Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

31.5.2009

Nollausviikonloppu

Tänä viikonloppuna on sitten otettu paaston aikana menetetyt kilot varmaan tuplasti takaisin. Perjantaina maistui kumman hyvälle mm. suklaa ja taatelit ja eilen lähti eräissä juhlissa mopo ihan käsistä. Tarjolla oli ihania (luomu) salaatteja, luomuperunoita ja kaloja - sekä luomuviiniä (eräitä vieraita silmälläpitäen). Jälkkärinä sitten "terveellistä" luomutäytekakkua, joka oli niiin hyvää, että sitä meni useampi siivu. Luomuviiniä siemaillessa, tuli kakkupöydässä vierailtua useampaan otteeseen ja maistui sitten myöhemmin illasta myös tarjolla olevat 2 perinteisempääkin kakkua. Tuntui, että olisi voinut syödä pohjattomasti makeaa ja myös suolaisessa pöydässä tuli vierailtua "vastapainoksi". Se siitä paaston jälkeen täysin puhtaalla ravinnolla olemisesta ;) Juhlat, alkoholi ja hyvät safkat tarjolla useamman kerran ovat aika tappoyhdistelmä, vaikka onhan se hyvä myös syödä eikä pelkästään juoda. Syömistä on vaikea vaan hillitä, kun herkkuja on niin paljon tarjolla ja suomessa on vielä se santsauksen tapa - ja sitten valitetaan kun vatsaan ei mahdu sidukkaa! Itse pysyttelin onneksi hillitysti muutaman lasin viinilinjalla ja todistin ties kuinka monetta kertaa suomalaista juominkikulttuuria.

Tänään piti sitten ottaa kevyemmin, mutta jääkaapista pilkistänyt luomusuklaa sai ajatukset muuttumaan. Illalla alkoi toistamiseen tekemään mieli makeaa ja päätin koota kaapissa olevista hedelmistä ja kookosmaidosta intialaistyyppisen jälkkärin ja oli kyllä hyvää! Jännä kyllä, kuinka sitä pystyisi syömään ihan älyttömiä määriä tai sitten olemaan täysin syömättä - täysin psyykkistä siis. Onneksi herkkuja voi tehdä terveellisimmistäkin raaka-aineista.

Lämmin kookosherkku

Banaaneja pilkottuna
(muita hedelmiä, itse laitoin omenan ja päärynän)
Kara-kookoskerma pkt
Vaahterapalmusiirappia loraus (paastosta jäänyttä)
Kardemummaa
Kanelia

Paista kevyesti kookosöljyssä ja siirapissa hedelmät ja lisää lopussa kookoskerma, kaneli ja kardemumma. Tarjoile lämpimänä.

1 kommentti:

  1. Minä harrastin mehupaastoa useita kertoja joskus nuoruudessa, pisin paastoni oli 40 päivää, useimmiten paastoni kesti 7-10 päivää. Ylivoimaisesti vaikein vaihe minusta oli syömisen aloittaminen paaston jälkeen, opin, että se pitää suunnitella etukäteen, muuten se lähtee helposti käsistä, kun kaikki maistuu hyvältä. Aineenvaihdunta on kääntynyt säästöliekille ja tarvitsee aikaa käynnistyäkseen uudelleen.

    Silloin uskoin puhdistumiseen, mutta tänä päivänä en oikein enää ole varma. Jostain luin, että se, kun luulee kuona-aineiden poistuvan, ei ole muuta kuin normaalia aineenvaihduntaa, kun elimistö käyttää omia energiavarastojaan. Suurimpia plussia siinä oli itsensä voittaminen, ja se, että paaston jälkeen on kohtalaisen helppo muuttaa ruokailutottumuksiaan - kunhan siis suunnittelee ensimmäiset syömisensä tarkkaan. Myös iho kirkastuu ihan silminnähden.

    Viime vuosina en ole enää paastonnut, nykyään ei oikein löydy sellaista rauhoittumisaikaa, joka minusta varsinkin paaston ensi päivinä tarvitaan, samoin lopettamisen aikaan, ja jos näihin ei jaksa satsata tarpeeksi, koko paastosta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Siksi minulle sopii nykyään paremmin ruokavalioni säännöllinen tarkistaminen.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...