Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

4.5.2009

Happo- ja emäsasiaa

Sain vanhemmiltani viikonloppuna pari heidän kellarin perukoilla pölyttynyttä kirjaa - 800-sivuisia kepeitä opuksia. Kyseessä ovat 1987 kirjotetut suomalaiset "Terveen elämän salaisuudet" -kirjasarjan teokset, joissa käsitellään laajalti terveyttä, lähinnä vaihtoehtoisia lääkintämuotoja koululääketieteelle. Kirjoittajina ovat eri aloille erikoistuneita lääke- ja luonnontieteen alan ihmisiä sekä mm. opettajia ja toimittajia.

Aihealueita kirjoissa (yhteensä 4 kpl) ovat mm. fysiologiset ja psykiatriset hoitomuodot (aikidosta astrologiaan), epävirallinen lääketiede ja lääkintäjärjestelmät, liikunta- ja liikehoidot, maailmankatsomus, energiamuodot, RAVINTO: ravintoaineet, ruoka-aineet, ruokavalio, sairausryhmät, vierasaineet, ympäristö ja terveys jne. Ihan älyttömän mielenkiintoista ainakin tähän ajanjaksoon minulle!
Harmittelinkin, että on tainnut kirjat jääneet lukematta vanhemmiltani, kun jo ensimmäisillä sivuilla varoitellaan allergioista puhuttaessa maidon haitoista!

Olen lukenut vasta yhden opuksen (kirjaimittain A:sta H:hon), jossa erityisen kiinnostavia aiheita olivat luvut
Biodynaamisesta viljelystä (kun en ole jaksanut perehtyä aikaisemmin) sekä myös biologisesta kotipuutarhaviljelystä, koska olen pystyttämässä pientä kasvimaata vanhempieni pihaan (kuka olisi uskonut). Myös elävästä ravinnosta oli mielenkiintoista lukea, koska harrastamani luomuilu ja raakaravinnon suosiminen liittyvät läheisesti elävän ravinnon ruokavalioon. Tosin en ainakaan vielä ole valmis ruokavalioon liittyviin tiukkoihin ateriarytmityksiin sekä aktiivisen kuntoilemisen kannalta ei kannatakkaan tehdä radikaaleja muutoksia. Kirjassa sanotaan mm. että päivittäinen valkuaisainetarve tyydyttyy puolikkaasta avokadosta. Tällä hetkellä otan ehkä jotain muutakin...Mutta varmasti elävään ravintoon siirtyminen auttaa monien sairauksien hoidossa lääkkeiden sijaan, kuten kirjassa on esimerkkejä ja kuten olemme huomanneet jo pelkän luomun lisäämisen tekevän hurjia muutoksia.

Happo-emästasapaino -luku oli jo aika tieteellistä selostusta ja Riku sanoikin kirjan muistuttavan lääkiksen pääsykoekirjaa:) Tämä oli kuitenkin aihe, johon halusin perehtyä enemmän:

"Ihmisruumis toimii sisään rakennetun entsyymikoneiston varassa. Entsyymit ovat valkuisaineita eli proteiineja ja niiden toiminta tapahtuu vain tietyn happamissa nesteissä. Ph-asteikko käsittää arvot 0-14, jossa kaikki alle 7 arvot ovat happamia ja yli 7 emäksisiä. Entsyymien toiminnan kannalta sopivin pH on 7-8. Kaikista elintarvikkeista muodostuu jonkin verran sekä happoja että emäksiä. Normaalisti toimiakseen elimistö tarvitsee molempia aineita synnyttäviä ruokia ja parhaimmillaan nämä ruoat ovat mahdollisimman luonnollisessa muodossa puhdistamattomina.
Jotta elimistö pystyisi säilyttämään happo-emästasapainonsa, tulisi emäsvoittoisia ruokia nauttia 7 kertaa enemmän kuin happoja tuottavia."

"Biologinen lääketiede tuntee lukuisia sairauksia, joiden uskotaan aiheutuvan juuri pitkäaikaisesta elimistön happamuudesta. Niitä ovat mm. reumaattiset sairaudet, vanhenemiseen liittyvät "kalkkeutumissairaudet" ja sidekudossairaudet." Muodostuneet happiylijäämät rasittavat myös munuaisia sekä aiheuttavan mahahaavaa ja osteoporoosia. Osteoporoosi on kuitenkin lähes tuntematon vegetaristinaisilla (vuonna -87). Koska kaikki normaaliruoka on happoylijäämää tuottavaa, ei ole ihme, että sitä moititaan ja emäsvoittoista ruokaa suositellaan kaikin puolin terveellisempänä. Käytännön vaikeus on kuitenkin koostaa emäsvoittoinen ruoka, joka täyttää hyvän ravitsemuksen (ja ravitsemusneuvottelukunnan :) ) tarpeet sekä neutraloi aineenvaihdunnassa muodostuneet hapot.


Emäsryövärit ovat sellaisia ruoka-aineita, joista itsestään ei muodostu happoja, mutta jotka kuitenkin lisäävät elimistön happamuutta. Näistä aineista haitallisimpia ovat (yllättäen) sokeri, ydinvenhäjauhot, puhdistetut ja kovetetut rasvat sekä kaikki ruoat, joissa niitä on käytetty (teollinen schaisse). Tämän vuoksi myös vegetaristeilla elimistö voi olla yhtä hapan kuin sekasyöjillä. Ydinvehnäjauhot+sokeri -yhdistelmä kaksinkertaistaa ruoan happovaikutuksen (kirja on todellakin ollut hyllyn pohjalla omistajan lähes päivittäin leipoessa ja syöttäessä minulle pullaa!)


Emäksisiä aineenvaihduntatuotteita muodostuu useimmista kasviksista, marjoista ja hedelmistä, huolimatta siitä, että ne maistuvat happamilta (hapan maku johtuu orgaanisista hapoista, jotka aineenvaihdunnassa muodostuvat emäksisiksi) Happoja muodostuu kuitenkin ruusukaalista, parsasta, herneistä, soijasta, pavuista ja linsseistä. Myös kaikista viljoista, lihasta, kalasta, munista ja juustoista muodostuu happoja. Luonnonmukaisesti viljeltyjen tuotteiden on todettu sisältävän enemmän ravintoaineita ja olevan emäksisimpiä kuin tavanomaisesti viljellyt tuotteet.


Tarkistelin netistä vielä tiettyjen ruokien pH-pitoisuuksia ja löysin hyvän listauksen (en)
tästä. Siinä kerrotaan mm. makeutusaineiden, erityisesti aspartaamin olevan happamuutta aiheuttavaa. Taulukossa on listattu happamia ja emäksisiä ruoka-aineita, mutta pitää huomioida, että itse ruoan pH:lla ei välttämättä ole mitään tekemistä sillä, miten se käyttäytyy aineenvaihdunnassa:

"Note that a food's acid or alkaline forming tendency in the body has nothing to do with the actual pH of the food itself. For example, lemons are very acidic, however the end products they produce after digestion and assimilation are very alkaline so, lemons are alkaline forming in the body. Likewise, meat will test alkaline before digestion, but it leaves very acidic residue in the body so, like nearly all animal products, meat is very acid forming."

Kirjasarja on siis yli 20-vuotta vanha ja jo siinä varoitellaan monessa kohdassa luonnonvarojen tuhoutumisen tahdista sekä myös terveydenhuoltosysteemin byrokraattisesta järjestelmästä, jossa ei hoideta ihmisiä vaan heidän tautejaan. Myös ravintotutkimuksia- ja suosituksia kritisoidaan aiheellisesti. Silmämääräisesti vanhetunutta/epäillyttävää tietoa ei paljoakaan ole, mitä nyt ainakin yleisissä ravintosuosituksissa kehoitetaan vähärasvaiseen ruokavalioon. Yksi kirja nyt siis takana - 3 vielä edessä!

Sain muuten TAAS viikonloppuna kuulla kysymyksen ruokavaliooni liittyen: " Mistäs sitä kalkkia sitten saat?" AARGH! On niin hemmetin vaikea lähteä purkamaan asiaa Nutrix-maailman ihmisille. Tässä muuten taas hyvä juttu maidosta ja kalsiumongelman liiottelusta. Googlen tätä seuraava hakutulos sanoilla "maito kalsium magnesium" tuottaa taas seuraavanlaista, yleisimmin tunnettua propagandaa.

Tässä vappupiknikkimme aivan sairaan hyvä salaattimme: tofua, hedelmiä (omenaa, appelsiinia, kiiviä, avokadoa, banaania, rusinoita) ja pellavansiemeniä . Nopeasti lukaisemissani happo-emästasapaino -artikkeileissa mm. tässä esimerkkiateriana on usein tofua, tuoreita kasviksia ja siemeniä.


Lähteet:
Terveen elämän salaisuudet 1
www.yourlife.fi/happoemas.html
http://www.rense.com/1.mpicons/acidalka.htm


13 kommenttia:

  1. Siis eikö tofu ole sitten soijan tavoin happamuutta aiheuttavaa? Vai onko kyse tuosta tasapainosta?

    VastaaPoista
  2. Tofu on kevyesti happamoittava, kun taas soijapavut ovat korkeasti happamoittavia. Eli kevyesti happamoittama ruoka-aine vihannesten kanssa nautittuna tuo sopivan pH:n aineenvaihduntaprosessissa. Soijan valmistustapa vaikuttaa asiaan ja tofunvalmistusprosessi (liotus, jauhaminen, keittäminen, huonosti sulavien kuitujen poissuodattaminen sekä juoksettaminen) neutraloivat tai poistavat kokonaan soijapavun huonosti sulavat ja ravinteiden imeytymistä estävät ainesosat (www.soya.fi/14.html)jossa muutenkin tietoa mm. papujen alkuperästä.

    VastaaPoista
  3. Näitä ruokavalioita tuntuu olevan vähän joka lähtöön. Karppaajat, vegaanit, elävän ravinnon syöjät ja PH-tasapainoilijat. Oman lisänsä tuovat vielä yritysmaailman lobbaajat.

    Hyviä pointteja jokaisella, mutta ehkä fiksuinta on kuitenkin olla noudattamatta 100-prosenttisesti mitään tiettyä ruokavaliota.

    Mutta onneksi näissä useimmissa on joitain selviä yhteisiä piirteitä. Kuten luonnonmukaisuus, monipuolisuus ja kasvisten käyttö sekä sokerin ja vehnän välttäminen.

    Tuossa viimeisen linkin PH-asiassa oli monia hyviä pointteja, mutta siinä vaiheessa kun tohtorin lisäravinteet mainittiin, laski uskottavuus paljon. Luen melkoisella varauksella kirjoitukset joissa on takana kaupallinen taho. Enkä luota uusiin luontaistuotteisiin sen enempää kuin lobbaajiinkaan. Luontaistuotteilla kun on melkoisen helppoa huijata ihmisiä, ja tätä käsittääkseni tapahtuukin paljon.

    Jokainen näkökulma on kuitenkin tärkeä, ja kiitänkin näistä kirjoituksista. :)

    Niin ja toi kalsiumkysymys on raivostuttava tosiaankin. :D Välillä kun sanoo ettei juo maitoa, niin kysytään "No mikset juo?". Ööö syitä on moniakin, mutta helpointa vain sanoa ettei maha kestä. Ei tule väittelyä kuinka maitoa pitää juoda luuston ylläpitämiseksi. :)

    VastaaPoista
  4. Hehe, samainen kirja tarttui joskus tässä haaviin antikvariantista. Kovaa settiä riittää siinä..

    VastaaPoista
  5. Joni: Koitan poimia massiivisen tietotulvan seasta omasta mielestäni järkevää ravintotietoa, mikä just liittyy tähän oikeasti järkevään luomuiluun. Tämä pH-juttu menee vaan vähän syvemmälle ja sen lisäksi, että tietää mitä ruokaa syö on kiva tietää mitenkä se oikeasti vaikuttaa sisällä ja siinä noi pH-jutut ainakin vähän aukaisee asioita. On se kyllä ärsyttävää kun luulee löytäneensä puolueettoman kirjoituksen, niin lopussa sitten esitellään omia tuotteita. Pitää vain sulkea silmänsä niiltä ja katsoa jos siinä suositellaan ihan oikeaakin ruokaa.

    Jaakko: On kyllä todella panostettu juttuihin ja kuviin, jotkut kuvat on aika hassuja (kasariluku)

    VastaaPoista
  6. Heidi kirjoitti: "Osteoporoosi on kuitenkin lähes tuntematon vegetaristinaisilla"Happo-emäs-tasapaino ei ole kokonaan pötyä, mutta tämä väite on. Valitettavasti kasvisruokavaliosta ei ole etua osteoporoosin ehkäisyssä. Laktovegetaristien luuntiheys ja murtumariski on sekaruoan syöjien luokkaa, mutta vegaanien tilanne on heikompi — pääasiassa sen vuoksi, että suurella osalla vegaaneista kalsiumin saanti jää alle 600 milligramman, joka näyttää olevan jonkinlainen riskiraja luuston kannalta.

    VastaaPoista
  7. Tässä vielä tutkimusviite tueksi:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17299475

    Kannattaa myös huomata, että happo-emäs-tasapaino on vain yksi ravitsemuksen aspekti. Esimerkiksi luustoa ajatellen on tärkeää myös se, että proteiinilla on luustoakin ajatellen anabolinen eli luustoa rakentava vaikutus. Sen vuoksi ei ole hyvä sinnitellä mahdollisimman vähäisellä proteiinimäärällä. Pikemminkin on syytä tasapainottaa proteiinin synnyttämä happamuus riittävällä vihannesten ja hedelmien syönnillä.

    Maitotuotteiden merkitystä luustolle on toki liioiteltu, mutta maitotuotteiden välttäminen aivan kokonaan ei ole myöskään ihanteellista luustolle. Periaatteessa ilman maitotuotteitakin pärjää, mutta silloin tulisi kiinnittää erityistä huomiota kalsiumin riittävään saantiin. Mahdollisesti pieni kalsium-lisä (esim. 500 mhg päivässä) olisi myös tarpeen.

    VastaaPoista
  8. Salaatti kuulostaa hyvältä. Kokeilen!

    VastaaPoista
  9. Juhana: Tutkimuksia on varmasti tehty kirjan julkaisemisen jälkeen rutkasti kun vegetarismi on yleistynyt. Tutkimukset yleensä ovat itselleni välillä ristiriitaista lähdematskua, koska yleensä täysin luotettavaa tutkimusta on niin vaikea löytää varsinkin ravitsemustieteen ollessa niin nuori. Terveyteen vaikuttaa NIIIN moni asia, vaikka olet vege, voit silti syödä päin helvettiä ja pelkän yhden asian poisjättämistä ruokavaliossa ja siitä seuraaviin tuloksiin voi vaikuttaa miljoona muuta asiaa.

    En myöskäään suosittele liian vähäistä proteiinia, suomalaiset vaan tuppaa koostaa lautasensa sillä lihalla ja pastalla, vihanneksia otetaan se salaatinlehti ja kurkunpala (ja nekin tehokasvatettuja) - eikä laatuun keskitytä vaan määrään. Puoli kiloa kasviksia on aika kova tavoite monelle ja jos pääsisi lähellekkin sitä, niin varmasti proteiinimäärä tai ainakin tyhjät tärkkelyskalorit pienentyisivät automaattisesti ja päästäisiin parempiin pH -lukemiin. Käytännössä näin päästäisiin helposti luopumalla viljasta/perunasta ja ottamalla senkin edestä kasviksia. Vilja on vaan paljon halvempaa, mutta kaikki on suhteellista.

    Kalsiumia saa varmasti ilman maitoakin, mutta edelleenkin vahva luusto on monen tekijän summa. Liiallinen proteiinikin lisää kalsiumin eritystä virtsaan, jolla on negatiivinen vaikutus luustoon tai liian vähäinen d-vitamiini estää kalsiumin imeytymistä ja vielä lihasten vahvistamisellakin kuntoilun muodossa on tärkeä osansa.

    Tutkimuksia on niin moneen lähtöön, tämä www.vegaaniliitto.fi/esitteet/Ca.html

    vegaaniliiton juttu kalsiumista on varmasti jonkun mielestä puolueellinen, vaikka siinäkin on lukuisia tieteellisiä tutkimuksia lähteenä.Koska olen itsekin vasta opiskelemassa uusia asioita, otan silti silloin tällöin kalsium-tabletin ihan varmuuden vuoksi. Uskon kyllä luopuvani siitä kohta puoliin. Syön myös silloin tällöin juustoa ja esim. tofussahan on paljon kalsiumia. Kiitos huomioista, taidampa lisätä ruoka-aineiden kalsium-taulukon sivulle proteiinitaulukon tilalle tämän innoittamana:)

    Haarukka: suosittelen:)

    VastaaPoista
  10. Hei Heidi,

    Suhtaudun melko arvostaen ravitsemustieteelliseen tutkimustietoon. Vaikka metodilla on heikkouksiakin, se on kuitenkin hyvä systemaattinen tapa ottaa asioista selvää. Se täydentää hyvin subjektiivisempaa henkilökohtaista kokemusta siitä, mikä meille itsellemme sopii.

    Olin yli 20 vuoden ajan kasvissyöjä ja pari vuotta vegaanikin. Silloin tulin tietysti myös pohtineeksi eri ravintoaineiden saantia kasvisravinnosta. Nyt voin hieman itsekriittisesti todeta nuorena aikuisena tehneeni sen virheen, että olin kyllä hyvin perillä siitä että kasvisravinnosta voi periaatteessa saada tiettyjä ravintoaineita, mutta en sitten kuitenkaan välittänyt välttämättä huolehtia niiden ruoka-aineiden syömisestä. Hieman epäilen, että muillakin saattaa olla taipumusta samanlaiseen. ;-)

    VastaaPoista
  11. Juhana: Olen samaa mieltä, että vaikka moni osaa/luulee osaavansa ravintoasiat, voi käytännön totetuttaminen olla silti puutteellista. Näin myös olen huomannut omalla kohdallani vuosi vuodelta, kun on uutta tietoa oppinut ja pikku hiljaa myös oppinut suodattamaan sitä (voi vaan kysyä mitäköhän mieltä näistä asioista on 10 vuoden päästä...)

    Uskon, että parhaiten asioita uskoo ja oppii itse kokeilemalla, mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Tässä kannattaa myös suodattaa tutkimustietoa, ainakin joskus. Itse testailen parhaillaan puhtaamman ruokavalion vaikutusta kunnon kohottamiseen - kun muuten olen täysin terve, mutta kunnon kehitys on junnannut paikallaan jo jonkin aikaa. Katsotaan:)

    VastaaPoista
  12. Ph-tasapainoa tässä pähkään. Mulla heittelee aika suuresti mun lukemat. Nyt olen ainakin 8 mutta eilen olen alle 5.6 liuskojen mukaan. Aika suuri heittely.. heittääkö muilla noin paljon parin vuorokauden sisällä? PASCOE-liuskat käytössä.

    VastaaPoista
  13. Nanile: En ole perehtynyt PASCOE-liuskoihin, mitäköhän niissä sanotaan ohjeistuksessa? Aika suuri heittely kyllä, kannattaa ainakin mitata useamman kerran muutaman päivän ajan.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...