Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

3.6.2009

Raffinoidut öljyt ja kalsiumvääntöä vaihteeksi

Tarkoituksenani oli tänään lainata kirjastosta Jill Fullerton-Smithin "Totuus ruoasta", mutta kirja oli valitettavasti hukkunut kirjastossa ja nappasin sen sijaan 7 muuta ravitsemusaiheista kirjaa:) Eiköhän niistä taas jotain uutta ja mielenkiintoista löydy ja oikeastaan heti tutustuttuani ensimmäiseen kirjaan: Paula Heinosen ja Satu Silvon kirjoittamaan "Satumaista voimaa arkeen" - löysin tärkeitä perusteluja omille näkemyksilleni ja halusin samantien tulla niistä kertomaan.

Jossain aikaisemman postaukseni kommenteissa minulta kyseltiin kasvisöljyjen, mm. rypsiöljyn haitoista. Paula Heinonen, joka laaja-alaisena asiantuntijana kertoo ravitsemuksesta on ainakin itselleni luotettava lähde, enkä tarvitse sen kummempia tieteellisiä tutkimuksia todistamaan näitäkään seikkoja. Hänen mukaansa siis tavalliset öljyt, esim. rypsi- tai oliiviöljy valmistetaan monimutkaisen prosessin avulla, jota kutsutaan raffinoinniksi. Prosessin aikana öljynsiemenet puhdistetaan, rouhitaan, käsitellään kuumalla höyryllä, uutetaan öljy teolllisella liuottimella rouheista, hajotetaan lima-aineita hapolla, neutralisoidaan vahvalla emäksellä, poistetaan lesitiini ja väri jne. kunnes tuloksena on raffinoitu öljy. Tämän jälkeen öljy on vasta osana margariinin valmistusta tai siirretään sellaisenaan kaupan hyllylle.

Sen sijaan kylmäpuristetulla öljyllä tarkoitetaan öljyä, joka on valmistettu pelkän mekaanisen puristuksen avulla ilman raffinointia ja ilman kemikaaleja. Näin ollen esim. lesitiiniä on tallella kylmäpuristetussa öljyssä. Rypsiöljyn valmistuksessa kuumennuksen sanotaan vaikuttavan haitallisesti rypsiöljyn ominaisuuksiin koska se lisää rypsiöljyn hapettumista ja vaikuttaa vitamiinipitoisuuksiin. Toisaalta kuitenkin eräät asiantuntijat? sanovat, ettei kylmäpuristettu öljy tai raffinoitu teollisuusöljy eroa mitenkään terveysvaikutuksiltaan. Tästä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

Paula Heinonen vahvistaa myös maito- tai oikeastaan maidottomuuslinjaani. Ainoastaan hapanmaitotuotteita hän suosittelee (jos siis haluaa maitotuotteita syödä ja näitäkin kohtuudella)

"Maidon terveellisyydestä kiistellään. Ruokavalion, joka sisältää runsaasti maitotaloustuotteita on osoitettu olevan riskitekijä eturauhassyövälle. Tutkimusten mukaan kyse saattaa olla kalsiumin liiallisesta saannista, joka ehkäisee D-vitamiinin inaktiivisen muodon muuttumista aktiiviseksi. Joidenkin tutkimuksien mukaan maidon käytöllä voi olla yhteyksiä myös munasarjasyöpään."

"Suomalaiset saavat kalsiumia ruoasta keskimäärin riittävästi, jopa enemmän kuin suositellaan. Jokainen suomalainen joi maitotuotteita yli 5 dl päivässä v.2002. Tämän lisäksi syömme vielä hieman alle 50 g juustoja päivässä jäätelöä ja maitosuklaata unohtamatta. Tästä huolimatta on Suomessa lonkkamurtumien määrä nelinkertaistunut kolmenkymmenenvuoden aikana. Arviolta 400 000 suomalaisella voidaan todeta osteoporoosia."

"On siis otettava huomioon myös monia muita tekijöitä. Ensinnäkin proteiinin liikasaanti aiheuttaa kalsiumin menetystä luustosta. Toinen kalsiumtasapainoa horjuttava tekijä on fosfaattien yliannostus, joka suomalaisessa ravinnossa on yli 2,5 kertainen suosituksiin nähden. Myös boori, magnesium, sinkki ja varsinkin D-vitamiini osallistuvat kalsiumaineenvaihduntaan."

"Olen aina ihmetellyt miksi puhutaan vain kalsiumin saannista eikä kalsiumtasapainosta ja tekijöistä, jotka lisäävät kalsiumin eritystä ulos kehosta (Paula Heinonen) "

Kalsiumjutun lopussa Paula itse lainaa kuuluista ravitsemustieteilijää Hegstedtiä:

"Oletus, jonka mukaan osteoporoosi johtuu kalsiumin puutteesta, on sama kuin olettaisimme, että infektiot johtuvat penisilliinin puutteesta".

Öljyjutun yhteydessä on myös mielenkiintoinen itsetehdyn levitteen (ns. margariini) ohje, jota pitänee vissiin kokeilla, jos leipää joskus taas tekee mieli:

100 g voita
1 dl kylmäpuristettua öljyä (esim. oliivi - tai rypsi)
1 dl vettä
valkosipulinkynsi tai kaksi
yrttejä (esim. tuore- tai kuivattuja)

Pane pehmennyt voi ja öljy tehosekoittimeen. Sekoita tasaiseksi. Lisää tehosekoittimen käydewssä vesi hitaasti joukkoon. Lisää yrtit ja valkosipuli. Laita levite jääkaappiin kiinteytymään.

7 kommenttia:

  1. Hmm.. mielenkiintoista. Tämäkin. Kuten kaikki muukin niin "uusi" tieto minulle.. on kyllä pää pyörällä ollut viime ajat, mutta ihan hauskaa oppia aina jotain uutta ja yrittää vaikka kulkea sitä kultaista keskitietä ennen HC-ekoilijaksi rupeamista ;)

    Samantapaisen levitteen ohjeen sain toisestakin blogista, sitä en ole vielä kokeillut (on varmasti hyvää), mutta turkkilaiseen jogurttiin olen tehnyt vaikka mitä levitteitä. Hyviä!! Mun piti siitä jo postatakin, mutta..

    VastaaPoista
  2. Oi, aika hyvältä kuullosti levite-resepti. Pitää kokeilla, jos iskee leipänälkä :)

    Oon itse kuunnellut töissä Paula Heinosen "terveyden tukipilarit"- radio ohjelmaa. Ihan hyviä vinkkejä sieltä sai. Laitan tähän linkin, jos et oo vielä törmännyt. Tästä tosin taisi olla joku keskustelu luomuttajissakin.

    http://www.terveydentukipilarit.fi

    VastaaPoista
  3. Tuo on minulla tuttua, mitä Heinonen kirjoittaa ja luennollakin olen ollut.

    Silvoplee-ravinolassa toteutetaan Heinosen oppeja, joten suosittelen excursiota sinne=)

    Liika proteiini ja fosforihan tulevat juuri eläinkunnan proteiineista eli lähinnä lihasta.

    Ideaalinen ravinto olisi suht usein raakaravintoa ja kasvispainoteista.

    Meillä ei ole käytetty vuosiin muuta kuin kylmäpuristettuja öljyjä ja niitäkin vaihdellen kookosöljystä seesamöljyyn ja siltä väliltä ihan nämä perinteiset rypsit ja oliivit. Öljyjähän kannattaa vaihdella saadakseen mahdollisimman hyvän ja monipuolisen rasvahappokoostumuksen itselleen.

    VastaaPoista
  4. Heinonen ja Silvo ovat ässä parivaljakko! Todellakin Helsingin reissuilla Silvopleehen! Siellä on ihanaa elävän ravinnon kakkua! <3

    Olen päässyt haastattelemaan Heinosta! Opiskelijoiden ravitsemuksesta. Oli tosi mielenkiintoista! Jos sua kiinnostaa lukea se juttu, voin laittaa Eläinoikeusfoorumilla yksärillä sen jutun. En halua ehkä laittaa sitä julkisesti tähän. Siis siksi että ei ihan kaikki nikkiä ja oikea nimeä yhdistä :)

    Just Satumaista voimaa -kirjasta on saanut motivaatioo ja vinkkejä siirtyä parempaan safkaan. Se on jotenkin innostavasti ja hauskasti kirjoitettu!

    aprilmoon

    VastaaPoista
  5. xylitol: pitääkin yrittää kuunnella radioo, kun pitkästä aikaa sieltäkin jotain järkevää näyttäisi tulevan.

    jarna: Kiitos suosituksesta, menen ehdottomasti Silvopleehen kun matkaan helsinkiin! Paula Heinonen jakaa aika lailla omat käsitykseni ja vielä selkokielellä ja ei-fanaattisesti. Ajattelin tarjota tuota kirjaa äidilleni, jos vaikka samaistuisi enemmän omanikäistensä ajatuksiin. Totta, että öljyjä kun mitä vain samantyyppisiä ruoka-aineita kannattaa vaihdella. Itse ajattelin ostaa seuraavaksi kylmäpuristettua hamppuöljyä.

    aprilmoon: Kiinnostavaa! Voitko laittaa jutun osoitteeseen: heidika@netti.fi, kun en muista enää tunnareitani tonne eo-palstalle:(.

    VastaaPoista
  6. kiva että juttu tuli perille ja tykkäsit.

    aprilmoon (btw, luomuttajissa oon violetti)

    VastaaPoista
  7. Ryöstän tuon leviteohjeen sulta, ostin tänään jo aineet, huomenna teen! :) Hiemanko sun blogi on saanu mut miettimään omiakin ruokatottumuksia!!!

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...