Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

15.1.2010

Valitse lajisi ITSE!

En malta olla kirjoittamatta toista postausta tänään. Tulin juuri hiihtämästä ja se on parasta ikinä - minulle! Haluan kertoa tässä kirjoituksessa, miksi se ei kuitenkaan ole välttämättä paras laji kaikille ja että urheilu- ja liikuntalajit tulisikin valita täysin intuition ja omien mieltymysten - ei yhteiskunnan painostuksen tai muun ulkoapäin tulevan ohjauksen mukaan!

Ensin hiihtolenkistäni.

Talviurheiluni on painottunut yleensä sisätiloihin tai lenkkeilyyn. Silloin tällöin olen käynyt lumilautailemassa ja pitämässä taitoa yllä - en edes joka talvi, koska seuraa on ollut vaikea saada. Muistan, että ala-asteella tykkäsin kovasti hiihtämisestä, mutta teini-ikäsenä pahisvuosina ei hiihto tai muukaan urheilu ole pahemmin maistunut.

Murtsikkahiihtäminen on siis ollut lähes olematonta viime vuosina. Pari viikkoa takaista hiihtämistä mökillä ei voi sanoa hiihdoksi - se oli lähinnä tamppaamista ja ladun tekemistä tasaisella pellolla.

Tämän illan pyhitin vihdoin hiihtämiselle paaston loppumisen kunniaksi. Esimmäinen SUURI ilonaiheeni oli se, kun huomasin, että pääsen suoraan kotiovesta hiihtämään! Tätä mahdollisuutta ei ole kovin monessa aiemmassa asunnossa tapahtunut! Oli jotenkin vanhanaikainen olo, sama fiilis kuin lähtisi ajelemaan hevosella? :) Teitä ei onneksi oltu hiekotettu ja ei muuta kuin k0hti Pirkkalan satumetsiä. En ollut käynyt aikaisemmin laduilla ja huomasin, että hyvät ladut olivat kämpiltäni vain muutaman sadan metrin päässä metsässä. Huomasin myös pian, että hiihtotekniikka ei olekaan kovin helppoa, varsinkin luistelutyyli. Ihmettelin pro-hiihtäjien luisteluvauhtia varsinkin ylämäissä. Oli aika aloittelijaolo.

En tiedä, mitä tapahtui, mutta onnistuin eksymään ja pyörin varmaan monia kilometrejä ympyrää erilaisella asuinalueella! Sisäinen olematon navigaattori ja pimeys saivat minut täysin kujalle. Sahasin välillä hienolla ladulla, välillä metsässä epämääräisellä polulla, mikä ei ollut latua nähnytkään, autoteillä...Parasta oli se, kun keskellä metsää ei nähnyt eteensä ja vuorossa oli alamäki - ei muuta kuin KOHTI TUNTEMATONTA! Se tuntuu olevan elämäni ja olemiseni teema tällä hetkellä. Minulla ei ole aavistustakaan, mitä huomenna tai kuukauden päästä tapahtuu - mutta se onkin parasta! Seikkailu ja jännitys. Luottamus siitä, että asiat vaan paranee.

Parasta oli myös mennä "puusiltojen" alta

Löysin joten kuten takaisin 1,5 tunnin eestaas-suhaamisen jälkeen. Tarkoitus oli tehdä siis vain pieni katsaus metsiin ja ottaa kevyt treeni paastoviikon jälkeen. Totesinkin perillä, että HIIHTO ON EPÄILEMÄTTÄ TEHOKKAIMPIA LAJEJA! En muista, koska minulla oli viimeksi niin punaiset posket ja koska olisin viimeksi treenannut näin kokonaisvaltaisesti. Aluksi hiihto tuntui todella raskaalta, mutta jotenkin keveni loppua kohden kun tekniikka alkoi paranemaan. Laji on todellakin omani ja parasta ikinä.

Tiedän kuitenkin monia tyyppejä, jotka eivät innostu hiihdosta. Kaikki lajit eivät vaan sovi kaikille. Ayurvedan mukaan liikunnan tulisi olla ensisijaisesti ILOA TUOTTAVAA. Kaikenlainen suorittaminen, pakonomaisuus, (liiallinen) kilpailuhenkisyys jne. vievät meitä väärään suuntaan. Jo koulujärjestelmä tasapäistää kaikki myös liikunnassa samaan muottiin ja aiheuttaa monelle ikuiset traumat esim. hiihtämiseen ja suunnistamiseen. Myös media ja markkinointikoneisto tyrkyttää kuntokeskusjäsenyyksiä ratkaisuksi parempaan elämään. Onko kaloreiden poltto ahtaassa jumppasalissa ja lihasten pumppaaminen peilin edessä luonnollista liikuntaa? Huvittavinta on se, että kuntoilemaan ajetaan autolla ja usein vielä noustaan hissillä.

Ja kyllä - spinning oli suosikkilajini vielä muutama vuosi sitten.

Luonnollista?

En halua lynkata saliharjoittelua täysin. Painoharjoittelukin voi olla monipuolista ja motivoivaa, jos se koostuu vaihtelevista ja toiminnallisista liikkeistä. Totean vaan, että luonnollisempiakin tapoja on ja sen sopivuus riippuu paljon ihmisestä. Kävely ja jooga ovat kaikille sopivia ja tasapainottavia lajeja. Tässä hieman osviittaa siitä, mikä laji voisi sopia juuri sinun kehotyypillesi:

Vata

Yleisiä tunnusmerkkejä: Pitkä tai lyhyt. Hoikka, vaikea lihoa. Epäsäännöllinen. Paleleva.
Ominaista liikunnassa: Puuskittainen energia, nopea väsyminen, tärkeää sisäinen ilo
Varottava: Innostumasta liikaa ja liian kovaa treenaaminen. Esim. liika painoharjoittelu voi viedä epätasapainoon


Hyviä lajeja: Jooga, kävely, tanssi, kevyt pyöräily
Taso: Kevyt


Pitta

Yleisiä tunnusmerkkejä: Keskikokoinen. Määrätietoinen. Suorittava. Älykäs. Aikaansaava ja aktiivinen.
Ominaista liikunnassa: Suorittaminen. Haastavampi liikunta.
Varottava: Vaihtelevarytminen liikunta. Liikaa kilpailemista. Kilpaurheilijoissa usein paljon Pittaa. Itsensä pakottamista juoksuun, painojen nostoon jne, mikä ei kuitenkaan tuo tyydytystä



Hyviä lajeja: Tasapainoinen liikunta. Uinti, reipas kävely tai hölkkä, vaeltaminen, HIIHTO
Taso: Kohtuullinen


Kapha


Yleisiä tunnusmerkkejä: Raskasrakenteisempi. Rauhallinen. Hidas. Maanläheinen.
Ominaista liikunnassa: Voimakas ja vakaa energia, puutteellisempi ketteryys
Varottava: Liikaa voimaharjoittelua ketteryyden kustannuksella (jotkut bodarit?)



Hyviä lajeja: Kunnollinen hikitreeni, tasapainoa lisäävät lajit, kestävyyslajit, kuten juoksu ja soutu, painoharjoittelu
Taso: Kohtuullisen raskas

Näistä voi saada jotain vinkkiä siihen, miksi tietty laji innostaa ja joku ei taas innosta yhtään. On tärkeää muistaa, että vääristä motiiveistä lähtöisin oleva liikunta aiheuttaa enemmän epätasapainoa kuin tasapainoa. Siksi, muista ja yritä AINA kuunnella aitoa itseäsi. Älä ainakaan pakota itseäsi treenaamaan, vaan odota, kun keho pyytää sitä.

Jos sali ympäristönä tai hintansa puolesta ei innosta, huippu kotitreenari on kahvakuula mitä olen hehkuttanut monessa otteessa! Tästä voit ladata aloitusoppaan.


Kahvakuulan lisäksi myös Crossfit on tehokasta toiminnallista harjoittelua. Huomasin ilokseni, että myös Tampereella voi aloittaa Crossfit treenit! Crossfitistä on näköjään joka lauantai ilmainen treeni ja myös starttikursseja on olemassa. Taidan mennä itse ensi viikon lauantaina testaamaan tunnin.

Monipuolisia ja eri tavalla haasteellisia lajeja on muitakin, kuten tämä, jota on pitänyt jo pitkään mennä testaamaan. Tänä keväänä se taitaa vihdoinkin onnistua;)

Tässä vielä muutama kaunis talvikuva. Viereinen toistaiseksi uudistaloista koskematon piha-alue on uskomaton satumetsä, mitä voisi ihmetellä tunteja:





Treen keskustasta


Ulkoilkaa ihmiset ulkoilkaa! Hiihdon lisäksi voi luistella, kävellä, pulkkailla...

8 kommenttia:

  1. Hiihto on kyllä loistava laji, siinä joutuu koko kroppa tekemään töitä. Harmi, että kaupungissa on suht hankala lähtee hiihteleen. Sen verta matkaa lähimmälle ladulle, että joutuis bussilla matkustaan. "Maalla" vanhempien luona onneksi pääsee aina välillä ladulla. Jos kelit sallii niin on kyllä huippua hiihtää järven jäällä auringonpaisteessa. Itsekin suorastaan vihasin joskus hiihtoa, kiitos koulun, mutta löysin hiihdon uudestaan myöhemmin. Luonnonhelmassa, omaa tahtia, samalla katselee maisemia, mikäs sen parempaa.

    VastaaPoista
  2. Yhdyn edelliseen kommenttiin täysin! ^^ Kysymyksiä ayurvedasta: onko tuo kehotyyppi jokaisella ihmisellä synnynnäinen ja pysyvä, vai voiko se vaihtua, esimerkiksi lapsena olla vata ja aikuisena pitta ja vanhana kapha tms?? Mitä tarkoittaa tuo vatan epäsäännöllisyys? Voiko olla sellainen ihminen joka on noita kaikkia kehotyyppejä sekaisin? :) Ihana blogi! t.Anna

    VastaaPoista
  3. Nuo Vatan liikuntajutut ovat niiiiiiiin mun juttuja (analysoit mut viime vuoden lopulla vata-pittaksi) Olen aina harrastanut jalkapalloa, mutta en ole kokenut lajia kovin omakseni, vaikka vanha harrastus onkin lähellä sydäntä. Olen aika nopea juoksemaan, joten olen pitänyt nopeista lajeista (joukkuepelit, pikajuoksu), mutta nyt vanhempana ja elämääni tietoisesti hidastaneena ymmärrän, että hitaat yksilölajit tasapainottavat itseäni enemmän. Rakastan astangajoogaa sekä pyöräily- ja kävelyretkiä, mieluiten luonnossa :)

    VastaaPoista
  4. Löysin tänään blogisi. Tämähän on oikea aarreaitta! Tulen ajan kanssa lukemaan mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä kirjoituksiasi. Mä olen vasta polun alkupäässä matkalla parempaan oloon...

    VastaaPoista
  5. Tämä on niin totta! Kehotyyppitestin mukaan olen selkeä vata, ja nuo lajisuositukset menevät kyllä ihan nappiin. Kuvittelin joskus aikaisemmin, että minussa on jotain vikaa, kunsalilla käyminen ja hikiliikunta tyyliin aerobic oli niin vastenmielistä. Nyt olen jo pidemmän aikaa harrastanut rauhallisempia lajeja, joissa liikkuminen ei ole itseisarvo vaan tulee tavallaan muiden päämäärien kautta siinä sivussa, ja liikkuminen on alkanut kummasti maistua :)

    VastaaPoista
  6. Jesh, hiihto on parasta - ainakin minulle!

    anonyymi: kehotyyppi on pysyvä, mutta doshien suhde voi muuttua jos menet epätasapainoon ja se voi "muuttaa kehotyyppisi". Meissä kaikissa on kaikki 3 doshaa eri suhteissa ja monella hallisee 2 doshaa, mutta toki 3 tai 1-doshaisiakin on.

    Omien elämäntapojen lisksi myös ympäristö, vuodenaika ja elämänvaiheet altistavat tiettyjen doshien lisääntymiseen. Alkuperäinen kehotyyppimme on prakriti. Vikriti sen sijaan kertoo tämänhetkisen tilasi ja mahdollisen epätasapainon.

    pisama: Hyvä, että olet löytänyt omat lajisi:) Kokeilun (kantapään) kautta:)

    Ele: VOi kiitos!! Jostain se matka on alettava!

    Nevie: Juuri näin! :)

    VastaaPoista
  7. Niin ja Vatan epäsäännöllisyys tarkoittaa epäsäännöllisiä fyysisiä mittoja, elämäntapoja, mielen liikettä (ilma) eli vaihtelevaa mielialaa (esim. levottomuus, vilkkaus). Vata tarvitsisikin näistä tyypeistä vakautta, ehdottomasti pyrkimystä säännöllisyyteen ja rutiineihin, jotka pitävät maadoittuneena.

    VastaaPoista
  8. Kiitos vastauksista!

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...