Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

27.2.2010

Puhdistu omaan tahtiin

Olen kirjoittamassa juttua ayurvedan ja raakaravinnon yhteensovittamisesta ja asian pohtiminen herättää tietenkin paljon ajatuksia myös muista dieettisuuntauksista. Luomu- ja kemikaaliruoan eroista ei juuri kenenkään (ainakaan tätä blogia lukevan) kanssa tarvitse vääntää, mutta ristiriitaisuuksia aiheuttavat tällä hetkellä vielä seuraavat parivaljakot:

* raaka- ja kypsennetty ruoka
* kasvis- ja liharuoka
* sekä ravintoaineiden suhteet

Näiden asioiden pohdintaan siis palaan lähiaikoina! Haluan lukea/opiskella ensin lähes 900-sivuisen Gabriel Cousensen "Conscious Eating" - loppuun, jotta saan kokonaisvaltaisen lähestymistavan aiheeseen.

Tähän kirjoitukseen halusin kuitenkin nostaa esille tärkeän seikan, nimittäin ravinnon nopean muuttamisen ja näistä detox-oireista kirjoittelin jo viime kesänä. Aihe kiinnostaa juuri nyt, koska olen viime aikoina todistanut tapauksia, joissa ravintoa on alettu muuttamaan radikaalistikin entiseen verrattuna ja se on tietenkin aiheuttanut kehossa reaktioita.

Jos kehossa on ennestään pieniä tai isompia epätasapainotiloja - on lähes poikkeus, jos nyky-yhteiskunnassa elävällä marketissa kävijällä ei ole - voi kaikki äkilliset muutokset lisätä epätasapainoa ainakin hetkellisesti vaikkakin ne olisivat parempaan päin.

Kun epäpuhtaiden ja happamoittavien ruokien syöminen lopetetaan (esim. eläinkunnan tuotteet), saa keho mahdollisuuden levätä uusien myrkkyjen varastoinnista ja alkaa puhdistamaan pintapuolisia myrkkyjä. Aluksi olo voi olla hyväkin, kun keho alkaa muuttumaan alkaalisemmaksi, mutta oireet saattavat nousta esiin vasta myöhemmin, kun myrkkyjen irroittaminen alkaa syvemmältä soluista, josta ne nousevat verenkiertoon.

Nämä pahimmat tukkeutumat ovat usein n. 2 metriä pitkässä paksusuolessamme ja niiden siirtyminen verenkiertoon voi aiheuttaa ruoansulatusvaivojen lisäksi mm. päänsärkyä ja iho-ongelmia.
Kehollamme kestää aikansa alkaa hyödyntämään uudenlaista ravintoa ja kun samalla myrkyt lähtevät liikkeelle - voi erilaisia oireita ilmaantua. Oireet liittyen mm. ruoansulatukseen voivat yksinkertaisesti johtua myös siitä, että alamme saamaan parempaa tuntumaa kehoomme. Tätä tuntumaa ei aikaisemmin "tukkoisella" ruokavaliolla ole ollut! 

Emme todellakaan puhdistu hetkessä! Tilanteesta riippuen siihen menee jopa vuosia. En kuitenkaan suosittele kyseisiä toimenpiteitä ennen kunnon mineraalitankkausta, koska myrkyt voivat olla kiinnittyneenä vähäisiin mineraaleihimme! Tässä asiassa loistavana apunamme ovat mm. vihersmoothie ja superfoodit ja muutaman päivän smoothie-kuuri voikin olla hyvä vaihtoehto varsinaiselle paastolle. 

Muistakaa siis aina ottaa huomioon lähtötilanteenne ja etenkin ruoansulatus! Tärkeää on myös ymmärtää ravinnon koostaminen. Itsessään sana "elävä ravinto" tai raakaravinto ei välttämättä kerro mitään, onko ruokavalio terveellinen. Kaikenlaiset ruokavaliot voidaan koostaa joko puutteellisesti tai hyvin - ja vielä yksilöllinen koostaminen on ehkä se tärkein juttu!

Monet ovat ihmetelleet, kuinka helposti oma siirtymäni raakaravintoon on tapahtunut. Tässä olennaista onkin lähtötilanne - Olen ollut kasvissyöjä jo useita vuosia ja vaikka olen kuntoillut aktiivisesti, en ole käyttänyt lisäproteiineja mitään älyttömiä määriä, esim. rahka ei ole ikinä maistunut (varsinkaan ennen nukkumaanmenoa) Kuitenkin olen käyttänyt mm. light-tuotteita, kahvia, kasviseineksiä, hieman alkoholia...Kevyiden paastojeni lisäksi kävin vastikään itse Colonic - suolihuuhtelussa ja voin sanoa, että kyllä sitä puhdistettavaa riittää itse kullakin!

Tärkeää olisi muistaa myös se, että ravinto on vain yksi tekijä, puhdistettavaa on itse kullakin etenkin mielessä...

Tässä eräs aiheeseen liittyvä palaute liittyen viime viikkoiseen postaukseen, jossa sivusin taas proteiinimyyttiä. Olen saanut PALJON positiivista palautetta viime aikoina meiliini, KIITOS siitä!!

"Olen jonkin aikaa seurannut blogiasi ja oli ihan pakko kirjoittaa, kun luin kirjoittamastasi postauksesta, että me emme todellakaan tarvitse niin paljon proteiinia ja eläinkunnan tuotteiden liika proteiinin käyttö tukkeuttaa suoliston. Aloin viime syksyllä karppaamaan eli söin paljon lihaa, lihaa, lihaa ja maitotuotteita. Joulun alla mun masu alkoi oikuttelemaan ja nyt mulla on suolisto ihan sökönä. Alun perinkin mulla oli refluksitauti diagnoosina ja käytin siihen happosalpaajaa 3 vuotta, joka entisestäänkin pahensi tilannetta. Eli menin ojasta allikkoon.
Tajusin siinä uuden vuoden jälkeen, että mun täytyy siirtyä kasvisruokaan ja muodostaa täysin uusiksi koko ruokavalio. Aloinkin sitten syömään kerrasta poikki kasvisruokaa, mutta kohta suolisto alkoi oirehtimaan enemmän vaan ja nyt elelen aika vähäisellä määrällä ruokia. Papuja ja muita vaikeasti sulavia, kun suolisto ei sulata ollenkaan. Raakaravintoa ei yhtään harmikseni, vaikka se olisi aivan loistava juttu!

Olen menossa Antioksidanttiklinikalle, jossa asiaa tutkitaan tarkemmin. Toisin sanoen katsotaan mitä puutoksia elimistössä on ja aletaan luonnontuotteilla hoitamaan niillä elimistöä kuntoon. Itse olen jo aloittanut kunnon maitohappobakteerit, Lepicol-kuidun ja pellavansiemenet, joilla nyt suoli toimii säännöllisesti, muuten ummetusta. Teen pirtelöitä, joissa on siemeniä, marjoja, vihreetä/spirulinaa jne. Ruokavalio on tällä hetkellä täysin sokeriton, hiivaton, gluteeniton, maidoton..hmm,mitäs muuta :) Kananmunia ja kalaa olen yrittänyt syödä, mutta kalan sulaminenkin on aika nihkeetä.
Joka tapauksessa, olen ihan ällistynyt tästä kaikesta. Olen myrkyttynyt mädättäjäbakteereista ja luulin todellakin, että tarvitsemme proteiinia paljon ja kaikki hiilarit pois. Nyt onkin osoittautunut, että liha on meille huonoksi ja kasvisruoka etenkin raakaravinto on todella terveellistä. Olen kyllä todella kiitollinen, jos elimistöni toipuu tästä kaikesta. Onko sulla antaa mulle lisää vinkkejä esim. mitä syödä tai kirjavinkkejä/lukemista asian tiimoilta?"

Mä olen herännyt ihan uuteen todellisuuteen näiden ravitsemusasioiden kanssa. Alunperin söin ihan tavisruokaa, sitten lisäsin kasviksia, hedelmiä marjoja ja siirryi karppaukseen ja luulin syöväni erittäin terveellisesti! Voivoi, kunpa olisin tiennyt, mitä hallaa tein itselleni. Nyt olen taas ihan uudella alueella tämän kasvisruuan kanssa ja mitä enemmän olen opiskellut tätä itsekseni, sitä enemmän alan itseki kallistua elävään ravintoon tai ainakin osittain sen syömiseen, kunhan suolisto olisi samaa mieltä siinä mun kanssa :) Ja tietenkin sokerit, hiivat yms. pullamössöt lähti ensimmäisenä, koska mulla on niin paljon hiivaa elimistössä, että sitä vois vaikka muille jakaa. Nyt on menossa Elävä Ravinto-kirja, kokeilin jo raakakaurapuuroa puolukoiden ja pellavansiemenien kanssa ja yritän tehdä paljon tuorepirtelöitä :)..."

1 kommentti:

  1. En ole samaa mieltä puhdistus-jutuista ja detoxeista, mutta hyvä että liian proteiinin tyrkyttämistäkin kritisoidaan. Mielestäni mennyt ihan höperöksi jatkuva (eläin)proteiinin mättääminen ja liian korkea arvostaminen.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...