Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

22.11.2009

Sky is the limit

Tänään innostuin kirjoittamaan treenaamisesta ja boot campista onkin jo toivottu juttua "hihhulijuttujeni" sijaan. Boot Campista kerroin aiemmin hieman tässä ja lisätietoa halukkaille aiheesta tältä sivustolta. Jukka ja Heikki rocks!

Oma kokemus tunnista:

Tunnin treeni oli hyvin erilainen, mitä odotin. Siinä ei menty lähellekään maksimitehoja, vaan tehtiin omassa tahdissa helppoja, kokonaisvaltaisia liikkeitä. Hiljaisuudessa pystyi paremmin kuuntelemaan kehoa ja tekemään liikkeet sopivalla temmolla ja vastuksella. Olo oli tunnin jälkeen todella energinen, kaukana kaikkensa antaneesta -mihin olemme tottuneet. Treenin jälkeen jatkaisi todella virkeänä päiväänsä verrattuna normaaliin olotilaan. Tässäkin pitää uskoa, että vähemmän on enemmän ainakin pidemmällä tähtäimellä. Olen varma, että tämäntyyppinen treenaaminen yhdistettynä uusiin ravinto-oppeihi(mme) on todella tehokasta - jos vaan on mahdollisuus herätä klo 6 aamulla treenaamaan:)

Boot Campissa ei suorituskyvyllä ole mitään rajoja, vaan on mahdollista oppia vaikka käsilläkävelemään - oli lähtötaso mikä tahansa! Only sky is the limit...

Ohjaaja näyttää mallia...


Olen kertonut treenikokeiluistani- ja historiasta tässä ketjussa ja seuraavassa taas hieman kertausta, ajatuksia ja päivitystä:

Olin pienenä ja koulussa hyvä liikunnassa, mutta en saanut kannustusta/virikkeitä harrastaa sitä vapaa-ajallani. 20 ikävuoteen saakka intressini olivat lähinnä ei-niin-terveellisissä ajanvietteissä ja erilaisten nautintoaineiden avulla turrutin itseni yhä kauemmas siitä, mitä oikeasti tarvitsin. Tiesin sisimmissäni haluavani liikkua ja toisinaan "kadehdin" lenkkeilijöitä. Pistin jo tällöin ajatuksen kytemään, että minähän jaksan vielä juosta pitkiä lenkkejä.

Koska parikymppisenä en päässyt haluamiini opiskelupaikkoihin ja ehkä jälkeenpäin halusin onnistua jossain (huono itsetunto, niinkuin vähän kaikilla), päätin spontaanisti alkaa kuntoilemaan ja kehittymään siinä. Siitä lähtien olen joko pumpannut lihaksia, käynyt erilaisilla tunneilla (erityisesti spinning, bodycombat), lenkkeillyt, hieman tanssinutkin sekä harrastanut myös rauhallisempia lajeja pilatesta ja joogaa. Samaan aikaan aloin syödä "terveellisesti" ja liikkuessani vähintään 3 kertaa viikossa on rutiini pysynyt sen enempää yrittämättä päällä. Liikkumiseni on jälkeenpäin ajateltuna ollut toki hyvä asia, koska olen kuitenkin enimmäkseen nauttinut siitä. Tosin siinä on ollut jonkinlaisia suorittamisen ja pienimuotoisia pakkomielteisiä piirteitäkin.

Elämäntapa on kuitenkin ollut yllättävänkin helppo, eikä se ole tuottanut minulle minkäänlaisia pinnistelyjä ja olenkin päässyt hyvin pitkälle lähtötasoon nähden. Vaikka en pidä itseäni erityisen kilpailuhenkisenä (ehkä hieman, koska Pittaa), päätin juosta puolimaratonin kesällä 2005 ja samoin olen haastanut itseäni ja merkannut tavoitteita ylös myös lihaskunnon puolella.

"Valaistuin" liikunta-asioissa ainakin osittain reilu pari vuotta sitten, kun tutustuin kahvakuuliin ja toiminnalliseen treeniin. Siihen loppui yhden lihaksen pumppaaminen ja proteiiniuskovaisuus (ainakin osittain). Olin ollut siinä uskossa, että kiinteä ja lihaksikas kroppa on tavoittelemisen arvoista ja että sen avulla saisi jotain ulkoista lisäarvoa. Arvot alkoivat pikku hiljaa muuttumaan...

Toiminnallinen treeni on muutakin kuin hyvä ja kiva ulkomuoto kropassa. Mitä eroa sitten toiminnallisella harjoittelulla on perus salitreeniin nähden? Ensinnäkin, toiminnallinen (funktionaalinen) treeni harjoittaa samaan aikaan koko kehoa kokonaisvaltaisesti. Se on paljon luontevampaa ihmiselle, kuin eristävä "pumppaus". Se lisää monipuolisesti voimaa, koordinaatiota, liikkuvuutta sekä tasapainoa (mitkä ovat todella surkastuneet nykyihmiseltä). Toiminnallinen treeni voi olla joko voima/lihaskuntopainotteinen (vähemmän toistoja isommalla vastuksella) tai enemmän aerobinen (enemmän toistoja pienellä vastuksella). Parasta on yhdistellä eri tasoisia treenejä.

Harjoitettuani pari viime vuotta toiminnallista lihaskuntoa ja yhdistämällä siihen joogaa ja lenkkeilyä olen saavuttanut haluamiani tuloksia. Tämäntyyppistä treenimuotoa voin suositella kaikille. Ravintoasioista en tässä yhteydessä saarnaa, mutta tärkeämpää olisi olla ensin sisäisesti- ja sitten fyysisesti kunnossa. Vinkkiä saa mm. kurssiltani. Periaatteessa myös jooga on ayurvedan käytännön harjoitusmuoto, jota tulisi harjoittaa vasta, kun perusteet eli filosofia on omaksuttu. Täällä joogaa pidetään ensisijaisesti venyttävä liikuntamuotona. Onhan se sitäkin, mutta myös paljon muuta.

Jos olet lukenut hieman pidempään blogiani, muistat varmaan, että olen kesän ja syksyn ajan keskittynyt lähinnä joogaan, johtuen osittain lonkkavaivastani (joka edelleen on vaiva, tosin pienempi), sekä siitä, että olen etsinyt ja löytänyt uskomatonta, sisäistä tasapainoa. Olen tehnyt juuri sitä, mitä keho on tarvinnut ja pyytänyt. Juuri tällä hetkellä se pyytää joogan lisäksi myös lihaskuntoa, mikä on ihan luonnollinen jatkumo.

Innostuin asiasta juuri parin viikon aikana, ensin käytyäni Jukan bootcamp-ohjauksessa Helsingissä ja kuultuani pari mittaustulosta, jotka molemmat suosittelivät enemmän "hiki"treeniä vahvistamaan "detox" prosessia. Nyt olen pari viikkoa taas tehnyt innoissani lihaskuntoa - käyttäen apuna kahvakuulia sekä oman kropan painoa ja osittain myös käsipainoja. Treeni on tuntunut tosi hyvältä, vaikka joogaaminen on hieman vähentynyt. Mielenkiintoista on erityisesti se, että kahvakuulani (12kg) tuntuu nyt kevyemmältä kuin ennen ja pystyn tekemään useita tempauksia, joita ennen pystyin tekemään vain pari. Pitäisi ostaa jo painavampi kuula.

Todella tärkeä asia niin ravinnossa, liikkumisessa kuin kaikessa muussakin on oman kehon kuunteleminen, mikä ei nykyihmiselle ole mikään helppo juttu. Olemme tottuneet treenaamaan musiikin tahdissa/paukkeessa, viemään kroppaamme äärirajoille=hapolle, mikä ei ole se kovin juttu. Entä jos treenaaminen voisi olla iloista, nautinnollista, mukavaa ja antoisaa? Suorittaminen ja treenaaminen kehitys-vihkon kansa on mielestäni ehkä hieman vanhanaikaista. Aivot eivät todellakaan pääse lepäämään keinovaloisessa ja mölyisessä jumppasalissa.

Bootcamp-treeni tehdään hiljaisuudessa, joka mahdollistaa kehon signaalien paremman kuuntelun. Suosittelen myös omassa "valmennuksessani" lähtemään liikkeelle hiljaa, tehden liikkeitä täysin omalla tasolla ja kunnolla. Kehittyminen ei tule vain siitä, että jaksaa aina vaan tehdä kovempaa ja isommilla painoilla tai juoksemalla enemmän ja enemmän, vaan siihen liittyy lukuisat muut tekijät, eikä vähimpänä oma mieli.

Uskon vahvasti olevani tekemisissä luonnollisen liikkumisen kanssa enemmän lähivuosina. Vielä keväällä mietin, lähdenkö opiskelemaan ravintoterapeutiksi vai pt:ksi (personal traineriksi). Onneksi en lähtenyt kumpaankaan, koska minulla olisi nyt niin paljon poisopittavaa. Mahdollisuudet ovat tällä hetkellä rajattomat, kun osaa itse etsiä sen oleellisen tiedon sekä viettää aikaa parhaiden asiantuntijoiden seurassa:) En kuitenkaan poissulje opetuksen kaikkia hyötyjä, mutta paljon voi oppia ilman titteleitäkin.

Luonnollinen suuntaus myös liikkumisessa on kyllä selkeästi näkyvissä isommissa piireissäkin. Kesällä kerroin näistä Five Fingers-kengistä, joissa tuntuma maahan on jotain käsittämättömän hienoa. En ole pystynyt nauttimaan lenkeistä enää normilenkkareilla käytettyäni näitä. Lauantai-iltana olikin huvittava kontrasti, kun ensin kävin cittarissa ihan kaameassa ruuhkassa joululaulujen pauhatessa taustalla! (Jo tähän aikaan, käsittämätöntä!) Keikan jälkeen lähdin lenkille sysipimeään metsään tähtitaivaan valaistessa jaloissani five fingersit. Se oli niin sen arvoista. Huomaan rauhoittuvani parhaiten puiden ja metsän ympäröimänä, mikä on luontevaa, koska tarvitsen vastapainoksi maa-elementtiä. Meniköhän tämä taas sivuraiteille...:)

Jos siis haluat olla hyvässä kunnossa, mutta olet tympääntynyt käymään salilla iänikuisissa rasvanpoltto- spinning-pump -tunneilla ja maksamaan itsesi kipeäksi vuosien jäsenyyksistä, hyvä vaihtoehto on hommata sali kotiin:) Tarvitset vain kahvakuulan (ehkä jatkossa 2), käsipainot (valinnainen), joogamaton (valinnainen) sekä hieman tilaa. Tarvitset ehkä myös hieman opastusta ja ehkä hyvän treeniohjelman. Jos olet kiinnostunut, voin tehdä sinulle hyvän treeniohjelman pienellä korvauksella (taas huom. en ole Personal Trainer - ainakaan vielä!) Mutta olen itse saavuttanut hyviä tuloksia sekä kokeillut eri juttuja ja osaan arvioida mikä toimii ja mikä ei. Olen myös käynyt kahvakuulakurssilla ja saanut runsasti ohjauskurssin käyneeltä henk.koht. valmennusta.

Paketin ottajat saavat alennusta myös hoidoistani ja toisinpäin. Tarkoituksena olisi tehdä myös jonkunlaisia treeniohjelmia/videoita osallistujille, joita voisi netistä katsoa. Kaikki on niin helppoa nykyään and only sky is the limit:)

Olin opettamassa porukoilleni joogaa (menestyksestä en tiedä, koska äidilläni oli vaikeus olla edes normaalissa risti-istunnassa) ja isäni lähetti minulle ylemmän kuvan sessiosta. Alempi kuva oli isäni sommitelma otsikolla "Mökä Maharishi" - Intia innostukseeni viitaten:)

Mökä on oma kisulikollini (järjestyksessään 2/4), mutta ei pysty enää olemaan kerrostalokämpässä, vaan asustaa luksus omakotitalossa ja kesäisin mökillä saalistaen ahkerasti. Tunnetaan myös nimellä "musta pantteri", kokoa löytyy sekä lihasta että hieman ylimääräistä (kiitos ruokkijien) yli 9 kg!

Keväinen kahvisvideoni

10 kommenttia:

  1. Hyvä kirrjoitus.

    Tuo käsilläseisonta on kyllä todella "tiukkaa" ja hyvää treeniä. Itse treenailen kämpillä ihan vaan seisomalla seinää vasten käsillä. Siitä voi sitten lähtä tasapainoilemaan ja tekemään punnerruksiakin.

    Olen jostain kuullut että tämä pää alaspäin seisonta olisi muutenkin terveellistä jonkin kannalta?? Laittaa kuona-aineita liikkeelle tai jotain vastaavaa?

    VastaaPoista
  2. Wau, osaisinpa mäkin seisoa käsilläni!

    VastaaPoista
  3. Sky is the limit - todellakin ja rohkeus on se kaiken perusta. Ilman rohkeutta on turha haaveilla käsilläseisonnasta.

    Itse huomaan ainakin, ettei se niin vain luonnistu, jos on vähänkin itsetunto matalalla ja epävarma fiilis pään sisällä. Jatka samaa rataa asettamatta henkisiä esteitä itsellesi!

    VastaaPoista
  4. Oikeassa olet "Sky is the limit". Pidetään tavoitteita yllä ja vaelletaan uutterasti niitä kohti taas tälläkin viikolla.

    VastaaPoista
  5. Tuollainen bootcamp tekisi mullekin hyvää! Mietin just että kuntoiluni on vähän pudonnut alaspäin viime aikoina kipeän olkapään vuoksi,mutta pitäisi kyllä tehdä vähän enemmän kuin nykyään.Ennen osasin seistä tuolla tavoin;ehkä sitten taas kun olkapää on ok.

    VastaaPoista
  6. Itse liputan mahdollisimman monipuolisen liikkumisen puolesta, koska silloin kroppa ja eri ominaisuudet (liikkuvuus, voima, tasapaino) kehittyvät tasapuolisesti. Bootcamp, jooga ja kahvakuulailu vaikuttaa aika hyvältä paketilta :)

    Eiköhän me joku joogapätkäkin väsätä ;)

    VastaaPoista
  7. hmmm.. pieni kannanotto personal trainereiden puolesta.. Se, että olet opiskellut personal traineriksi, ei tarkoita sitä, että treenautat asiakkaitasi yksipuolisesti ja ilman mielenkiintoa, ei todellakaan! Kun mainitsit tuossa, että onneksi et lähtenyt opiskelemaan pt:ksi koska muutoin olisi niin paljon poisopittavaa, nousi karvat hieman pystyyn ;) Koulutuksen paras anti on siinä, että opit ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta (tosin siitäkin pintaraapaisun). Se mitä lähdet asiakkaittesi kanssa toteuttamaan, on oma asiasi ja osa ammattitaitoasi. Koulutus antaa välineet toimia, mutta kokemuksen kautta keräät ammattitaitoa. Saat itse päättä mihin suuntaudut ja mikä on sinun vahvuusalueesi.Se voi hyvin olla crossfit, bootcamp, girya jne. On toki niitäkin trainereita, jotka katsovat putkilasien läpi ja junnaavat asiakkaiden kanssa vuositolkulla salilla. Mutta itse kannatan toiminnallista harjoittelua mahdollisimman pitkälle (kuulatreeni ja bootcamp vain esimerkkinä)

    Ja kaikella kunnioituksella suosittelen, että ennen kuin sinulla on vahvaa tietämystä ihmisen anatomiasta ja fysiolgiasta niin jätä treeni-ohjelmien teko ammattilaisille. Ala on vielä suomessa nuori ja kaikenlaisia hmmm, no "puoskareita" on liikenteessä, mikä syö alan luotettavuutta.

    Sinulla on valtavaa tietoa ravitsemuksesta ja todentotta tuo ravitsemusneuvojaksi opiskelu olisi turhaa. Jatka siis sen parissa kehittyen, koska siinä sinulla on mahdollisuudet vaikka mihin :)

    VastaaPoista
  8. Pahoittelen, jos en ole vastannut joihinkin kommentteihin, sähköpostini tulvii ajoittain:) Kysykää uusiksi jos en vastaa johonkin.

    MIguel: Kyllä, niinkuin muutkin jooga-asanat liikuttavat tavaraa sekä verta että kuonaa, sekä mm. venyttävät marmapisteitä = puhdistavat. Suosittelen lämpimästi päällä/käsilläseisontaa:)

    Anonyymi: Kiitos, olen otettu viimeisestä lauseesta. En halua dissata pt koulutusta, koska tiedän että se on hyvä peruspohja ja siitä voi sitten suuntautua itse lisää. Itseoppia voi kuitenkin myös paljon. Ilmaisutyylini on välillä - ehkä valitettavan kärkäs.

    Vahva tietämys fysiologiasta/anatomiasta? Vaikka aiemmassa lauseessa sanoit, että siitä tulee koulutuksessakin vain pintaraapaisu. Hmm..

    Toiminnallinen treeni harjoittaa kehoa kokonaisuutena, joten treeniohjelman tekeminen on mielestäni aika turvallista.

    VastaaPoista
  9. Itseoppia voi toki ja paljonkin. Ja moni alalle hakeutuva on ollut vuosia kiinnostunut liikunnasta ylipäätään ja hakenut tietoa, jolloin jonkinlainen pohja jo on. Tätä itseoppimista jatketaan vielä vuosia ja vuosia koulutuksen jälkeenkin, eli en missään nimessä sano, että itseoppiminen on huono asia. Pitää vaan jonkin koulutuksen kautta hankkia hyvä "suodatin" käyttöön, jotta pystyy kriittisesti analysoimaan mielinmäärin löytyvää tietoa.

    Ehkä kommenttini ei antanut sitä kuvaa mitä hain :) Tarkoitus ei ollut kehua koulutusta vaan luoda arvostusta ammattiin. Eli koulutus on pintaraapaisu monista asioista niinkuin sanoin. Ammattitaitoisella ihmisellä on kuitenkin pohjalla joku anatomian ja fysiologiantuntemusta laajasti antava koulutus (fysioterapeutti urheiluhieroja, kiropraktikko jne.) Ja näiden asioiden tuntemus on mielestäni ensisijaisen tärkeä, jotta pystyt esimerkiksi perustelemaan antamasi liikuntaohjelmat asiakkaalle. Ja onhan siinä myös turvallisuuskysymys. Korostan tätä ehkä siksi, että olen liian usein joutunut korjaamaan jonkun toisen huonon työn tuloksia.

    Toiminnallinen harjoittelu harjoittaa kehoa kokonaisuutena kyllä, mutta myös tässä liikkeet voi tehdä väärin. Keho on valtavan hyvä kompensoimaan esimerkiksi heikkoja lihaksia vahvemmilla. Eli ihan vain välttyäkseen lihasepätasapainon aiheuttamilta selkä, lonkka, polvi, niska-hartia jne ongelmilta, on hyvä että tietää kehon toiminnasta.

    Tulipa taas tekstiä :) En sano, että sinusta ei olisi treeniohjelmien tekijäksi. Pystyisit varmasti tekemään hyvän kuulatreeni ohjelman, joogasta puhumattakaan. Mutta ennen kuin lähdet toimimaan itseoppineena personal trainerina, niin vietä jatkossakin aikaa asiantuntijoiden seurassa ja opi parhailta :) Olen itse ollut alalla kymmenen vuotta ja teen näin edelleen. Nöyrällä asenteella pääsee pitkälle.

    Tsemppiä siis! Ja runsaasti pisteitä innokkuudestasi :)

    VastaaPoista
  10. Juu, tarkoitus ei ole käyttää pt -nimikettä. Yritän pysyä nöyränä ja oppia ja opetella jatkuvasti lisää. Koulutus ei ole poissuljettu.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...