Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

1.7.2009

Dieettimietintää ja detox-oireita

Raakaruoalla olemme nyt 4:ttä päivää. Tänä aamuna kroppa antoi minulle juuri sitä mitä tilasin: Heräsin erittäin pahoinvoivana ja oli pakko mennä oksentamaan. Hassua oli se, että kissani oksensi myös heti perääni - tarttuvaa?

Pahoinvoinnille on 3 syytä:
1. Söin eilen YÖLLÄ klo 01 vielä kunnon ruokaa + vähän turhan paljon raakasuklaata, vaikka en aikoihin ole syönyt klo 20 jälkeen ja jos olenkin, niin vain hedelmän - aineenvaihdunta siis sekosi.
2. Kissamme pyydysti eilen (valitettavasti) linnun, jonka raatoja siivosin täällä viimeistä päivää - joku pöpö sitä?
3. Normaalia raakaravinto-oireilua

Oli oksentamisen syy mikä oli (epäilen vahvasti ykköstä), on muuten ollut kyllä loistava fiilis. Mitään mielihaluja tai oireita ei ole ollut, vaikka kokkasin eilen kavereille lämmintä ruokaa ja muutenkin on kämppä täynnä "ruokaa". Todella helpolta vaikuttaa siis tähän mennessä. Rikulla on kuulemma kanssa hyvä olo, mitä nyt paino ymmärrettävästi aluksi tippuu. Siitä sitten paremmalla ravinnolla lihassoluja rakentamaan!

Löysin ihan hyvän tiivistelmän elävästä ravinnosta tai raakaravinnosta (päättäis jo kumpi!) keho.netistä. Tässä pätkä siitä, mutta lukaiskaa koko juttu:

"Mitä pidemmälle jalostettua ruokaa syömme, sitä enemmän tuhlaamme luonnonvaroja. Pitkälle jalostetuissa ruoissa myös ravintoarvo kärsii eli tuhlaamme niitä tärkeitä aineita, joiden takia ruokaa suuhun lapamme. Pyrimme niin työssämme kuin treeneissämme tehokkuuteen, miksemme myös söisi tehokkaasti?

Evoluutio on hidas, emmekä ole vielä päässeet kovin kauaksi puusta, vaikka kuljemme jo kahdella jalalla. Kehityksen kannalta ei-niin-kauan aikaa-sitten söimme ainoastaan tuoreita kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, siemeniä - kaikkea suoraan luonnosta. Paras proteiininlähteemme liha, joka mahdollisti mahtavien aivojemme kehityksen, nautittiin sekin tuoreena, suoraan luonnosta. Ruokavaliomme oli parhaimmillaan todella värikäs ja monipuolinen, sesongin mukaan. Kuinka värikästä ruokaa sinä syöt?

Ihmisen keholla ei ole ollut aikaa tottua ruokavaliomme nopeaan muutokseen. Toki vatsamme sietävät pitkälle jalostettuja eineksiä, mutta kehomme ei osaa käyttää niistä saatavia ravintoaineita tehokkaasti hyväkseen. Lisäämällä rasvoja, paistamalla ja keittämällä me lisäämme ruokaamme makua, mutta valitettavasti samalla onnistumme minimoimaan ruoan arvokkaimmat aineet..."

Kerroin jo aikaisemmin elävän ravinnon ja raakaravinto -"dieettien" eroista. Elävään ravintoon liitetään usein ideologia, täysveganismi ja ns.hippimäisyys kun taas raakaravinnolla innostetaan mukaan myös (raa'an) lihan ystäviä, taviksia. Silti ihmettelen, tarkoittaako "raw veganism" sitten elävää ravintoa? Living foodist -termikin on kyllä jonkin verran käytössä, mutta ei ainakaan wikipediassa. Anyveis, olemme sitten ainakin toistaiseksi suomeksi virallisesti elävän ravinnon syöjiä tai "raakavegaaneja". Kuulostaa kyllä - raa'alta touhulta:)

Seuraavassa wikipediasta otettuja yleisiä "raw foodistien" uskomuksia:

- Raaka ruoka sisältää ruoansulatusta edistäviä entsyymejä (kuten amylaaseja, proteaaseja ja lipaaseja), jolloin kehon omat entsyymit voivat toimia esteettömästi säännöstellen metabolista systeemiä ja ruoan lämmittäminen yli 40-48 celsiuksen tuhoavat nämä ruoan entsyymit. Syömällä ruokaa, jossa ei ole entsyymejä haittaa ruoansulatusta, mikä voi aiheuttaa myrkytystilan, liikalihavuutta, kroonisia tauteja jne. Entsyymejä on rajattu määrä kehossa ja lämmitetty ruoka köyhdyttää nämäkin entsyymit.
- Raakaruoka sisältää bakteereita ja muita mikro-organismeja, jotka vaikuttavat ruoansulatukseen ja immuunisysteemiin "asuttamalla" hyödyllistä kasvistoa (joka kuumennetuissa ruoissa on kuollut) ruoansulatuskanavassa. Lisäksi monet raakaravinnon puolestapuhujat uskovat hygienia hypoteesiin, jossa loiseläjille ja haitallisille bakteereille altistuminen vahvistaa luontaista vastustuskykyä ja siten edistää terveyttä.
-Raakaruoalla on korkeampi ravintoarvo kuin kuumennetulla ruoalla. Prosessoitu ja perinteinen ruoka sisältää myös maunparantajia . Lisäaineita säilöntäaineita, väriaineita jne. sisältävät ruoat ovat paheksuttuja .
- "Villit" ja luonnossa kasvavat ruoat ovat ravinteikkaampia, kuin jalostetut tai teollisesti prosessoidut ruoat
- Rasvojen ja öljyjen kuumentaminen voi aiheuttaa haitallisia transrasvoja. Sokerin kuumentaminen proteiinien ja rasvojen kanssa voi myös aiheuttaa "glykomyrkkyjä" (en osannut kääntää).
- Raakaruoissa on korkea antioksidanttimäärä ja niiden uskotaan ehkäisevän ikääntymistä
- Kypsennetyn ruoan syöminen saattaa aiheuttaa happomyrkytystä
- Uskotaan myös, että opioid peptide (aminohapposarja), jota kypsennetty ruoka sisältää on vahingollista ja riippuvuutta aiheuttavaa vaikkakin niitä on löydetty luonnostaan myös ihmiskehosta.

Raakaravintokuurin oireista lupasin kertoa enemmänkin ja ilokseni Kimberly Snyderin (vaihteeksi) uusin bloggaus kertookin oleellisen aiheesta! Minua voi kohta sanoa Suomen Kimberlyksi, tietenkin Suomen "suuressa" mittakaavassa, mutta oikeasti: Kim on samaisessa postauksessaan luomumansikkatilalla ja arvaa kuka on menossa huomenna tekemään samaa? Voi olla, että en ihan yhtä edustavana poseeraa mansikoiden keskellä, mutta innokkaana odotan kyllä reissua, jonne menen lähes 90-v mummoni kanssa!

Seuraavassa käännän soveltaen Kimberlyn selostusta eri vaiheen detox-oireista:

Oireet siis tulevat täysin yksilöllisesti, varmaankin riippuen siirtymätavasta. Jos elintapasi ovat olleet radikaalisti erilaiset, esim. nautintoaineita, paljon lihaa jne. ovat oireet varmasti aluksi pahemmat. Juurikin aikaisemmin nauttimamme ruoan kemikaalit mm. lisäaineissa, torjunta-aineissa, valkoisissa jauhoissa ja sokereissa, maitotuotteissa ja happamissa eläinkunnan tuotteissa ovat varastoituneet suolistoon ja solustoon. Mitä näille myrkyille tapahtuu, kun ne "paistuvat" 36 asteen lämpötilassamme? Sitä voi jokainen miettiä. Keho tulee entistä enemmän happamaksi näiden myrkkymäärien ansiosta.

Kun epäpuhtaiden ruokien syöminen lopetetaan, on keholla mahdollisuus "levätä" uusien myrkkyjen varastoinnista ja alkaa puhdistamaan pintapuolisia myrkkyjä. Samalla, kun syöt paljon alkaalista ruokaa, kuten hedelmiä ja vihanneksia, voit tuntea olosi mainioksi ja että olet vihdoin löytänyt oman "dieettisi"! (Kuulostaa tutulta jo tässä vaiheessa) Oireet saattavat kuitekin tulla esiin vasta myöhemminkin, parin kuukauden kuluttua. Tällöin lääkärikin voi varoitella, kun esim. proteiini tai rauta-arvot näyttävät olevan alhaisia. Prosessissa on kuitenkin kyse siitä, että uudet, puhtaammat ruokailutottumukset alkavat irroittamaan pinttyneempiä myrkkyjä, ja ne alkavat kiertämään uudelleen kehossa ja veressä, kun aikaisemmin ne olivat vain varastoituneet soluihimme - painaen kroppaa, mutta ei vielä aiheuttamassa sairautta. Nämä pahimmat tukkeutumat ovat usein paksusuolessa, joka on kaksi metriä pitkä ja näiden pinttyneimpien myrkkyjen siirtyminen verenkiertoon voi aiheuttaa uusia oireita kuten päänsärkyä ja iho-ongelmia. Tässä "loppupuhdistuksessa"voi olla itse apuna tekemällä suolihuuhteluja. Kuitujen saannista on syytä pitää huolta, esim. vihersmoothien avulla. Mutta pääpointtina siis se, että ensin puhdistuu pintapuoliset myrkyt ja myöhemmin vasta syvemmällä olevat. Sen jälkeen olon pitäisi olla aikas ihanteellinen! Ei kun innolla kokeilemaan...

Lopuksi vielä kattava reseptisivu elävän- ja raakaravinnon ystäville tässä!

Ps. Ajattelin lähipäivinä kuvata oikein videon jostain kokkailustani, todennäköisesti aloitan ihan vihersmoothiella, koska se menee jo aikas rutiinilla:)

Sain vehnänoraatkin viimein kasvamaan! Nyt tarvitsisi löytää niille käyttöä - mehupuristinta ei ole. Salaatteihin, smoothieihin jne..??

5 kommenttia:

  1. Löysin tieni kerran vahingossa tänne kempparista ja sen jälkeen on ollut pakko käydä täällä kurkkimassa :).
    Meillä on raakaravintoon siirrytty pikkuhiljaa viime talvena ja olo on mitä ihanin (ja energisin), vaikka siis ei ollakkaan vielä täysin puhtaita raakaravinnon syöjiä.
    Itse käytän vehnäorasta niin että pureslkelen pienen tupon suussani, nielen nesteen ja syljen rämmäleet pois (kompostiin tietenkin) tarkoitus olisi hankkia kyllä käsikäyttöinen puristin kun sille löytyisi paljon muutakin käyttöä.

    Oletko muuten tutustunut Ani Phyon sivuihin/kirjoihin? http://www.aniphyo.com Itse pidän kovasti hänen resepteistään (kuten myös Snyderin resepteistä) :)

    VastaaPoista
  2. Vau! Tosi kivan oloinen blogi :)
    Olen kiinnostuksella seurannut kirjoituksiasi kun olen itse siirtymässä "raa'enpaan" suuntaan myös. Olet kyllä oikea inspiraatio, toivottavasti jatkat päivittämistä! :)

    VastaaPoista
  3. Tanja; Kiva kuulla! Pitääkin tutustua Aniin tarkemmin.

    Shea: Kiitoksia, eiköhän tämä tykitys jatku vielä pitkään:)

    VastaaPoista
  4. Niin, elävää vai raakaravintoa? Onko niissä eroa? Itse olen tutustunut elävään ravintoon Elsa Ervamaan Elävä ravinto -teoksen (WSOY 1983) kautta. Ja niissä resepteissähän idätetään, versotetaan, hapatetaan ja taas idätetään. Raaka-aineissa on hedelmien, pähkinöiden ja siemenien ohella viljoja ja juureksia. Olen ottanut omakseni erilaiset murekkeet ja juures- ja hedelmäpateet sekä siemen"juustot" ja hapankasvikset, mutta en ole saanut juurrutettua tällaista ruokaa elämäntavaksi.

    Jos vertaa Ervamaan idätys- ja versotusvaltaista keittiötä ja tämän blogin kautta valottuvaa raakakeittiötä, eroja löytyy. Siinä missä Heidi kuorii hedelmät, avaa pakastemarjapussin ja "blendaa", Elsa "herättelee" ja kypsyttelee ruoka-aineita eri tavoin. Tällaisenaan elävä ravinto vaatii paljon enemmän vaivaa ja etukäteissuunnittelua, mutta tulee halvemmaksi kuin luomuhedelmien ostaminen.

    Olen ottanut tavakseni aamuiset vihersmoothiet siemenlisineen ja näin kesäaikaan tulee muutenkin syötyä paljon raakaruokaa. Tajusin, että tällaista ruokaa olen tietämättäni kai-van-nut niin monta kertaa aikaisemminkin: ruoka ei maistu ja kun koettaa kuvitella, mikä maistuisi, kuvittelee jotain epämääräisen hedelmäistä ja raikasta.
    Mutta eihän _pelkillä_ hedelmillä pitkälle pötki...

    VastaaPoista
  5. Heidi: Olennaisin ero varmaan noilla dieeteillä on eläintuotteiden salliminen raakaravinnossa. Tajusin myös käyttäväni hunajaa, joten täysvegaanikaan en raakakuurilla ole. Mulla on kanssa tuo kirja! Se on kyllä huippu, pitänyt blogatakin siitä. Kyllä nämä jotkut jutut opettelua ja AIKAA vaatii, mutta ideana varmaan se, että helpoilla muutoksilla opastetaan näiden elävän ravinnon juttujen pariin. Jokainen saa sitten itse päättää, kuinka pitkälle menee. Toki se "trendikkyys" on myös mukana, mutta ei kai se ole paha asia, jos porukka sitä myöten innostuu.

    Tällä hetkellä olen niin innoissani, kun ruokaa ei tarvitse sen kummemmin miettiä ja se on aina niin tuoretta. On kyllä turhaa sanoa ihmisille: syökää enemmän hedelmiä ja vihanneksia..se menee kuuroille korville. Sen sijaan kun kerran oppii tekemään esim. smoothieita niin niistä tuskin luopuu helpolla! Sama homma maukkaiden tuorejälkkäreiden kanssa. Herkkuja ja makeaa pitää saada, ettei mene liian tiukaksi.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...