Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

15.7.2009

Ayurveda

Kiinnostuin Ayurvedasta keväällä tutustuessani ravintoasioiden myötä vaihtoehtohoitoihin ja luonnonmukaiseen lääkintään sekä yleensä itämaiseen filosofiaan. Monet luonnonmukaisemmasta elämästä kiinnostuneet pitävät silti ayurvedaa ja muitakin vaihtoehtohoitoja huuhaa –osastoon kuuluvana –ainakin vielä. Tiedon ja ymmärryksen puute on suurin syy siihen, miksi ihmiset eivät ”usko” ja sitä kautta ala ottamaan selvääkään asioista tai kokeilemaan niitä. Henkisyyttä ja omaan kokemukseen perustuvien hoitojen apuja perustellaan lumevaikutuksella, länsimaisen kulttuurimme vaatiessa tiukkoja tieteellisiä todisteita niiden toimivuudesta. Länsimainen lääketiede ja ajattelutapa helposti yleistävät ja luokittelevat yksilöllisyyden ja länsimaisen käsityksen mukaan normaalia on se, mikä on yleistä enemmistölle. Ayurvedan mukaan normaalia pitää arvioida yksilöllisesti, koska jokainen ihmisyksilö ilmentää omaa erityistä ja välitöntä luonteenlaatua ja toimintaa.

Idässä avain ymmärtämiseen on hyväksyntä, havaitseminen ja kokemus. Lännessä se on kyseleminen, analysointi ja looginen päättely. Länsimainen mieli yleensä luottaa objektiivisuuteen, kun taas itämainen panee enemmän painoa subjektiivisuudelle. Itämainen tiede opettaa ylittämään niiden rajan, minkä takia länsimaalaisten voi olla vaikea ymmärtää ayurvedan menetelmiä.

Ayurvedaa eli ”elämisentiedettä” on harjoitettu Intiassa jokapäiväisenä parantamismenetelmänä jo 5000 vuotta. Se on ehkä maailman ensimmäinen terveydenhoitojärjestelmä, Veda-kirjoista löydetty, samoin kuin jooga ja astrologia. Se on holistinen lääketiedejärjestelmä, joka opettaa, että ihminen on mikrokosmos, maailmankaikkeus itsessään. Se on lääkinnällis-metafyysinen, parantava elämisentiede, kaikkien parannustaitojen äiti. Ayurvedaa opiskelemalla voi jokainen saavuttaa itseparantamisen käytännöllisen tiedon. Ruumiin kaikkien energioiden todellisen tasapainon avulla fyysistä rappeutumista ja sairautta voidaan merkittävästi vähentää.

Ayurveda opettaa ihmisiä välttämään sairauksia sen sijaan, että odottaisi oireita, joita sitten poistaisi lääkkeillä. Se perustuu kokonaisvaltaisuuteen, kehon, mielen ja sielun yhteyteen sekä yhteistyöhön. Ayurvedassa erotellaan kolme doshaa, ns. epätasapainotilaa, joita esiintyy kaikissa elävissä olennoissa, eikä niitä voi suoraan silmämääräisesti havaita. Doshat hallitsevat ruumiin, mielen ja tietoisuuden kaikkia biologisia, psykologisia ja fysiopatologisia toimintoja. Epätasapainotila on päässyt syntymään, koska elämme epätäydellisessä maailmassa ja ympäristö vaikuttaa meihin jatkuvasti. Kolme doshaa, vata, pitta ja kapha ovat tiivistymiä viidestä ”suuresta elementistä” eli mahabhutasta, jotka ovat: Maa, vesi, tuli, ilma ja tila.

Ayurveda -hoidossa analysoidaan ihmisen dosha–tyyppi kyselykaavaketta käyttäen. Analysoitavat asiat liittyvät ihmisen fyysiseen olemukseen, psyykkisiin tekijöihin sekä luonteeseen. Doshan selvittyä hoitaja valitsee kehotyypille sopivan tasapainottavan öljyn ja tekee joko pää- ja hartia tai kokovartalohieronnan ayurvediseen tapaan. Lopuksi hoitaja antaa asiakkaalle ruokavalio- sekä elämäntapaohjeistusta.

Monet linkittävät ayurvedisen ruokavalion Intialaiseen tuliseen ruokaan (entistä herkkuani). Ayurvedista ruokavaliota voi kuitenkin soveltaa myös kaikkiin tilanteisiin ja paikkoihin, esim. raakaravinnon keittiöön. Mutta ei siis riitä, että syö terveellisesti, jopa raa'asti - pitäisi vielä syödä oman kehotyypin ruoka-aineita! Ei se oikeasti ole kovinkaan vaikeaa, jos aiheeseen vähänkin perehtyy. Monet ovat kokemuksen kautta huomanneet itselleen sopivat ruoka-aineet ja elämäntavat ja näin valinnan vaikeutta ei ole. Toisaalta monet ovat ayurvedan myötä tajunneet vaivansa johtuvan tietystä epätasapainoa aiheuttavasta seikasta ja poistaneet sen elämästään ja näin vaiva on lähtenyt.

Miksi näin paljon tekstiä aiheesta? Opiskelen siis parhaillaan itse ayurveda –hoitajaksi. En vielä tiedä, kuinka paljon tulen hoitoja tekemään, ainakin jonkin verran. Pystyn hyvin soveltamaan myös itse opiskelemiani ravinto-oppeja ayurvedan ruokavalio-ohjaukseen. Ilmoittelen sitten, kun alan antamaan muillekin kuin tutuille harjoitushoitoja, niin halukkaat voivat ilmoittautua:) Olin itse hoidettavana kesän alussa ja ihmettelen kyllä, miksi näistä rentouttavista öljyhieronnoista ei tiedetä enempää -samoin kuin yleensä ayurvedan harjoittajia ei Suomessa käsittääkseni paljoakaan ole. Jo useassa maassa tehdään yhteistyötä vaihtoehtolääketieteen kanssa. Suomessa suuntaus on kuitenkin (yllättäen) menossa vastakkaiseen suuntaan, joten sinänsä en ihmettele, miksi tunkua alalle ei ole.

Oma kehotyyppini on Pitta ja olen noudattanut sen kehotyypin ravinto- ja elämäntapaoppeja nyt toista kuukautta. Opit tai suositukset eivät ole ehdottomia, enkä ole kaikista Pitalle sopimattomista ruoka-aineista vielä luopunut (kuten tomaatit ja sipulit). Samoin auringon välttäminen ei ole kovin kivaa, vaikka olen huomannut liian auringossa olon "lisäävän tulisuuttani" eli edesauttavan doshani menemistä epätasapainoon. Samoin kahvin ja alkoholin sopimattomuuden olen viimeistään nyt tajunnut, kun niistä on luopunut. Tähän mennessä tekemäni analyysit tuttaville ovat osuneet aika kohdilleen ja monet ohjeet osuvat kyllä kuin nenä päähän tietyille henkilöille.

Sitten vain testaamaan omaa kehotyyppiä! Hieronnasta olen muutaman kokeilun jälkeen saanut erittäin positiivista palautetta. Ayurvedinen hieronta on hyvin paljon erilaista ja kokonaisvaltaisempaa kuin perinteinen hieronta. Palaan asiaan jälleen, kun saan opiskeltua ja harjoiteltua lisää...

9 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoista alaa opiskelet.

    Tein testin ja selvästi eniten tuli K kirjainta eli olen ilmeisesti Kapha Dosha.

    Ja nyt vain googlettamaan että miten kuuluisi syödä ja mitä vaivoja Kapha Doshalla esiintyy :D.

    VastaaPoista
  2. Tein testin ja olen selkeä Vata. Mitäköhän pitäs syödä? :)

    VastaaPoista
  3. Ajattelinkin joskus saada aikaiseksi kommentoida, että miten meinaat ayurvedan ja raakaruoan sovittaa yhteen (joidenkin kehotyyppien suositeltiin välttämään). Itselläni on varmaan joku kapha-vata tyyppi. Ota tuosta testistä nyt selvää. :) Omistan myös sen pienen ayurveda keittokirjan, mutta se on todellakin pieni. Onko suomeksi olemassa muuta kuin kaksi ayurveda kirjaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain juuri käteeni (ilmeisesti) suhteellisen uuden Ayurveda-kirjan.

      Janesh Vaidya: Kehon ja mielen ayurveda - kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin menetelmä. 364 sivua, Basam Books 2012, suomentanut Jaana-Mirjam Mustavuori.

      Ensivaikutelma: tällaista opusta olen toivonutkin. Pakko lukea.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Oon kaiketi kans pitta. Jonkin verran myös tuli K:ta. Yks ayurvedatyyppi joskus silmämääräisesti arvioi mut. Taisin olla pitta. Sen muistan, etten ainakaan ollut vata. Reilu vuosi sitten lopetin alkoholinjuomisen täysin. Satunnaistupakointikin jäi. A. Mun vatsa on tykännyt päätöksestä. B. Tuntuu kovin luontevalta. C. Mulla on itsevarmempi ja mukavampi olo selvinpäin.

    Ayurveda on tosi mielenkiintoinen kyllä. Harmi vain kun on kaikkea niin mielenkiintoista eikä kaikkeen ehdi tutustua kunnolla. Missä muuten käyt tuota ayurvedakoulutusta?

    Ai niin, suuri kiitos Kimberly Snyderin blogin linkittämisestä! Aikas hyvä blogi <3

    aprilmoon

    VastaaPoista
  6. Kiitos mielenkiinnosta ayurvedaa kohtaan! Uskoisinkin, että kiinnostus vaihtoehtohoitoihin on lisääntymässä ja Ayurveda on mielenkiintoinen juuri monipuolisuutensa takia.

    Itselläni on 3 suomennettua Ayurveda -kirjaa. Nyt on tullut uusi kasvisruokakirja, mutta sitä ei kai saa vielä kirjastosta.
    Nämä siis:
    Vasant lad: Ayurveda
    Robert Svoboda: Ayurvedaa naisille
    Sally Morningstar: Ayurveda

    Näistä selkein ja lyhyin opas on viimeisin, ensimmäinen taas kattavin.

    Itselläni on myös kurssilta saadut monisteet, joissa on tarkat ruokavalio-ohjeistukset (listat) kullekkin kehotyypille, joita myös kirjoistakin löytyy. Netistä varmasti löytyy googlettamalla ainakin enkuksi enenmmän asiasta. Voin postata niistä myöhemmin tarkemmin...tai sitten voitte tulla vastaanotolleni:)

    Raakaravinnon ja ayurvedan voi sovittaa hyvin yhteen. Ruokavaliosuositukset ovat muokkautuneet vuosien varrella nykyhetkeen sopiviksi, joten listoilta löytyy mm. soijanakki, joten tässä asiassa minulla on päivitetympää tietoa. Suositukset ovat voineet alkujaan olla hyvinkin raaka-kasvispainotteisia...enpä tiedä. Vata -kehotyypille ei välttämättä ole paras ratkaisu olla 100% raw, vaan syödä silloin tällöin hieman raskaammin. Sen sijaan Kaphalle sopisi varmasti loistavasti. Jokaisessa "dieetissä" on omat rajoitteensa, ja tavallaan paras on syödä siten, mikä itselle tuntuu parhaalle.

    Kehotyypeille hierontaöljyn, hieronnan ja ruokavalion lisäksi ayurvedassa määritellään värit, jalokivet sekä liikuntasuositukset, mm.sopivat jooga-asanat.

    Käyn koulutusta Frantsilassa.

    VastaaPoista
  7. Tää on kyllä ehdottoman mielenkiintoinen juttu. Nyt ajattelin ottaa loman aikana Ayurvedasta enemmän selvää, kun Surya Ayurveda keskuskin sijaitsee meidän korttelissa! Odottelen että teet mulle sit sen saman kehotyyppi-testin, minkä teit Suskulle ja Maaretillekin :)

    -Hanna L.

    VastaaPoista
  8. Olen selkeästi pitta-tyyppi, mutta kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtyessäni olen palellut usein, mutta silti saatan samalla hikoillakin (kylmähikisyyttä, esim.kylmät mutta vähän kosteat kädet).Erityisesti kylmien ruokien jälkeen on kylmän tunnetta.Kun taas kuumat juomat, kuten vihreä tee (kahvia en juo) aiheuttavat joskus jopa liikaa lämpöä. Kovassa liikunnassa hikoilen luonnollisesti melko runsaasti, kuten pitta-tyypit yleensäkin.Liikuntaa olen harrastanut aktiivisesti jo 7 vuoden ajan, pääasiassa kävelyä ja joskus ratsastustakin. Nykyisin myös joogaa, jumppaa ja kuntosalia. Nyt olen alkanut siirtyä enemmän pitta- ruokavalioon, jospa alkaisi olo tasapainottua.Olen lukenut pari ayerveda-kirjaa ja niiden mukaan nimenomaan ohutsuolessa pitta-häiriö ilmenee ja minulla on juuri alavatsan alueella usein ollut turvotusta ja kipuja, ärtyneen suolen oireita, ummetuksen ja löysävatsaisuuden vuorottelua enemmän kasvispainotteiseen ja täysjyväviljapainotteiseen ruokavalioon siirtyessäni. Nyt vatsa-oireet vähän helpottaneet viljatuotteiden ja maitotuotteiden rajoittamisen myötä tässä puolen vuoden aikana. Kuitenkin välillä suoli ei tunnu tyhjenevän kunnolla vaan joutuu aamulla käymään useasti vessassa. Herään aikaisin, n.5-6:n aikaan ja menen ajoissa nukkumaan. Nämä säännölliset nukkumis- ja ruokailuajat on ollut minulla jo teini-iästä lähtien.
    Ihanaa tämä uuden tiedon etsiminen vaan on :) Vieläkin aion ottaa selvää lisää.
    Kiitos ihanasta blogistasi :)

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...