Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

31.8.2009

Hampunsiemen ja mansikka

...ovat täydellinen yhdistelmä. Vihersmoothieni tai puuroni on yleensä joko

- Hedelmäinen: Omenoita, päärynää, erilaisia siemeniä, jotain superia, kookosöljyä (nykyään aina) ja tietty vihreää


- Marjainen: Enemmän marjoja, kuten mustikkaa tai mustaherukkaa ja + samat loput


- Mansikka ja hampunsiemen ja jotain muuta


Kun raaskin uhrata pakastimen mansikkavarastoja, yhdistän nämä kaksi käsittämättömän toimivaksi yhdistelmäksi, kuten tein äsken:


1-2 annosta

- Mansikkaa n. 200g

- Hampunsiemeniä 2 dl (tai rouhetta n.1dl)

- 1 rkl kookosöljyä

- nippu vihreää

- 1 tl hunajaa

- muutama k
ardemumman siemen (tai minttua!)
- vettä

Tämä on loistava resepti tutustua tähän mahtavaan
superfoodiin. Hampunsiementä ei tarvitse ennen käyttöä edes liottaa, koska se ei sisällä tärkeimpiä entsyyminestäjiä.

Ayurvedassa ruokavalio pitäisi valita yksilön rakenteen mukaan, koska olemme kaikki erilaisia. Ruokavalion koostamiseen vaikuttaa ihmisen rakenne ja sen suhde ruokien eri ominaisuuksiin. On huomioitava ruoan maku (makea, hapan, suolainen, pistävä, karvas ja kutistava) sekä se, onko ruoka raskasta vai kevyttä, kuumuutta vai kylmyyttä synnyttävää, rasvaista vai kuivaa ja nestemäistä vai kiinteää.

Olen luopunut muutamista ruoka-aineista ayurvedan myötä ja kyllä sen vain huomaa, kuinka se vaikuttaa oloon positiivisesti. Selkeimmät esimerkit ovat alkoholi ja kahvi, joista kahvi on jäänyt kokonaan ja alkoholikin todella vähälle. Viime aikoina vähemmälle tai lähes kokonaan pois ovat jääneet ennen käyttämäni: banaani, tomaatti, sipuli, kiivit ja vihreät viinirypäleet
.

Vaiheessa olen vielä näiden suhteen: Vihreät oliivit (mustat ok), valkosipuli (sopii niin perhanan hyvin sihen avokadodippiin), sitruuna, pähkinät (paitsi mantelit), seesaminsiemet ja TAHINI! ja kaikista vaikein: MANSIKKA.

Onneksi on sitten näitä huippuaineita- ja asioita, mistä jo postasinkin, eli Pitalle sopivat mm. kookosöljy, makeat hedelmät, taatelit ja viikunat, aloe vera, voikukan lehdet, spirulina, jooga ja meditaatio. En ole löytänyt (tai onko ayurvedakaan) hampunsiemenen makuanalyysia? Nyt kun katsoin papereitani tarkemmin, huomasin, ettei ravintolisistä suositella B12 Pitalle... Jännä juttu ja opiskelu jatkuu

Ruokasuositukset eivät tosiaankaan ole ehdottomia ja ne tarkoittavatkin paljon tai päivittäin käytettyjä ainemääriä. Silloin tällöin käytettynä, ei ei-suositeltavistakaan ole varmaan haittaa. Myös vuodenajat ja muut ruokailuun liittyvät seikat ovat tärkeitä. Olen huomannut yleisen kiinnostuksen lisääntyvän ayurvedaan ja aionkin avata piakkoin jonkunlaisen sivuston, josta sitten löytysi paremmin tietoa. Tämä on kuitenkin sellainen asia, jota pitää ehdottomasti levittää!

6 kommenttia:

  1. hei, olen kiinnostunut raakaravinnolle ryhtymisestä. osaisitko neuvoa mistä hankkia tietoa? mieluiten netistä, koska minulla ei tällä hetkellä ole pääsyä kirjastoon.. kiitos!

    VastaaPoista
  2. Suomenkielistä matskua aiheesta taitaa vielä olla aika niukasti saatavilla. Luomuttajat foorumilla on jonkin verran tietoa ja keskustelua aiheesta (www.luomuttajat.fi). Itse olen lukenut enkuksi oppaita, kuten Victoria Boutenkon sekä David Wolfen.

    Helpoin ja kivuttomin keino, mitä itse sanoisin, on pikku hiljaa lisätä raakaruokaa ruokavalioon, tästä blogistani löytyy oma siirtymätarinani:) Jokainen käy läpi tietyt vaiheet ja vieroitusoireita helpottaa varmasti superfoodien käyttö. Elävän ravinnon kirjoja on suomeksi kyllä ainakin jopa 1. Tulossa syksyn aikana kyllä on varmasti enemmän nettiinkin matskua ja ilmoittelen heti blogissani kun on!

    VastaaPoista
  3. ei haittaa jos on englanniksi :)

    VastaaPoista
  4. Mea Salolta siis minulta tulee raakaravintokirja Paratiisiruokaa Pohjolassa Multikustannuksen kustantamana ja tähtäys on kevätmarkkinoille eli maalis-huhtikuu. Siinä on suurimmaksi osaksi reseptejä ja kuvan kokoiset värikuvat joista vastaan itse. Mut päätarkoitus oli sanoa Quinoa-girlille, että jospa kuitenkin ottaisit sen B12-vitamiinin!

    VastaaPoista
  5. Ja siis raakaravintovalmentaja Mean kotisivut ovat www.measalo.com ja blogi Raakaravintoa ja raakaelämää, jos Quinoa-girl sallit puffaamisen :o)

    VastaaPoista
  6. Tiesittekö että hampunsiemenestä saa runsaasti välttämättömiä rasvahappoja terveen ruokavalion täydentämiseen?

    http://laihduttaminen.info/hampunsiemen/#more-1627

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...