Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

15.5.2009

Treeniä, pakkotaukoo ja tilitystä

Alkuun heti totean, että olin jo kirjoittanut tämän tekstin kunnes aamusta onnistuin jumahduttamaan vasemman lonkankoukistajalihakseni lopullisesti temppuiltuani hieman parvekkeellamme olevilla voimistelurenkailla. Vasen lonkka on siis ollut jo 4 kk enemmän tai vähemmän kireä ja kipeä ja olen venyttelyllä, hieronnalla sekä levolla (alkuviikot) koittanut sitä kuntouttaa.Tämä on lultavasti kunnon venähdys (tuskin revähdys koska pystyn kävelemään) ja viimeistään nyt on pakko mennä osteopaatin käsittelyyn JA PITÄÄ TAUKOA LIIKUNNASTA:( :(

Harmikseni aloitin eilen astangajoogan alkeiskurssin, jonne päätin mennä hetken mielijohteesta, ja koska kurssin hintaan kuului kuukauden rajaton harjoittelu paikassa 1 kk ajan. Ilokseni kortti onkin voimassa 3 kuukautta, joten koko kesä tehokasta kehittymisaikaa. (siis JOS ON) Sen jälkeen voikin aika pitkälle harjoitella itsekseen.
-->(JOS VOI)

Eilisen kurssilla oli ihan tuttuja juttuja, eikä sinänsä haittaa että missasin nyt loppuosan siitä. Olen vuosia sitten käynyt jonkin aikaa joogassa ja nyt keväällä taas aloittanut ja huomannut alkeiden sujuvan jo siinä määrin, että siitä voi jo siirtyä alkeisjatkotasolle ja siitä sitten pikkuhiljaa Mysoreen. Jooga on vaan niin erilaista ja sitä oloa, minkä se herättää on vaikea kuvailla. Mielellä on suuri vaikutus harjoituksessa ja asanoissa oltaessa on vaan unohdett
ava mahdolliset huolet ja keskityttävä hetkeen. Olenkin huomannut olevani paljon rentoutuneempi ja rauhallisempi yleisesti toki muidenkin viimeaikaisten asioiden vaikuttamisella on osansa. Huomaan, kuinka mieli oikein haluaa harjoittelemaan ja sitä olotilaa, mikä joogasta tulee. Ymmärrän, että pinnallisille ja kiireisille ihmisille tämäntyyppinen harjoitustyyppi aiheuttaa aluksi hämmennystä, koska se on niin erilaista liikuntaa: suoranainen kalorinkulus ja lihasrääkki puuttuvat kokonaan. Toki se on raskasta ja vielä aluksi hyvin epämiellyttävää. Ihmisellä täytyy olla halu kohdata haasteita ja into kehittyä suuri. Myös pelkän venyttelyharjoituksen kannalta astangajoogailu on erinomainen laji. Astangajooga on ehdottomasti oma valintani, koska se on niin fyysistä ja kehittää voimatasoa giryoiden ohella.

Olen sään lämmettyä alkanut myös rullaluistelemaan. Olen jo vuosia ollut kiinnostunut lajista ja aloitin sen osaamistasolta 0 viime vuonna ja nyt sujuu jo aikas hyvin. Ihmettelen vielä, koska ensimmäinen kaatuminen tulee.
Muutettuamme vuosi sitten tänne "maaseudulle" (oikeastaan meiltä on sama matka Treen ja Pirkkalan keskustaan), jossa on hyvät asfaltit, ei ollut enää tekosyitä aloittaa rullistelu. Olen huomannut kokevani suurta tyydytystä, kun huomaan alkukangertelujen jälkeen oppivani uuden asian ja tässä rullaluistelun oppiminen on eräs esimerkki. Toinen esimerkki on seinäkiipeily, jossa meinasin heti luovuttaa, mutta hetken koottuani itseäni huomasin sen sujuvan hyvin ja olevan hauskaa. Pitäisi kokeilla sitäkin useammin.

Kahvakuulailu on siis kolmas tai oikeastaa neljäs lajini, jos lenkkeilykin lasketaan. Olen hieman harmitellut sitä, ettei ole ollut varaa hankkia eri painosia kuulia nyt olevan 12kilosen lisäksi. Pidemmän päälle treeni käy hieman yksitoikkoiseksi samalla kuulalla. Ehkä voisin ostaa ne kuitenkin velaksi?:) Ehkä kuitenkin kuntoutan itseni ensin... Olisi kauhea hinku kehittyä sekä joogassa että kuulailussa...ehkä jopa ohjaajaksi asti someday?

Onneksi kuukaudeksi on ainakin tiedossa kesällä töitä, että on jotain toivoa velkojen takaisin
maksusta. Työttömyysrahoistani jäävä osa (jos siis asuntolainanlyhennyksen + laskujen jälkeen joku euro jää) menee varmasti 99%:sti laadukkaaseen ruokaan. "Hurjasta" tukimäärästä menee vielä neljäsosa/kk Kelalle liikaa saadun opintotuen takaisinmaksuun, joka on yht. 1000€:n nakki. Olen siis 2 vuotta sitten tienannut 200€ liikaa, nyt maksan työttömyysrahoillani sitä sanktioo pois. Ei siitä töiden tekemisestä tosiaan palkita täällä Suomessa...stana.

Mutta nyt siis oikeasti treenitaukoa ja akupunktiota ja kärvistelyä ilman treeniä :( Katsotaan kuinka hermot kestää!
(<--Laitoin kuvan, kun shoppasin kirpputorilla eurolla topin ja farkut oli 4€.)

1 kommentti:

  1. Hienoa, että piilomotivoit mua menemään kirpparille ;D

    Mutta juu, joogasta: Astanga vinyasa on tosiaan kaikin puolin huippu kuntoilumuotona: toisaalta se rentouttaa, ja toisaalta taas olosta voi tulla energisempikin - riippuu siitä, mitä asanoita tekee. Kuinka monesta muusta liikuntamuodosta voi saada irti täysiä vastakohtia?

    Itse joogaan omatoimisesti ihan säännöllisesti aamuin + illoin (20 minuuttia kerrallaan) ja välillä kesken päivänkin: joko rankka joogaharjoitus ihan treeninä tai sitten vaan rentoutumismielessä jos päivä on ollut kettumaisen työntäyteinen :)
    Ohjaajaksi voisin itsekin haluta, eli ei muuta kuin aktiivista joogailua alle ja sitten kursseja käymään - mieluiten joogan juurille Mysoreen Intiaan ;)

    Muutama tuttuni on saanut nimenomaan lonkankoukistajien kireyteen apua akupunktiosta, itselläni ei sen sijaan kokemusta ole.. mutta uskallan silti suositella :) Toivottavasti pääset pian taas treenailemaan!

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...