Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

6.4.2009

Vaihtoehtoja rahkalle...

Olen ollut Pesco-vegetaristi nyt viitisen vuotta ja kasvissyöntini alkuvuodet söin lähinnä puolieineksiä, enkä todellakaan ole ollut kiinnostunut kokkaamisesta. Pidin ruuanlaittoa aikaavievänä pakkopullana, joka pitää nopeasti hoitaa alta pois (ruokaa mulle heti!). En todellakaan muutama vuosi sitten olisi uskonut, että joskus kaappini pursuavat erilaisia siemeniä, papuja, linssejä sekä soijaa ja vielä vähemmän, että pitäisin joskus ruoka-aiheista blogia näistä "viherpiipertäjien" ruoka-aineista.

Ainakin se fakta, että olen ollut aina herkkä vilustumaan sai minut kiinnostumaan enemmän puhtaasta ja terveellisemmästä ravinnosta ja sen mahdollisesta vaikuttamisesta vastustuskykyyn. Treenaaminen on ollut välillä kovaa (suhteessa kuntotasoon) ja uskon, että ihminen on kaikilta osin, mitä se syö, joten halusin antaa kropalleni, sekä fyysisesti että henkisesti mahdollisimman parhaat rakennusaineet. Ravintoasioihin perehdyttyäni olen jatkuvasti oppinut jotakin uutta. Olen vasta vähän aikaa sitten alkanut luopumaan maitotuotteista osittain eettisistä ja osittain terveydellisistä syistä ja yllättynyt kuinka hyvin pärjää ilmankin kun vähän jaksaa perehtyä aiheeseen ( ja syytä olisi jokaisella edes hieman).

Ennen siis uskoin, että esim. pelkkä rahka/raejuusto (+ehkä täysjyväleipä) olisi hyvä välipala, mutta nyt uskon, että enemmänkin kun tuotteen mahdollisimman suuria proteiinimääriä, tulee miettiä jokaisen aterian kokonaisravintoarvoa. Hapanmaitotuotteissahan ei juurikaan ole muuta kuin proteiinia, kun huomioida pitäisi myös kohtuulliset hyvät hiilihydraatit, rasvat sekä kuidun määrä. Orgaaniset eli luomutuotteet olemme ottaneet käyttöön siinä määrin kun niitä saa ja olenkin ollut ennätysajan terve - 7 kk ilman flunssan flunssaa. Tosin siihen varmasti vaikuttaa myös kropan parempi kuuntelu, taukojen pitäminen ja treenien vaihtelevuus - mutta ennen kaikkea uskon ravintoon. Syön todella harvoin särkylääkkeitä, eikä muitakaan vaivoja ole ollut. Väsymystä minulla oli viimeksi niinä aikoina kun söin lihaa - nyt herään aamulla klo 8, vaikka ei tarvitse mennä töihin.

Oikeastaan vain kala estää minua ryhtymään vegaaniksi, koska uskon sen olevan terveellistä, vaikka ei tosin välttämätöntä. Terveyssyyt voittavat kuitenkin muut, ja mielestäni niin sen pitäisi olla. Kala ei kuitenkaan ole tehotuotettua kuin liha ja lisäksi pidän sen mausta. Koitan kyllä vaihdella kalalajeja, ja välttää ainakin tonnikalaa ja muita kaukaa tuotuja, epäeettisin menetelmin pyydettyjä. Luomukalaa odotellessa...En siis periaatteessa vastusta eläinten käyttämistä ravinnoksi vaan sitä nykypäivän brutaalista tuotantotapaa, josta on pakko päästä parempaan suuntaan - ja tässä yksikin ihminen voi vaikuttaa.

Kokosin tähän nyt aikaisemmin käyttämiäni proteiininlähteitä, jotka olen korvannut kasvisperäisillä, vähintään yhtä hyvillä vaihtoehdoilla hieman soveltaen. Suluissa proteiinimäärä prosentteina/100g tuotetta. Vinkkejä otetaan vastaan, olenhan vasta opettelemassa...

Kananrinta (teollinen, tehotuotettu), 20%
-Marinoitu luomutofu, 16,5%

Jauheliha (teollinen, tehotuotettu), 17% proteiini
-
Soijarouhe 50% proteiinia (turpoaa ja imee nestettä. erinomainen raudan ja kalsiumin lähde)

Tai pavut, herneet, linssit n.25%

Fakta: Kun syöt "lihan" lisukkeena esim. linssejä tai quinoaa, saat niistä lisäproteiinia perus perunan/riisin sijaan!

Maito, rasvaton 3%
- soijajuoma, 3% (moniin soijajuomiinkin lisätty tarvittava kalsiumi)

Jogurtti, maustamaton, 3%
- tofu/soijajogurtti, 4%

Maitorahka, 9,8%
-
tofu/soijajugurtti 4%+kourallinen pähkinöitä (ja rusinoita) 7% tai omatekemää mysliä, näin myös hyviä rasvoja ja kuituja

Raejuusto, 18%
- maapähkinävoi, 26%/
- tofu, 16,5%/
- proteiinijuoma 80%


(Keinomakeutettu) heraprotskujuoma 80%
- Maustamaton soijaprotsku 80% (smoothien muodossa, lisättynä hunajaa, avokadoa, siemeniä jne.)

Leivän päällinen margariini/juusto
- maapähkinävoi tai papu/linssilevite


Kananmuna 12%
- soijajauho 45% (2rkl/1 muna)

Nämä siis ne, mistä useimmiten otetaan ne proteiinit. Myös ruokakermat sun muut löytyy korvikkeena, mutta niitä nyt ei protskun lähteenä juuri käytetä. Lisäksi suosittelen hyviä, hitaita hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja, joista olenkin aikaisemmin postaillut. Hedelmiä ja vihanneksia ei voi syödä liikaa - ja uskon vakaasti että ruuasta saadut vitamiinit voittavat purkit. Pillereissähän ei ole ainakaan ravintokuitua ja flavonoideja. Ja muista: kuinka paljon oikeasti tarvitset proteiineja? Liika proteiini varastoituu myös rasvaksi ja rasittaa mm. munuaisia.

Kuvan smoothiessa on:
- pussillinen pakastemansikoita
-avokado
- 250 g soijajogurttia
- 2,5 dl soijajuomaa
pellavansiemeniä
hunajaa
(myös proteiinijauhoa voi laittaa sekaan halutessa)

Tässä kasvisperäisiä ja PUHTAITA herkkuja (itse kokeilen piakkoin enemmän jälkiruokapuolta ja mm. proteiinipatukoita)

Ja asiaa jos joku vielä ihmettelee mikä siinä luomussa nyt on niin ihmeellistä!

ps. Aikeissa ostaa ruokavaaka, josta näkisi helpommin ruoka-aineiden ravintoainemäärät.

5 kommenttia:

  1. Aika tyhmää verrata raejuuston ja maapähkinävoin proteiinipitoisuutta. Kuka syö kahta desiä maapähkinävoita kerralla? Aika moni kiskaisee raejuustoa sen verran joka päivä. Myös soijarouhetta saa laittaa aika läjän lautaselle, että siinä on 100g kun jauhelihasta se on vain pieni keko. Hyvä vertailu mutta käyttösuhde pitää otta huomioon.

    VastaaPoista
  2. Hyvä pointti kyllä. Ajattelin lähinnä itseni kannalta, kun olen aamupalalla ottanut sitä n. ruokalusikallisen ennen ja nyt siis maapähkinävoita. Siihen on kyllä kieltämättä vaikea löytää korviketta, mutta etsintä jatkuu. Korjaan tekstiä hieman :) Kiitos

    VastaaPoista
  3. Minulla ei pysyisi maapähkinävoi ruokalusikallisessa..siksi en sitä koskaan ostakaan ;)

    VastaaPoista
  4. No sitä sokeritonta, aitoa ei oikeesti pysty syömään kovinkaan paljoa. On senverran tuhtia tavaraa:) Aion kokeilla tehdä itse sitä piakkoin ja raportoin siitä lisää.

    VastaaPoista
  5. On kyllä toisaalta tyhmää etsiä väen väkisin vastaavia korvikkeita, kun tuotteet voi korvata ihan eri "näköisellä" kamalla, mutta tulipa sitäkin mietittyä. Nää soijajutut ei kyllä oo nii hyviä mitä juttua tehdessäni luulin.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...