Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

23.9.2009

What's your dosha?

Ayurvedan kehotyypeistä toivottiin lisää tietoa ja tässä sitä tulee, ainakin hieman. Muistutan, että olen väsäämässä (hitaasti mutta varmasti) nettisivuja liittyen omaan yritykseeni sekä Ayurvedaan. Sivustolla tulee olemaan enemmän tietoa, kehotyyppitestiä, kehotyypeille sopivia reseptejä (kivaa!) jne. Päivittelen blogiini kuitenkin aina aiheesta myöskin. Ajattelin, että voisin tehdä viikoittain aina yhden postauksen liittyen Ayurvedaan, yhden herkkureseptin, yhden pääruokareseptin..Suunnitelmia saa olla. Käytännössä on kuitenkin tosi vaikea ennakoida, mistä kirjoittaa, koska se tapahtuu täysin spontaanisti.

Tässä siis hieman esimakua Doshista:

Olet saanut syntymässäsi prakritin, kehomielityypin, joka kertoo sinulle, kuinka sinun tulisi elää. Prakriti koostuu viidestä suuresta elementistä, eetteristä, ilmasta, tulesta, vedestä ja maasta ja syntymässä saamaasi kehotyyppiin vaikuttaa vanhempiesi elementtien suhde hedelmöityksen hetkellä. Prakriti hallitsee ruumiin kudosten muodostumista, ylläpitoa, tuhoutumista ja kuona-aineiden poistumista. Se vastaa myös psykologisista ilmiöistä, kuten pelosta, vihasta, ahneudesta, ymmärtämisestä sekä rakkaudesta. Et voi valitettavasti vaikuttaa tähän yhdistelmään, mutta voit pitää sen tasapainossa noudattamalla yksilöllisiä elämäntapaohjeita.

Viidestä elementistä muodostuu kolme tilaa=doshaa:

Eetteri ja ilma = Vata
Tuli ja vesi = Pitta

Vesi ja maa = Kapha


Meissä kaikissa hallitsevat siis kyseiset elementit ja niistä muodostuneet tilat hieman eri suhteissa. Toisessa on enemmän keveyttä eli ilmaa (Vataa), toisessa ilmenee aika ajoin kiukkua eli tulta (Pittaa) ja kolmas on rento ja vakaa - maa (Kapha). Jatkuvat kiukkupurkaukset, hermostohäiriöt ja liiallinen uupumus kertovat, että doshasi on mennyt epätasapainoon. Myös selkeät painonvaihtelut ja krooniset vaivat voivat johtua vaikka siitä, että noudatat itsellesi sopimatonta ruokavaliota. Ruoilla on myös ominaisuutensa. Jos syöt tulista ruokaa tulielementtisi lisääntyy ja seurauksena voit mennä epätasapainoon. Liian makeat maut taas ovat raskaita ja aiheuttavat ylipainoa Kaphalle, mutta taas rauhoittavat tulista Pittaa. Jos mauilla on samoja ominaisuuksia hallitsevan doshasi kanssa, on todennäköistä, että ne eivät sovi sinulle, joten on hyvä valita omaa doshaa tasapainottavia ruoka-aineita.

On normaalia olla kaksidoshainen, eli esim. Vata-Pitta. Selkeä yksidoshaisuus on harvinaisempaa, samoin kolmidoshaisuus eli tila, jossa kaikki kolme doshaa ovat samoissa suhteissa. Jos olet kaksidoshainen, kannattaa noudattaa ensisijaisesti hallitsevan doshan elämäntapaohjeita, mutta ottaa huomioon tiettyinä ajanjaksoina ja tietyissä tilanteissa myös kakkosdosha. Esim. vuodenajoista riippuu, onko syytä huomioida erityisesti tiettyä doshaa. Kuuma kesä on Pitan aikaa, muuttuva syksy Vatan ja talvi Kaphan. Kuten aikaisemmin kerroin, myös elämä on jakautunut eri doshien kesken: "Makea" lapsuus on Kaphan aikaa, keski-ikä Pitan ja muuttuva vanhuus Vatan aikaa.

Kehotyyppitesti on tulossa sivuilleni, mutta alustavan arvion omasta kehotyypistäsi (tai sinussa hallitsevasta tilasta) voit tehdä näillä vinkeillä:

VATA


Vataa hallitsee liike-energia ja vata-ihmiset käyttävät energiaansa aktiivisesti kuluttaen sitä vapaasti ja usein. Vata on yleensä fyysisesti kehittymätön, yleensä liian kookas tai liian pieni. Iho on kuiva ja kylmä. Vata on nopea liikkeissään ja mieliala muuttuu myös nopeasti. Vataa kuvaavat mm. seuraavat luonnehdinnat: Levoton, luova, huono kestävyys, viileä iho ja helposti paleleva.

Vatassa hallitsevat ilma ja tila/eetteri –elementit. Vatan vuodenaika on syksy. Näitä ominaisuuksia tasapainottaakseen suositellaan säännöllisiä elämäntapoja, säännöllistä ruokailua, aikaista nukkumaanmenoa ja matkustamisen välttämistä. Masennus ilmenee vatalla pelon ja ahdistuneisuuden muodossa. Tasapainossaan ollessaan Vata on aloitteellinen, innostunut, puhelias, herkkä ja nopea reagoimaan.

Vataa tasapainoittaa mm.

-Säännölliset tavat
-Hiljaisuus
-Huomiota nestetasapainoon
-Stressin vähentäminen
-Lämpö
-Säännöllinen ravinnon saanti
-Seesamiöljyhieronta
-Riittävä lepo

Vataihmiset kärsivät usein allegioista, jonka aiheuttaa joko ruoka tai heidän yliherkkyytensä. Hän tarvitsee ruokaa, joka rauhoittaa, maadoittaa ja ravitsee. Ruoan tulisi olla lämmintä (tai hyvin pilkottua), kosteuttavaa ja vahvistavaa ja koostua pääasiassa makeista, suolasista ja happamista mauista. Samalla aterialla ei tulisi yhdistää monia eri ruoka-aineita.

Ruoista sopivat:

- Makeat hedelmät
- Kypsennetyt (tai pieneksi pilkotut/blendatut) vihannekset (ks. tämä)
- Useimmat maito- ja viljatuotteet (mahdollisimman luomua)
- Vaalea liha, kala, katkaravut (laatu)
- Lähes kaikki pähkinät ja siemenet
- Lämpimät juomat

Vältettäviä:

- Kuivatut hedelmät
- Punainen liha (naudanliha pienissä määrin ok)
- Kofeiinipitoiset juomat ja limsat

Liikuntamuodoista Vatalle sopivia ovat kaikenlaiset tasapaino- ja venyvyysharjoitukset. Myös kevyet lajit jooga ja tanssi sopivat Vatalle.

PITTA

Pitta ohjailee kaikenlaisia energioita ja saa aikaan kuuman, öljyisen ja ärsytystä tuottavan vaikutuksen. Pitta on fyysisesti keskikokoinen ja hänen ihonsa on pehmeä ja lämmin. Pitta on tehokas, määrätietoinen ja järjestelmällinen. Hänessä hallitseva tulielementti antaa heille kiihkeyttä ja äkkipikaisuutta. He ovat kriittisiä sekä itselleen että muille. Liika kuumuus ja auringossa oleminen ärsyttää Pittaa. Pitta pitää kilpailemisesta, haasteista ja syömisestä. Pittaa kuvaavat seuraavat luonteenpiirteet: Kärsimätön, aikaansaava, terävä, tuomitseva ja älykäs.

Kesä on Pitan aikaa. Tasapainoinen Pitta on lämmin ja huolehtiva. Hyviä tasapainoharjoituksia Pitalle ovat mm. jooga ja meditaatio. Masennus ilmenee Pitalla epäonnistumisen ja hallinnan menettämisen pelkona. Epätasapainotilat liittyvät ruoansulatukseen, jossa tuli nousee. Iho-ongelmat, kyltymätön nälkä ja jano ovat Pitalle tyypillisiä.

Pittaa tasapainoittaa:

-Kohtuullisuus
-Viileys
-Rentoutuminen
-Aikaa luonnon kauneudelle
-Levon ja toiminnan tasapaino
-Kiihokkeiden välttäminen

Ruoista sopivat:

- Makeat hedelmät ja vihannekset (erityisesti vihreät vihannekset ja lehdet)
- Useimmat palkokasvit
- Makeat mehut ja maidot (laatu)
- Maitotuotteet kohtuudella, paitsi kovat juustot, piimä ja suolattu voi
- Siemenet (paitsi seesam)

Vältettäviä:

- Tuliset mausteet! Liika suola
- Alkoholi, kofeiini (kuin heittäisi bensaan tulta)
- Happamat hedelmät, pistävänmakuiset vihannekset (tomaatti, sipuli)
- Punaiset lihat
- Pähkinät (aiheuttaa kaasua)

Pitalle sopii kaikenlainen liikunta, koska Pitta pitää haasteista ja suorittamisesta. Sopivia lajeja ovat mm. uinti, hiihto ja vuoristokiipeily


KAPHA

Kaphassa hallitsevat maa ja vesielementti sekä energioista potentiaalienergia. Kapha on olemukseltaan raskasrakenteinen. Kapha on liikkeissään hidas ja rento eikä turhista ärsyynny. Kaphalle sopii hidas ja vakaa ja runsasuninen elämäntyyli. Kapha saa helposti lisäpainoa. Kaphalla on hyvä kestävyys. Kuvaavia luonteenpiirteitä ovat: Tyyni, rauhoittava, välittävä, hallitseva, jämäkkä, omistushaluinen, ahne.

Kaphan aikaa on talvi. Epätasapainoinen Kapha tuntee olonsa hitaaksi ja raskaaksi. Myös masennus ilmenee painon nousuna ja uupumuksena. Tasapainoinen kapha on lämmin, sympaattinen ja hyväuskoinen. Kaphalle suositellaan liikuntaa ja stimuloivaa toimintaa.
Kaphan ravinnon tulisi olla kevyehköä. Iltasyömistä pitäisi välttää.

Kaphaa tasapainottaa

-Virikkeet
-Säännöllinen liikunta
-Painon tarkkailu
-Kokemusten vaihtelevuus
-Lämpö, kuivuus
-Makean vähentäminen

Ruoista sopivat:

- Lähes kaikki vihannekset, mielellään runsaasti ja pistävän ja karvaanmakuiset
- Kirpeät hedelmät ja marjat
- Tuliset mausteet (stimuloivat)
- Vaalea liha ja makeanveden kala (laatu)
- Virkistävät ja kevyet juomat

Vältettäviä:

- Makeat maut hedelmissä ja vihanneksissa
- Vilja- ja maitotuotteet (vähäisissä ja kohtuullisissa määrin ok)
- Soijatuotteet
- Pähkinät
- Punainen liha

Kaphalle sopii kaikenlainen liikunta painoharjoittelusta aerobisempaan liikuntaan.



To be continued...

13 kommenttia:

  1. Voi kiitos, Heidi! Näistä on tosi paljon apua ja kiva, että tieto tulee sulta tällä tavalla ymmärrettävässä muodossa, joissain kirjoissa teksti on liian teoreettisen tuntuista. Ja se on myös kiva huomata, että noista löytää oman tyyppinsä, tunnistaa itsensä ja on jo selvästi toteuttanutkin niitä asioita, jotka tasapainottavat.

    Onko sulla muuten vinkkejä ayurvedisestä hieronnasta? Millaista hierontaa suositellaan esim. alaselkävaivoihin vai keskitytäänkö enemmän kehon yleisen hyvinvointiin vai hoidetaanko myös jotain yksittäistä vaivaa? Entä millaista on ayurvedinen käsi- ja jalkahieronta?

    VastaaPoista
  2. Hieno ja monipuolinen blogi Sinulla, Heidi.

    t. pittatyyppinen Kuntoguru

    VastaaPoista
  3. Kiitos! Mielenkiintoinen postaus! Aiempiinkin ayurveda-teksteihisi sai aivan uuden näkökulman, kun luki tämän peruspaketin.

    Odotan innolla kehotyyppitestiäsi. Tunnistin näiden kuvausten perusteella itsestäni pittaa ja vataa... Jännittävää, kun noi ruokasuositukset menee päikseen sen kanssa, kuinka olen jo toiminut. Ihmeellinen on ihminen - olen syönyt huomaamattani oikeita tasapainottavia ruokia, kun tietty kehotyyppi on ollut mussa hallitsevana.

    VastaaPoista
  4. Tämä vetää hiljaiseksi.
    Luin listalla ensimmäisenä olevan Vatan ja tajusin lukevani määritelmää itsestäni. Olin koukussa blogiisi jo ennen tätä dosha-kirjoitustakin, mutta nyt en malttaisi odottaa että avaat tuon Ayurveda-sivustosi. Kiitos.

    VastaaPoista
  5. Heidi olisiko sinulla suositella hyvää kirjaa (tai nettisaittia) josta löytäisi tietoa ayurvedasta?

    VastaaPoista
  6. Tulipa vain mieleen, että löytyykö ayurvedasta jonkinlainen "parisuhdeteoria". :P Tyyliin vetääkö vastakkaiset doshat toisiaan puoleensa, mutta kuitenkin on myös samaa doshaa tms. Omasta mielestä se vaan jotenkin hupaisaa, että itse olen selkeä kapha ja poikaystävä pitta. :)

    Minäkin toivon, että Ollin blogi on vain toistaiseksi suljettu?
    -Espoir

    VastaaPoista
  7. En yleensä usko minkäänlaisiin "elämänfilosofioihin" tai vastaaviin, mutta pakko se on myöntää että Vatan kuvaus osuu itselläni nappiin. Myös antamasi tasapainottavat asiat olen jo huomannut käytännössä itselleni sopiviksi.
    Odotan innolla jatkoa. :>

    VastaaPoista
  8. Luulin löytäneeni minäkin osuvan kuvauksen omalle itselleni, mutta noi ruoka- ja liikuntajutut ei kyllä kuulostaneet yhtään omille. Höh. Löysin melkein kaikille perheenjäsenillekin omat kehotyypit, ainakin osittain, mutta mies ei oikein sovellu mihinkään kategoriaan! Mitähän muuten "kiihokkeiden välttäminen" mahtaa tarkoittaa? Jatkoa odotellessa..

    VastaaPoista
  9. Kiitos kiitos mielenkiinnosta! Vastailen kaikille yhteisesti:

    Olen itse perehtynyt vasta ayurvediseen kokovartalohierontaan, mutta jäljellä on vielä päähieronta ja kizihoito (kerron myöhemmin). Kokovartalohieronta on ainakin hyvin kokonaisvaltainen ja perustuu mm. kehon perusrakenteiden vahvistamiseen, kuona-aineiden poistamisiin ja nivelten avaamiseen. Apu voi tulla yllättäväänkin vaivaan, vaikka toki vaivasta riippuen ensisijaisesti hoidetaan terveitä ihmisiä.

    Tällä hetkellä enkunkielisiä saitteja löytyy varmasti ihan googlettamalla, ne on mun mielestä vaan hieman sekavia. Kohta avautuu selkeä sivusto:)Kirjoista saa myös paljon irti ja pääsee syvemmälle.

    En ole itse vielä törmännyt parisuhde-teoriaan, mutta järjenääni sanoisi, ettei samaa kehotyyppiä olevat ole välttämättä sopiva pari (tarvitsee toistensa tasapainotusta).

    Muistakaa, että kaikissa on kaikkia doshia, eikä kaikki kuvaavat ominaisuudet osu kohdalle. Usein joku dosha hallitsee mutta silti koko kuvaus ei ihan täsmää. Usein ihminen osaa luonnostaan valita omalle tyypilleen sopivat ruoat jne, mutta vielä kun keskittyy tarkemmin, niin elämänlaatu voi pompsahtaa vaikka kuinka korkealle. Itse luulin, että kahvi sopii minulle täydellisesti kun pystyin vetään sitä kuppikaupalla, mutta kun sen jätti pois, niin tajusi mitä on elää ilman riippuvuuksia ja SE on hyvä fiilis!

    VastaaPoista
  10. Taidan olla vähän myöhässä, sillä piti tulla kertomaan suunnilleen samoja asioita, joita muut ovat jo kertoneet =D. Onko muuten väliä miten painottaa syömisensä? esim. itse tykkään syödä aamupainotteisesti ja illalla ei ole aina edes nälkä.
    Itse olen (kai)vata-pitta, mutta käytännössä olen lähes noudattanut vain vataa tasapainottavia asioita...mitä haittaa tästä voi olla, kun en tiedä kumpi dosha on hallitseva?
    Niin ja voiko kaksidoshainen halutessaan lisäta toista(heikompaa) doshaa ja vähentää hallitsemaansa?
    Ps. en malta odottaa niitä nettisivuja ;)!

    VastaaPoista
  11. Hmm... tunnistan itsessäni paljon vataa ja pikkuisen pittaa. Intressanttia.

    VastaaPoista
  12. Hei vielä tuli mieleen kysyä, että jos syö omalle kehotyypille vältettäviä ruokia, niin vaikuttaako se oppien mukaan ruonsulatukseen vai mieleen vai kumpaankin? Tai johonkin muuhun? Miten ihmeessä muka noi ruoka-asiat voi pitää paikkaansa, siis että jollekin doshalle ei sovi jotkin ruoka-aineet jne.?? Jotenkin niin kumma ajatus, kun on tottunut ajattelemaan, että nää olis yksilötasoisia juttuja, mutta ehkä voi hyvinkin pitää paikkaansa.. kummastuttaa vaan ;>

    VastaaPoista
  13. Mia Lucia: Ei ole väliä syömisellä ainakaan, jos painotus on aamupuolella. Ayurvedinen ihannerytmi: n. klo 8 aamupala, klo 12 lounas ja 18-19 päivällinen. Iltasyömistä pitäisi kaikkien välttää, jotta aineenvaihdunta saisi yöllä levätä. Ei ole haittaa jos olet noudattanut vatan "ohjeita", jos olet tyytyväinen ja "vaivaton". Pitta ja Vata on kuitenkin lähempänä toisiaan kun Vata ja Kapha. Doshat eivät muutu toistensa suhteissa, voi olla Pitta-Vata, jolla molemmat doshat siis epävakaita. Eli jos sulla on jommankumman doshan oireita tai huomaat selkeästi ettei joku juttu/ruoka sovi sulle, niin vältä sitä. Ymmärsiköhän tästä kukaan mitään?

    Painin tässä just, että onkohan tulevalla sivustolla liian vähän tekstiä...:)

    kte: Vaikuttaa everywhere! Eli keho-mieli-sielu -koko paketti, koska emme voi eristää niitä toisistaan (vaikka meille niin opetetaankin yleensä) Ayurveda vaikuttaa monimutkaiselta tieteeltä, mutta hetken perehdyttyä kaikki on aika itsestäänselvää. 5 elementtiä vallitsee kaikkialla; ruoassa, suolistossa, tunteissa...Olemme jokainen ainutlaatuisella tavalla koostettu näistä ja voimme vaikuttaa itseemme enemmän kuin luulemmekaan.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...