Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

29.6.2009

Uusi ruokavalio; vihannekset, hedelmät, pähkinät ja siemenet


Raakaravintokuuri alkoi ennen aikojaan jo eilen, koska aika tuntui oikealta. Tänään kokeilimme taas kirjasta " 12 steps to raw food" tämmöisiä herkullisia Garden Burgereita:

Puutarhapihvit
- 0,5 kg suosikkipähkinöitäsi
- 0,5 kg porkkanoita
-1 isohko sipuli
- 1 rkl makeutusta (hunaja, erittäin kypsä banaani tai rusinoita)
- 1 rkl kylmäpuristettua öljyä
- suolaa maun mukaan
- Laitoimme vielä sekaan parsakaalin jämän sekä kotimaalta ruohosipulia ja persiljaa (valinnainen)

Blendaa pähkinät ensin (hyvässä) tehosekoittimessa. Lisää ne sitten eri kippoon. Blendaa sitten muut aineet keskenään ja sekoita pähkinöiden kanssa. Jos seos ei ole tarpeeksi kiinteää, lisää esim. kuivattuja sipuleita tai pellavansiemeniä sekaan. Pyörittele pihveiksi tai pyöryköiksi. Tarjoa!

Maukkaita olivat sellaisenaan, mutta miksei pihvejä voisi laittaa vaikka hetkeksi kuivahtamaan tai "paistumaan" aurinkoon, jos mahdollisuus siihen on.

Raakaravinto ja yleensä ravinto, jolla ihminen eläisi hyvin koostuu seuraavasta tehonelikosta: hedelmät (+marjat), vihannekset, pähkinät ja siemenet eri tavoilla yhdistettynä ja niistä saa lukuisia variaatioita maidoista pizzoihin:) Pähkinät ovat siementen lisäksi tämänlaisissa raakamureke, -pizza tai -pyörykeruoissa usein olennaisena osana vihannesten kanssa. Pähkinät ovat lievästi happoa tuottavia, joten vihannesten kanssa yhdistettynä ruoasta saadaan helposti suositeltava happo-emäs tasapaino. Suositushan on, että happaman ja emäksen suhde on noin. 20/80 riippuen vähän lähteestä. Maapähkinät ovat poikkeus, koska niiden happoluku on aika korkea, -15. Sen vuoksi ei jokin aika sitten tehty maapähkinävoi ei enää oikein ole maistunut, koska parempia vaihtoehtoja on löytynyt rutkasti tilalle.

Oppaan mukaan jonkinnäköisiä detox-oireita pitäisi raakakuurilla tulla, ja on poikkeus jos niitä ei tule. Saa nähdä tuleeko tästä oireita, joita paaston aikana ei ilmennyt. Nyt tuntuu ainakin loistavalta ja etenkin lievä henkinen paine, joka oli jokin aika sitten miettiessäni meneekö nämä ravintoasiat nyt uskonnon puolelle, on poissa. Nyt vaan tekisi mieli jatkuvasti kokeilla lisää uusia JA NOPEITA ruokia. Huomasimme, että ruoanvalmistus pizzaa lukuunottamalta on äärimmäisen vaivatonta. Myös tiskin ja roskien määrä vähentyy huomattavasti.

Suosittelen salaatinkastikkeeksi ja muutenkin kylmäpuristettua pellavasiemenöljyä. Laitan salaatteihin sellaisenaan, lisään päälle suolaa ja mahdollisesti muita mausteita. Toimii!

3 kommenttia:

  1. TAAS ihanan näköisiä juttuja! Musta tuntuu jännältä, että oireita saattaa tulla, koska tässähän SYÖDÄÄN ihan kunnollakin, toisin kuin paastossa - mitähän ne oireet yleensä ovat, lukiko oppaassa?

    Muistakin blogeista on tullut vastaan vaikka miten paljon raakaravinto-ohjeita, kuin sieniä sateella melkein, osa on tosi yksinkertaisia juttuja ja miettii, että näinhän mäkin syön paljon, vaikka en ole sitä raakaravintosyömiseksi mieltänytkään, mutta osassa ohjeita taas on niin ihme aineita, ettei ne edes kerro mulle mitään.. No, korvan taakse pitää laitella kaikkia uusia juttuja ja vaikka sit jossain vaiheessa siirtyä itsekin kokeilemaan enemmän.. sit joskus.. ;)

    VastaaPoista
  2. Olipa ihana löytää tänne blogiisi!! Tosi paljon lukemista ja tietoa...elävä ravinto kiinnostaa, ja välillä olen sitä kausittain käyttänyt. Nyt täältä hean uutta inspistä! ;)
    Mulla viljat ja maito aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ja niistä pitäis päästä eroon...

    Sanna

    VastaaPoista
  3. Kiitos kte, bloggaan oireista enemmmän lähiaikoina.

    Sanna: Kiva kun löysit. Maito ja vilja aiheuttaa paaaljon vaivoja, kokeilemalla sen tietää parhaiten.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...