Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

31.10.2009

Kehotyypit ja kahvihetki -tunnistatko itsesi?

Löysin mielenkiintoisen keskusteluketjun eräältä foorumilta (johon pitäisi enemmänkin tutustua) liittyen ayurvedan kehotyyppeihin ja guniin. Keskustelu liittyi "kahvi ja jooga" - ketjuun:

"D. Chopra oli tiivistänyt doshien luonteen mukavasti eräässä luento sarjassaan. Vata, pitta ja kapha keskustelevat. Vata puhuu mitä sylkisuuhun tuo nopealla tahdillaan, pitta yrittää osoittaa tietävänsä enemmän ja olevansa oikeassa kaikissa näissä asioissa. Kapha ei jaksa osallistua keskusteluun, mutta kuuntelee ja aika ajoin tiivistää edeltävien jorinat rennosti yhteen nerokkaan tyhjentävään lauseeseen. Minkä jälkeen pitta yrittää osoittaa tietävänsä sitäkin enemmän ja vata jatkaa asiasta viidenteen."

"Tai sitten kapha seuraa tylsän passiivisena, eikä juuri ymmärrä keskustelun nyansseja tai kulkua, mutta täräyttää kuitenkin jonnekin väliin jonkin yksioikoisen kommentin joka ei ota huomioon suurta osaa keskustelulle olennaisista tekijöistä. Outoa että kapha esitetään ainoastaan positiivisessa valossa, siinä missä vataa ja pittaa katsotaan etupäässä negatiivisena. Vatasta voisi positiiviselle puolelle mainita esimerkiksi kapasiteetin abstraktien asioiden hienosyiseen käsittelyyn ja jatkuvaan muuttumisvalmiuteen, pittasta taas intohimoisen draivin tuoda asiaan järjestystä ja selvyyttä."

"...jokaisella kahvi siis tuntuu hyvältä, koska oma tyyli mistä on tottunut pitämään stimuloituu. Sosiaalinen ympäristö ei silti välttämättä koe asiaa samoin. Vataa miellyttää ajattelun nopeuden kiihtyminen, mutta ulos päin näyttää, että vähäinenkin punainenlanka olisi ajattelusta hukkumassa. Pitta kokee itsensä tehokkammaksi, mutta muille se saattaa näyttää vain aggressiivisuudelta ja ylimielisyydeltä. Kapha saa itsensä liikkeelle ja tämä on helpompi tulkita positiiviseksi vaikutukseksi suhteessa edellisiin."

Tässä vielä lisää analyysia keskustelun luonteesta guna-teorian muodossa:

"Keskustelujen modus operandihan määräytyy enemmän guna-teorian vaikutuksen alaisuudessa. Tamas-keskustelija pyrkii päihittämään vastapuolensa kykenemättä rakentamaan edes omaa teoriaansa, rajas-keskustelija pyrkii kaikin keinoin päihittämään vastapuolen ja vakiinnuttamaan oman näkemyksensä, ja sattva-keskustelija puolestaan pyrkii punnitsemaan kaikki näkökulmat ja saapumaan lähtökohdistaan riippumatta totuuteen.
"

"Näinollen meillä on yhdeksän peruskategoriaa, eli kolmenluontoiset keskustelijat kolmen laadun (guna) alaisuudessa. Mikäli jotakuta kiinnostaa laajemmin, tästä voisi aloittaa oman keskustelunsa. Jokaisella luonnolla on omat hyötynsä ja haittansa, kapha ei missään nimessä ole Chopran yksioikoisesti esittämä hypoteettinen ideaaliluonto. "

Tässä ja tässä lähteet ja lisää keskustelua. Tulen perehtymään guniin varmasti myöhemmin, tämä vain pieni pintaraapaisu kehotyyppien psykologiseen puoleen. Gunista olen kirjoitellut aiemmin täällä ja lisää on tulossa jossain vaiheessa...

3 kommenttia:

  1. En tunnista :( Mikään noista ei ole lähelläkään minua.

    VastaaPoista
  2. Mä kyllä tunnistin itseni...ja tunnistin monta lähimmäistänikin :). Se on sitten eriasia haluanko sitä aina myöntää ;)

    VastaaPoista
  3. Loistava esimerkki kahvipöytäkeskustelusta. Osui ja upposi.Juuri kuin me. Toki en saanut samaa tulosta kehotyyppianalyysistä, mulla tulokset oli sillä puolella aika tasaväkiset.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...