Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

28.9.2009

Rentoutumista

Olin viikonloppuna tosiaan menossa, kurssilla ja mökillä ystävieni kanssa. Oli aika mieletön viikonloppu, ihan älyttömän hauska opetella tekemään nyt koko hoito ja innoissani alan tekemään nyt niitä sitten oikein urakalla. Kiitos siis kaikille jo ilmoittautuneille:)

Kurssilla opettelimme myös perinteisen Ayurvedahieronnan lisäksi nyt Kizi-hoidon, jossa ensin valmistetaan suomalaisista, kerätyistä yrteistä (mm. siankärsämö, mesiangervo, rohtoraunio) nyytti keittämällä ne kylmäpuristetussa öljyssä ja käärimällä liinaan. Nyyttiä pidetään kuumassa öljyssä ja sillä naputetaan ja hierotaan hoidettavaa. Hoito menee vielä syvemmämmälle kuin Ayurvedahoito ja se sopii todella hyvin erilaisiin kiputiloihin, krooniseen särkyyn, toipilaille jne.

Itselleni Kizihoito tuntui ehkä liian voimakkaalta, johtuneeko Pitan kuumuudesta vaiko sitten siitä, että kylmäpuristettu öljy ei tällä kertaa ollut luomua. Aika herkäksi on kroppa tullut. Seuraavana päivänä sain sitten perinteisen kokovartalohieronnan ja se kyllä on todella nautinnollista (sekä tehdä että saada), vaikka itse sanonkin.

Rentoutuminen jatkui myös mökillä, jossa kävimme Uhrilähteellä hakemassa vettä, kokkasimme ja söimme ihan liikaa (itselleni taas suklaaöverit ja raakamaitojuustoöverit) Koitimme nopeuttaa ruoansulatusta juoksemalla alasti saunasta ulos ja tekemällä muutaman kierroksen kuntopiiriä , jonka vetäjänä siis minä ja yksi uhri 3:n muun ihmetellessä. Huh, se oli hauskaa. Lopuksi jäimme makaamaan nurmikolle ja katselimme maailman kauneinta tähtitaivasta varmaan tunnin. Ilma oli lämmin ja viileä. Joku näki ensimmäisen tähdenlentosakin.





(Ei, alastonkuvia ei kukaan ollut ottamassa;))

Kokkailuihin, joihin en kurssin vuoksi pahemmin itse ehtinyt osallistumaan, kuului mm. bataattisipsejä, tahini-, avokado- ja jogurttidippiä, kahta salaattia, itse tehtyä sienikastiketta luomukermasta ja suppilovahveroista ja raakasuklaata jälkkäriksi. Maistoin tosiaan myös ensi kertaa tuota raakamaitojuustoa (kauppahallista). Olihan se h* hyvää, mutta jälkiolo siitä jotain muuta kuin h* hyvä. Tässä tuli taas todettua se, että kun ruokaa on tarjolla, sitä syödään, määrästä viis. Olisiko aika keskittyä ruoan laadun lisäksi myös siihen, että sitä ruokaa laitettaisiin tarjolle (tai ylipäätään ostettaisi kaupasta ja valmistettaisi) vain kohtuullisesti syötävä määrä, eikä yhtään enempää. Koska vaikka tässäkin tapauksessa ruoka oli todella hyvää, ja terveellistä - sitä silti "mähkittiin" ja olo oli lähes sama, kun olisi käynyt hesessä.

Toki nämä yhteiset illanvietot ja kokkaukset ovat harvinaista herkkua, mutta silti voisi siinäkin vähän pientä hiomista tehdä. Ihmisillä on vaan niin pitkä matka, ensinnäkin keksittyä edes hieman siihen laatuun ja kun se asia on saatu omaksuttua, niin entä sitten se määrä. Täällä ruoka on niin itsestäänselvyys ja helppo hetkellinen nautinto. Asenteita pitäisi muuttaa todella syvältä. Emme elä enää pula-ajalla ja pärjäämme oikeasti todella vähällä ruoalla. Näläntunne on usemmiten "nälkä" - puute jostain ihan muusta kuin siitä ruuasta.

Itse siis en ole todellakaan mikään malliesimerkki tämän asian suhteen, mutta aion kiinnittää siihen huomiota. Samoin, kun siihen, että en lue tai ole tietokoneella syödessäni. Se on oikeasti välillä todella vaikeaa, kun se on niin tapa. Keskittyminen pelkästään ravintoon ja syömiseen auttaa kontrolloimaan ruoan määrää ja auttaa arvostamaan ruokaa. Matka kohti sivistystä jatkukoon:)

Kuvassa taas päivän Pitta-lounaani ja päivälliseni; omenaa, tuoretaatelia, papaijaa, mantelia, hunajaa, kookoskermaa, kurpisansiemeniä ja mansikkaa. Mansikka on kuulemma ehkä sittenkin sopiva Pitalle, näin kuulin ainakin kurssilla ja se on suuri juhlan aihe.

5 kommenttia:

  1. Heippa!!
    Olen ymmärtänyt, että opiskelet ayurvedaa jossain, mutta missä?

    VastaaPoista
  2. Frantsilassa

    VastaaPoista
  3. Sopiiko tuo pittalounas myös vata-pitta tyypille vai onko siinä joitain sellasia ainesosia, jotka epätasapainottavat vataa?

    VastaaPoista
  4. Reeta: Kyllä muuten käy Vatalle, mutta vaihda omenat vaikka banaaneihin tai appelsiineihin:) Vatalle käy yleisesti myös makeat maut.

    VastaaPoista
  5. Kestät ilmeisesti hyvin korkean GI:n omaavia ruokia kuten hunajaa ja joitakin pitkälle jalostettuja hedelmiä/kuivahedelmiä. Minulla tuollainen ruoka tekisi insuliininousun ja nälän parin tunnin pästä uudestaan. Voiko nämä liittyä noihin kehotyyppijuttuihin?

    Jos itse koet että joudut välillä napostelemaan, niin kokeile vähentää noita korkean GI:n ruokia.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...