Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

19.10.2009

Nesteistä energiaa

Aloitin tänään kolmen päivän nestepaaston, jonka aion toteuttaa omatekemillä smoothieilla mehustimen puutteessa (vielä). Aikomuksena on ollut paastota jo aiemmin syksyllä, kun se on yleensä suositeltavaa aina vuodenaikojen vaihtuessa, ja koska keväisestä ensimmäisestä paastostani jäi niin hyvä fiilis ja jälkimaku. Käytin silloin sitruunasta ja vaahterasiirapista tehtyä juomaa, hieman teetä sekä luomukasvislientä. Jos suunnittelet sitruunamehupaastoa suosittelen juomaan juoman pillillä, jotta hampaat välttyisivät suurimmilta vahingoilta.

Tein keväällä jopa suolihuuhteluja, mutta nyt en aio olla niin "radikaali". Muistakaa myös, että paastoa ei ayurvedan mukaan suositella kaikille kehotyypeille, ainakin vatatyyppien tulisi olla varovaisia asiassa. Myös Pitalle ei kovin monen päivän paastoa suositella, koska "alituinen nälkä" voi aiheuttaa psyykkeen tasolla enemmän haittaa kun hyötyä (pystyn samaistumaan). Kaphatyypit sen sijaan voivat paastota viikkojakin ja se on heille jossain määrin suositeltavaakin.

Paaston sijaan kaikki voivat pitää vaikka kerran viikossa nestepäivän, jolloin nautitaan vain itsetehtyjä ravinteikkaita mehuja tai smoothieita. Ravinto imeytyy tehokkaammin nesteen muodossa ja näin ruoansulatus saa levätä ja energiaa vapautuu muualle. Itse tehdyt juomat voivat olla hyvinkin täyttäviä, näin ainakin itse olen todennut. Olo on todella hyvä ja täyttynyt smoothien jälkeen, mikä ei aina ole välttämättä vaikka salaatin jälkeen. Vaikka salaatti on loistovalinta muuten, se ei silti ole helpoin ruoansulatukselle, varsinkin, jos aineksia ei pureskella kunnolla.

Silti valitsen useimmiten rouskuteltavan ruoan, koska se jotenkin houkuttelee enemmän. Kokeilen myös, auttaisiko tämä kuuri ummetukseen, jota minulla on ollut viime aikoina. Ulkomailta tilaamani ayurvedinen valmiste kyseiseen vaivaan on ilmeisesti jäänyt tulliin, kun sitä ei ole kuulunut:( Tämä taitaa olla piakkoin aika yleinen ongelma, kun tietous asioista lisääntyy ja ihmiset tajuavat, että ulkomailta saa vaikka mitä, jos osaa etsiä!

Tämän päivän ensimmäiset juomani olivat seuraavat:

Aamupala:
- Lehtisalaattia reilusti
- Mansikoita, mustaherukkaa n. 2 dl
- Päärynä
- Spirulinaa 1 rkl
- Hampunsiemeniä hieman
- Sumaroot jauhetta hieman
- Kookosöljyä 1 rkl
- Hieman vuorisuolaa
- Hieman steviaa
- Vettä

Lounas (kuvassa)
- Punakaalta
- Lehtisalaattia hieman
- Päärynä
- 2 omenaa
- Hieman wakamelevää
- Spirulinaa 1 tl
- Hieman vuorisuolaa
- Puolikas avokado
- Korianteria tl
- Persiljaa tl
- Vettä

(Lämmitin juomaa hetken vesihauteessa)

Olen metsästänyt painotaloja, jossa voisin teettää flyereitä ja esitteitä yrityksestäni. Jos joku haluaa tehdä tarjouksen tai antaa suosituksia niin mielelläni otan vastaan: heidi@navadina.net. Asia alkaa olemaan aika akuutti.

Kunniamaininta myös Pirkkalan Citymarketille, koska luomuvalikoima siellä on ainakin tuplaantunut! Olen käynyt siellä jo parin viikon ajan kassit täynnä luomutavaraa: Omenoita, päärynöitä, tomaattia, banaania, appelsiinia, salaatteja, porkkanaa, kesäkurpitsaa, chiliä, inkivääriä, avokadoa, selleriä ja tänään huomasin myös luomulihavalikoimankin lisääntyneen. Oli myös muita lihoja kuin jauhelihaa luomuna (itse ostan siis kissoille) Hienoa toimintaa ja jätin kyllä palautetta myös kauppaan. Cittariin siis!

9 kommenttia:

  1. Moi Heidi,
    Kimberly kirjoitti juuri blogissaan kookosöljystä ja hänen kantansa oli että sitä ei kannattaisi laittaa vihersmoothieen, en muista sanatarkkaa perustetta mutta muistaakseni suurinpiirtein että mitään raskaampaa ja "tukkivaa" ei kannattaisi laittaa jotta kasvisten/hedelmien imeytyminen on tehokkaampaa. Onko sulla eriävää tietoa kun itse sitä käytät?

    AK

    VastaaPoista
  2. Moi AK, ja kiitos kommentistasi. Se on mielestäni "maku- ja kehotyyppiasia". Jos syö ateriaksi tai aamiaiseksi pelkän smoothien, rasva tuo siihen mielestäni tarvittavaa täyteläisyyttä, mutta ilmankin voi olla parempikin, etenkin jos on huono ruoansulatus tai jos on raskaampi rakenteeltaan (Kaphoille ei suositella paljoa rasvoja).

    Toki aina mitä yksinkertaisempi ruoka, sen paremmin sulava. Kevyenä välipalana vihersmoothie on ehkä parempi ilman rasvoja, joten tilanteen mukaan! Itse koen kookosöljyn tuovan tarvittavaa täyteläisyyttä ja sopivan omalle kehotyypilleni hyvin. Voi myös tehdä kompromissin eli 2 erilaista smoothieta päivässä, jossa toinen on kevyempi ja toinen täyttävämpi.

    VastaaPoista
  3. Hei,

    Haluaisin kiittää Heidi sinua hyvästä blogistasi. Tutun kanssa tuli puheeksi raakaravinto ja kävi ilmi, että seuraamme molemmat blogiasi, joka on varmasti paras suomenkielinen raakaravintoblogi.


    Näin länsimaisen lääketieteen opiskelijana ja tulevana lääkärinä haluaisin vain huomauttaa, että ummetusta aiheuttavat kuidunpuutteen lisäksi mm. vähäinen veden juominen, vähäinen liikunta, stressi, useat lääkkeet (rautavalmisteet, tulehduskipulääkkeet, lihasrelaksantit ym), kaliumin puute jne. Suolihuuhteluja ei kannata myöskään harrastaa liika, sillä ne saattavat "laiskistaa" suolta ja pahentaa siten ummetusta.

    Smoothieista puheen ollen: itse lisään usein pellavansiemenöljyä pari teelusikallista aamuisin vihersmoothieeni, siitä saa omega-3-rasvahappoja.

    Pia

    VastaaPoista
  4. Hei!

    kyselisin vähän nokkosesta, nimittäin minua askarruttaa, että paljonko vastaa esim desi kuivattua nokkosta tuoreena? Finelilläkään ei ole kuin pelkästään tuore nokkonen listallaan. Jostain sivulta löysin tietoa, että desi nokkosjauhetta vastaisi kahdeksaa desiä tuoretta, mutta jauheen ostaminen tulee kyllä aka kalliiksi, jos esim. aikoo maidon (kalsiumin takia) korvata nokkosella.

    Onko sinulla havaintoja, että mistä saisi edullisimmin ostettua kuivaa nokkosta? Itse en ennättänyt kesällä poimia talteen ja nyt harmittaa. Pienen satsin sain ja kokeilin tehdä smoothieta. Ei paljoa poltellut mutta hieman kitkerä maku tuli. En tiedä sitten johtuiko nokkosesta vai jostain muusta (esim vehnälese, jota oli runsain määrin). Käytin nokkosen ja vehnäleseen lisäksi kookosöljyä, mustikkaa ja mustaherukkaa sekä auringonkukansiemeniä.

    Olisi kyllä loistavaa, jos maidon saisi nokkosella korvattua. Eläinkunnan tuoteista kala tuntuisi olevan lähes pakollinen D-vitamiinin takia ainakin, ellei pillerinä halua sitten ottaa. Ja saahan niistä omegojakin. Ihania ovat nuo sienetkin, mutta aika kalliita ovat ainakin kaupan kanttarellit!

    -Solinar-

    VastaaPoista
  5. Anonyymi:

    Unohda hetkeksi se turvallinen ajatus, että maidosta saatava D-vitamiini on jotenkin välttämätön. Jätä maito kokonaan pois ja kokeile vaikka puolen vuoden ajan, kuinka keho reakoi. Itse tein näin. Ajattelin maidon olevan jopa korvaamaton, mutta kokeiltua puoli vuotta ilman maitoa, olen edelleen täysin terve ja hyvinvoiva. Enkä ole miettinyt hetkeäkään yhtään D-vitamiineja tai muita maitoon liittyviä juttuja. Liikun paljon ja kulutan energiaa huomattavasti. Ja edelleen voin hyvin ja olen terve. Hmm, siispä haluaisin tällä sanoa, ettei kaikkea tarvitse niin syvällisesti alkaa pohtimaan. Kokeile itseesi, yritä unohtaa mielestäsi tavat ja tottumukset. Vapauta mielesi ja anna kehosi tuottaa tarvittavat vitamiinit. Aika vähällä ihminen pärjää, eikä tarvitse ainakaan maitoa, pisaraakaan. Tai ehkä joku voi tarvita, itse en, ehkä et sinäkään.

    VastaaPoista
  6. Pia: Voi kuinka kiva kuulla! Eipä näitä suomalaisia raakaravintoblogia kauheasti vielä olekaan. Kiitos vinkeistäsi, mielellään kuulen myös muita näkökantoja ja lisäyksiä kirjoittamiini asioihin. Itselläni tuskin kyllä noista mainitsemistasi johtuu ummetus. Nyt se on täysin poissa, kun olen nestekuurilla:)

    Solinar: Hmm, enpä osaa sanoa tuohon nokkosasiaan (kuivattu/tuore - määrät), kun en ole itse kuivattua ostanut. Todennäköisesti kuivattua tarvitsee paljon vähemmän. Toisaalta tuore on aina tuore.

    Tarkoitit varmaankin kalsiummääriä nokkosen ja maidon kohdalla. Oma näkemyksi on tämä: Kun aletaan kiinnittämään kokonaisruokavalioon huomiota tarkoittaen sitä, että huomioimme myös ravintoaineiden imeytymisen (=tehokkuuden) pelkkien suositusmäärien sijaan alkaa ravintoaineet imeytymään niinkuin niiden pitäisi, jolloin tarvitaan määrällisesti suosituksia vähemmän kyseisiä ravintoaineita. Kärjistäen täten ei tarvitse syödä sitä nokkospuskaa päivässä vaan vähempikin riittää.

    Kun alamme lisäämään tärkeitä mikroravinteita (kivennäisiä- ja mineraaleja) ja unohdetaan makrot (proteiinit, hiilarit ja rasvat) alkavat ravintoaineet imeytymään paremmin. Suolisto alkaa toimimaan ja hyödyntämään saadut ravinteet vähemmistäkin määristä. (Olemmeko ennen miettineet kalsiumin määriä...) Kalsiumia saa nokkosen lisäksi myös muista vihreistä vihanneksista ja seesamisiemenistä hyvin. lisää: http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/Ca.html

    En luottaisi pelkkään kalaan D-vitamiinin lähteenä ja omegatkin on mitä on, jos kala on tehotuotettua ja paistettua. Ota lisävitamiini tässä tapauksessa. Hampunsiemen on loistava omegoiden lähde. Maidossakin D-vitamiini on lisätty jälkeenpäin, joten siihenkään en luottaisi.

    VastaaPoista
  7. Kiitoksia paljon taas vinkeistä! Myönnän kyllä, että noudatan helposti rojallisesti joitain tiettyjä asioita, mutta eiköhän niistäkin ajan kanssa pääse! Ja epävarmuus pitäisi tietysti heittää kaivoon samalla. Jännä muuten, ettei fineliltä edes löydy hampunsiemeniä tai terveellisiä pähkinöitä listaltaan. Onneksi netissä on kuitenkin paljon lähteitä.

    Onko jotain hyviä nyrkkisääntöjä noissa ruokien imeytymisjutuissa että miten hyötyisi parhaiten ja millä määrillä?

    Ja sit vielä Ayurvedahoitoja koskien, olisiko tilaa jonnekin joulukuun alkuun? Olisi kiva varmistaa tuo kehotyyppiasia ja saada muutenkin lisävinkkejä esim. ruokavalioon.

    Onnittelut myös blogisi menestymisestä :) Itsekin päivittäin käyn täällä lukemassa!

    -Solinar-

    VastaaPoista
  8. Kävinkin katsomassa noita Ayurveda-sivujasi. Tän kuun loppuun ois se kehotyyppitestikin vaan 20 e? Oisko sinne vielä tilaa? Ajattelin varmaankin jatkossa sitten ottaa tuon sarjakorttisysteemin, joten itse hoidon voisin ottaa vasta sinne joulukuun alulle. Siihen ei ilmeisesti kuitenkaan sisälly tuota täydellistä kehotyyppitestiä?

    -Solinar-

    VastaaPoista
  9. Solinar: Fineli on aika, miten sen sanoisi, perinteinen laskuri, mutta paremman puutteessa nyt menee. Nyrkkisääntöä imeytymiseen ei valitettavasti ole, koska kaikki riippuu täysin suolistosi kunnosta. Pyri monipuolisuuteen ja tunnustele, mikä sopii sinulle.

    Voit tilata ensin vaikka sähköisen analyysin (laita meiliä) ja tulla sitten joulukuussa hoitoon niin voin kohdallasi katsoa sitä kehotyyppiasiaa vielä paremmin:)

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...