Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

18.10.2009

D-vitamiinia sienistä ja jodia levistä

Aiemman postaukseni kommenteissa kysyttiin jodista, joka on kilpirauhasen toiminnalle välttämätön hivenaine. Jos emme syö viljaa, maitoa tai lihaa, joita syödessä saa toki jodia, mutta myös paljon muutakin ei niin hyvää extraa, kannattaa huomioida jodin saanti muista lähteistä. Jodin puute voi aiheuttaa kilpirauhasen liikakasvun eli struuman.

Ruokasuoloihin on toki lisätty jodia, mutta synteettiset lisäykset raffinoidun suolan kanssa ei ehkä ole se suositeltavin juttu. Kasvikunnan tuotteista kaali, sipuli ja sienet sisältävät jodia, mutta parhaat lähteet ovat varmaankin levät, erityisesti Kelp, Spirulina, Chlorella ja Wakame. Niissä on myös huikeasti muita ravinteita; kalsiumia, magnesiumia, useita vitamiineja, proteiineja ja kuituja. Jodin liikasaanti voi olla haitallista erityisesti raskaana oleville, joten kohtuus tässäkin. Lisää jodista ja vegaaniruokavaliosta.

Sitten sieniin. Kuka väitti, ettei luonnosta saa enää tähän vuodenaikaan kovinkaan helposti tarzanruokaa? Taisin olla minä itse jokin aika sitten. Olin elämäni ensimmäistä kertaa sienessä ja vaikka aluksi ei meinannut löytyä mitään, lähdimme pois hurjan suppilovahverosaaliin kanssa. Vaikka suppilovahvero ei ehkä ihan superravintoa sanan varsinaisessa merkityksessä ole, on se silti mielestäni erittäin suositeltava ja maukas ruoka.

Kyseinen sieni on loistoruokaa myös siksi, että se on hyvä D-vitamiinin lähde kanttarellin kanssa. D-vitamiinia emme kovin helposti täällä saa, johtuen pimeydestä, joten ottakaa ihmiset ihmeessä se päivittäinen lisätabletti, mielellään reilusti suositukset ylittävä! Tämä mies puhuu asiaa ja oikeastaan harva asiaa enään kiistääkään. D-vitamiinisuositukset ovat pahasti alakantissa!

86-v mummoni kaatui eilen ja mursi lonkkansa. Hänellä on yllätys yllätys osteoporoosi ollut jo vuosia ja D-vitamiinin puutos on varmaan suurimpia altistavia tekijöitä kyseiseen tautiin. Suomi on osteoporoosin kärkimaa ja samalla kärkimaa maitotuotteiden käytössä. Ehkä se kalsiumin määrä ei olekaan se juttu. Ajattelin hankkia hänelle super D-vitamiinit ja muutenkin parantaa (lisäyksillä) hänen liha- ja maitopitoista ruokavaliota. Toipuminen ravinnon avulla on parasta hoitoa, eikä ikinä ole liian myöhäistä korjata soluja - parantua - ja olla elämänsä kunnossa.




Tässä tein todella maukkaan sienimuhennoksen, joka on vielä raaka. Suppilovahveroita ei siis tarvitse kypsentää ja napsin niitä jo metsässä muutaman. Laitoin sieniä myös kuivatukseen kuivuriimme.

Sienimuhennos

- Suppilovahveroita pieneksi pilkottuna
- Pilkottua sipulia
- Hieman oliiviöljyä
- Hieman soijakastiketta
- Tuorechiliä pilkottuna
- Vuorisuolaa
- Yrttejä, esim. persiljaa

Sekoita ainekset keskenään. Tarjoilin pilkottujen kasvisten; tomaatin, bataatin, kesäkurpitsan, salaatin sekä Wakame-levän kanssa.

Tämä oli ehkä itselleni hieman tulinen satsi kiitos tomaatin, sipulin ja chilin - sitä saa mitä tilaa - eli ei parasta kehotyypilleni - joten Kaphat taas kokkaamaan:) Kiitos tuhannesti Marille, jonka lähettämä kuva on nyt täällä Kapha-jälkkärissä:)

Oli muuten metsässä eväänä ihan huippu trail-mix, eli sekoitus macadamia pähkinöitä, tuorechiliä, kurpitsansiemeniä ja vuorisuolaa. Aineita voi soveltaa oman maun mukaan, mutta ihan loistokorvike suolapähkinöille ja "hieman" laadukkaampaa herkkua!

8 kommenttia:

  1. Kaalta en kilpparivammaisille suosittelisi kypasänäkään paljoa, kun on goitrogeenistä tavaraa.
    "Normi kilppari vammaselle" jolla tsh on noussut seleeni on hyvä muuntoon, viljojen käyttöä kannattaa myös miettiä.

    T: Niina

    VastaaPoista
  2. Itse lisäilen wakamea ja norihiutaleita ainakin yhteen ateriaan per päivä. Mielestäni nuo sopivat vähän joka paikkaan :), esim. misokeittoon, viherpirtelöön, juuresmuussiin, pataruokiin...

    Liikasaannista en oikeastaan ole huolissani, sillä käyttämäni määrät eivät ole järjettömiä. Ennemminkin olisin huolissani raa'an valkokaalin napostelusta (goitrogeenit), mutta kun se vaan on niin herkkua! (Tuntuupa muuten jotenkin nurinkuriselta olla huolissaan kaalinsyönnistä, kun jotkut kiskovat lisäaineövereitä päivä toisensa jälkeen :))

    VastaaPoista
  3. Kaikista kovin D-vitamiini ja ravinto-asiantuntija Suomessa lienee Neonomide.

    terveysfasisti.blogspot.com

    www.tiede.fi/keskustelu/laaketiede-ja-terveys-f11

    VastaaPoista
  4. Kyllä Neonomideä kannattaa lukea, myös tässä ketjussa on hyviä näkemyksiä: http://www.luomuttajat.fi/phpbb/viewtopic.php?f=15&t=57

    VastaaPoista
  5. Aika hauskan jutun muuten huomasin, jodin suositus: 120-200µg/vrk, max 600µg/vrk (fineli)

    - Spirulina (3g, 1tl): 1080.8µg

    Että näin. :p

    VastaaPoista
  6. Sienissä oli muuten vaan D2-vitamiinia, ei D3:sta. Kyselin finelin taulukosta jos ne haluisivat laajentaa kantaansa D-vitamiinin suhteen, sain seuraavanlaisen vastauksen:

    "D3 muodossa on Finelin suurin osa ruokien D-vitamiineista. Sienet on merkittävin D2 -muodossa oleva lähde.
    Ystävällisin terveisin, Merja Paturi"

    VastaaPoista
  7. Japanissa saadaan jodia rannikkoalueilla jopa 200 mg päivässä, joten eiköhän ole päivänsaelvää että mm. rintasyöpä on täällä mielettömän yleistä juuri jodin ja Deen puutteen vuoksi.

    - Neo

    VastaaPoista
  8. Luoja on luonut Suomen metsät D vitamiinien puutteeseen, jota suomessa ei ole jos tunnet sienet !

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...