etenkin kasvissyöjämiehillä ja voivat aiheuttaa "man boobseja!" (nämä jäi jutusta jostain syystä erityisesti mieleen). Testosteronia voi lisätä mm. nokkosen, macan, männyn siitepölyn (pitääkin tutustua paremmin) avulla. Ks. lisätietoa jutusta.

Onneksi satuin lukemaan jutun juuri ennen omaa "pellavansiemen-hehkutus" bloggaustani koskien Gabriel Cousensen "Conscious Eating" -kirjan osiota kys.siemenestä loistavana omega 3 - rasvahappojen lähteenä. Olisin jakanut teille jo vanhentunutta tietoa! Jaakon bloggauksessa tuli onneksi ilmi asian toinen laita, nimittäin pellavansiemen muuten loistavine ravintoarvoineen tuo estrogeenin kaltaisia yhdisteitä, fytoestrogeeneja elimistöömme (soijan lisäksi), mikä ei ole välttämättä kovin hyvä juttu. Tosin näissäkin, yhtä ruoka-ainetta tarkastelevissa asioissa olennaista on tietenkin määrät sekä kokonaisuus.

Mutta koska tämä(kin) on ainakin omasta mielestäni laatublogi, jossa ominaista on kaivaa esiin ne kaikkein parhaimmat ruoat ja asiat, niin tehdään se pellavansiemenenkin ja omegoiden kohdalla. Parempia kasvisperäisiä omega 3-lähteitä ovat chian- että hampunsiemen sekä levät, erityisesti wakame, josta saa myös suoraan EPAA. Itse ajattelin nyt olla toistaiseksi ilman purkkiomegoita käytettyäni yhden purkin kasvisperäistä omegaa (V-Pure). Chia siis tilaukseen!

Joku ehti jo kommentoimaan, että kalaa ylivoimaisempaa omegojen lähdettä ei ole. Cousensen mukaan kala on erittäin kyseenalainen omega 3 -lähde ja myös korkeaEPAISET kalaöljyvalmisteet saattavat blokata ja haitata kehon omia toimintoja. Ensinnäkin mistä pelleteillä ruokittu tehotuotettu kala saa omegansa? Entäpä ruoan valmistustapa, omegat käsittääkseni tuhoutuvat ainakin osin kypsennettäessä. Kaloissa/kapseleissa on/voi olla runsaasti vieraita aineita, kuten PCB:tä ja elohopeaa, jotka imeytyvät erityisesti raskaana olevista äideistä vauvoihin.

Ruoansulatuksen toimiessa elimistön pitäisi pystyä itse tuottamaan EPAA, jos omega 3 ja 6 suhde on hyvä. Ruoansulatuksen ja ravintoaineiden imeytyvyys on tosin hyvin kyseenalainen asia nyky-yhteiskunnassa ja päätös lisävalmisteen mahdollisesta käyttämättömyydestä tulisikin tehdä oman harkinnan mukaan.

Kalaa pidetään edelleen terveellisenä, koska tutkimukset näistä kalojen vierasaineista ovat usein muotoiltu sillä lopputuloksella, että terveyshyödyt (juuri omega3 ja D-vitamiini, jota on kokonaistarpeeseen nähden kuitenkin ihan liian vähän) peittoavat vierasaineiden haitat. Mainitsematta jää se, että kyseiset ravintoaineet ja vitamiinit voi saada täysin puhtaastakin, kasvisperäisestä lähteestä sekä kokemus näistäkin vierasaineista on älyttömän pieni. Varsinkin raskaana oleville kala on siis hieman kyseenalainen ruoka-aine muiden (etenkin teollisten) eläinperäisten tuotteiden lisäksi. Tässä siis yksi näkemys aiheeseen ja näitä mielipiteitä riittää tästäkin aiheesta. 


3 kommenttia:

  1. Hei!
    Mitä luulet näin lähes viisikymppisten vaihdevuosia odottavien naisten tilanteesta? Suvussa on rintasyöpää ja estrogeenihoitoa en edes tule harkitsemaan, mutta esim. soijavalmisteitahan suositellaan juuri nostamaan alentunutta estrogeenitasoa turvallisemmin kuin estrogeenilääkitys.
    Tuskin kasviestrogeenia saa silloin liikaa, kun oma luonnollinen estrogeenitaso on rojahtanut jonnekin...

    VastaaPoista
  2. Heidi, mitä mieltä oot Udon öljystä? Kasviperäinen luomuöljy, sekoitus omegoita..

    http://www.udosoil.fi/

    VastaaPoista
  3. Veriryhmäruokavaliossa soijaa suositellaan erityisesti A-ryhmälle (ja miksei kohtuudella AB:llekin), joka sietää punaista lihaa huonoiten. Se myös hyötyy soijasta eniten. Mahdollisuuksien mukaan tietysti kannattaa valita tuotteita, jotka ovat varmuudella sekä luomua että geenimuuntelematonta. Siitä, voiko olla luomua mutta kuitenkin geenimuunneltua, tuntuu olevan ristiriitaisia käsityksiä. Jatkossa varmasti yhä vaikeampi löytää siitä puhtaita tuotteita, kun muuntogeenit leviävät myös alueille, joille niitä ei ole tarkoitettu.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...