Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

14.6.2009

Superruokia kaukaa roudattuna vai omasta pihasta?

Esittelen taustalla pikkuista kasvimaatani, josta jo jotakin onneksi pilkistää. Alle 6 neliön alueelle mahtui vain kesäkurpitsaa ja retiisejä, koska kurpitsojen kylvövälit olivat niin suuret. Kesäkurpitsojen maahankylvö ei mennyt ihan ohjeiden mukaan, joten saa nähdä saako vielä ensimmäisellä yrityksellä onnistumaan. Retiisit pitäisi olla jo muutaman viikon päästä valmiita..innokkaana odotellaan. Muualle pihaan laitoimme taimina ruohosipulia ja persiljaa, joita olenkin käynyt napsimassa sekä vihersmoothieihin että ruokaan mausteeksi. Myös voikukanlehdet ovat saaneet sekoittua blenderissä. Olen huomannut lisääntyvien vihannesten ja hedelmienostelun myötä rahatilanteen kiristyneen huomattavasti. Nyt pitääkin ehdottomasti keksiä edullisempia kikkoja terveellisempään syömiseen.


Esim. tämmöiset tilaukset saavat nyt odottaa pitkään seuraavaa kertaa:

Kuvassa tilaus nettikauppa Cocovista. Tilaisin siis reilusti Gojimarjoja, kookosöljyä, ohranorasjauhetta (koska vehnänoraksen itsekasvatus ei ainakaan heti onnistunut), macaa sekä kuvassa on myös spirulina, joka on P&S -liikkeestä. Nämä tuotteet siis oikeasti aika luxusta meidän elintasoon nähden:) Ei tässä paljon muuta maksullisia aktiviteettejä voi miettiä kun kaikki raha menee omaan hyvinvointiin. Kuitenkin sen voi varmaan tehdä hillitymminkin ja niin vastedes aiommekin. Kookosöljy on kyllä erittäin riittoisaa, joten sitä ainakin suosittelen kaikille.

Siskoni asustelee siis myös kanssamme aika ajoin. Koitan tottakai käyttää kaiken ajan hyödyksi ja opettaa häntä terveellisempien ruokien (ja elintapojen) pariin. Hän nyrpistelee nenäänsä välillä erikoisemmille ruoka-aineille, kuten merilevälle;) Myös hampunsiemenet smoothiessa (kuvassa) menivät alas, vasta kerrottuani siinä olevan vain hedelmiä. Hittismoothiessa ei siemenet maistuneet ainakaan negatiivisesti:

banaania, päärynää, hamppumaitoa, hunajaa, pussi mustaherukoita ja voikukanlehtiä


Tässä siis aikaisempaan salaattiin myöhemmin lisäämäni Arame merilevät. Niiden käyttö on erittäin helppoa, liotetaan ensin 15 min vedessä ja sitten lisätään suoraan esim. salaatteihin tai keittoihin. Arame on miedon makuinen, hyvä kalsiumin, sinkin, jodin ja raudan lähde.

Tein myös salaatinkastikkeen salaatille, ja kuulisin erittäin mielelläni hyviä salaatinkastikeohjeita myös lukijoilta, koska salaattipainotteisessa ruokavaliossa on kastikkeella suuri osa. Tämä kookosmaitopohjainen, mieto kastike oli todella hyvä vaihtoehto esim. kermaviilipohjaisen sijaan:

- Kookosmaitoa (n. puoli purkkia)
- Sirtuunamehua puristettuna (n. 0,5 dl)
- Mausteita, kuten inkivääriä, suolaa, pippuria

Tein myös pitkästä aikaa lämmintä ruokaa. Tämän intialaisen papupadan tein erittäin soveltaen kaapissa olevista (sekä kasvimaan) aineksista ja tuli ERITTÄIN hyvää myös siskoni mielestä. Vetää kyllä vertoja intialaisen ravintolan sapuskoille. Annos ainakin 4:lle

- Papuja 2 prk, itse laitoin mustapapuja ja chilipapuja (organic)
- 2 isoa sipulia
- 1 valkosipulinkynsi
- tomaatteja n. 4-5 kpl (tai enemmän, jos et käytä tomaattimurskaa)
- purkki tomaattimurskaa
- curryä, mustapippuria, paprikaa, inkivääriä (kuivattua), suolaa
- ruohosipulia, persiljaa hieman
- kookoskermaa 1/2 purkkia

Pilko sipulit ja paista kevyesti pannulla, lisää mausteet ja sekoittele hetken. Paloittele tomaatit ja lisää sekaan tomaattimurskan kanssa. Anna maustua jonkin aikaa. Lisää lopuksi pavut ja ihan lopuksi kookoskerma ja hauduta vielä n. 10 min.

Tarjoilin papupadan quinoan sekä raastesalaatin kanssa, jossa oli porkkanaa, punakaalia sekä omenaa raastettuna:

Tämä teksti ei tunnu nyt millään loppuvan:) Olimme eilen eräissä juhlissa ja nyt ei yllättäen ole maailman paras olo, vaikka varsinaista krapulaa ei ole nytkään. Kirjoitan myöhemmin juhlista ja niihin liittyvistä tuntemuksista sekä ravinnon että muun sosialisoinnin osalta. Perinteinen suomalainen illanvietto ei enää (ole aikoihin) tuntunut omalta ja se ns. hauskanpito on todellakin vain hetkellistä. Samanhenkisiä ihmisiä on harvassa..mutta avaudun siitä lisää next time!

Lopuksi vielä aamun olon parantaja smoothie:
ainakin 2 annosta

- muutama voikukanlehti
- pussi mustaherukoita
- avokado
- päärynä
- seesaminsiemeniä
- pohjana vettä ja hamppumaitoa
- päällä kurpitsansiemeniä

7 kommenttia:

  1. Tällaisia täysin ilmaisia tulee mieleen:

    -Kesällä mustikkaa metsästä ja PALJON
    -Nokkosta löytyy helposti
    -Puolukka on vissiin myös oikea terveysruoka?
    -Pihlajanmarjat (en tiedä mitä niistä voi tehdä, mutta tiedän että joskus on käytetty)
    -Voikukkia/apiloita pakkaseen?
    -Ja mitä muita syötäviä luonnonkasveja löytyy? Pitäisi tutkia itsekin

    Sitten jos löytyy tuttuja niin voi kerätä omenia, mansikoita, mustaherukkaa, vadelmaa, luumua jne. Omenaa voi kuivattaa helposti. Ruohosipulia ja persiljaa voi myös vissiin pakastaa. Ja syön vieläkin viime syksyn kuivattuja omenaviipaleita. :)

    Painiskelen muuten vähän saman ongelman kanssa. Rahaa ei tällä hetkellä liikaa ole, mutta enpä haluaisi silti sitä halvinta tehoruokaakaan ostaa. Joten tänä kesänä kerään ennätysmäärän täysin ilmaista ruokaa pakastimeen sekä kuivatukseen. Niin ja se jätteiden minimointi. :)

    VastaaPoista
  2. Noista vehnänoraista.
    Itselläni ainakin kasvatus onnistuu näin:
    Liotan vehnänjyviä yön yli ja idätän seuraavan päivän, mutta ne kasvavat kyllä ilmankin idätystä.
    Idätyksen aikana jyviä ei kuulu huuhdella, vain käännellä ja kostuttaa tarvittaessa.
    Sitten pari senttiä multaa astiaan, jyvät pinnalle ja multaa vielä päälle niin, että jyvät peittyvät. Multaa kastellaan sen verran että se pysyy kosteana. Jokin peite kylvöksen päälle pariksi päiväksi, niin että kylvös on pimeässä kunnes oraat alkavat itää ja oraita voi leikata 10-15cm pituisina.

    VastaaPoista
  3. Eko-Jonille kiitos muistutuksesta. Pitääkin piakkoin kerätä voikukat pakkaseen, vaikka se vähän ravintoarvoa tuhoaakin.

    Anni: Oikeastaan juuri noilla ohjeillä lähdin kokeilemaan. Suurin ongelma oli multaan istutusvaiheessa luomumullan puuttuminen (etsin kissojen ja koirien kanssa kaupat ja puutarhamyymälät, murr) sekä huono idätysastia. Pitää todellakin panostaa noihin välineisiin, koska idätys on aivan mahtava juttu!

    VastaaPoista
  4. Kiitos, kaima, innostavasta blogista. Minä, ikiaikainen wannabe-vegaani ja elävää ravintoa lähinnä vain kirjojen sivuilla harrastava olen saanut tästä paaaljon vertaistukea ja kannustavia esimerkkejä. :)
    Ruuan keräilystä:
    Tapasin taannoin Katajamäen ekoyhteisön vierailulla nuoren miehen joka teki hapatteita villivihanneksista, kuten horsmasta ja voikukasta. Ehkä hieman epämääräisen näköiset tuotteet olivat kuitenkin erittäin herkullisia. Itse en ole koettanyt luonnontuotteiden hapatusta, ainoastaan kaalia ja vihanneksia. Niin, ja sieniä, ne ovat herkkua!
    Googlen kautta löysin Frantsilan yrttitilalla kesäkuun alussa pidetyn villivihannesten hapatuskurssin. Vetäjän nimi on Ossi Kakko, hän lienee tuo samainen Katajamäen tyyppi.

    VastaaPoista
  5. Eipä kestä. Itse olen ollut superlaiska (tai ainakin kärsimätön) kokki aikoinaan, ja nyt se on intohimoni kun tajuaa kuinka mahtavia, helppoja ja nopeita terveellisiä herkkuja voikaan tehdä. Suosittelen Frantsilan kursseja aiankin yhden kokemuksen perusteella.

    VastaaPoista
  6. Moi Heidi, kiitokset blogista! Tein tuota papupataa eilen ja tarjoilin sen tattarin kanssa ja huhhuh kun oli hyvää! Kiitos siis mahtavasta reseptistä!!

    Tuli myös mieleeni, että tästä Vihreän Langan linssilasagnesta (http://www.vihrealanka.fi/node/2745 , mikäli linkki ei toimi löytyy myös vihreä lanka -> keittiö -> pääruoat -> linssilasagne) tulisi varmasti herkullinen kun vaihtaisi ainekset luomuun ja korvaisi soijamaidon kookosmaidolla ja kermalla. Täytyypä testata ensi kerralla!

    VastaaPoista
  7. Kiva kuulla, laura! Oli kyllä huippuhyvää tuo ruoka, ja varmasti antamasi reseptin myös.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...