Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

15.1.2010

Fiilikset 2.paaston jälkeen

Lopettelen tässä paastoa, jonka kestoksi tuli kropan kuuntelun mukaan 4,5 päivää. Olisin ehkä jatkanut (niin varmaan...) vielä muutaman päivän, mutta minulla on ollut puhtaan veden kanssa hieman hankaluuksia. En ole päässyt käymään lähteellä ja olenkin ostanut kaupasta isoja lähdevesitonkkia, jotka ovat kuluneet aika kovaan tahtiin. Lähipäivinä saan onneksi vihdoinkin alkaa purkamaan oikealla olevaa toivepostauslistaa, kun saan kunnollisen vedensuodattimen, josta tulen tekemään postauksen!

Lopetin paaston kevyellä smoothiella ja se tuntuu täyttävän kyllä todella helposti. Yleensä paasto olisikin hyvä lopettaa kevyesti esim. hedelmällä, mutta se harvoin onnistuu. Samaa ajattelin itse ensimmäisellä kerralla ja jotenkin sen lopettaminen ja lupa syödä ruokaa oli jotenkin niin hienoa, että tietenkin meni överiksi. Ei kuitenkaan mihinkään kebab-linjalle, vaan kuivahedelmiin, suklaisiin, luomuruisleipään- ja juustoihin.



Se sallitun syömisen huuma oli ja on yleensä todellakin vain hetkellistä. Kun saa syödä oikein luvan kanssa ja vielä niinkin hyvää kuin leipää, niin kyllähän sen nyt tyhmäkin tietää, ettei se yhteen palaan jää. Sitten ollaan kierteessä - maha on kipeä, mutta kun on lupa syödä, niin otetaan vieäl yksi pala! Kun jokin ruoka on niin hyvää (ainakin hieman vääristyneiden makuhermojemme kertomana), sitä harvoin tulee syötyä se tarvittava ja kohtuullinen määrä. Tämän olen huomannut monen kypsennetyn ruoan kohdalla. Toki kesällä tuli vedettyä kuivahedelmiä ja suklaatakin "hieman" enemmän kuin hengissä pysymiseen olisi tarvinnut. Kuitenkin nyt vihdoin ja viimein on alkanut tuntumaan, että kroppa sanoo aika helposti, kun raja on tullut vastaan.

Olen aina syönyt suuria määriä, mikä on kehotyypilleni ominaista. Ruoansulatus (tuli, agni) on todella tehokas ja nopea. Se on kuitenkin petollista, eikä tarkoita, että paljon syöminen olisi hyväksi. En tiedä onko siinä sitten jotain psyykkistä mukana, mutta olen edelleenkin huomannut, että syödessäni jotain kypsennettyä raakaruoan lisänä, niin sitä tulee helposti syötyä liikaa, kun taas esim. smoothieta tai salaattia ei oikein taas pysty syömään liikaa. Kypsennetty lisuke (esim. pavut, juusto tai tofu) ei jotenkin täytä tai ravitse samalla tavalla kuin tiivis ja tehokas raakaruoka. Usea havainto ja oma kokemus aiheesta sai minut nyt jättämään kypsennetyn täysin pois toistaiseksi.

Edelleenkin korostan, että 100% raakaruoka ei välttämättä toimi kaikille ja varsinkaan aluksi, kun keho on enemmän tai vähemmän tottunut täysin erilaiseen ruokaan. Lisäykset kannattaa tehdä pikku hiljaa ja miettiä aina omaa taustaansa. KAIKKEIN TÄRKEINTÄ ON, ETTÄ RAVINTO TUNTUU HYVÄLTÄ JA ETTÄ SIITÄ EI OTA STRESSIÄ! Kaikki, mikä ravitsee myös mieltä ja sisintäsi, ravitsee myös kehoasi. Olen myös huomannut, että elämässä kaikki tapahtuu parhaiten itsestään, mitään yrittämättä. Jos teet jotain egosi mieliksi, niin silloin ajautuu sivuraiteille.

Kokonaisuudessaan toinen paasto sujui todella nautinnollisesti. Nälkä oli poissa, vaikka toki pieni vatsankurina on normaalia. Otin kyllä ruoan tuoksuista kaiken irti, se on mielestäni jo puoliksi syömistä. Samoin huomasin, että ruoan laittaminen ja syöminen vievät vaan aikaa paremmalta: Mehun hörppäseminen salaatin nakertamisen sijaan voi joissain tilanteissa olla kätsyä, kun kiinnostavia asioita on ympärillä niin paljon, ettei malttaisi syödä! Tähän sitä pyritään eli syömiseen vain elääkseen. Muita, sekä hetkellisiä että pysyvämpiä nautintoja on mielin määrin.

Muitakaan oireita ei ollut, väsymystä, palelua jne. Olin keskimääräistä virkeämpi ja päätin myös alkaa panostamaan omaan rentoutumiseen ja sammuttaa koneen illalla jo hyvissä ajoin.

Itse tehdyt mehut Vitamixin ja siivilällä suodattamisen kanssa olivat mahtavia ja ne tulevat takuulla jäämään päivittäiseen tai ainakin viikottaiseen menuuni. Ajattelin pitää vihdoin viikottaisen mehupäivän, joka olisi suositeltavaa ihan jokaiselle siinä vaiheessa, kun on siihen valmis. Mehut tuovat kaivattua vaihtelua smoothieille ja salaatille.

Mehun muodossa saat tarvittavat vihreät vielä paremmin imeytyvänä kuin salaatissa!!!

Esim mehujani, annokset ainakin 2 lasia

Vihannesunelma


- Muutama pala parsakaalia, sekä kukka- että varsiosaa
- Sama satsi kukkakaalia
- Pari porkkanaa
- Omena tai kaksi
- Viherjauhetta ja/tai spirulina/chlorella
- Hieman laatusuolaa

Raikas orange


- 3 appelsiinia
- banaani
- Sellerin varsia muutama
- Viherjauhetta ja/tai spirulina/chlorella
- Hieman laatusuolaa

Suodata siivilän kanssa lasiin tai syö kuituineen! Mehustin on tietty myös must, jos sellainen on!

7 kommenttia:

  1. Vaikka oma paastoni oli paastoasi paljon helpompi(käytin mehuista myös kuidut,ja pähkinämaitoakin käytin)niin pari päivää paaston jälkeen ei oikeastaan edelleenkään tehnyt mieli mitään muuta kuin vihanneksia ja hedelmiä.3.päivänä paaston lopettamisen jälkeen söin palan leipää ja join kupin kahvia,tuloksena oli kauheat vatsaväänteet.Eli tosiaankin pitää jatkaa erittäin kevyesti paaston jälkeen.

    VastaaPoista
  2. Johtuisikohan ne vatsanväänteet enemämnkin siitä mitä syö kuin paljon? Kahvi ja leipä ei kuulosta kauhean vatsaystävälliseltä noin ylipäätään :)

    VastaaPoista
  3. Mitä mieltä olet rokotuksista lapsille / vauvoille?
    Entä Haitin tilanteesta? Tuetko ylipäätänsä hyväntekeväisyyttä?

    VastaaPoista
  4. Kun on töissä ei ehdi hirveesti miettiin sitä syömistä paastoa lopettaessa. Tapaan lopettaa paaston puoliskalla omenaa tai luumulla, lounaaksi vähän salaattia ja muuten paastojuomilla. Viimeksi ei tullut niin nälkäkään, mielitekoja kylläkin.
    Joskus aikoinaan ensimmäisillä paastoilla söin lopettamisiltana puoli pussillista kuivattuja hedelmiä, olo oli aivan hirvee sen jälkeen. Joka kerta on oppinut jotain uutta itsestään :D
    Leipää en ole syönyt paaston jälkeisinä päivinä ihan heti.
    -Basilika

    VastaaPoista
  5. Hienoa, että paastosi sujui hyvin. Itse olen paastoillut aikanaan Vogelin paastopaketin sisällön turvin. Muuten menivät hyvin, mutta vihannesmehut muistaakseni vähän yököttivät ;). Greippi- ja mustaseljamehua olisin juonut vaikka kuinka! Mutta kaikenkaikkiaan paastot olivat ihania puhdistautumissessioita, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

    Ensimmäisen paaston jälkeen tosin söin hyvällä ruokahalulla tonnikala-munakasrullan ja meninpä vielä juhlimaankin, joten sen lopetus ei mennyt oikein mallikkaasti! Toisen kerran sitten jo olin fiksumpi ;)

    VastaaPoista
  6. Mehupäivä kuulostaa hyvälle... Kerro esimerkki mitä suosittelisit yhdelle päivälle!

    -Miia

    VastaaPoista
  7. Just tuon olen itsekkin huomannut, että jos syö jotain raskasta keitettyä ruokaa niin tulee helposti syötyä aivan liikaa ja sitten olo jälkeenpäin on ihan paska :D Se menee jotenkin ahmimiseks.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...