Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

8.10.2009

Vaihteeksi prodee!

Maistoin tänään erittäin laadukasta proteiinijauhetta Nutribodya ja voin sanoa, että herkumpaa proteiinijuomaa- tai smoothieta en ole ikinä maistanut. Nutribody koostuu tummasta riisi- ja vihreästä herneproteiinista ja sen aminohappokoostumus on yhtä hyvä kuin heralla. Siinä ei myöskään ole lisäaineita, keinotekoisia makeutusaineita, kolesterolia, sokeria, gmo:ta, soijaa, vehnää, maitoa tai munia eli se on sopiva erityisesti allergikoille. Se on makeutettu aidolla vanilijalla ja stevialla. Vaniljahan on yleensä kaikkea muuta kuin luonnollista.

Katso myös keväinen proteiinipostaukseni ja mielipiteemme erilaisista lisistä täältä. Nutribodylla on parempi biologinen arvo kuin lihalla ja elimistö pystyykin hyödyntämään siitä 80%, kun taas lihan hyödyntämissuhde on vaivainen 20%. Koska tuote on näinkin laadukas, voimme päätellä, ettei se ole halvimmasta päästä. Mutta kysymys onkin, haluatko rakentaa solulsi/kehosi nopeasti määrällä vai hitaasti, mutta laadulla?



Tässä herkkuaamiaisessa- tai välipalassa on mansikoita, banaania ja Nutribodya - ai jai mikä maku!

Riku-rawfoodist (ja edelleen kahvakuulien heiluttaja) lupaa kertoa havainnoistaan tuotteen ja treenin suhteen kuukauden jälkeen. Itse en koe tällä hetkellä tarvitsevani lisäproteiinia sen proteiinin takia, mutta tätä valmistetta voisin käyttää sen kokonaisravintoarvon ja erityisesti maun takia. Oloni on ollut loistava ilman "himo"treeniä ja kevyesti ja kohtuullisesti syöden. Saa nähdä kauanko tämä joogavaihe kestää - tässä prosessissa nimittäin on havaittu tiettyjen vaiheiden tuleminen tietyssä järjestyksessä useallekin henkilölle.

Tämänhetkiseen vaiheeseeni kuuluu myös laiskuus ruoanlaiton suhteen (edelleen). Olen hieman kyllästynyt vihanneksiin ja avokadodippiin ja tänään kävin pitkästä pitkästä aikaa ostamassa tofua. Se sopii kaikille kehotyypeille (Kaphalle tosin suositellaan vain lämmitettynä) ja vaikka soija yleensä on edelleen hieman kysymysmerkki, ei pienien määrien syöminen silloin tällöin luulisi haittaavan (mutta luomua pitää olla!).

Tärkeintä on syömisen jälkeinen olo, etenkin sitten kun pystyt oikeasti aistimaan sitä oloa. Se aistiminen on monella vielä kaukaista, kun kroppa on enemmän tai vähemmän tukossa. Itse vielä keväällä ihmettelin, että mikä syömisen jälkeinen "fiilis" ja mikä "tunne", kun Nutrixissa kehoitettiin fiilistelemään voin ja margariinin eroa. Puhdistautuessasi kehosi alkaa kommunikoimaan pikku hiljaa paremmin ja sen pitäisi alkaa antamaan sinulle välitöntä palautetta ateriasta. Jos syömisen jälkeen olet väsynyt, turvonnut, ärtynyt, tyytymätön, kyltymätön tai sinulla on mitä tahansa negatiivisia fiiliksiä se voi olla merkki, että syöt epätasapainottavia ruokia tai että ruokailussasi on jokin muu, mikä mättää.

13 kommenttia:

  1. Melko kallista näkyy olevan tuo Nutribody! Mikäli se on erittäin riittoisaa niin voisi ehkä harkita...

    VastaaPoista
  2. 75 euroa/kilo on kyllä muille kuin myyjän parhaille kavereille vähän liian kova hinta. Kalliit on herkut.

    VastaaPoista
  3. Sitä saa myös ulkomaisista nettikaupoista halvemmalla jos viitsii etsiä, niinkuin mekin tehtiin!

    VastaaPoista
  4. Aamusmoothieeni laitoin taas pikkasen Nutribodyä, mustikkaa, päärynää, hieman banaania, siemeniä, vihreää - ja taas top 3:n meni. Jauhe on tosi riittoisaa ja pienikin määrä tuo tarvittavan makeuden ja ihanan maun.

    VastaaPoista
  5. Mihin tuo perustuu, että lihan proteiinista pystytään hyödyntämään vain 20%? Ja mitä se hyödyntäminen tarkoittaa tässä yhteydessä, imeytymistäkö? Entä tuo NutriBodyn 80%, onko se valmistajan itsensä ilmoitus, vai jonkun riippumattoman lähteen?

    VastaaPoista
  6. Tuo 20% viittaa kaiketi tässä tapauksessa yhdistelmään seuraavista tekijöistä:

    Lihan proteiinisisältö, eli kuinka paljon esim 100g:ssa lihaa on proteiinia (n.20%-24%),

    Biologinen arvo, eli se määrä, joka nautitusta proteiinista muuntuu kehossa kudokseksi (naudanlihassa 70). Biologinen arvo -mittaustapa perustuu kananmunan proteiiniin, jota pidettiin aikoinaan ylivertaisen proteiinin lähteenä eli kananmunan biologinen arvo on 100.

    Proteiinin netto hyötysuhde, eli se kuinka paljon nautitun proteiinin aminohapoista muuttuu ihmiskehossa proteiiniksi (naudanlihassa 73).

    Proteiinihifistely on sikäli mutkikasta, että mikään noista tavoista ei kerro koko totuutta proteiinin hyötysuhteesta, tai hyödystä sitä käyttävän terveydelle/suorituskyvylle.
    Tuon nutribodyn valmistaja kertoo mielestäni melko puolueettomasti eri proteiininlähteiden hyödyistä ja haitoista sivuillaan:
    www.nutribodyprotein.com/protein-types.php

    Onhan se aikalailla selvää, että helpoin (ja ehkä halvinkin) tapa pakata muskelimassaa on syödä paljon lihaa ja heraproteiinia, mutta onko se terveellisin tai paras tapa, riippuu pitkälti omista tavoitteista ja elämänasenteista.

    VastaaPoista
  7. Eli ilmeisesti kirjoittaja on ymmärtänyt tuon asian täysin väärin tuon NutriBodyn sivuilta. Kyllä, lihassa on proteiinia joku 20-25%. Sen sijaan biological value on 70-80 ja aminohappojakauma aika lähellä ihmiselle optimaalista. Eli on täysin virheellistä väittää, että lihan proteiinin hyödyntämissuhde on vain 20%.

    Jos nuo kasviproteiinit olisivat proteiinikoostumukseltaan ja hyödynnettävyydeltään ylivertaisia eläinproteiiniin nähden, niin tuollaisesta olisi varmaan sitten ihan näyttöäkin olemassa? Eikö silloin noilla kasviproteiineilla pitäisi kasvaa lihakset paremmin kuin eläinperäisellä ravinnolla? Miksi tällaista ei ole havaittu missään tutkimuksissa?

    Tuolla NutriBodyn sivuilla muuten pisti silmään tällainen lause: "And meat protein is not particularly nutrient dense, inflicting a significant number of calories on your body along with the protein."

    Tuo on aika erikoinen väittämä, kun liha on erittäin hyvä useimpien mikroravinteiden lähde:
    http://www.ravitsemusjaterveys.fi/luonnon-omat-monivitamiinit/


    Jos joku haluaa uskoa noihin väitteisiin eläinperäisen ravinnon epäterveellisyydestä, jota ei tosin ole oikein pystytty todistamaan mitenkään, niin sitten uskoo. Mutta on ihan hölynpölyä väittää, että liha ei olisi hyvä proteiininlähde.


    Kyllä nuo kasviproteiinijauheetkin on varmaan hyviä proteiinin lähteitä, kunhan vaan aminohappojakaumat kohdallaan ja eivät ole soijaperäisiä. Mutta hinnat on kyllä ainakin vielä erittäin suolaisia, kyllä on katteet kohdallaan.

    VastaaPoista
  8. Niin, en sanoisi ,että Heidi on ymmärtänyt asian täysin väärin, sanavalinta voi olla väärin. Tuo 80-20 suhde on enemmänkin tuota

    "And meat protein is not particularly nutrient dense, inflicting a significant number of calories on your body along with the protein."-

    juttua eli mitä ajetaan takaa on se, että syöt 100 grammaa lihaa, saat 20 grammaa proteiinia, syöt 100 grammaa nutribodya, saat 80 grammaa proteiinia.
    Liha on hyvä proteiininlähde, muttei paras, näin asian käsitän.

    Samaa voi soveltaa muihinkin lisäravinteisiin, eli lihaa täytyy syödä määrällisesti enemmän saman proteiinimäärän saamiseksi. Tämän takiahan lisäravinteita on varmaan aikoinaan lähdetty kehittelemäänkin, kun ei ole haluttu syödä lihaa useampaa kiloa päivässa ja saada siitä ylimääräiset kalorit, rasvat ym.

    En kyllä tiedä väitetäänkö missään suoraan, että lihakset kasvaisivat paremmin kasvisperäisellä proteiinilla, lähinnä nuo väitteet kohdistuvat parantuneeseen suorituskykyyn, virkeämpään ja kevyempään oloon ja yleiseen hyvinvoinnin tunteeseen, joista nuo jälkimmäiset ovat ainakin vaikeasti mitattavia, yksilökohtaisia juttuja.

    Koko proteiinitopic on yksi kasvissyönti vs. lihansyönti asetelman kiistellyimpiä juttuja, tutkimustuloksia on paljon suuntaan ja toiseen, paljon oikeata faktaa sekoittuu jenkkityylisiin mainoshehkutuksiin jne. Kasvisruokavaliolla tarvittavien aminohappojen saanti vaatii enemmän työtä mutta lienee täysin mahdollista.
    Monilla kasvissyöjillä ei lihasmassan kasvattaminen toisaalta ole edes tavoite, mutta ei myöskään suurimmalla osalla lihansyöjistä.

    Itse söin aika monta vuotta heraa ja purkin rahkaa ennen nukkumaanmenoa + tietty kanaa ja riisiä päivällä.
    Kyllä sitä pattiakin sitten oli, tosin tuntuu, että on käsivarsissa ja reisissä joku geneettinen oikku, kun ne kasvavat todella pienellä treenillä, hartiat taas eivät niinkään (tämähän meni ihan pakkotoisto.com jutuksi nyt XD). Kuitenkin, tällä hetkellä haluan syödä monipuolisemmin ja kuunnella omaa kehoa, kokeilla erilaisia juttuja ravinnossa ja reenissä, ja pitää mielen avoimena.

    VastaaPoista
  9. No eihän tuossa nyt mitään järkeä vertailla lihaa ja proteiinivalmistetta ja niiden proteiinimäärää per 100 grammaa. Lihasta suurin osa on vettä, joten luonnollisestikaan se ei voi sisältää proteiinia tuon enempää. Eikö pitäisi sitten ennemmin vertailla lihaa ja tuoretta hernettä ja riisiä ja niiden proteiinipitoisuuksia? Totta kai aina konsentraatissa on enemmän sitä haluttua ainetta kuin kokoruoassa.

    Ja tuossa kyllä nimenomaan sanotaan, että lihan proteiinista pystytään hyödyntämään vain 20%. Lisäksi tuo on vielä sotkettu siinä samassa kappaleessa biologiseen arvoon. Kyllä tuosta saa lukija sen kuvan, että _lihan_sisältämästä_proteiinista_ vain 20% pystyttäisiin hyödyntämään.

    VastaaPoista
  10. Noita hintoja vielä tutkailin. Ilmeisesti tuolta NutriBodyn omasta kaupasta tuota saa 50 dollarin hintaan, eli Suomeen kotiin kannettuna varmaan jotain 40 euron paikkeilla. Tuo jo kuulostaa hiukan järkevämmältä hinnalta, vaikka sekin toki on kolminkertainen hinta vaikkapa heraan verrattuna. Mutta jos tilaa riisiproteiinia ja herneproteiinia vaikka iHerb:stä ja sekoittelee ja maustaa itse, niin kilohinta jää jo alle 20 euron, mikä alkaa olla jo reallistinen hinta. Ehkä tuota voisi tuolla tavoin hankittuna jo harkitakin koittavansa.

    Tokihan tuolla ei välttämättä voimaharjoittelun yhteydessä ole kaikkia samoja hyötyjä kuin heralla, mutta varmaan ainakin hyvä vaihtoehto niille, jotka herasta saavat ongelmia.

    VastaaPoista
  11. -heidi:
    >Sitä saa myös ulkomaisista nettikaupoista halvemmalla jos viitsii
    >etsiä, niinkuin mekin tehtiin!

    Miksi sitten linkität kalliiseen suomalaiseen kauppaa, jos itse ostat muualta halvemmalla?

    VastaaPoista
  12. Laitoin nopeasti sen linkin, kun en heti muistanut mistä jauhe tilattiin. Piti muutenkin poistaa linkki jo aiemmin.

    VastaaPoista
  13. Itse käytän hamppuproteiinia, mutta ajattelin testata jotain noista herne-riisi-sekoituksista. Noi Puhdistamon hinnat ovat kyllä ihan omaa luokkaansa kaikissa tuotteissa eli sieltä nyt en tietenkään tätäkään aio hankkia. Hyvä kuitenkin, että alkaa heralle ja soijalle löytyä yhä enemmän muita vaihtoehtoja.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...