Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

28.7.2009

Siitepölyhunajaa ja hamppusuklaata

Ostimme jokin aika sitten perushunajan sijaan siitepölyhunajaa Tampereen kauppahallista. Yleisin makeuttajamme on Agave-siirappi, koska sen glykeeminen indeksi (28-32) on pienempi kuin hunajan (58) ja muutenkin pyrimme suosimaan ensisijaisesti kasvikunnan tuotteita. Siitepölystä eli Bee Pollenista olen lukenut superfoodien yhteydessä ja tällaisen tutkimuksen löysin googlaamalla. Tutkimuksen (suppean) mukaan kyseisen hunajan käyttö vähensi 2/3:sta siitepölyoireita allergikoilla. Vitamiinien ja hivenaineiden lisäksi siitepöly sisältää runsaasti proteiinia ja myös vapaita aminohappoja (100 g siitepölyä sisältää aminohappoja yhtä paljon kuin 500 g naudanlihaa) ja proteiinien määriä oleellisempaahan ovat aminohapot ja niiden imeytyminen. Siitepöly on myös hormonaalisesti tasapainottava ja sitä voidaan käyttää mm. kivuliaiden kuukautiskipujen tai vaihdevuosien hoidossa. Siitepölyhunajassa siitepölyä on 30%. (lähde)


Päätin sitten tehdä raakasuklaata käyttäen kyseistä hunajaa sekä myös toista loistavaa proteiinilähdettä hamppua. Hamppurouheen keksin siitä, että kaakaojauhe on päässyt loppumaan ja koostumus rouheessa oli samantapainen. Kyllähän se maku siitä jonkin verran kärsi, mutta oikeastaan on hyvä, ettei suklaa ole aina niin ylihyvää. Tätä voi syödä hillitymmin ja saada ehkä vielä parempia ravinteita?



Kuva ei ehkä ole edustavin, mutta hamppusuklaassa on

- 1 dl kaakaovoita
- 1 dl kookosöljyä
- 1 reilu tl siitepölyhunajaa (voisi laittaa ainakin 1 rkl)
- 1 rkl goji marjoja
- vajaa 1 dl cacao nibsejä
- hieman rusinoita
- hieman spirulinaa
- reilu 1 rkl hamppurouhetta

Sulata voit, sekoita aineet lautasella ja pakasta n. 30 min.

4 kommenttia:

  1. Voi olla vähän hölmö kysymys, mutta voiko vadelmanlehtiä, mustaviinimarjanlehtiä ja voikukkaa heittää blenderiin nytkin? Noissa yrttisivuilla aina puhutaan alkukesän tuotoksien syömisistä, miksi?

    VastaaPoista
  2. Käsittääkseni voi laittaa ja itse olen muutamana aamuna heittänyt herukoiden lehtiä smoothieen ja elossa ollaan (enemmän kuin koskaan!) Tässä jonkinlainen listaus myrkyllisistä kasveista:
    http://www.terveysportti.fi/d-htm/articles/D91680x1.pdf ja ei ainakaan siellä näy herukoita.

    Pitää perehtyä tarkemmin aiheeseen, enempää en osaa tässä vaiheessa sanoa:)

    VastaaPoista
  3. Mulle tulee AINA ihan järjetön nälkä kun luen sun postauksia. Sit kuitenki olen laiska (ja köyhä) enkä jaksa kävellä Ruohonjuureen asti, joten haen vaan Siwasta jotain uutta fair trade suklaata mitä siellä on ja syön jääkaapista löytyviä superfruiteja, mustikoita (isäni toi mulle 10 litraa metsästä poimimiaan, varmasti luomua, kadehdu!)... :D

    VastaaPoista
  4. Saara: Hauska kuulla. Kävele nyt kerran sinne luomukauppaan ja osta kerralla sitten enemmän kaappeihin (lukollisiin:) Mullakin on tai oli jääkaapissa vanhempieni poimimia mustikoita, mutta ne eivät kauaa siellä mädäntyneet.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...