Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

24.10.2009

Dreaming of India

Käynnissä on viimeinen Ayurveda kurssiviikonloppu ja Intiakuumeeni on todellakin nousussa pimeän vuodenajan myötä. Olen edelleen niin onnellinen kyseisestä kurssista ja yllätyn siitä kerta toisensa jälkeen. Tänään opettelimme intialaisen kasvo- ja päähoidon, joka ei ole sama, kuin yleisemmin tunnettu intialainen päähieronta. En ole ikinä ollut niin rentouttavassa hoidossa ja tämä oli kyllä kurssin paras hoito ikinä! Kirjoitan hoidosta tarkemmin pian nettisivuilleni, kun lisään sen palveluihini harjoiteltuani sitä hieman, mutta on kyllä uskomatonta, että tällaistakin on olemassa.

(kuva Shirodara-hoidosta)

Kurssilla tuli taas paljon muutakin hyvää asiaa ja onneksi asioiden oppiminen ja oivaltaminen jatkuu päivä päivältä. Olen kirjoitellut täällä jonkin verran happo-emästasapainosta ja testannutkin omaani hieman ja asia on mielestäni jopa tärkein huomioonotettava seikka ravinnossa, koska suurin osa vaivoistamme ja elintasosairauksistamme johtuu liiallisesta happamuudestamme tai happomyrkytyksistä. Monet ovat varmasti tutustuneet asiaan ja erilaisiin happo-emäs - taulukoihin ja kyllä; lähes kaikki muut ruoka-aineet ovat happamoittavia, paitsi kasvikset, marjat ja hedelmät, mutta tämä seuraava saattaa olla monelle uutta tietoa.

Happamoitumista ei aiheuta vain yksittäisten ruoka-aineiden palamisvaikutus ruoansulatuksessamme, vaan se on hyvinkin kokonaisvaltainen prosessi, jota ruoka-aineiden lisäksi aiheuttaa:

- Lääkkeiden käyttö
- Ilmansaasteet, lisäaineet, muut vieraat kemikaalit
- Stressi
- Melu
- Viha
- Pelko
- Pettymys
- Olemassaolon kamppailu (nykypäivän elämäntyyli- ja arvot)
- Liialliset fyysiset ponnistukset

Liiallinen kuntoilu/urheilu siis happamoittaa kehoasi! Jokainen voi miettiä kohdallaan missä se liiallisuus menee, mutta ei kai sitä turhaan puhuta maitohapoista ja muutenkin, eikö kaikki meille "luonnoton" ole luonnotonta myös kokonaisvaltaisesti. Vaikka kuntoilua, painoharjoittelua jne. yleisesti suositellaan, ne suositukset ovat mielestäni hyvin kapeakatseisia. Tietysti urheilemisen tuottamat hapot voidaan kompensoida todella emäksisellä ravinnolla. Tämänlainen ravinto ei vain käsittääkseni ole ainakaan vielä kovinkaan yleinen noissa piireissä. Mutta tämä siis oma mielipiteeni ja sanon sen entisenä "suorittaja" / teholiikkujana. (Nykyisenä joogina:)) Kohtuudella tai kevyemmin parempi.

Lisäksi happamuutta aiheuttaa:

- llman pidätys sisällä (kaasu, röyhtäileminen), mikä on yleistä (ilmavalle) vatatyypille. Ei siis saisi pidätellä mitään (vaikka sitten toinenkin vaihtoehto on huono).
- Liika lämpökäsitelty ruoka
- Nesteenpuutos
- Suolessa tapahtuva käyminen
- Hormonijärjestelmän häiriöt
- Mahan ja suolen toimintahäiriö
- Munuaisten vajaatoiminta
- Hapenpuute
- Kivennäisaineiden puute

Ruoka-aineista mainittakoon nyt vielä lihan, sokerin, viljan, kahvin ja nautintoaineiden lisäksi pahikset colajuoma, liiat proteiinit ja ylellisyysherkut (rasva, sokeri, jauho - yhdistelmät).

Emäksisöiviä asioita (erityisesti vihreiden) kasvisten lisäksi ovat:

- Hyvät ajanvietteet (=luonnollisemmat)
- Vapaa-aika
- Rakkaus
- Lisäravinteet (mahdollisimman luonnolliset)
- Valo
- Raitis ilma
- Emäskylvyt
- Luontaishoidot (erityisen hyvä emäksisöijä on Ayurvedinen hieronta! - mistäköhän sais...)

Eli tärkeintä tässäkin se kokonaisvaltaisuus. Voit syödä 7 kertaa enemmän vihreitä kasviksia kuin happamuutta aiheuttavia tuotteita, mutta samalla treenaat tosi paljon tai stressaat itseäsi töissä jolloin eliminoit positiivisen vaikutuksen. Tunteet= psyyke, ravinto=fyysisessä kehossamme, sekä sielu= aito minä on se kolmen kopla, jonka täytyy tehdä tiivistä yhteistyötä, jotta homma toimisi. Kuten joskus kesällä kirjoittelin, ravinto on vain pieni osa...

Saimme kurssilla myös kirkastetun voin eli gheen ohjeen, josta tulen kertomaan varmasti lisää myöhemmin. Sen verran Intiafiiliksiä kurssilla kerrotut tarinat herättivät, että oli pakko kokata kotona hieman lämmintä intialaista. Onneksi emme ole heittäneet kaikkia paistinpannujamme meneen! Maukkaan, mausteisen, intialaisen aterian voi tehdä kuitenkin ilman maito- ja viljatuotteita:



Intialainen kasviscurry (vaihtele vihanneksia makusi mukaan)

- Kukkakaali
- Paprika
- Puolikas tuorechili
- Selleriä pala
- Puolikas sipuli
- Hieman lanttua
- Ystävämme Kara kookoskerma 1 prk
- Juustokuminaa, korianteria, inkivääriä, currya, kaikkia n. 1 tl tai maun mukaan. Hieman vastaostamaani Celtic Sea Salttia

Pilko kasvikset, sipuli ja chili pieniksi. Lämmitä ensin kookosöljyä (n. rkl) ja lisää siihen mausteet, sekoittele. Lisää sitten sipuli ja myöhemmin pilkotut kasvikset. Lopuksi kookoskerma. Yritä olla syömättä kaikkia kerralla, ei ole helppoa!

7 kommenttia:

  1. Mistä tuota ystäväämme Kara kookoskermaa voi ostaa?

    VastaaPoista
  2. Mä oon huomannut, että mausteinen lämmin intialaisehko ruoka sopii ihan kivasti näin pimeänä ja kylmänä vuodenaikana raakaruokailujen kaveriksi silloin tällöin, kunhan sen just pitää vegaanisena ja viljattomana. Ei ole kroppa kitissyt lämpimästä ruoasta yhtään, ainoastaan kypsät kasvikset maistuvat vähän hassuilta. Ja voihan sen lautasen yhä täyttää ainakin puolilleen raaoilla kasviksilla, niin pysytään paremmalla puolella! :)

    VastaaPoista
  3. Missä opiskelet ayurvedaa? Olen surffaillut luonnonmukaisten hoitomenetelmien kursseja ja olisi mukava tietää missä olisi laadukasta opetusta?

    VastaaPoista
  4. Hei :) Ajattelin kysäistä sinulta ayurvedaan liittyvän kysymyksen. Mä olen testien perusteella vata-pitta tyypiltäni. Osaatko neuvoa mitä voisin esimerkiksi syödä, jotta vilukissana lämpenisin vähän. Suomen koleat ja kylmät vuodenajat eivät aina tunnu hirveän hyvältä. Eli tietäisitkö kertoa jonkin hyvän vinkin?

    VastaaPoista
  5. Karasta on kohta varmaan puutos kaupoista. Ainakin S-kaupoissa olen huomannut olevan, kuten s-market ja sokos.

    Johanna: Totta:) Ei mielestäni pidä olla ehdoton, jos mieli tekee jotain. Ja todella terveellistä voi ruoka olla myös hieman kypsennettynä, varsinkin jos käyttää luomuvihanneksia ja laadukkaita monipuolisia mausteita.

    tainituuni. Frantsilassa opiskelen (tai opiskelin..nyyh) Suosittelen lämpimästi! Ensi vuonna jälleen kurssia siellä:) Toki muita kursseja on aiemmin.

    Anonyymi: Ei muuta kuin kehotyyppianalyysia tilaukseen minulta, 20€ enää tämän kuun loppuuun :) Todella alihinnalla menee. Pari vinkkiä tässä: Lämmintä (tyypillesi sopivaa) yrttiteetä pitkin päivää ja aamuinen öljyhieronta seesam - tai tyyppiöljylläsi.

    VastaaPoista
  6. Hei!
    Olen seurannut blogiasi jo jonkin aikaa ja huomannut, että suosittelet monesti Kara-kookoskermaa, joka ei kuitenkaan ole luomulaatuista. Muistaakseni sen tuoteselosteessa on myös monia lisäaineita. Onko sinulla siis jokin erityinen syy tämän tuotteen käyttöön luomuvaihtoehtojen, esimerkiksi Bionan ja Worldfoods-merkin tuotteiden sijaan?

    VastaaPoista
  7. Tästä Karasta on kyselty ennenkin. Siinä on pikkasen sakeuttamisaineita, mutta ei väri-makeutus-säilöntäaineita, transrasvaa eikä kolesterolia. Se kertoo mielestäni paljon, että tuote säilyy vain 1 max 2 päivää avattuna. Luomuudesta en osaa sen enempää sanoa, luomukookoskermat tietty hyviä kanssa, en ole ehtinyt tutustuun niihin. Kara vaan on ainakin mahtavan makuinen ja helposti saatavilla.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...