Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

20.8.2009

Kuitusuositukset pielessä...

Harhaluulo vielä jokunen aika oli itsellänikin se, että kuitu on välttämätöntä ja sitä saa lähinnä vain leivästä ja viljasta. Ei ollut ruisleivän ja puuron voittanutta! Viljatuotteita syödään kuitenkin määrällisesti runsaasti, mikä aiheuttaa runsaan sokerikuorman saannin, mikä taas aiheuttaa lyhytaikaista kylläisyyttä eli yliravintoa mutta aliravitsemusta. Korkea sokerikuorma nostaa taas kakkostyypin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Erään lähteen mukaan kun syödään leipää, saadaan myös fytiinihappoa, joka heikentää raudan imeytymistä ja sinkin hyväksikäyttöä ruoasta.

Parempia kuidun lähteitä ovat siis ne ruoka-aineet, jotka sisältävät muitakin hyviä ainesosia, eivätkä ainakaan aiheuta jotain negatiivista. Eikö tämän pitäisi olla itsestäänselvyys?? Kasviksista, hedelmistä, marjoista ja pähkinöistä saa runsaasti kuitua sekä myös suojaravintoaineita sekä mineraaleja yms. eikä mitään ylimääräistä. Laskeskelin, että päivän kuituannokseni eli suositus 25g (joka suomalaisilla ei täyty leivänkään ahmimisella) täyttyy esim. avokadosta (n.7g) pussillisesta mustaherukkaa (n.11g) sekä 100g auringonkukansiemeniä (8g). Tässä esimerkissä ei siis ole mukana lukuisia hedelmiä ja vihanneksia, joista myöskin kertyy runsas määrä kuitua. Erään lähteen mukaan elävän ravinnon syöjällä kuitumäärä on keskimäärin 60g päivä, enkä yhtään ihmettele tällä vessassa ravaamisella:)

Kuitenkin ravitsemusterapeutti sekä Fazer leipomoiden ravitsemusasiantuntija (ei mitään puolueellisuutta tietenkään) toteaa, että 2-6 -vuotiaiden pikkulasten tulisi syödä ravitsemussuositusten mukainen 4 leipäpalaa päivässä nykyisten 1-2 sijaan.

"- Jos ei syö leipää, on todella vaikea saada riittävästi kuitua"

Murr. Tämä vielä siksi, että lapsena ne terveelliset ravitsemustavat parhaiten omaksutaan. Päiväkodeissa, kouluissa ja mielellään tietty omissa kodeissa voisi olla lähes pakollinen vihanneslautanen tai ainakin hedelmä vaikka leivän sijaan. Leipä on ensimmäisiä ruokia, mitä lapsi oppii itse "tekemään". Sitä on myöhemmin vaikea kyseenalaistaa. Myös iki-ihana kansanterveys laitos toteaa seuraavaa (tosin hieman vanha lähde):

"Ihmisillä on yleensä se käsitys, että kasvikset ja hedelmät ovat hyviä kuidun lähteitä. Kuitenkin miehet saavat näistä lähteistä kuidustaan vain 18 ja naiset 27 prosenttia. Kasvikset ovat viljaa huonompia kuitulähteitä eikä niiden kulutus vieläkään ole riittävän runsasta. Vehnävalmisteista sekä miehet että naiset saavat 17 prosenttia kuidun kokonaissaannista. Vehnää ei siis sovi unohtaa kaurasta puhumattakaan"

Tässä käsittämättömässä lausahduksessa siis todetaan, että sillä perusteella,että kasviksia ei kuitenkaan käytetä on parempi lisätä viljatuotteiden käyttöä! Nämä suositukset näkyvät jokapäiväisessä kulutuskäyttäytymisessämme ja mikäs siinä on lääketeollisuuden kääriessä voitot elintasosairauksista. Leipää pidetään itsestäänselvyytenä, vaikka se on usein kaikkea muuta kuin aitoa ja yleensäkin se on evoluution mittakaavassa aika uusi ruoka meille.

Myös noin kolmannes suomalaisten käyttämästä suolasta, jota saadaan liikaa, tulee leivästä ja muista viljoista. Huom. tarvitsemme suolaa, mutta emme sitä puhdistettua natriumkloridia, jonka liikasaanti aiheuttaa mm. korkeaa verenpainetta.

Suurimmat piilosuolamäärät ovat seuraavissa tuoteryhmissä:
- leivät
-margariinit
-juustot
-lihaleikkeleet (myös runsaasti lisäaineita)
-kalavalmisteet
-valmisruoat

Piilosuolan saannin vältät suosimalla mahdollisimman puhtaita, jalostamattomia tuotteita sekä suosimalla ainakin mineraalipitoisempia suoloja, kuten vuorisuolaa tai harmaata merisuolaa, joita saa ainakin terveys- ja luomukaupoista.

Näillä sivustoilla lisää leivän "tarpeellisuudesta", täysjyväviljoista ja sokerikuormasta. Pointtinani se, että leipä ei missään nimessä ole välttämätöntä, päinvastoin. Runsas leivän syöminen altistaa piilosuolalle, lihavuudelle sekä edellä mainituille taudeille. Mitään haittaa ei varmaankaan ole syödä paria palaa ruisleipää päivässä, mutta kuidun, vitamiinien jne. saamiselle se ei ole välttämöntä.

12 kommenttia:

  1. Hei pakko vielä tännekin tänään kommentoida.. tai lähinnä kysyä. Onko vuorisuolalla mitään tekemistä kristalli/ruususuolan kanssa? Kristallisuolaa ainakin P&S:ssä suositellaan, että se on terveellistä. (Tai terveellisempää kuin normisuola.) Mites jodisuola, jota paljon on mainostettu terveellisenä? Entä tavallinen merisuola? Jos ei söisi mitään suolaa sisältäviä ruokia, niin paljonko "terveellistä" suolaa pitäisi saada?

    Ja vielä tuosta puurosta. Eikö se oikeesti ookaan terveellistä..? Damn. Mitäs sitten lapsille (ja itselle) laittaa aamu- tai iltapalaksi? Muulloin kyllä kasviksia voin niille antaa, mutta ei ne kyllä nälkää pidä loitolla kovin kauaa.. eikä marjatkaan. Hedelmiä tulee joka tapauksessa välipaloina. Olisko viili tai maustamaton jogurtti parempi kuin puuro (jos uskoo siihen, että maitoa on (lapsen) saatava)?

    Voi Heidi, kylläpä taas kerran laitoit pään pyörälle ;>

    Ps. Olis tosi mukava saada sulta jokin postaus (pikku)lasten ruokavalioon liittyen, esim. onko sitä lihaa oikeasti saatava useampana päivänä viikossa - mutta ehkä aihe on liian kaukainen? Toisaalta monet lapsiperheet lukee sun blogia. :))

    VastaaPoista
  2. Lihaa saatava useampana päivänä viikossa? Jos ilman lihaakin pärjää mainiosti, niin ihan varmasti riittää vähäisempikin liha. Kasvisperäisellä ruokavaliolla saa ihan takuulla vähintäänkin yhtä ravintorikasta ruokaa, tosin oikein tehtynä. Kaikki kasvisruoka ei automaattisesti ole terveellistä. En tiedä erikseen mitä lihamääriä lapsille suositellaan, mutta kiinnostaisi tietää mikä on se aine, mikä on oikeasti lihassa välttämätön.

    Vuorisuola on yleisnimitys mainitsemillesi. Marketin merisuola on kuumakäsitelty ja lisäaineita sisältävä, toisin kuin "luomukaupan" merisuolat. Lisätty jodi on myös synteettistä kamaa ja sitä saa paremmin esim. levistä. Kaikki ruokiin keinotekoisesti lisätty on aina epäillyttävää. Tässäkin on kyse vain yhdestä ravintotekijästä, jossa paljon tärkeämpää on kokonaisruokavalio, aidosta ruoasta saatavat vitamiinit ja mineraalit, jotka edesauttavat ravintoaineiden imeytymistä. Kokonaissuolasuositus on 5 g päivässä eli n. teelusikallinen.

    Puuro ei tosiaankaan ole pahasta, jos se on osana puhtaampaa ruokavaliota eli jos sen lisäksi ei vedetä liikaa leipää ja muistetaan syödä niitä kasviksia. Tuorepuuroa (josta joskus postasinki) voin jopa itse syödä, mutta ei ainakaan mikrossa kuumennettua. Jatka ihmeessä puuron antamista, laita sen päälle vaikka siemeniä ja marjoja/hedelmiä (voi vaikka blendata tuorepuuron jos on tehosekoitin)

    Maitoa ei tarvi myöskään:) Siitä olenkin jo tarpeeksi avautunut. Maito, liha, leipä, margariini, kahvi-suositukset on ainakin aika lailla päin pyllyä täällä, mutta keskittymällä laatuun ja suosimalla paljon vihreää voi niitäkin käyttää kohtuudella.

    Joo, olinkin ajatellut samaa tuosta pikkulasten jutusta. Tulossa siis lähiaikoina:)Kiitos kysymyksistä!

    VastaaPoista
  3. Lisään vielä raaka- ja elävänravinnon nauttijoille: Koska tuoreista raaka-aineista ei välttämättä saa tarpeeksi suoloja, kannattaa laadukkaita suoloja lisäillä esim. veden sekaan sekä vaikka smoothieihin. Suolan käyttöä ei tarvitse varoa ja varsinkin jos liikkuu ja hikoilee paljon kannattaa muistaa riittävä suolan käyttö!

    VastaaPoista
  4. Kiitokset mielenkiintoisesta blogista. Löysin tämän pari päivää sitten. Noin vuosi sitten en olisi osannut kyseenalaistaa perinteisiä ravitsemussuosituksia, mutta tämän kaltaiset blogit ovat pikku hiljaa avanneet silmäni.

    Anna

    VastaaPoista
  5. Kiitti vastauksista :D On vähän mietityttänyt se, että jos itse en punaista lihaa syö (ja kanaakin olen miettinyt, että jättäiskö sen pois kokonaan), niin pitäiskö mun sit oikeesti valmistaa vauvalle erikseen liha-aterioita.. tottakai sitä suositellaan, mutta luulenpa, että mitään puutosjuttuja ei tule, jos muuten osaisin vaan antaa oikeanlaista ravintoa. Kalaa kuitenkin itsekin syön. En tiedä, mikä siinä lihassa sitten on "se" juttu, pitääkin neuvolassa seuraavalla kerralla ottaa asia kunnolla puheeksi. Itse jätin 9-vuotiaana punaisen lihan lähes kokonaan pois ruokavaliosta enkä ole siitä (kai) kärsinyt. Voi olla, että koko perhe voisi ruveta syömään vähän lihattomampaa ruokaa, jos mieskin oikeasti jatkaa omia "mahatuntemuskokeilujaan" lihattomalla ym. ruokavaliolla. (Mahan kanssa ollut pitkään ongelmia eikä mikään ole auttanut eivätkä lääkärit osaa tehdä asialle mitään.)

    Tuo vuori/kristalli/ruususuola on tosi hyvää. Ennen en juuri koskaan suolaa käyttänyt ruokiin tai salaatteihin (paitsi joissakin mausteissahan suolaa oli), mutta nyt tuota kristallisuolaa on välillä ihan pakko ripotella ainakin salaattien päälle, ja se maistuu ihan erilaiselta kuin tavallinen suola. Sitten on kyllä mietityttänyt, saako suolaa sitten liikaa, kun juustoja mun on pakko syödä ja leipää menee jonkin verran myös. (Juustoja yritin jättää pois mutta ei onnistu!!) Samoin on mietityttänyt, tuleeko öljyä lorauteltua salaatin päälle liikaa päivän aikana.

    Joo, erilaisiin puuroihin aina laitetaan marjoja. Vauvalle maistuu ihan kaikki marjat :D Niin ja muutenkin ihan kaikki ruoka, mitä ollaan annettu. On jo syönytkin vaikka mitä kasviksia ja hedelmiä :) Mutta siemeniä en pikkuiselle vielä uskalla antaa, muut (ihme ja kumma) tykkää esim. kurpitsansiemenistä!

    Sit vielä tuo maito. Joo. Olen kyllä lukenut kaikki maitojutut täältä ja muualta, mutta SILTI en osaa vieläkään uskoa todeksi sitä, ettei maitotuotteita tarvii.. Se on vaan niin iskostunut päähän. Itse en enää nyt juo maitoa, mutta esim. koulussa PITÄÄ ottaa lasillinen maitoa aina ruoan kanssa. Toisaalta meillä sitten nykyään juodaan tosi vähän maitoa muuten. Viilejä ja jogurtteja kyllä menee jonkin verran. Ja itsellä niitä juustoja :D

    Olis muuten kiva lukea myös teidän rasvan saannista - voi olla, että siitä on ollutkin jo juttua..

    Huh, sori pitkä kommentti.. Mut siis kiitti oikeesti kaikista näistä jutuista! :DD

    VastaaPoista
  6. Liekö se lihan syönnin merkitys on siinä aminohappo puolella!?

    Olen karpannut jo vuosia ja en näe koko kuituasiaa olennaisena ihmisen elämässä. Kunhan rasvaa tulee tarpeeksi suoli toimii hyvin ja hajuttomasti. Onko sillä merkitystä tuleeko sitä paskaa sitten kilokaupalla (yleensä kerran vkossa)? Ennemmin joka päivä joku pienempi jööti, kun punnerrus pää punaisena. Myös eräs ei-tklääkäri sanoi, että kuidusta meuhkaaminen, leseiden syönti ja muu leivän puputtaminen on turhaa ja saa vain suolen toimimaan huonosti siitäkin huolimatta, että joisi kunnolla.
    T: Niina

    VastaaPoista
  7. Ei se kuitu varmaan mikään olennaisin asia ole, sitä vaan ylikorostetaan ravintosuosituksissa jotta leipä menisi kaupaksi. Yleensä raaka/elävän ravinnon siirtyjillä lisääntyy vessassa käynti, kun kasviksia ja hedelmiä lisätään runsaasti, mutta sitten tasaantuu ajan kanssa. Tämä suuntaus ainakin itsellä.

    Niin, kasvisperäisistä lähteistä saa kyllä välttämättömät aminohapot, mm. hampunsiemenissä on kaikki välttämättömät (8 kpl), joita ei tarvitse saada edes joka päivä, vaan vaihtelemalla esim. pähkinä/siemenlajikkeita. Lapsille tosin tarvitsee myös arginiinia (jota vain kasvisperäisten lähteiden sisältämät elimistö voi hyödyntää) ja hisidiinia. Molempia on mm. cholorella-levässä.

    Laitan vielä tämän:

    Miksi kasviperäistä valkuaista?

    · Kaikki valkuaisaineiden rakentamiseen tarvittavat aminohapot tulevat kasveista. Vain ne pystyvät yhdistämään veden, maaperän typen, kivennäiset sekä ilman hiilidioksidin ja hapen aminohapoiksi. Siis eläimetkin saavat valkuaisensa kasveista!
    · Elimistömme pilkkoo joka tapauksessa valkuaisen aminohapoiksi, ennen kuin ryhtyy valmistamaan tarvitsemiaan valkuaisia, vaikka syöty valkuainen olisi kuinka "sopivassa muodossa".
    · kasviksista saamme "kylkiäisinä" kuitua ja useita vitamiineja ja kivennäisiä enemmän, mutta haitallista rasvaa ja kolesterolia vähemmän kuin lihasta
    · emme altistu lihan kasvatuksessa käytettäville hormoneille ja lääkkeille tai eläintaudeille (turva tässä suhteessa edellyttää, että kasvikset on kasvatettu puhtaasti)
    · kasvivalkuaisen tuottamiseen tarvittava viljelyala on murto-osa lihan tuottamiseen tarvittavasta (se on siis ekologisesti taloudellisempaa, ruokaa riittäisi useammalle).
    Toisiaan täydentäen

    Jotta kasvisruoasta saisi kaikki välttämättömät aminohapot, täytyy yhdistää useita erilaisia valkuaislähteitä. Esimerkiksi viljoissa on runsaasti metioniinia, mutta vain vähän lysiiniä. Siksi on viisasta syödä viljan lisäksi esimerkiksi palkokasveja, joissa lysiiniä on runsaasti, kun taas metioniinia vain vähän.

    Aiemmin pidettiin tärkeänä, että kasvissyöjä yhdistää samalla aterialla toisiaan täydentäviä valkuaisen lähteitä. Nykyisin katsotaan, että riittää, kun saa kaikkia tarvittavia aminohappoja esim. yhden viikon aikana.

    http://www.etra-liitto.fi/ravinto/ra4.html

    VastaaPoista
  8. Mielenkiintoinen blogi sulla. Tämän innoittamana päätin alkaa ostaa enemmän luomua :).
    En tiedä onko mulla mennyt jotain ihan ohi, mutta voisitko selventää hieman tätä:
    10 myyttiä maidosta -kohdassa perustelet mm. tyydyttyneen rasvan saannilla sitä, miksi maitoa ei kannata juoda ("Maitotuotteet ovat suomalaisten suurin tyydyttyneen rasvan lähde. Tyydyttynyt rasva nostaa veren kolesterolitasoa....." jne.)
    Kuitenkin kerrot käyttäväsi voita. Eikö voissa ole ihan samalla tavalla tuota tyydyttynyttä rasvaa...?
    Ja entä jos juo rasvatonta maitoa? Silloinhan ei pitäisi tyydyttynyttä (eikä muutakaan) rasvaa siitä saada.
    Vai onko kyse ainoastaan tästä homogenoinnista miksi maitoa ei mielestäsi kannata juoda?
    T. Heini

    VastaaPoista
  9. Missähän se tutkimus olikaan ja oliko siinä mitään oikeaa perää, mutta ilmeisesti poikalapsien sukukalleuksien kehitykselle on erittäin tärkeää että äiti syä punaista lihaa jo raskaana ollessaan noin kerta viikkoon ja lapsikin söisi (no ei imeväinen tietenkään) noin kerta viikkoon punaista lihaa kunnes kivekset on täysin kehittyneet.

    Ohan lihassa se hyvä puoli, että se on täysin sokeriton proteiinin ja rasvan lähde ja sisältää tosiaan kaikkea mitä kasvikset ei, paitti soijapavut? Mutta siis sen punaisen lihan määrä on suomalaisessa kulttuurissa ihan mielettömän iso. Kerta viikossa pitäisi riittää raavaallekkin äijälle :D Lopuille viikonpäiville voi sitten ripotella 2-3 kala-ateriaa ja lintua, munia ja tietenkin papuja pari kertaa viikossa. Pitäisi olla aika tasapainoinen happojen sun muiden saanti. Siis kun pääruuan aiheena on nuo.. tietenkään ei pidä jättää kasviksia syömättä.

    VastaaPoista
  10. Terve Heidi! Ja kiitos kun jaksat kirjoitella niin ahkerasti ja vastailla lukijoiden kysymyksiin. Nää on niin mielenkiintoisia juttuja ja hankaliakin toisaalta, varsinkin noiden lasten kohdalla. Oma on nyt 11 kk ja on tullut paljon pohdittua tätä syömisasiaa. Jotenkin sitä on vaan niin arka lapsen kohdalla että on jotenkin vaikea olla noudattamatta yleisiä ohjeita, mutta eiköhän se tästä kun saa lisää tietoa, matka on kuitenkin itsellä vielä ihan alkuvaiheessa. Vielä olisin kysynyt kun sulla taitaa olla sellanen jokin kasvikuivuri, vai miksä niitä nyt sanotaankin, että minkä merkkinen se on ja onko se hyvä. Hankinnassa itsellä sellainen juuri. Kiitos ja kaikkea hyvää!:)

    VastaaPoista
  11. No eipä nuissa uusissa tutkimuksissa ole esim. voin kovista rasvoista mitään pahaa sanomista päinvastoin.
    Kovin pelottelevat voin transrasvalla joka on luonnon transrasva happo gla jota on sitten ilmeisen terveellistä kuitenkin vetää purkista laihdutukseen!? Järjentöntä.

    Vielä järjettömämpää on käskeä syömään kasvisrasvoja jotka on raiskattuja useat sis. hirveästi omega6 ja sekoittaa omega 3 ja 6 suhdetta.

    Tästyä samasta asiasta on karppaus sivulla hemmetisti tietoa, linkkejä jne. Toki suomessa ei haluta edes puhua näistä tutkimuksista ja kun ne tulee päivänvaloon, niin puskista tulee mies joka sanoo, että sillä tutkimuksella ei ole mitään merkitystä, koska sitä ei ole suomessa tehty.

    Samoin kolesteroli asiasta...tutkija sanoi, että siinä ei voi saksalaista ja suomalaista verrata, kun on eri geenit ja siksi suomalainen ei saa syödä sitä "kovaa rasvaa"...seuraavassa lauseessa puhuu heti hiirillä tehdystä tutkimuksesta..eli siis suomalainen on geeniperimältään lähempänä hiirtä kuin sakemannia?? Uskomatonta shittiä!

    Näitä juttuja riittää ihan hemmetisti. Onhan myös todettu moneen kertaan, että korkeampi kolesteroli naisella pitää "järjen päässä" etenkin vanhempana. Silti haluataan, että kol. on alle 5 ja eipä ole kauaa, kun joku järjenjättiläinen sanoi, että parempi kuin lähempänä yhtä! Toinen idiootti ehdotti, että vesijohtoveteen pitäisi lisätä kolesterolilääkettä, niin kaikki saavat ja kol. eikä nouse! Uskomatonta! Kannattaa kuukeloida mitä HYVÄÄ kolesteroli tekee kehossa kaikkineen ja ei vain tule toimeen ilman sitä!
    T: Niina

    VastaaPoista
  12. Heini: Se 10 kohtaa - jutun jälkeen on tullut päivitetympää tietoa eli tyydyttynyt rasva on ok ja jopa hyväksi luonnollisessa muodossa kohtuudella käytettynä eli juurikin voissa, sekä etenkin kookosöljyssä! Maitoa en suosittele juurikin sen homogenoinnin takia, eli luomuna se on ok, koska luomumaitoa ei homogenoida. Maidoissa ei se rasvamäärä mielestäni ole ongelma, vaan se proteiinikoostumus, jossa joskus olen postannutkin. http://mjr.iki.fi/tekstit/maito

    Niina: Hyvä! Monesta ravintoaineesta siis on olemassa se hyvä ja paha (rasva, hiilari, transrasva, kolesteroli) eikä niitä erotella samoin kuin korostetaan yksittäisiä asioita, kuten KALSIUMIN saantia tai riittävää proteiinien saantia niin vähemmästäkin on perus kuluttaja sekaisin.

    Olennaisempaa olisi miettiä onko ruoka aitoa, puhdasta ja monipuolista eli onko se oikeaa ruokaa vaikko ruoan näköinen ravintoainekasa lisättynä jollain keinotekoisella, joka sitten häiritsee näidenkin ravintoaineiden imeytymistä monimutkaisissa metabolisissa prosesseissa. Että näin:)

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...