Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

4.7.2009

Päivitystä

Olen saanut blogilleni paljon lukijoita, josta olen erittäin yllättynyt ja iloinen! Blogin tarkoitus on muuttunut jonkin verran aloituksesta, ja haluankin hieman selventää uusille lukijoille nykyistä tilannetta. Ravintoasioihin perehtymisen myötä, eli maaliskuun alusta lähtien, olen löytänyt valtavasti uusia ja mielenkiintoisia asioita sekä ravintoon että elämään yleensä liittyen. Olen joutunut miettimään uudestaan hyviksi todettuja ruoka-aineita ja yleensäkin kyseenalaistanut lähes kaiken, minkä olen luullut olevan terveellistä. Tämän vuoksi en varauksetta suosittelisi kaikkia ruoka-aineita, mitä vanhemmisssa postauksissa on (esim. jalostettu soija, lisäainepitoiset mausteet ym) Myös proteiinimyytin auettua, en pidä proteiinin määrää enää erityisen huomioonotettavana asiana täysarvoisessa ravitsemuksessa vaan enemmänkin sen laatua ja kokonaisruokavaliota.

Olemme nyt ainakin kuukauden raakaravintokokeilulla, mikä voi monesta tuntua liian erikoiselta ja haastavalta. Monet luomuruoasta kiinnostuneet ovat jossain vaiheessa innostuneet raakaruoasta enemmän tai vähemmän, mikä vie (toivonmukaan) hyvinvointia vielä korkeammalle tasolle. Tavoitteenani on oppimisen ja erehdyksen kautta löytää itselle toimivimmat jutut ja sen pohjalta suositella niitä myös muille. Ehdottomasti ruokavalio voi olla tervellinen myös kypsennetyllä ruoalla, joka sisältää myös kohtalaisesti tai vähän lihaa! Tärkeimmät jutut ovat mielestäni ruoan laatu ja puhtaus eli luonnonmukaisuus ja jalostamattomuus, kasvisten ja hedelmien suosiminen ja lihan käyttäminen kohtuudella. Tottakai ensisijaisesti suosittelen kasvisruokaa, mutta tärkeämpää on se puhtaus, koska kasvissyöjäkin voi syödä erittäin puutteellisesti. Ruoan tekeminen on edelleen HELPPOA JA NOPEAA! Tiedän, että opeteltavana on vielä lukuisia uusia asioita (esim. elävän ravintoon liittyen). Parasta on ehkäpä juuri se, että tiedostaa, kuinka paljon maailmassa on vaihtoehtoja ja opeteltavaa, eivätkä ne ainoat vaihtoehdot ole ne perinteiset. Uskon, että kun asiat kerran opettelee, niin parhaat niistä jää pysyviksi elämään. Olen erittäin iloinen, kun olen saanut paljon positiivista palautetta ja innostanut ihmisiä!

Aurinkoista kesän jatkoa kaikille!
Heidi

7 kommenttia:

  1. Blogisi on innostava ja käsittelemäsi asiat kiinnostavia! Kiitos siitä :)

    VastaaPoista
  2. Äitinä on sanottava, että tieto tosiaan voi lisätä tuskaa. Millaista ruokaa olisi eettistä laittaa, millaista tarvitsevat paljon likkuva ja kasvava nuoriso, mikä olisi heille myös hyvin maistuvaa, entä sitten tarjolla olevien elintarvikkeiden pakkaus ja muu ekologisuus...

    Kaikkiruokaisella sekasyöjällä on helposti pää pyörällä. Siksi on mahtavaa, että kaikkea ei tarvitse itse alusta asti kokeilla, kun voin toisten kokeiluista poimia sopivimman kuuloiset. Jatketaan siis essut päällä.

    Lämpimät terkut sinullekin.

    VastaaPoista
  3. innostuneena uutena blogisi lukijana toivon jatkavasi samaan malliin :)

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoiset sivut ja paljon hyödyllistä tietoa..sain sellaisen kipinän, että omat syömistottumuksetkin menivät remonttiin.

    VastaaPoista
  5. Sinulla on mielenkiintoinen blogi ja kirjoituksiasi on miellyttävää lukea!

    Yksi huomion ansaitseva seikka kypsennetystä ruuasta. Teksistäsi ei tullut ilmi, että kun ruoka-aineet kuumentaa, rasvat (rasvaliukoiset vitamiinit ja muut rasvat), osa vitamiineista (esim. C-vitamiini)menevät terveysvaikutuksiltaan pilalle samoin myös flavonoidit! sekä entsyymit hajoavat proteiineiksi, mutta silloin proteiineista on hyödynnettävissä noin 30%...siihen vaatii paljon ruoansulatusentsyymejä, että proteiinit saadaan takaisin entsyymeiksi. Hivenaineetkin menettävät tehoaan merkittävästi.

    Myös anti-ravinteet ovat ehkä huomionarvoinen seikka.. esim. vehnässä (jota ei muutenkaan kannata syödä) on paljon antiravinteita, esim. kuitua, mikä tarkoittaa sitä, että vaikka vehnänalkioissa on paljon ravinteita, iso osa niistä jää kuituihin ja kuiduthan menee ulosteessa ulos kehosta sulamattomana massana.

    Myös se, että syö kuollutta ruokaa (eli kypsennettyä) siinä ovat enstyymit pilaantuneet, mikä tarkoittaa sitä, että ruoka mädäntyy suolistossa. Mädäntynyt ruoka vaatii enemmän ruoansulatusentsyymejä ja ruoka sulaa huonommin (näin ravinteita saadaan vähemmän). Kaiken lisäksi mahassa mädäntyvä ruoka tuottaa ilmavaivoja.

    Ruokaa ei kannata kypsentää.

    Mielenkiintoista sikäli, että miten kehon pH-tasapaino vaikuttaa vitamiinien ja ravintoaineiden toimintaan. En ole lukenut paljon aiheesta, mutta hapan keho pystyy hyödyntämään reippaasti vähemmän D-vitamiinia. Pitää tutkia asiaa, vaikuttaa pH muihinkin kuin D-vitamiiniin..

    VastaaPoista
  6. Solide: kiva kuulla, että tykkäät blogista. Hyvä saada asiatietoa täydennettäväksi, koska ei tässä asiantuntijoita vielä olla. En ole kertonut vielä kaikkea mitä olen oppinut ja ainakin entsyymit ovat asialistalla sekä muutkin kuumentamiseen liittyvät seikat, kunhan olen sisäistänyt ne täysin itse. Koitan lukea useampaa opasta ja lähdettä että osaisi poimia ne olennaiset jutut ja ehkä vielä omin sanoin kertoa (?).

    Loppujen lopuksi tässä ihmettelee itsekin, kuinka ei tätä raw food -juttua aikaisemmin ole hoksannut. Miksei ihmiset syö mahdollisimman tehokasta ruokaa, kun muuten pitää kaikesta ottaa kaikki irti. Suurin ennakkoluulo on varmasti ruoan mauttomuus, tylsyys jne. mutta kun tämän todella väärän ennakkoluulon saisi karistettua, muuttuisi monen keittiö ja terveys täysin:) Koitan olla esimerkkinä...

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...