Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

18.9.2009

Laatua halvalla - idut


Aluksi esittelen uutta tietsikkatuoliani, mikä on aivan mahtava. Minulla on aina ollut ongelmia selän kanssa ja pallo osaa pitää ryhdin just oikeena ja samalla saa core-treeniä! Hieman on pöydän taso ylhäällä palloon nähden, mutta parempi näin kuin ankean tuolin kanssa! Suosittelen...

Kovasti on ollut puhetta siitä, kuinka laadukas ruoka on kallista. Kaikki on niin suhteellista. Ravinto on varmasti suurin yksittäinen tekijä, millä pystyt vaikuttamaan omaan hyvinvointiisi sekä lyhyellä että pidemmällä tähtäimellä. Lyhyellä tähtäimellä ajatuksesi juoksee paremmin ja teet todennäköisesti paljon fiksumpia asioita kun syöt hyvin. Pitkällä tähtäimellä säästät todennäköisesti lääkärikuluissa ja muutenkin kohtalosi voi olla jossain muualla kuin sairaalan sängyssä tai kävelykepin seurassa.

Eilisessä haastattelussa opiskelijoita ei paljoa laatu ja lisäaineet kiinnostaneet vaan halpa hinta ja säilyvyys on tärkeintä. Tämä on se ajattelumalli, mikä meihin on vasta muutaman kymmenen vuoden aikana iskostunut. "Eihän ne lisäaineet haittaa, kuollaan me kuitenkin" "Toivo on jo pienestä pitäen menetetty" (esim. makuhermojen vääristymisen suhteen) Sitten ruoan hinta menettää merkityksensä, kun mennään baariin tai shoppaileen - kyse on oikeasti vain maksimissaan muutamasta kympistä kuussa, kun mietitään luomu- ja tavallisen tuotteen eroa.

Toivo on mielestäni kaikkea muuta kuin menetetty. Uudistumme jatkuvasti ja voimme jopa vuodessa saada täysin uuden makuaistin. Kyllä - on mahdollista, että karkki tai jätski maistuukin liian makeelle (ällömakeelle) ja saat samat kiksit kuivatuista hedelmistä, tuoreista marjoista ja vaikka hunajasta. Kun vaihtoehtoja on näinkin paljon täällä yltäkylläisyydessä, miksi tietoisesti tuhota sisimpäämme?

Kuten kommentoitiin, alettuasi syömään laatua, tarvitset määrällisesti ravintoa huomattavasti vähemmän. Ehkä alkuvaiheessa voi tuntua vaikealta, mutta siirtyminen tapahtuu hitaasti mutta varmasti. Ei enää keinotekoista "nälkää", jota pidät leivän avulla yllä, vaan kehon aitojen signaalien tunnistamista ja solujen aidon ravinnontarpeen täyttämistä. Voi myös käydä niin, että alkamalla syömään aitoa, puhdasta ruokaa, alkaa aivokemiasi muuttuman siten, että et enää haluakaan tuhlata mihinkään turhaan, vaan etusijalla on panostaminen itseesi aitoon hyvinvointiin laadukkaan ravinnon avulla (kuten itselleni on käynyt). Voit löytää uusia mielenkiinnon kohteita, mitä syvemmälle "puhdistautumisessa" menet. Pienet askeleet johtavat kuitenkin varmemmin perille.

Voit ottaa pienen, mutta sitäkin edullisemman askeleen kohti superlaadukasta ravintoa alkamalla kasvattamaan itse ruokaa. Otin itse aika isonkin askeleen kyntämällä keväällä pienen kasvimaan ja nauttimalla oman maan vihanneksista (ensi vuonna toivottavasti isompi maa) Jokainen voi kuitenkin kasvattaa ruokaa ihan omassa keittiössään. Olen idättänyt (ja versottanut) keväästä lähtien enemmän tai vähemmän ja kun sen kerran opettelee, se jää varmasti pysyväksi elämään, niin HELPPOA se on.

Idättäminen on kaksivaiheista (versottaminen on hieman eri juttu). Ensin liotetaan siemenet yleensä yön yli ja sitten ne laitetaan lasipurkkiin itämään. Huuhtelu tapahtuu n. kaksi kertaa päivässä. Lajista riippuen siemen itää n. 2-4 päivää. Videoissa idätän quinoaa, sinimailasta (alfa alfa) sekä mungpapua. Katso videot jos haluat lisäopastusta





Videosta ei ehkä tullut ilmi, että idut tosiaa jatkossa huuhdellaan 2 kertaa päivässä, jonka jälkeen ne siirretään jääkaappiin, jossa ne säilyy muutaman päivän (ehkä viikonkin?)

Idätetty quinoa, jota laitoin pikaraakasushiini (nam) Quinoa on nopea itämään n. 1-2 vrk. Suosittelen ainakin quinoan kokeilemista vaikka kypsennettynä ensin

Idätettyä mungpapua, (aika 3-4 vrk), joka maistuu aika lailla herneelle

Idätettyä sinimailasta (joka saa itää vielä päivän) Idätysaika 4-6 vuorokautta

Iduista tehty lounaani, eli pikaraakasushia (nori arkki, avokadodippiä, idätettyä quinoaa ja porkkanaa sisällä) ja mungpapuja, porkkanaa joiden päällä suolaa ja oliiviöljyä. Aika nam!

Idättämäminen moninkertaistaa vitamiinit ja kivennäisaineet ja saat samalla täysin elävää ruokaa sisääsi. Hyötysuhde on erittäin suuri: Kilosta sinimailasen siemeniä saat 10 kg valmiita ituja! Ituja voi käyttää ruoanlaitossa, salaateissa jne. Kertokaapa muutkin vinkkejä itujen maustamiseen/syömiseen!

Lisää idättämisestä

13 kommenttia:

  1. Hyvä postaus Heid ja niin totta mitä kirjoitat! Oma makuaistini on muuttunut niin,että kaikki esim. makea,joka ennen oli hyvää,tuntuu nyt ällöttävän makealta,ja niinpä esim. pelkät kuivatut hedelmät riittävät makeuttajaksi. Maistoin yhtenä päivänä suklaata,josta olin ennen pitänyt,ja se oli kyllä aivan liian makeaa nykyiselle makuaistilleni.
    Muuten,kiva tuo pallotuoli ,mutta kun siinä ei ole selkänojaa,häiritseekö se?

    VastaaPoista
  2. Mulla kun on tapana sanoa ääneen se mitä kaikki kuitenkin salaa ajattelee, niin nostetaan nyt tämäkin kissa pöydälle: Tuo ylin kuva taitaa olla about valtakunnan kuuminta kamaa tällä hetkellä. Suomen eka virallinen raw food queen, or what?
    Tahtoo idätyskouluun!!

    VastaaPoista
  3. Olli olet enemmän kuin tervetullut:) Ehkä hieman punastun tuosta "tittelistä" mutta mielelläni edustan tätä elämäntyyliä:)

    VastaaPoista
  4. Mua on askarruttanut noiden papujen idätys, esmi. kikherneet ja kidneypavuthan pitäisi ilmeisesti keittää ennen kuin niitä voi syödä? Vai olenko väärässä? Eli idätettyjä kikherneitä ei voi syödä? Mutta mungpapuja ei tarvitse keittää, ja voi syödä idätyksen jälkeen sellaisenaan?

    VastaaPoista
  5. Kansa on puhunut, tsekkaa mun gallup!
    Mikä äänestysaktiivisuus, aihe taitaa olla ihmisten sydäntä lähellä!

    VastaaPoista
  6. Törmäsin jossain blogissa tuohon kikherneiden idättämiseen ja mietin kans, voiko niitä syödä ilman keittämistä? Laitoin satsin jo likoamaan, voin kertoo tuloksia muutaman päivän päästä...

    VastaaPoista
  7. Emilia: Mun taulukossa lukee kanssa, että ryöpättävä 5-10min eli se käsittääkseni tarkoittaa keittämistä.

    VastaaPoista
  8. Ajattelin tehdä rakastamaani hummusta noista kikherneistä. Löysin pari "raaka-hummus" -ohjetta, joissa idättämisen jälkeen keitettiin 1 minuutti... Täytyy testata, toivottavasti kaikki hyvä ei tuossa minuutissa kerkeä tuhoutumaan :)

    VastaaPoista
  9. Mutta mites ne mungpavut...? :)

    VastaaPoista
  10. Ai sori en huomaanu mungoja. Ei tarvitse keittää, aduki ja kikherne on ryöpättävä mun taulukon mukaan.

    VastaaPoista
  11. Meppis: Kidneypapuja ei saa missään tapauksessa idättää, tulevat myrkyllisiksi. Itse olen syönyt kik-herneen ituja keittämättä, kun en ole tiennyt, että ne pitäisi keittää. Ei tullut mitään vaivoja, mutta taidan sitten kuitenkin keittää jatkossa, jos niin kerran käsketään tehdä.

    Olen muuten idättänyt ihan tavallisissa kulhoissa ilman mitään sideharsoja tai systeemejä. Toimii varsinkin isompien siementen/papujen kanssa ihan jees. Eli ensin liotus siinä samassa kulhossa, sitten vedet pois sopivan ajan kuluttua, ja sitten vaan huuhdellaan lävikön avulla pari kertaa päivässä. Voi myös pitää ne siinä lävikössä koko ajan, jos ei tarvitse lävikköä muuhun välillä. On mielestäni kätevämpää kuin lasipurkit. Toki noiden sinimailasten sun muiden tosi pienten siementen kanssa menee hankalaksi, kun ne menee lävikön rei'istä läpi, ja myös kuivuvat helposti.

    Ilmeisesti myöskään pimeys ei ole mitenkään ehdottoman tarpeellista, itsekin idätän yleensä ihan vaan pöydällä. Suora auringonpaista ei ole hyväksi, sillä se kuivattaa, mutta normaali valo ei siemeniä hetkauta ennen kuin lehtivaiheessa.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...